Наукові публікації кафедри БДМБ

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 90
  • Item
    Providing the thermal reliability of window junctions during the thermal modernization of civil buildings
    (2020) Pashynskyi, M.; Dzhyrma, S.; Pashynskyi, V.; Nastoyashchiy, V.; Пашинський, М. В.; Джирма, С. О.; Пашинський, В. А.; Настоящий, В. А.
    In order to assess the possibility of condensation on an internal window jamb surface, the temperature fields of window junctions to brick and precast concrete walls of civil buildings were analyzed, which were massively produced in the second half of the twentieth century. This study obtained the dependences of the jamb temperature on the thickness of the additional insulation layer and the outdoor temperature. Additionally, it showed the possibility of adjusting the jamb temperature by shifting the window frame inside the building. Outside air temperatures at which no condensation will occur in the initial junction structures and after thermal modernization by additional facade insulation were determined. The results can be used to replace worn-out windows and during the thermal modernization of buildings.
  • Item
    Статистичний аналіз результатів геодезичних зйомок колій мостових кранів у виробничих будівлях
    (ОДАБА, 2020) Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.; Пашинський, М. В.; Пічугін, С. Ф.; Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Pashynskyi, M.; Pichugin, S.
    Дослідження виконане на основі результатів геодезичних зйомок положення колій мостових кранів у машинобудівних цехах на протязі чотирьох років. Розроблена методика статистичного аналізу відхилень колій мостових кранів від проектного положення у плані та по висоті. Обрані види законів розподілу для імовірнісного опису відхилень, зокрема обґрунтована можливість використання розподілу модуля випадкової величини для опису відхилень, які контролюються без урахування знаку. Запропонована узагальнена характеристика стану кранових колій у вигляді імовірності виходу відхилень за встановлені нормами гранично допустимі межі. На прикладі двох цехів відображено позитивний вплив рихтування кранових колій на статистичні характеристики їх положення в плані. The studies were carried out in order to develop effective methodology for the statistical analysis of the results of geodetic surveys of the rails of overhead cranes. The findings will provide generalization of the measurement results, demonstration of their changes over time, as well as comparison with the permissible values of deviations from the design position. The analysis includes the results of geodetic surveys of the position of the rails of overhead cranes in machine-building shops during four years. The position of the heads of the crane rails was determined using a level, a transit theodolite, and a laser sight. In accordance with the requirements of regulatory documents for the operation of overhead cranes, three parameters of the position of the crane rail heads were controlled: the height difference on adjacent pillars of the same row; height difference on pillars of different rows in one transverse frame; deviation of the distance between the rails from the design value. The controlled parameters are random variables that should be analyzed by statistical methods. Deviations of the distance between the axes of the crane rails from the design value are presented in the form of a random variable with the normal distribution law. The differences in the elevation marks of the heads of the crane rails, which are monitored without taking into account the sign, are described by the distribution law of the modulus of a random variable. As a generalized characteristic of the state of crane rails, it is proposed to use the probabilities of horizontal and vertical deviations of the crane rails beyond maximum permissible values established by the norms. Based on the results of the research, conclusions were drawn about the need for systematic control of the position of overhead crane rails by geodetic methods, the applicability of the above distributions for the probabilistic description of deviations of crane rails from the design position, as well as the feasibility of using the probability of deviations of the crane rails geometry beyond the permissible values established by the norms.
  • Item
    Досвід розрахунково-екпериментального оцінювання енергетичних показників будівлі школи
    (НУВГП, 2020) Настоящий, В. А.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Джирма, С. О.; Nastoiashchyi., V.; Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Dzhyrma, S.
    Висвітлена методика і результати оцінювання показників енергетичної ефективності будівлі школи з урахуванням теплових характеристик огороджувальних конструкцій, отриманих за даними вимірювань у процесі натурних обстежень. Проаналізовано вплив термомодернізації на клас енергетичної ефективності будівлі. During the examination, numerous damages of the outer wall cladding, unfilled seams between the wall blocks and poorly executed junction of window and door frames to a wall were revealed, where heat transfer is highly increased due to air leakage from the inside of the building. The actual values of the heat transfer resistance of walls and translucent structures, experimentally established using a thermohygrometer, do not meet the requirements of current standards. Examination of the outer walls and window blocks using a thermal imager revealed thermal anomalies that significantly reduce the thermal insulation characteristics of enclosure structures. It is noted that the use of technical devices makes it easy to detect thermal anomalies and to estimate the characteristics of enclosure structures. Based on the research results, an energy passport of the building was developed. The design value of specific energy consumption is 55.7 kW×h/m3. Taking into account the maximum value of 35 kW×h/m3 for educational institutions, that are a subject of thermal modernization, the building was examined and classified as energy efficiency class F. Design proposals have been developed for thermal modernization of the building by using ventilated facade systems with rockwool insulation. After thermal modernization, the specific energy consumption are reduced to 34.7 kW×h/m2, and the energy efficiency is improving to class C.
