Browsing by Author "Vasylenko, I."
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
Item Аналіз структури кераміко-металевих композиційних покриттів, нанесених контактним наварюванням порошкових дротів(КНТУ, 2013) Василенко, І. Ф.; Vasylenko, I.У статті описано структуру та склад кераміко-металевих композиційних покриттів, одержаних контактним наварюванням порошкових дротів, показано доцільність використання для формування покрить плакованої кераміки. Застосування таких покриттів дозоляє підвищити довговічність деталей сільськогосподарської техніки. The purpose of article is the study of microstructures ceramic-metal composite coatings applied to the contact welding on cored wires, proving the suitability of such as wear-resistant coatings, and also show the benefits of using the coatings of chromium carbide clad nickel. To identify the processes occurring during the formation of the composite coating was carried out a comparative analysis of the structures of cored wires and derived welding on the contact surfaces. The microstructure of the welded surfaces was studied as on the light and the scanning microscopes. As shown and described article coatings pictures at a magnification of 100, 1000 and 1500. Evaluated porosity coatings, uniform distribution of carbides in the coatings, as well as the microstructure of metal matrix coatings. The studies concluded that the usefulness of using to improve the durability of parts of agricultural machines оf contact welding on cored wires, the core of which contains iron powder and chromium carbide, nickel-plated.Item Деформування порошкового дроту при контактному наварюванні(КНТУ, 2011) Василенко, І. Ф.; Шепеленко, І. В.; Красота, М. В.; Vasylenko, I.; Shepelenko, I.; M. Krasota, M.У статті наведені теоретичні дослідження зміни площі перерізу порошкового дроту при контактному наварюванні, а також площі контакту порошкового дроту з відновлюваною деталлю та роликом-електродом. Це відкриває можливість теоретичного визначення режимів контактного наварювання порошкових дротів. Theoretical researches of the change area sections of the powdered wires are brought in article under contact welding, as well as area of the contact of the powdered wire with restored by detail and roller-electrode. This opens the possibility of the theoretical determination mode contact welding powdered wires.Item Пристрій для комбінованої обробки поверхонь тертя(ДП “Український інститут промислової власності”, 2011) Кропівний, В. М.; Шепеленко, І. В.; Чернявський, О. В.; Красота, М. В.; Василенко, І. Ф.; Kropivnyi, V.; Shepelenko, I.; Cherniavskyi, O.; Krasota, M.; Vasylenko, I.Корисна модель належить до обробки деталей поверхневим пластичним деформуванням з одночасним нанесенням антифрикційних покриттів і може бути використана як в машинобудуванні, так і в ремонтному виробництві.Item Пристрій для фрикційно-механічного нанесення покриттів(ДП “Український інститут промислової власності”, 2012) Чернявський, О. В.; Шепеленко, І. В.; Василенко, І. Ф.; Красота, М. В.; Кропівна, А. В.; Cherniavskyi, O.; Shepelenko, I.; Vasylenko, I.; Krasota, M.; Kropivna, A.Корисна модель належить до нанесення антифрикційних покриттів і може бути використана як в машинобудуванні, так і в ремонтному виробництві.Item Підвищення довговічності деталей транспортних засобів композиційними покриттями(ЦНТУ, 2018) Василенко, І. Ф.; Василенко, И. Ф.; Vasylenko, I.Item Підвищення точності вимірювання силових параметрів при діагностуванні гальмівних систем автомобілів(ЦНТУ, 2019) Дубовик, В. О.; Невдаха, Ю. А.; Василенко, І. Ф.; Богатирьов, Д. В.; Дубовик, В. А.; Василенко, И. Ф.; Богатирев, Д. В.; Dubovyk, V.; Nevdakha, Yu.; Vasylenko, I.; Bohatyrov, D.Сучасні стенди з біговими барабанами при контролі гальмівної системи автомобіля не завжди дають об'єктивну оцінку її технічного стану, з причини виникнення великих похибок вимірювання силових параметрів, що характеризують гальмівну ефективність і стійкість автомобіля при гальмуванні. Розробці динамічних моделей гальмівної системи автомобіля присвячена досить велика кількість досліджень. При цьому питання відносного розташування вісі автомобіля і стенду майже не розглядаються, а це приводе до зниження точності визначення гальмівних сил при діагностуванні. Цим пояснюється великі розбіжності значень гальмівних сил при випробуваннях в стендових і дорожніх умовах. В дослідженні проведено уточнення динамічної моделі, що дозволяє моделювати процес гальмування автомобіля з непаралельністю його діагностуємої вісі відносно вісі стенда, і визначати залежності точності вимірювання силових параметрів від величини кута їх взаємної непаралельності. Таке доповнення динамічної моделі суттєво уточнює розрахунки процесу гальмування автомобільного колеса на гальмівному стенді з біговими барабанами. Современные стенды с беговыми барабанами при контроле