Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/handle/123456789/8973
Title: Wear resistance increase of samples tribomating "Steel 45-cast iron SCH20" with geo modifier KGMF-1
Other Titles: Підвищення зносостійкості трибоспряжень зразків "сталь 45-чавун СЧ20" з геомодифікатором КГМТ-1
Authors: Aulin, V.
Lysenko, S.
Hrynkiv, A.
Chernai, A.
Zhylova, I.
Lukashuk, A.
Аулін, В. В.
Лисенко, С. В.
Гриньків, А. В.
Чернай, А. Є.
Жилова, І. В.
Лукашук, А. П.
Keywords: tribomating of sample
geo modifier
composite oil
friction torque
wear resistance
acoustic emission
friction area
oil M-10G2K
трибоспряження зразків
геомодифікатор
композиційна олива
момент тертя
зносостійкість
акустична емісія
зона тертя
олива М10-Г2К
Issue Date: 2019
Publisher: ХНУ
Citation: Wear resistance increase of samples tribomating "Steel 45-cast iron SCH20" with geo modifier KGMF-1 / V. Aulin, S. Lysenko, A. Hrynkiv [et al.] // Problems of Tribology. - 2019. - Vol. 92. - № 2. - Р. 55-60.
Abstract: Increase of wear resistance of different types of tribomating which are functioning in fluid lubrication is possible due to: choosing more expensive and high quality material of samples that is not always sensible; applying some wear resistant coatings on them; selection and formation of complex composition of oil additives. Due to nanomaterials development there is a possibility of efficient use of functional additives such as geo modifiers in tribology. Due to geo modifier-based oil composites use it’s not necessary to make any structural changes of machines mated parts though their wear resistance is increased. It requires the conducting of some experimental tribological research. It was found that oil media modified by a geo modifier increase the wear resistance of working surfaces of different types of tribomating. The use of geo modifier КGМF-1 (Katerynivka friction geo modifier-1) has been suggested. Samples division into 4 types of mating according to the following characteristic features: mobility, material hardness and friction area has been suggested for more accurate picture of wear resistance changes of samples tribomating which are functioning in base and modified oil. Lower friction torque of different samples couplings in modified oil by geo modifier КGМF-1 in comparison with base oil M-10G2K was recorded while using Friction machine 2070 SMT-1 with add-on module "ring-ring". The samples wear rate in modified oil by geo modifier КGМF-1 in comparison with base oil M-10G2K was studied by method of acoustic signal amplitude measurements directly from the friction zone by a commercially produced instrument of Brüel & Kjear company. Moreover, it was recorded that the maximum wear rate of samples in their functioning in modified oil M-10G2K + КGМF-1 was 2...3 times lower, and friction torque change law is similar to the wear rate change depending on the time of testing. Підвищення зносостійкості трибоспряжень різних типів спряжень, що функціонують в рідинному мащені, можливе за рахунок: вибору більш якісного і вартісного матеріалу зразків, що не завжди є доцільним; нанесення зносостійких покриттів на них; підбір та формування комплексного складу добавок в оливу. З розвитком наноматеріалів в трибології створилась можливість ефективно використовувати функціональні добавки у вигляді геомодифікаторів. При впровадженні композиційних олив з геомодифікаторами не потрібно виконувати конструктивні зміни спряжень деталей машин, але їх зносостійкість збільшується. Це потребує проведення експериментальних трибологічних досліджень. Виявлено, що модифіковані оливні середовища геомодифікатором підвищують зносостійкість робочих поверхонь різних типів трибоспряжень. Запропоновано використання геомодифікатора КGМF-1 (Катеринівський геомодифікатор тертя – 1). Були виявлені усереднені показники зносу, критичне навантаження та навантаження зварювання. Для більш точного відображення процесу зміни зносостійкості спряжень зразків, що функціонують в базовій та модифікованій оливі, запропоновано поділ зразків в спряженнях на чотири типи за характерними ознаками: рухомість, твердість матеріалу і площа зони тертя. Зменшення моменту сили тертя різних спряжень зразків в модифікованій оливі геомодифікатором КGМF-1 в порівнянні з базовою оливою М-10Г2К фіксували при використанні машини тертя моделі 2070 СМТ-1 з додатковим модулем "кільце-кільце". Дослідження інтенсивності зношування зразків в модифікованій оливі геомодифікатором КGМF-1 в порівнянні з базовою оливою проводили методом вимірювання амплітуди акустичного сигналу безпосередньо із зони тертя за допомогою приладу фірми Brüel & Kjear. В свою чергу зафіксовано, що максимальна інтенсивність зношування зразків, при їх функціонуванні в модифікованої оливі М10-Г2К + КGМF-1, зменшилась в 2...3 рази, а закономірність зміни моменту тертя аналогічна зміні інтенсивності зношування від тривалості випробування.
URI: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/handle/123456789/8973
ISSN: 2079-1372
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри ЕРМ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Проблеми трибології 92(2) 2019.pdf434,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.