  • Item
    Методика аналізу процесу теплопередачі у вузлах огороджувальних конструкцій будівель
    (ОДАБА, 2020) Джирма, С. О.; Пашинський, В. А.; Настоящий, В. А.; Пашинський, М. В.
    Розроблена методика визначення втрат тепла через вузли огороджувальних конструкцій довільної форми. Методика базується на аналізі температури внутрішньої поверхні огороджень і дозволяє визначати втрати тепла в зонах лінійних теплопровідних включень та відповідні лінійні коефіцієнти теплопередачі. Встановлені параметри чисельного розв'язку, які гарантують достатню точність результатів. Виконані приклади визначення втрат тепла та лінійних коефіцієнтів теплопередачі для характерних вузлів стін житлових і громадських будівель. Достовірність результатів підтверджена шляхом порівняння лінійних коефіцієнтів теплопередачі з відомими даними для типових вузлів. The energy needs of buildings should be determined taking into account heat losses through zones of increased thermal conductivity in the junctions of enclosure structures. For this, linear heat transfer coefficients are used, which are given in the Ukrainian standard for a number of typical junctions. Non-standard solutions of junctions of enclosure structures require the development of a simple method for determining heat loss, which can be used for the design of real buildings. The proposed method is based on the analysis of the process of heat transfer from internal air to the inner surface of the enclosure. To determine the amount of heat, it is necessary to select a junction with adjacent flat sections of the enclosure and by two-dimensional computer simulation to determine the temperature on the inner surface of the enclosure. The amount of heat transferred is determined by numerical integration of the temperature difference between the internal air and the inner surface of the enclosure, taking into account the heat transfer coefficient of this surface. By the multi-variant calculations, it was found that the width of the adjacent junctions to the flat wall sections should be about two thicknesses of the wall. For a sufficiently accurate determination of heat loss using the trapezoidal rule, the discretization step of the temperature of the inner surface should not exceed 40 ... 50 mm. The developed technique also allows to determine the linear heat transfer coefficient of the junction. It is equal to the difference between the total amount of heat transferred and the amount of heat that can be transmitted through the flat sections of the enclosure, divided by the temperature difference between the internal and external air. A comparison of the obtained results with the values of linear heat transfer coefficients known from the Standard for several typical wall units showed a discrepancy within 2.5%. Such accuracy level can be considered as satisfactory for the thermal calculations of enclosure structures. Given the ease of implementation, the developed method is recommended for use during calculations of the energy performance of buildings.
  • Item
    Method of administrative-territorial zoning of the design parameters of air temperature
    (2019) Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Pushkar, N.; Skrynnik, I.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Пушкар, Н. В.; Скриннік, І. О.
    This study proposes a method of administrative-territorial zoning of the major design parameters of the air temperature. For each administrative region, the design values of the mean temperature of the year, the temperatures in the coldest and the warmest month, and the temperature of the coldest and the warmest day are set. These parameters can be applied during the building and in the structural design of the entire region. The study was conducted in Ukraine, however, is applicable to all countries.
  • Item
    Вагові характеристики та галузі раціонального використання сталевих центрально стиснутих колон
    (ЛНТУ, 2019) Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Скриннік, І. О.; Дарієнко, В. В.; Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Skrynnik, I.; Dariienko, V.