тормозной системы автомобиля не всегда дают объективную оценку ее технического состояния, по причине возникновения больших погрешностей измерения силовых параметров, характеризующих тормозную эффективность и устойчивость автомобиля при торможении. Разработке динамических моделей тормозной системы автомобиля посвящено достаточно большое количество исследований. При этом вопрос относительного расположения оси автомобиля и стенда почти не рассматриваются, а это приводит к снижению точности определения тормозных сил при диагностировании. Этим объясняется большие различия значений тормозных сил при испытаниях в стендовых и дорожных условиях. В исследовании проведено уточнение динамической модели, позволяющей моделировать процесс торможения автомобиля с непараллельностью его диагностируемой оси относительно оси стенда, и определять зависимости точности измерения силовых параметров от величины угла их взаимной непараллельности. Такое дополнение динамической модели существенно уточняет расчеты процесса торможения автомобильного колеса на тормозном стенде с беговыми барабанами. Modern stands with jogging drums in the control of the brake system of the car do not always give an objective assessment of its technical condition, due to the large errors in the measurement of the power parameters that characterize the brake efficiency and stability of the car during braking. A considerable amount of research is devoted to the development of dynamic models of the car's braking system. In this case, the issues of relative positioning of the axles of the car and the stand are almost not considered, and this leads to a decrease in the accuracy of determination of braking forces at diagnosis. This explains the large differences in the values of the braking forces when tested in bench and road conditions. Therefore, the purpose of the article is to improve the accuracy of measurement of power parameters in the diagnosis of brake systems of cars. For analytical research, the car is presented as a vibrating system with a sprung mass in the form of a solid body, which has three degrees of freedom. The suspension of the car is presented in the form of parallel working elastic elements and dampers. The model does not take into account the effect of lateral forces on the car. Particular attention is paid to the process of interaction of wheels with the running drums of the stand in the longitudinal direction. The model assumes the following assumptions: in the process of calculations simulated the braking of not all axles of the car, but only one; the body of the car is a solid body, the mass of which affects the brake axle of the car; unbalance and gyroscopic moments of rotating masses of the car are zero; points of contact of tires with the reference surface are taken in the middle of the tire imprints on the support rollers of the stand. non-parallelism. This addition to the dynamic model significantly clarifies the calculations of the process of braking the car wheel on the brake stand with treadmill. The developed dynamic model allows to simulate the process of braking the car with the parallelism of its diagonal axis relative to the axis of the stand, and to determine the dependence of the accuracy of measurement of power parameters on the magnitude of the angle of their mutual non-parallelism. This addition to the dynamic model substantially clarifies the calculations of the process of braking the car wheel on the brake stand with treadmill.Item Спосіб нанесення антифрикційних покриттів(ДП “Український інститут промислової власності”, 2010) Кропівний, В. М.; Шепеленко, І. В.; Чернявський, О. В.; Василенко, І. Ф.; Красота, М. В.; Kropivnyi, V.; Shepelenko, I.; Cherniavskyi, O.; Vasylenko, I.; Krasota, M.Корисна модель відноситься до нанесення антифрикційних покриттів на поверхні тертя деталей.Item Спосіб нанесення антифрикційних покриттів на внутрішні циліндричні поверхні(ДП “Український інститут промислової власності”, 2012) Черновол, М. І.; Шепеленко, І. В.; Чернявський, О. В.; Василенко, І. Ф.; Кропівна, А. В.; Chernovol, M.; Shepelenko, I.; Cherniavskyi, O.; Vasylenko, I.; Kropivna, A.Корисна модель належить до нанесення антифрикційних покриттів на внутрішні циліндричні поверхні тертя деталей.Item Спосіб нанесення антифрикційних покриттів на внутрішні циліндричні поверхні(2012-11-12) Черновол, М. І.; Шепеленко, І. В.; Чернявський, О. В.; Василенко, І. Ф.; Кропівна, А. В.; Chernovol, M.; Shepelenko, I.; Cherniavskyi, O.; Vasylenko, I.; Kropivna, A.