Методичні підходи до визначення вартості підготовки фахівців у ВНЗ України

Loading...
Thumbnail Image

Date

2013

Authors

Левченко, О. М.
Ткачук, О. В.
Levchenko, O.
Tkachuk, O.

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

У статті розглянуто сучасні підходи до визначення вартості підготовки одного студента вищого навчального закладу ІІІ – ІV рівнів акредитації. Запропоновано авторську методику оцінки середньої орієнтовної вартості підготовки одного фахівця, яка враховує основні складові витрат ВНЗ. Запровадження нормативу вартості підготовки фахівців дозволить підвищити ефективність процесу формування та розміщення державного замовлення на підготовку кадрів на конкурсних засадах. The article considers modern approaches to calculation of cost of educating one student of an institute of higher education of the third and fourth levels of accreditation. It proposes author’s own system of assessment of an average approximate cost of educating one specialist, which includes basic components of costs of institutes of higher education. Introduction of a standard of cost of educating specialists would allow increase of effectiveness of the process of formation and allocation of the state order for staff training on a competitive basis.

Description

Keywords

вартість підготовки фахівця, складові витрат ВНЗ, вища освіта, cost of educating a specialist, components of institutes of higher education costs, higher education

Citation

Левченко, О. М. Методичні підходи до визначення вартості підготовки фахівців у ВНЗ України / О. М. Левченко, О. В. Ткачук // Бізнес Інформ. - 2013. - № 3. - С. 16-20.