Наукові публікації кафедри аудиту, обліку та оподаткування
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Наукові публікації кафедри аудиту, обліку та оподаткування by Author "Kononenko, S."
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Optimization of small agricultural producer’s taxation by creating innovative-integrated structures(УКР ЖИТ НГ, 2022) Kononenko, L.; Atamas, O.; Nazarova, H.; Selishcheva, E.; Kononenko, S.; Кононенко, Л. В.; Атамас, О. П.; Назарова, Г. Б.; Селіщева, Є. В.; Кононенко, С. О.Issues of tax optimisation of business entities have always been in the centre of attention of taxpayers. Solving this issue requires strong human, technical, and other types of support. There are substantial features of the functioning of small-scale agricultural producers, which make it difficult to optimise their taxation. Presently, it is possible to solve this issue by creating innovative and integrated structures. The purpose of this study was to substantiate the feasibility of creating innovative and integrated structures in the agro-industrial complex, which should lead to optimisation of taxation of Ukrainian small-scale agricultural producers. Both general scientific and special research methods were used in the preparation of this study, namely: logical generalisation – for theoretical justification of the need to create innovative and integrated structures to optimise the functioning of smallscale agricultural producers; mathematical and system analysis – to justify the feasibility of creating integrated structures to optimise the taxation of smallscale agricultural producers, etc. The study of the theoretical foundations and practices of taxation of Ukrainian small-scale agricultural producers allowed substantiating the feasibility of creating innovative and integrated structures in the agricultural sector of the economy. It was found that in the structure of agricultural enterprises, the largest share belongs to small enterprises that, according to the specifics of their activities, are geographically remote from the centres of civilisation (labour market, tax services, internet resources, etc.) and do not have the opportunity to have highly qualified employees in their staff. It was proved that it is possible to optimise the taxation of small-scale agricultural producers by creating innovative and integrated structures. It is proposed to create integration structures by involving small-scale agricultural producers and employees of advisory services in accounting and analytical work. Delegating complex and variable tasks to a highly qualified specialist would substantially optimise the tax policy of an agricultural enterprise. Further research should be carried out towards developing a mechanism for optimising the functioning of agricultural producers in the context of the development of digital technologies. Питання оптимізації оподаткування суб’єктів господарювання завжди знаходились у центрі уваги платників податків. Вирішення цього питання потребує потужного кадрового, технічного та інших видів забезпечення. Існують суттєві особливості функціонування дрібнотоварних сільськогосподарських виробників, які зумовлюють складність оптимізації їх оподаткування. Вирішити це питання на сьогодні можливо шляхом створення інноваційно-інтегрованих структур. Метою проведеного дослідження є обґрунтування доцільності створення інноваційно-інтегрованих структур у агропромисловому комплексі, що повинно привести до оптимізації оподаткування українських дрібнотоварних сільськогосподарських виробників. При підготовці статті було використано як загальнонаукові так і спеціальні методи дослідження, а саме: логічного узагальнення – для теоретичного обґрунтування необхідності створення інноваційно – інтегрованих структур з метою оптимізації функціонування дрібнотоварних сільськогосподарських виробників; математичні та системного аналізу – для обґрунтування доцільності створення інтегрованих структур з метою оптимізації оподаткування дрібнотоварних сільськогосподарських виробників тощо. Дослідження теоретичних засад та практичного досвіду оподаткування українських дрібнотоварних сільськогосподарських виробників дало змогу обґрунтувати доцільність створення інноваційно-інтегрованих структур в аграрному секторі економіки. Визначено, що у структурі сільськогосподарських підприємств найбільша питома вага належить малим підприємствам, які за специфікою своєї діяльності територіально віддалені від центрів цивілізації (ринку праці, податкових служб, інтернет-ресурсів тощо) та не мають можливості мати у своєму штаті висококваліфікованих працівників. Обґрунтовано, що оптимізувати оподаткування дрібнотоварних сільськогосподарських виробників можливо шляхом створення інноваційноінтегрованих структур. Запропоновано створення інтеграційних структур шляхом залучення до обліково-аналітичної роботи дрібнотоварних сільськогосподарських виробників, працівників Дорадчих служб. Делегування складних і варіативних завдань висококваліфікованому спеціалісту дозволить суттєво оптимізувати податкову політику сільськогосподарського підприємства. Подальші дослідження доцільно проводити у напряму розробки механізму оптимізації функціонування сільськогосподарських товаровиробників в умовах розвитку digital-технологій.Item Оптимізація методики викладання здобувачам вищої освіти(SWorld&ProConference, 2022) Сисоліна, Н. П.; Кононенко, Л. В.; Сисоліна, І. П.; Кононенко, С. О.; Чумаченко, О. С.; Sysolina, N.; Kononenko, L.; Sysolina, I.; Kononenko, S.; Chumachenko, O.