Досвід застосування LSM Moodle при дистанційному навчанні у закладах вищої освіти

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Authors

Мельник, Т. А.
Волчкова, Г. К.
Melnyk, T.
Volchkova, H.

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка

Abstract

У статті розглянуто специфіку використання системи MOODLE для дистанційного навчання під час карантину COVID-19 та обґрунтовано її переваги й недоліки для підготовки фахівців галузі управління та адміністрування. Проведено аналіз результатів анкетування серед здобувачів освіти факультету обліку та фінансів Центральноукраїнського національного технічного університету щодо ставлення до використання LMS MOODLE для дистанційного навчання впродовж весіннього семестру 2019-2020 навчального року. Запропоновано для підвищення ефективності навчання комбінувати використання асинхронних платформ Moodle або Google Classroom із застосовуванням можливостей синхронного проведення занять у Zoom, Meet, Skype тощо. Це дозволяє візуалізувати навчальний матеріал за допомогою презентацій та спрощує опанування навчального матеріалу здобувачами, а також розширює можливості навчання осіб з особливими освітніми потребами для отримання ними професій в галузі управління та адміністрування. High competition in the educational service market and the necessity to provide advanced level of quality in training of specialists require introducing into traditional educational form a new format based on information technologies and interactive methods of educational process by research and educational staff of higher education institution. The specific of MOODLE using for distance learning during the quarantine COVID-19 is considered and its advantages and disadvantages for training management and administration specialists are discussed in the article. The questionnaire which was carried out by authors among students of the Accounting and Finance Faculty of the Central Ukrainian National Technical University in terms of their attitude about LMS MOODLE use for distance training during spring semester of 2019-2020 academic year students shows the next results: 1. Most of the students had a positive attitude to distance learning – 48,3 %, negative – 34,5 %, neutral – 17,2 %. 2. From students prospective the main advantages were the opportunity to study and work at the same time (32.4 %) to plan more flexible study schedule (29.7 %). 3. Existence of such negative situation as wish to cheat while performing tests and tasks in MOODLE. 4. Difficulties for lecturers to control stand-alone basis tests and tasks performance by students. 5. The main problem was the independent study of lectures and practical tasks by students without teachers’ support. To improve the effectiveness of training asynchronous Moodle or Google Classroom platforms and learning sessions in Zoom, Meet, Skype, etc should be combined. This approach allows visualizing educational material with presentations and simplifying training materials by students, as well as expanding opportunities for students with special educational needs to obtain professions in management and administration.

Description

Keywords

дистанційна освіта, інформаційні технології, освітні платформи, освітні потреби, distance education, Information Technology, educational platforms, educational needs

Citation

Мельник, Т. А. Досвід застосування LSM Moodle при дистанційному навчанні у закладах вищої освіти / Т. А. Мельник, Г. К. Волчкова // Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021. – № 192. – С. 106 –111.