    За результатами експериментального проектування центрально стиснутих сталевих колон шести типів виявлені залежності їх маси від висоти й навантаження. За укрупненими розцінками оцінена вартість виготовлення та монтажу колон різних типів. Результати роботи дозволяють орієнтовно встановити металоємність і вартість колон різних типів за відомою висотою й навантаженням та обрати раціональний тип колони. Six types of central compressed steel columns are considered: rolled and welded I-beams, square pipes, two channel bars connected via planks, four metal corners connected via planks or lattices. The experimental design of columns of all types was carried out with various combinations of heights up to 20 meters and the load on the column up to 9 MN. It is shown that the sections of welded I-beams, as well as four-branch columns connected via planks or lattices can be selected for all combinations of height and load within the specified limits. The areas of possible use of columns from rolled I-beams, square pipes and two channel bars connected via planks are limited by the serviceability limit and ultimate limit state of the rolled profiles from the respective assortments. According to the design results, the dependencies of the optimum cross-sectional dimension of the welded I-beams and four metal corners connected via planks or lattices on the load and the height of the column are established and described by analytical expressions. A unified type of analytical dependence of the linear mass of central compressed columns on their height and current load is proposed. The coefficients of these dependences for the columns of the six types are obtained by approximating the results of experimental design using the least squares method. According to the results of a comparative analysis, the areas of rational use of central compressed columns of six types are set according to the criteria of metal consumption and cost. In most cases, four metal corners connected via planks or lattices is characterized by the least metal consumption, but at low heights and high loads - welded I-columns. According to the cost criterion, in most cases it is better to have welded I-columns, and four metal corners connected via planks or lattices have the lowest cost at high heights and small longitudinal forces.
  • Item
    Ways of buildings energy efficiency increase in EU countries and Ukraine
    (Science Publishing Corporation, 2018) Kariuk, A.; Koshlatyi, O.; Lvovska, T.; Pashynskyi, V. A.; Карюк, А. М.; Кошлатий, О. Б.; Львовська, Т. В.; Пашинський, В. А.
    Directions of implementing energy saving and energy efficiency policies in international practice, in particular in European Union countries are considered in the given work. It was defined that in the majority of the countries there occurred a considerable decrease in GDP energy intensity during 1990-2016 due to energy efficient technologies implementing. Investments into energy sphere were considerably increasing under compensation at expense of systemic investment decrease into oil and gas sphere. Investments into energy efficiency according to the world regions are reviewed. It was noted that the highest result in energy efficiency sphere in all the global community are achieved in the European Union (EU). The highest level of import dependence in observed in two strategically important sectors, which are oil and gas. According to the aims and priorities of steady development, energy efficiency is defined as the most effective way of energy security increasing. A review of energy efficiency condition in Ukraine compared to world and European experience was made. Particular attention is paid to the energy efficiency condition in construction. Standards for specific energy consumption as for new buildings are substantially strengthened in EU member states, and calculation procedure for the buildings energy efficiency is obligatory in all countries. It is established that only a complex thermo-modernization of an existing housing stock can significantly affect the reduction of energy consumption.
  • Item
    The dataware of building structures reliability calculations under temperature effects
    (Polish Association for Wind Engineering, 2018) Pichugin, S.; Pashynskyi, V.; Kariuk, A.; Пічугін, С. Ф.; Пашинський, В. А.; Карюк, А. М.
    The statistical characteristics of random process of atmosphere air changes, needed for building structures reliability calculations, were generalized. The effects of additional geographical factors, influencing the temperature regime of the locality were analyzed: geographical altitude, proximity to the sea, long-term interannual temperature changes. Recommendations were given as to calculation of atmosphere air statistical characteristics, needed for estimated values normalization and for assessment of building structures reliability indicators.
  • Item
    Шляхи підвищення енергоефективності будівель в країнах ЄС та в Україні
    (ПолтНТУ, 2018) Карюк, А.М.; Кошлатий, О.Б.; Львовська, Т.В.; Пашинський, В.А.; Kariuk, A.; Koshlatyi, O.; Lvovska, Т.; Pashynskyi, V.
    Аналіз політики енергозбереження та енергоефективності в країнах ЄС вказує на зниження енергомісткості ВВП за рахунок упровадження енергоефективних технологій та зростання інвестицій у розвиток сфери відновлюваних джерел енергії. Особлива увага приділяється підвищенню енергоефективності у будівництві, оскільки значна частина енергоресурсів витрачається на життєзабезпечення житлового сектору. Огляд стану енергоефективності цих галузей в Україні у порівнянні з європейським досвідом вказує на поступове підвищення вимог національних стандартів до рівня країн ЄС, що сприятиме забезпеченню енергетичної незалежності держави. Analysis of energy saving and energy efficiency in the EU countries demonstrates reduction in GDP energy intensity due to implementing energy efficient technologies and increase in investments into the renewable sources of energy sphere. Special attention is paid to constructing energy efficiency increase, since a considerable part of energy resources in these spheres in Ukraine is spent on housing sector provision. Review of these spheres energy efficiency condition in Ukraine as compared to European experience testifies to gradual increase in national standards up to the level of the EU countries, which will contribute to the state energy independence provision.