У праці розглянуто трансформування освітнього середовища з метою втілення концепції сталого розвитку. Наведено переваги та недоліки дистанційної форми навчання. Зазначено, що викладач надає здобувачу вищої освіти «інформацію», яка є основою формування знань. Наголошено про важливість, для розвитку творчих здібностей, застосування акмеологічного підходу. In the work the transformation of the educational environment with the purpose of realization of the concept of sustainable development is considered. Advantages and disadvantages of distance form of study are given. It is noted that the teacher gives the student of higher education "information", which is the basis of formation of knowledge. The importance for the development of creative abilities and the application of the akmeological approach is emphasized.Item Підходи до оптимізації методики викладання здобувачам вищої освіти за другим (магістерським) рівнем в сучасних умовах(Наукові перспективи, 2022) Сисоліна, Н. П.; Кононенко, Л. В.; Сисоліна, І. П.; Кононенко, С. О.; Чумаченко, О. С.; Sysolina, N.; Kononenko, L.; Sysolina, I.; Kononenko, S.; Chumachenko, O.Сьогодні постає проблема оптимізації форм навчання у вищій школі. Одним з кардинальних завдань сьогодення є формування такого комплексу знань, який стане підґрунтям розвитку особистості як суб'єкта прогресивних перетворень. Для досягнення цієї мети є необхідним постійна оптимізація методики викладання. Особливо це стосується підготовки фахівців за другим (магістерським) рівнем. Останнім часом набуває все більшого розповсюдження така форма донесення лекційного як дистанційне навчання. При дистанційній формі навчання є можливим застосування сучасних інформаційних технологій, що значно оптимізують подання лекційного матеріалу. Дистанційна форма навчання поряд із суттєвими перевагами невільна від недоліків. Включення цифрових технологій у навчальний процес дає можливість значно його оптимізувати. Використання сучасних програмних продуктів відіграє важливу роль у фундаментальному переході від традиційної аудиторії до віртуального класу та системи дистанційного навчання. Переваги технології дистанційного навчання у тому, що вона дає можливість враховувати індивідуальні здібності, потреби, темперамент і зайнятість людини, що навчається, яка може проходити учбові курси в будь-якій послідовності, швидше або повільніше. Проте, дистанційні лекції виключають живе спілкування з викладачем. У статті розглянуті позитивні і негативні сторони дистанційного навчання, проведення бінарних лекцій, умови і можливості їх застосування в практиці учбового процесу. Розглянуто можливість застосування таких форм навчання як тьюторство і менторство. Приведено математичну модель чинників впливу на розвиток потенціалу особистості здобувача вищої освіти. Визначено, що для покращення якості майбутніх фахівців необхідно, крім комплексного, застосовувати й індивідуальний підхід. Today there is a problem of optimization of forms of education in higher school. One of the cardinal tasks of the present is formation of such a complex of knowledge which will become the basis of development of personality as a subject of progressive transformations. To achieve this goal, constant optimization of teaching methods is necessary. This is especially true for the training of specialists at the second (magister) level. Recently, such a form of presentation of the lecture as distance learning has become more and more widespread. At the distance form of training it is possible to use modern information technologies, which considerably optimize the presentation of lecture material. The distance form of training along with the essential advantages is not free from shortcomings. The inclusion of digital technologies in the educational process makes it possible to significantly optimize it. The use of modern software products plays an important role in the fundamental transition from a traditional audience to a virtual class and distance learning system.The advantages of distance learning technology are that it allows to take into account individual abilities, needs, temperament and employment of a person who studies, which can pass training courses in any sequence, faster or slower. However, remote lectures exclude live communication with the teacher. Positive and negative aspects of distance learning, conducting of binary lectures, conditions and possibilities of their application in practice of educational process are considered in the article. The possibility of applying such forms of study as tutoring and mentmaking is considered. The mathematical model of factors influencing the development of the potential of the individual candidate of higher education is given. It is determined that in order to improve the quality of future specialists it is necessary, besides complex, to apply individual approach.