Оцінка компетентності як фактору підвищення конкурентоспроможності персоналу
Loading...
Files
Date
2014
Authors
Романюк, Л. М.
Вдовиченко, Л. В.
Romaniuk, Ludmila
Vdovychenko, Lidiy
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
КНТУ
Abstract
У статті обґрунтовано вимоги до персоналу залежно від конкурентних стратегій підприємства.
Представлено карти компетентності, які є важливим інструментом у системі стратегічного управління
персоналом та містять опис усіх вимог до посад та функцій, необхідних для реалізації відповідного виду
конкурентної стратегії. Розроблено методику бальної оцінки рівня компетентності керівників усіх ланок
та фахівців підприємств, яка дозволяє виявити ступінь відповідності наявного рівня компетентності
працівників вимогам тих посад, які вони обіймають. The thesis investigates conceptual approaches for evaluation of personnel competence in order to
increase competitive ability of an enterprise. The thesis defines the main requirements for the personnel,
depending on competitive strategies of an enterprise. The main components of personnel competence were
defined: general and professional knowledge, experience, personal qualities of a worker that can have a positive
or a negative influence on the working process.
Competence maps for the specialists and managers of machine-building enterprises applicable for
various concurrent strategies were presented. Competence maps help to solve the most important problems of
personnel policy; to define competence requirements for the managers and specialists; to analyze the compliance
of workers to their posts.
Competence maps are an important instrument in personnel management strategy system. Rating-based
approach based on the competence maps was suggested for evaluation of the competence level of the managers
and specialists of all the departments of an enterprise. That allows using the differentiated approach for defying
the competence level, will help to optimize the qualitative characteristics, to plan the career, to develop the
programs for the job rotation, which would increase the personnel concurrent ability and the concurrence
advantages of an enterprise.
Description
Keywords
стратегія, персонал, компетентність, стратегічне управління, конкурентоспроможність, strategy, personnel, competence, management strategy, competitive ability
Citation
Романюк, Л. М. Оцінка компетентності як фактору підвищення конкурентоспроможності персоналу / Л. М. Романюк, Л. В. Вдовиченко // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки: зб. наук. пр. - Кіровоград: КНТУ, 2014. - Вип. 25. - С. 85-91.