Спосіб нанесення антифрикційних покриттів на внутрішні циліндричні поверхні, при якому при його виконанні застосовується принцип протягування, який здійснюється шляхом зворотно-поступального руху інструмента з одночасним дискретним обертанням деталі. Способ нанесения антифрикционных покрытий на внутренние цилиндрические поверхности, при котором при его выполнении применяется принцип протягивания, который осуществляется путем возвратно-поступательного движения инструмента с одновременным дискретным вращением детали. A method for application of antifriction coatings on internal cylindrical surfaces, at which drawing principle, is used by reciprocal movement of tool with simultaneous discrete turning of a detail.Item Теоретичне обґрунтування експлуатаційних властивостей деталей автомобілів, зміцнених композиційними покриттями, методом кластерних компонентів(ЦНТУ, 2020) Аулін, В. В.; Василенко, І. Ф.; Красота, М. В.; Aulin, V.; Vasylenko, I.; Krasota, M.; Аулин, В. В.; Василенко, И. Ф.У статті теоретично обґрунтовано експлуатаційні властивості деталей автомобілів, зміцнених композиційними покриттями, з використанням методу кластерних компонентів. Вибираючи різні набори параметрів, а також варіюючи систему обмежень на них, можна здійснити формування комплексу експлуатаційних властивостей деталей. Для спрощення моделі впакування композиційних покриттів і матеріалів прийнято вважати наповнювачі різного складу, ізометричної форми та однакового розміру Запропоновані їх регулярні структури, що відповідають упаковці куль однакового розміру. Показано, що такі упаковки утворюють решітки аналогічні атомним кристалічним структурам. Виявлено залежності функції властивостей композиційних покриттів від вмісту кожного з видів кластерних компонентів. Метод кластерних компонентів, описуючи зміни властивостей композиційних покриттів від співвідношення компонентів, дає можливість управляти комплексом експлуатаційних властивостей й отримати якісні покриття для підвищення довговічності деталей, систем і агрегатів автомобілів. A number of parts of car systems and units in the process of operation are subject to intensive wear and fatigue processes, and therefore do not withstand the planned service life. An important reserve for increasing the reliability and efficiency of such equipment is the strengthening of the working surfaces of its parts with composite materials and coatings. This method of strengthening makes it possible, controlling the structure of composite materials and coatings, to form the necessary set of performance properties of parts to ensure the appropriate level of reliability and increase durability. However, this requires theoretical justification to establish a correspondence between the structure, composition, distribution of chemical elements applied to the parts of the composite coating and their performance properties, such as wear resistance, fatigue strength, etc. The purpose of this work is a theoretical justification for the use of the method of cluster components to determine and form a set of necessary performance properties that ensure reliable and efficient operation of parts of systems and units of cars. The article theoretically substantiates the operational properties of automobile parts hardened with composite coatings using the method of cluster components. By choosing certain sets of parameters, as well as varying the system of restrictions on them, it is possible to form a complex of operational properties of parts. To simplify the packing model for composite materials and coatings, it is assumed that fillers of different compositions have an isometric shape and the same size. A regular structure is proposed, corresponding to the packing of spheres of the same size. It is shown that such packings form lattices similar to atomic crystal structures. The dependences of the function of the properties of composite coatings on the content of each of the types of cluster components are revealed. The method of cluster components, describing changes in the properties of composite coatings from the ratio of components, makes it possible to control a set of operational properties and obtain high-quality coatings to increase the durability of parts of systems and vehicle units. As a result of the conducted researches it is offered to consider composite coverings and composite materials as the systems characterized by a certain complex of operational properties depending on filler content and regularity of structure. According to the theory of cluster components, the content of the component determines the parameters and properties of composite coatings and materials. The method of cluster components makes it possible to present a set of operational properties as an additive model of its components. The packaging of components in composite coatings and materials is represented by atomic crystal structures: simple cubic, volume-centered cubic, face-centered cubic and hexagonal densely packed. The implementation of the method of cluster components on the example of a binary system of components A and B is considered. The basic configuration in accordance with the approximations of the