Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. Випуск_10. Частина 1. - 2024
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/16088
Browse
Item Трансформація відхилень від круглості внутрішньої циліндричної поверхні гідроциліндра при його виготовленні(ЦНТУ, 2024) Дзюра, В. О.; Дживак, Т. Р.; Федів, В. Я.; Чвартацький, І. І.; Dzyura, V.; Dzhyvak, T.; Fediv, T.; Chvartazkuy, I.В статті наведено результати визначення точності форми поперечних перерізів та отримано числові значення статистичних характеристик розсіювання відхилень від круглості поверхні гільзи циліндра телескопування стріли автомобільного крана КТА-25 після виконання кожної технологічної операції з її оброблення. Визначено вплив технологічних операцій як на величину відхилення від круглості та і переважаючі гармоніки, які вказують на тип відхилення форми. Побудовано полігони розсіювання відхилень від круглості поперечних перерізів гільз циліндрів. Встановлено, що технологічна операція напівчистового розточування суттєво не змінює величину та форму відхилення від круглості внутрішньої циліндричної поверхні гільзи гідроциліндра. Форма відхилення від круглості допоможе встановити дефект верстатного обладнання та запобігти утворенню виявлених відхилень від круглості оброблених поверхонь. The article presents the results of determining the accuracy of the shape of the cross-section and obtained numerical values of the statistical characteristics of dispersion of deviations from the roundness of the surface of the cylinder sleeve of the telescoping boom of the KTA-25 automobile crane after each technological operation of its processing.Item Обґрунтування діагностичних параметрів комплексної системи дистанційного діагностування повітряних ліній на базі БпЛА(ЦНТУ, 2024) Козловський, О. А.; Рендзіняк, С. Й.; Kozlovskyi, O.; Rendzinyak, S.У статті представлено результати обґрунтування діагностичних параметрів для багатопараметрової системи дистанційного моніторингу повітряних ліній, яка базується на використанні безпілотного літального апарату. Більшість дефектів конструктивних елементів повітряних ліній проявляються у вигляді видимих механічних пошкоджень, тоді як їх решта – прихована. Виявлення таких дефектів можливе за допомогою дистанційних методів неруйнівного контролю. Використовуючи теорію інформації визначено, що для діагностування стану повітряної лінії 110 кВ найбільшу інформативність має група з семи параметрів, до складу якої входять візуальні сигнатури дефектів, температури провідників і контактних з’єднань, а також розрядна активність ізоляторів і струмопровідних частин.Запропонований підхід доцільно використовувати при проведенні технікоекономічного обґрунтування вибору обладнання для систем технічного діагностування ліній. The article presents the results of substantiating diagnostic parameters for a multiparametric remote monitoring system of overhead power lines based on the use of an unmanned aerial vehicle (UAV). Significant wear of the structural elements of overhead power lines (OHL) in the IPS of Ukraine, exacerbated by the impact of climate change, leads to an increase in the number of damages. This makes proper maintenance of OHL a priority task. Existing technical diagnostic systems based UAVs are mainly aimed at solving narrow specialized tasks. Therefore, there is a need to develop more universal and comprehensive systems. The analysis of operational defects in the structural elements of OHL has shown that most of these defects manifest as visible mechanical damages, while others remain hidden. Detection of such defects is possible through remote non-destructive testing methods. Based on typical defects, a list of diagnostic parameters for a 110 kV overhead line was formulated. Considering that OHL elements have the same probability of failure, only those defects that may pose a threat to its operability in the near future were considered. Based on the selected defects and diagnostic parameters, a table of possible states of the OHL was compiled. The selection of the necessary and sufficient group of diagnostic parameters was carried out based on their average informativeness, which characterizes the degree of entropy reduction of the overhead line.Item Застосуваннягідроізоляційних покриттів для захисту від корозії дорожніх водопропускних труб з металевих гофрованих конструкцій(ЦНТУ, 2024) Гаркуша, М. В.; Harkusha, М.