Освітні індикатори як інструмент оцінювання стану і динаміки розвитку освітніх систем

Loading...
Thumbnail Image

Date

2015

Authors

Пасічник, Н. О.
Ріжняк, Р. Я.
Pasichnyk, Natalia
Rizhniak, Renat

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

КНТУ

Abstract

У статті розглядаються показники міжнародної освітньої статистики, розроблені Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), що використовуються для оцінювання функціонування систем освіти різних країн. Аналізується огляд «Погляд на освіту 2014: індикатори ОЕСР», котрий охоплює порівняльну статистику освітніх систем 46 країн світу і містить узагальнену інформацію про освітнє середовище, процеси і результати освітньої діяльності різних рівнів, фінансові та людські ресурси, що інвестуються в освіту. Виявлено проблеми у повноті і змісті статистичної інформації, яка відображає функціонування освітньої сфери України. Зроблено висновок про доцільність розробки та запровадження сумісної з міжнародною національної системи освітніх індикаторів, що дозволить Україні долучитися до міжнародних порівняльних досліджень якості освіти. The article considers the indicators of international education statistics developed by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), used for the evaluation of the functioning of education systems in different countries. It is analyzed overview «view of education 2014: OECD Indicators», which covers the comparative statistics of educational systems of 46 countries and contains a summary of the educational environment, educational processes and results of the various levels of financial and human resources invested in education. There are considered offered indicators and generalized conclusions in all four sections of statistical review of the OECD: «The output of educational institutions and the impact of learning»; «Financial and Human Resources invested in education»; «Access to education, participation and progress»; «The Learning Environment and Organization of Schools». Has been discovered the problem in the fullness and content of statistical information that reflects the functioning of the educational sphere of Ukraine. It is concluded about the feasibility of developing and implementing the indicators compatible with international national system of educational which will allow Ukraine to join the international comparative studies of educational quality.

Description

Keywords

моніторинг якості освіти, освітні індикатори, освітня статистика, Організація економічного співробітництва та розвитку (OECР), освітнє середовище, освітні результати, monitoring the quality of education, educational indicators, educational statistics, Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), educational environment, educational outcomes

Citation

Пасічник, Н. О. Освітні індикатори як інструмент оцінювання стану і динаміки розвитку освітніх систем / Н. О. Пасічник, Р. Я. Ріжняк // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки: зб. наук. пр. - Кіровоград: КНТУ, 2015. - Вип. 27. - С. 301-308.