Математична модель поширення інформаційно-психологічних впливів у сегменті соціальної мережі

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Authors

Улічев, О. С.
Уличев, А. С.
Ulichev, О.

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

ЦНТУ

Abstract

Метою роботи є опис результатів дослідження в напрямку моделювання процесів розповсюдження інформаційних впливів в сегменті соціальної мережі. В основі дослідження лежить запропонована автором математична модель та підходи до реалізації окремих етапів моделювання. Зокрема виділяється 3 основних етапи: моделювання структури мережі, формальний опис вузла мережі, реалізація процесу розповсюдження інформації. Метод генерування структури мережі базується на використанні параметризованих кластерів трьох типів: кліка, група, лідерська група. Процес розповсюдження інформації запропоновано представляти ітераційним процесом, в ході якого вузли здійснюють інформаційні впливи на інші вузли, через розповсюдження інформаційних повідомлень. В статті запропоновано поняття поведінкових стратегій, що визначають критерії вибору вузла для атаки. Запропоновано їх формальне представлення. Целью работы является описание результатов исследования в направлении моделирования процессов распространения информационных воздействий в сегменте социальной сети. В основе исследования лежит предложенная автором математическая модель и подходы к реализации отдельных этапов моделирования. В частности выделяется 3 основных этапа: моделирование структуры сети, формальное описание узла сети, реализация процесса распространения информации. Метод генерирования структуры сегмента сети базируется на использовании параметризованных кластеров трех типов: клика, группа, лидерская группа. Процесс распространения информации предложено представлять итерационным процессом, в ходе которого узлы осуществляют информационные влияния на другие узлы, через распространение информационных сообщений. В статье предложено понятие поведенческих стратегий, определяющих критерии выбора узла для атаки. Предложено их формальное представление. The purpose of the article is to describe the results of research in the direction of modeling the processes of disseminating information influences in the social network segment. The basis of the research is the proposed mathematical model and approaches to the implementation of individual stages of simulation on the basis of the proposed MM in the programmatic form. In particular, there are 3 main stages: modeling the structure of the network, formal description of the network node, implementation of the process of disseminating information. The method for generating a network structure is based on the use of parametric clusters of three types: a click, a group, a leader group. This approach allows you to model a wide range of network segments that are diverse in topology. The network node that simulates the state of the subject in the network is proposed to represent as a class with a fixed set of fields, types of fields and their purpose is justified in the text of the article. The process of dissemination of information is proposed to represent an iterative process in which nodes carry out information impacts on other nodes through the dissemination of information messages. The article proposes the concept of behavioral strategies that determine the criteria for selecting a node for an attack. But there are a few examples of possible behavioral strategies. In the text of the article the key points of the program implementation are described, a diagram of the main classes of the program is presented. The series of experiments were conducted on the program model, the results of which show the adequacy of the model's response to changes in the parameters of individual nodes and network structure. The article presents the results of experiments: the dependence of the rate of propagation on the density of links, the comparison of selected behavioral strategies, the evaluation of the effectiveness of strategies, depending on the number of nodes-generator links.

Description

Keywords

методи генерування мережі, поведінкові стратегії, програмна модель, інформаційний вплив, моделі розповсюдження інформації в мережі, поведенческие стратегии, программная модель, информационное воздействие, методы генерирования сети модели распространения информации в сети, models of distribution of information in the network, behavioral strategies, software model, information influence, methods of network generation

Citation

Улічев, О. С. Математична модель поширення інформаційно-психологічних впливів у сегменті соціальної мережі / О. С. Улічев // Збірник наукових праць Кіровоградського національного технічного університету. Техніка в сільськогосподарському виробництві, галузеве машинобудування, автоматизація. - Кропивницький : ЦНТУ, 2018. - Вип. 31. - С. 165-174.