Дорожні водопропускні труби експлуатуються в складних умовах, які спричинюють розвиток корозійного впливу на метал конструкції, а сам метал потребує належного захисту для забезпечення надійності та довговічності споруди в цілому. Щоб забезпечити відповідність вимогам проєктного терміну служби, сталеву конструкцію захищають антикорозійним покриттям. В роботі розглянуто різноманітні захисні покриття для підвищення довговічності дорожніх водопропускних від впливу корозії. Road culverts made of corrugated metal structures were initially used as small pipes in both length and diameter. Today, road culverts made of corrugated metal structures are used with a span of 40 m and are a composite soil-steel system and are widely used in the field of transport construction. Road culverts made of corrugated metal structures are economical, aesthetically attractive, have the advantage of quick construction with minimal maintenance in the future, the estimated service life is usually from 50 to 100 years.Item Результати експериментальних досліджень якості змішування сипких матеріалів автоматизованою установкою гвинтового конвеєра з обертовим кожухом(ЦНТУ, 2024) Дячун, А. Є.; Гевко, І. Б.; Золотий, Р. З.; Коваль, C. О.; Дериш, О. Б.; Брикса, А. О.; Diachun, A.; Нevko, I.; Zolotyi, R.; Koval, S.; Derysh, O.; Bryksa, A.Розроблено та виготовлено дослідний зразок автоматизованого гвинтового конвеєра з регульованою подачею матеріалу у зоні завантаження із бункера та з наданим обертовим рухом кожуху в напрямку обертання шнека для одночасного змішування та транспортування сипких матеріалів. Проведено експериментальні дослідження для визначення закономірностей взаємозв’язку конструктивних та технологічних параметрів гвинтового конвеєра-змішувача, зокрема частоти обертання шнека, частоти обертання кожуха, кута нахилу шнекового змішувача, із коефіцієнтом неоднорідності змішування комбінації різних сипких матеріалів: зерен кукурудзи, проса, гороху, пшениці, гречки. Проведено статистичне оброблення даних результатів експериментальних досліджень з одержанням рівнянь регресії у кодованих та натуральних величинах залежності коефіцієнта неоднорідності змішування гвинтовим конвеєром від його конструктивних та технологічних незалежних змінних параметрів а також перевірку адекватності одержаних рівнянь за допомогою прикладного програмного забезпечення. The study of the effectiveness of mixing process by screw conveyor using analytical methods is difficult and does not provide sufficient accuracy, so experimental studies with the design and manufacture of screw conveyor installations, in particular with rotating casings, are important. The purpose of the work is to conduct and present the results of experimental research on the bulk materials mixing quality using an automated installation of a screw conveyor with a rotating casing.Item Вдосконалення математичної моделі зубчатого зачеплення шестеренного насосу мобільної техніки(ЦНТУ, 2024) Кулєшков, Ю. В.; Руденко, Т. В.; Красота, М. В.; Штомпель, Є. Ю.; Kuleshkov, Yu.; Rudenko, T.; Krasota, M.; Shtompel, Ye.У даній статті пропонується вдосконалена математична модель роботи зубчатого зачеплення шестеренних гідромашинах, яка базується на тому, що швидкості обертання шестерень і радіуси, що з'єднують осі обертання з точкою зачеплення зубів, є різними. Це пояснюється тим, що зуби шестерень, маючи евольвентний профіль, мають певне проковзування при русі один по одному. The purpose of this paper is to establish the relationship between the angle of rotation of the driving gear of a gear hydraulic machine and the angles of rotation of the radii connecting the axes of rotation of the gears with the meshing point, as well as to take into account the slippage of involute profiles of gear teeth relative to each other in mathematical models of the movement of working fluid in gear hydraulic machines.Item Синтез накопичувально-завантажувальних бункерів з елементами автоматизації(ЦНТУ, 2024) Гевко, І. Б.; Дячун, А. Є.; Рогатинський, Р. М.; Довбуш, Т. А.; Бучинський, В. М.; Нevko, I.; Diachun, A.; Rohatynskyi, R.; Dovbush, T.; Buchynskyi, V.Проведено генерування ефективних конструкцій накопичувально-завантажувальних бункерних систем з елементами автоматизації на основі застосування структурно-схемного синтезу методом ієрархічного групування за допомогою морфологічного аналізу. В результаті проведеного синтезу отримано 57 варіантів конструктивних рішень накопичувально-завантажувальних бункерів, схеми шести з них відображено на рисунках. Їх перевагами є здатність зміни об’єму накопичення, можливість збурення сипкого середовища і уникнення його заклинювання, забезпечення примусової інтенсивної подачі матеріалів при вивантаженні із бункерів, здатність розпушувати сипкі матеріали та забезпечувати рівномірне завантаження конвеєра. На одержані