Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/handle/123456789/8297
Title: Розвиток підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу в контексті формування прогресивної корпоративної культури
Other Titles: Развитие предприятий гостинично-ресторанного и туристического бизнеса в контексте формирования современной корпоративной культуры
Development of Enterprises of Hotel-Restaurant and Tourist Business in the Context of the Formation of Modern Corporate Culture
Authors: Семикіна, М. В.
Пасєка, С. Р.
Бугаєва, М. В.
Семикина, М. В.
Пасека, С. Р.
Бугаева, М. В.
Semikina, M.
Pasieka, S.
Buhaieva, M.
Keywords: готельно-ресторанний бізнес і туризм
корпоративна культура підприємства
механізм корпоративної культури
механізми розвитку готельно-ресторанного та туристичного бізнесу
гостинично-ресторанный бизнес и туризм
корпоративная культура предприятия
механизм корпоративной культуры
механизмы развития гостинично-ресторанного и туристического бизнеса
hotel-restaurant and tourist business
corporate culture of the enterprise
mechanism of corporate culture
mechanisms of development of hotel-restaurant and tourist business
Issue Date: 2018
Publisher: ЦНТУ
Citation: Семикіна, М. В. Розвиток підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу в контексті формування прогресивної корпоративної культури / М. В. Семикіна, С. Р. Пасєка, М. В. Бугаєва // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки : зб. наук. пр. - Кропивницький : ЦНТУ, 2018. - Вип. 33. - С. 199-211.
Abstract: У статті визначені сутність, особливості та роль корпоративної культури підприємств готельно-ресторанного бізнесу і туризму. Обґрунтовано сутність корпоративної культури, її механізму, визначено основні перешкоди на шляху його формування. На основі експертних оцінок сформовано перелік чинників за пріоритетністю впливу на формування корпоративної культури персоналу туристичної галузі та готельно-ресторанного бізнесу. Виокремлено декілька основних типів організаційної культури підприємств, які зумовлюють формування специфічних сегментів корпоративної культури. Визначено сучасні пріоритети розвитку підприємств готельно-ресторанного бізнесу і туристичної галузі з позицій розвитку корпоративної культури. В статье определены сущность, особенности и роль корпоративной культуры предприятий гостинично-ресторанного бизнеса и туризма. Обосновано сущность корпоративной культуры, ее механизма, определены основные препятствия на пути его формирования. На основе экспертных оценок сформирован перечень факторов с учетом приоритетности их влияния на формирование корпоративной культуры персонала туристической отрасли и гостинично-ресторанного бизнеса. Выделены несколько типов организационной культуры предприятий, которые обуславливают формирование специфических сегментов корпоративной культуры. Определены современные приоритеты развития предприятий гостинично-ресторанного бизнеса и туристической отрасли с позиций развития корпоративной культуры. The emergence of a market economy in Ukraine and the emergence of various forms of ownership were conditioned by the rapid development of enterprises of hotel and restaurant business and tourism. However, the quality of services in this area is still behind the development of similar enterprises in the EU. The reasons for this gap are ambiguous, among the main ones experts distinguish not so much the lack of funds, but the lack of progressive corporate culture of enterprises, which should be the driving force behind the positive changes in customer service. In the interests of better meeting the needs of consumers, the search for ways to redirect the development of hotel and restaurant business and tourism to the application of modern mechanisms of corporate culture is being sought. The purpose of the article is to justify the place and role of corporate culture in the modern development of enterprises of hotel-restaurant and tourist business, to determine the essence of the mechanism of such a culture and obstacles in its formation. The essence, features and the role of the corporate culture of enterprises of hotel and restaurant business and tourism were determined. The authors substantiated the essence of corporate culture, its mechanism and identified the main obstacles to its formation. The list of factors has been formed according to the priority of influence on the formation of the corporate culture of the personnel of the tourism industry and hotel and restaurant business on the basis of expert assessments. The main types of organizational culture of enterprises that predetermine the formation of specific segments of corporate culture were singled out by the authors. The modern priorities of the development of enterprises of hotel and restaurant business and tourism industry from the standpoint of corporate culture development were identified. We prioritize the development of enterprises of hotel and restaurant business and tourism industry with the formation of the most progressive types of corporate culture ("Business Partnership", "Democracy and Coordination"). The further transformation of the corporate culture oriented towards partnership relations should be considered as a significant reserve of economic growth and innovative development of domestic enterprises. We believe that the formation of progressive types of corporate culture will contribute to the manifestation of the work and creativity of the staff. However, this will require enterprises not only to preserve the labor values and achievements inherent in the national labor culture, but also to qualitatively transform the working mentality of managers and subordinates in promoting social dialogue, social partnership in the interests of increasing the competitiveness of staff and enterprises.
URI: DOI: https://doi.org/10.32515/2413-340X.2018.33.199-211
http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/handle/123456789/8297
Appears in Collections:Економічні науки. Випуск 33. – 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25.pdf212,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.