statistical ordering theory is chosen. The visual interpretation and physical content of a mixture of powders, components of composite coatings and materials, particles A and B are given. The configurational entropy and formation of cluster components of the intermediate composition AB along with the basic AA and BB are considered. Based on the π-theorem, a complete set of quasi-chemical reactions is outlined. For binary composite coatings and materials АСВ1-С the matrices of size and relative content of components are constructed, the quasi-chemical formalism of the method of cluster components and the law of active masses for volume-centered cubic lattice are used. This is taken into account when building functional models of operational properties. Their specification on the criterion of correctness is carried out. В статье теоретически обоснованы эксплуатационные свойства деталей автомобилей, упрочненных композиционными покрытиями с использованием метода кластерных компонентов. Выбирая те или иные наборы параметров, а также варьируя систему ограничений на них, можно осуществить формирование комплекса эксплуатационных свойств деталей. Для упрощения модели упаковки композиционных материалов и покрытий принято считать, что наполнители разного состава имеют изометрическую форму и одинаковый размер. Предложена регулярная структура, соответствующая упаковке сфер одинакового размера. Показано, что такие упаковки образуют решетки аналогичные атомным кристаллическим структурам. Выявлены зависимости функции свойств композиционных покрытий от содержания каждого из видов кластерных компонентов. Метод кластерных компонентов, описывая изменения свойств композиционных покрытий от соотношения компонентов, даёт возможность управлять комплексом эксплуатационных свойств и получить качественные покрытия для повышения долговечности деталей систем и агрегатов автомобилей.Item Ідентифікація несправностей опор амортизаційних стійок легкових автомобілів(ЦНТУ, 2021) Красота, М. В.; Василенко, І. Ф.; Магопець, С. О.; Бевз, О. В.; Осін, Р. А.; Крилов, О. В.; Krasota, M.; Vasylenko, I.; Mahopets, S.; Bevz, O.; Osin, R.; Krylov, O.В статті розглянуті особливості конструкцій опор амортизаційних стійок легкових передньопривідних автомобілів. Визначено основні несправності, які можуть набувати опори амортизаційних стійок в процесі експлуатації, а саме зношування опорного підшипника, а також, вихід з ладу гумового демпфуючого елементу. Приведено аналіз чинників, які інтенсифікують процес зношування опорного підшипника. Розглянуто ознаки виходу з ладу опорного підшипника та гумового демпфуючого елементу опори амортизаційної стійки. Запропоновано метод інструментального діагностування опор амортизаційних стійок. The goal of current research is the systematization of information from existent constructions of upper supports, features of support elements load depending on their constructions, analysis aspects, which influence supports attrition and their probable defects, and also giving recommendations for diagnostics. The informational analysis made due to existent upper supports constructions, features of their action in exploitation conditions, considered factors which influence on supports attrition, and their probable defects. Considered supporting bearer and rubber damping elements of damper strut supports fail indications. Fail of rubber damping elements characterized by the range of attributes. Due to car exploitation take place support detail attrition, rubber damping elements of supports waste their elasticity, crack and delaminate from the metal details, rubber damping supports stretch, which leads to support`s contact with upper springs cap and attends with singular thumps. Due to bearing attrition level of rattling and decreasing driving comfort are much higher than due to rubber element attrition. Features of increased bearing attrition are next: rattling by rudder turning occurrence (can also take place on the steering wheel), deterioration of car control. Bearing attrition appears in terms of squeaks and jerks in the process of steering wheel turning in the cars without a power steering. Due to attrition bearing starts to play, thump, and damper piston rod deviates from own axle. During car motion on the small roughs with depleted bearings also perceived rattling from the side of suspender, which sometimes can be difficult to identify, because it is analogous to rattling caused by attrition of other details of suspender or steerage. Offered to realize damper strut supports diagnostics by the way of support` action in a car moving conditions on the pocky surface simulation, to solve this task recommended to use vibration stand for suspender diagnostics. Offered to use the identification of hits and vibrations in foreworn supports via vibration acceleration sensor with later processing.