  • Item
    Надійність лінійних частин магістральних трубопроводів
    (ПП "АСТРАЯ", 2018) Пічугін, С. Ф.; Пашинський, В. А.; Зима, О. Є.; Винников, П. Ю.; Біла, Ж. Ю.; Pichugin, S.; Pashynskyi, V. A.; Zyma, O.; Vynnykov, P.; Bila, G.
    В монографії викладена практична методика ймовірнісного розрахунку надійності конструкції лінійної частини сталевого магістрального трубопроводу. Розв’язана задача оцінки надійності трубопроводу на етапах проектування, спорудження, експлуатації та капітального ремонту. Враховувалися кільцеві і поздовжні напруження у трубопроводі, на які впливають деформації випадково-неоднорідної основи, випадкові внутрішній робочий тиск та температурні перепади. Визначена імовірнесть відмови трубопроводу для різномантних умов прокладання. Для наукових та інженерно-технічних працівників, аспірантів і студентів.
  • Item
    Methodology of forecasting temperature conditions for using road surface
    (Baltija Publishing, 2018) Pashynskyi, V. A.; Tykhyi, A.; Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.
  • Item
    Обоснование использования самофутеровки рабочих поверхностей для повышения показателей барабанных мельниц
    (УкрДАЗТ, 2014) Настоящий, В. А.; Чижик, Е. Ф.; Тихий, А. А.; Настоящий, В. А.; Чижик, Є. Ф.; Тихий, А. А.; Nastoyashchiy, V.; Chizyk, E.; Tykhyi, A.
    В работе с использованием моделирования связности, базирующемся на топологических операциях объединения и разъединения твердых тел, в качестве которых рассматриваются мелющие шары и футеровочные плиты. При этом допускается преобразование связности, совместно с конфигурацией при размещении, деформируемость одного из тел, их объединение и разъединение. Решается задача определения параметров самофутеруюшихся плит рабочих поверхностей барабанных мельниц, обеспечивающих повышение производительности мельниц при сохранении срока службы. В роботі з використанням моделювання зв’язності, яке базується на топологічних операціях об’єднання і роз’єднання твердих тіл, в якості яких розглядались подрібнюючі кулі і футерувальні плити. При цьому допускалось перетворення зв’язності, сумісність конфігурації при розміщенні, дефомованість одного з тіл, їх об’єднання та роз’єднання, вирішується задача визначення параметрів робочих поверхонь плит, барабанних млинів плит, що самофутеруються, для забезпечення підвищення продуктивності млинів при збереженні термінів служби. The most important operation in the technology of preparation of mineral raw materials for the production of construction materials on the enterprises of the construction industry is grinding, mainly carried out in the drum mills. An important place in the context of increasing productivity while reducing energy mills takes protective lining working surface. One of the factors designed to enhance performance and service life of mill liners is a character interaction processing load of the working surface of the lining and the drum mill in which the contact zone formed in the layer of crushed material or specially placed metal balls. To this end, members of the lining constructively carried out with special recesses or niches. In the work carried out theoretical studies on the characterization of lining plates, provide reliable jamming balls. For this purpose we used simulation of connectivity based on topological operations of union and separation of solids, which were considered as the grinding balls and lining plates, while allowing the transformation of the connection, the joint configuration for the location, the deformability of one of the bodies, their union and separation. As a result, provides guidance on determining the parameters of the working surfaces of the plates self- lining tumbling mills, mills that boost productivity while maintaining durability.
  • Item
    Динаміка зміни напружено-деформованого стану ґрунту та робочого органу ґрунтообробної машини при їх взаємодії
    (Baltija Pubiishing, 2018) Солових, Є. К.; Тихий, А. А.; Катеринич, С. Є.; Солових, А. Є.; Solovykh, Y.; Tykhyi, A.; Katerynych, S.; Solovykh, A.
    Створення високоефективних робочих органів ґрунтообробних машин вимагає пошуку можливості визначення напруження, що виникає в ґрунтовому середовищі під час дії на нього робочого обладнання. Існуючі методи дослідження взаємодії РОГМ з ґрунтом не дозволяють досліджувати процес взаємодії робочих органів з ґрунтом в просторі.Creation of high-performance working bodies of soil-working machines requires the search for the possibility of determining the tension that occurs in the soil environment during the operation of its working equipment. Existing methods of researching the interaction of working bodies of soil-working machines with soil do not allow to investigate the process of interaction of working bodies with soil in space.
  • Item
    Methodology of forecasting temperature conditions for using road surface
    (Baltija Publishing, 2018) Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.
    The terms of construction, usage and repair of roads are largely determined by the temperature conditions of the air, soil and road surfaces. Observation of the temperature of the atmospheric air has been conducted for over 100 years. According to the results of the observations, the seasonal, daily, and inter-day changes in the temperature of the atmospheric air, which are represented in in the form of a quasi-stationary random process, are deeply studied. This probabilistic model allows determining the duration of different temperatures and to identify the estimated values of air temperature, which are required for the design of load-carrying structures and cladding structures of the buildings. Умови спорудження, експлуатації та ремонту автомобільних доріг значною мірою визначаються температурним режимом повітря, поверхні ґрунту та дорожнього одягу. Спостереження за температурою атмосферного повітря проводяться вже понад 100 років. За результатами цих спостережень досить глибоко вивчені сезонні, добові та міждобові зміни температури атмосферного повітря, які в роботі представлені у формі квазістаціонарного випадкового процесу. Така імовірнісна модель дає змогу визначати тривалість дії різних температур та встановлювати розрахункові значення температури повітря, необхідні для проектування несучих і огороджувальних конструкцій будівель.
  • Item
    Районування характеристичних значень кліматичних навантажень на території України
    (Вид-во "Сталь", 2018) Філімоніхін, Г. Б.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Filimonikhin, G.; Pashynskyi, V. A.; Pashynskyi, M.
    Проаналізована територіальна мінливість та виконане районування території України за характеристичними значеннями чотирьох кліматичних навантажень на будівельні конструкції: ваги снігового покриву, ваги ожеледі, максимального тиску вітру, тиску вітру при ожеледі. Використані результати метеорологічних спостережень на 172 рівнинних метеостанціях України. За удосконаленою авторами методикою розроблені карти територіального районування, які є більш детальними і забезпечують більші запаси районування, ніж карти чинних ДБН В.1.2-2:2006 "Навантаження і впливи". Окрім розроблення карт, виконане адміністративно-територіальне районування України, яке полягає у встановленні характеристичних значень вказаних навантажень для кожної адміністративної області. Такий підхід забезпечує простоту та безпомилковість встановлення характеристичних значень кліматичних навантажень з точністю, близькою до точності карт ДБН В.1.2-2:2006. Результати роботи призначені як для безпосереднього використання при проектуванні несучих будівельних конструкцій, так і для упровадження в норми навантажень. Analyzed territorial variability and performed territorial zoning of Ukraine by the characteristic values of four climatic loads for building structures: snow weight, ice weight, maximum wind pressure, wind pressure during ice. The results of meteorological observations at 172 flat weather stations in Ukraine are used. Based on an improved method developed by the authors maps of territorial zoning are developed, which are more detailed and provide greater zoning reserves than the maps of the current regulations DBN V.1.2-2: 2006 "Loads and impacts". Besides maps development, the administrative-territorial zoning of Ukraine was performed, which consists in determining the characteristic values of these loads for each administrative area. This approach ensures the simplicity and accuracy of determining the characteristic values of climatic loads with a precision close to the DBN B.1.2-2: 2006 maps. The results of the work are intended both for use during the design of load-bearing building structures, and for implementation in the future standards of climatic loads.
  • Item
    Методика визначення кліматичних навантажень в заданій географічній точці
    (ОДАБА, 2018) Пашинський, В. А.; Карпушин, С. О.; Пашинський, М. В.; Pashynskyi, V. A.; Karpushin, S.; Pashynskyi, M.
    Запропонована методика визначення навантажень і впливів на будівельні конструкції в заданій географічній точці за даними локальної мережі метеостанцій. Тенденція територіальних змін кліматичних параметрів описується площиною, побудованою методом найменших квадратів за даними метеостанцій. Приклади прогнозування значень п'яти кліматичних параметрів (середньорічна температура та відносна вологість повітря, тривалість опалювального періоду, характеристичні значення снігового та вітрового навантажень) для трьох населених пунктів в зоні Кіровоградської області підтвердили простоту й достатню точність розробленої методики. During designing buildings, structures and urban development a number of climatic factors are taken into account. The calculated values of these factors are established based on meteorological observations and are listed in the standards for only a dozen settlements. For other areas, data from the nearest observation points is used, which does not guarantee accurate determination of the required climatic parameters. In order to determine the climatic parameters for a given geographic point, a methodology is developed that provides simultaneous consideration of data of the local network of weather stations of the region. Using the data of meteorological stations of the region by the method of the least squares a plane equation is established, which reflects the general trend of climatic parameter changing across the territory. According to the obtained equation the required value of the climatic parameter is calculated for a point or several points with known coordinates. Examples of forecasting of he values of five climatic parameters (average annual temperature and relative humidity, duration of the heating period, characteristic values of snow and wind loads) for three settlements in the Kirovograd region have confirmed the simplicity and sufficient precision of the developed methodology.
  • Item
    Упрощенная методика нормирования температурного воздействия на несущие строительные конструкции для территории Украины
    (БелНИИС, 2017) Пашинский, В. А.; Пушкарь, Н. В.; Пашинский, В. А.; Pashinsky, V. А.; Pushkar, N.; Pashinsky, V. V.
    Существующая в действующих нормах нагрузок Украины методика нормирования силового влияния температуры на напряженно-деформированное состояние несущих конструкций зданий и сооружений не учитывает существенной изменчивости температурных воздействий по территории Украины и не устанавливает зависимость расчетных значений температурных перепадов от срока службы конструкции, как это сделано для других нагрузок. Игнорирование территориальной изменчивости климатической температуры приводит к излишним погрешностям в определении величины температурных нагрузок, что может негативно повлиять на эксплуатационные свойства запроектированных зданий и сооружений. По результатам статистического анализа метеорологических данных 412 метеостанций, равномерно распределенных по всей территории Украины, определены расчетные параметры температуры атмосферного воздуха как силового воздействия на есущие строительные конструкции. Разработана упрощенная методика нормирования температурных воздействий, основанная на непосредственном районировании отрицательных перепадов температуры и определении всех других параметров по выявленным зависимостям. Благодаря установленной зависимости положительных перепадов температуры от отрицательных удалось существенно уменьшить количество расчетных параметров и обойтись лишь одной картой территориального районирования. Это делает нормы нагрузок более компактными, упрощает их использование и уменьшает вероятность случайных ошибок при проектировании. Предложенная методика гармонизирована с действующими нормативными документами Украины и Еврокодом, обеспечивает учет территориальной изменчивости температуры, а также срока службы зданий и сооружений. Разработанная методика может быть использована для нормирования воздействий температуры воздуха на несущие конструкции не только на территории Украины, но и на территории других стран. Existing in the current load standards of Ukraine method of normalizing the force influence of temperature on the stress-strain state of load-carrying structures of buildings and structures does not take into account the significant variability of temperature effects across the territory of Ukraine and does not determine correlation of the calculated values of temperature differences from the service life of the structure, as it was done for other loads. Ignoring the territorial variability of the climatic temperature leads to excessive errors in determining the quantity of the temperature loads, which can negatively affect on the operational properties of the designed buildings and structures. Based on the results of the statistical analysis of meteorological data of 412 weather stations, evenly distributed throughout the territory of Ukraine, the design parameters of the atmospheric air temperature as a force effect on load-bearing building structures have been determined. A simplified methodology for normalizing temperature effects, based on zoning of negative temperature differences and determination of all other parameters for the revealed dependences was developed. Due to the established dependence, based on positive temperature changes from negative, it was possible to significantly reduce the number of calculated parameters and make only one map of territorial zoning. This makes load standards more compact, simplifies their usage, and reduces the chances of accidental design errors. Proposed methodology is harmonized with the current standards of Ukraine and Eurocode, takes into account the territorial variability of temperature, as well as the service life of buildings and structures. Developed methodology can be used for effects normalization of air temperature on load-bearing structures not only on the territory of Ukraine, but also on the territory of other countries.
  • Item
    Deformability of short steel reinforced concrete structures on light concrete
    (Science publishing corporation, 2018) Semko, О.; Dariienko, V.; Sirobaba, V.; Семко, О. В.; Дарієнко, В. В.; Сіробаба, В. О.
    The calculation, modeling and experimental research of steel-concrete tubular elements made of thin-walled galvanized sheet metal and lightweight concrete have been carried out. The proposed type of structures can be used as a separate structure in the form of a column or a pillar, and one of the types of the reinforcement of a certain light structure. The basic technological and constructive requirements for manufacturing and further exploitation of structures are given. For determination of actual work’s indexes of constructions experimental research of standards are undertaken, and recommendations on adjustment of well-known calculation formulas of close constructions as for structural parameters are given. The design (modeling) was performed in MSC / Nastran software. An analysis of the proposed structures use is carried out with the corresponding conclusions.