конструкції подано заявки на отримання патентів України. Розроблено схему автоматизованої адаптивної системи граничного керування гвинтовим конвеєром із накопичувально-завантажувальним бункером, яка забезпечує постійне значення заданих виробничих параметрів, зокрема продуктивності транспортування сипких матеріалів, потужності приводу шнека при дії різних зовнішніх факторів. The purpose of the article is to generate effective designs of storage and loading hopper systems with automation elements based on the application of structural-schematic synthesis by the method of hierarchical grouping using morphological analysis. The use of this method of carrying out structural-schematic synthesis makes it possible to obtain a limited number of design solutions for hoppers, taking into account the gradation of requirements that are applied to them in the process of their development. It allows to significantly save time and resources spent on the search for more effective alternatives.Item Дослідження механіки руху сипкого кускового матеріалу на розгінній ділянці пнемотранспортного трубопроводу вібраційно-пневмотранспортної машини циклічної дії(ЦНТУ, 2024) Яцун, В. В.; Скриннік, І. О.; Горпинченко, О. В.; Yatsun, V.; Skrynnik, I.; Horpynchenko, O.Приведені основні результати досліджень з розробки та впровадження в виробництво новітніх технічних засобів та технологій у галузі геотехнологій, систем трубопровідного вібропневмотранспорту, герметичності порожнистих виробіток. Наукова новизна та практична значимість робіт полягає в можливості значно підвищити ефективність технологічних процесів за рахунок використання отриманих результатів. У статті досліджуються характеристики руху частинки кускового матеріалу на початковій ділянці транспортного трубопроводу вібраційно-пневмотранспортної машини циклічної дії (ВПМЦ). The purpose of this work is to analyze the processes taking place in the acceleration section of the pneumo-transport pipeline of the vibration-pneumatic machine of cyclic action, control the movement of the aeromixture by changing the parameters of the air flow on the moving material, and identify the optimal technical solutions regarding the conditions of transportation of loose lumpy materials with different physical mechanical properties.Item Інноваційні рішення та переваги мікросервісної архітектури програмних продуктів(ЦНТУ, 2024) Улічев, О. С.; Доренський, О. П.; Кулагін, В. П.; Ulichev, O.; Dorenskyi, O; Kulahin, V.У цьому дослідженні розглядається мікросервісна архітектура, як сучасний підхід до розробки програмного забезпечення, який відповідає зростаючим вимогам бізнесу та технологій. Проведено порівняльний аналіз мікросервісної архітектури з іншими архітектурними стилями, такими як монолітна та сервіс-орієнтована архітектури. Розглянуто приклади впровадження мікросервісів в індустрії на прикладі технологічних гігантів. Висвітлено використання інструментів та технологій, зокрема контейнеризації та оркестрації. Проаналізовано стандарти та найкращі практики, що сприяють ефективному впровадженню мікросервісів. Результати дослідження сприятимуть глибшому розумінню мікросервісної архітектури. The rapid advancement of technology and increasing market competition compel businesses to adapt swiftly by implementing new features and services to meet user demands. Traditional monolithic software architectures often hinder this agility due to challenges in scalability and maintenance. This article aims to analyze microservice architecture to solve these challenges, exploring its historical development, current trends, practical implementation aspects, and comparison with alternative architectural styles such as modulith architecture.Item Досягнення в тестуванні програмного забезпечення. Наукова перспектива(ЦНТУ, 2024) Улічев, О. С.; Папіж, Л. М.; Ревнюк, О. А.; Ulichev, О.; Papizh, L.; Revniuk, O.Тестування програмного забезпечення відіграє ключову роль у визначенні надійності, функціональності та безпеки систем. Стаття досліджує різні аспекти процесу, акцентуючи увагу на наукових принципах, що підвищують результативність процесу. Аналізуються сучасні методології, інструменти та техніки, висвітлюються останні досягнення. Досліджується вплив наукових принципів на тестування та процеси забезпечення якості, практичні наслідки досліджень через аналіз прикладів, їхня ефективність у покращенні якості та зниженні витрат. Мета статті - сприяти розумінню наукових засад тестування програм та його важливій ролі у розвитку майбутніх практик інженерії програмного забезпечення. The article aims to explore various aspects of innovation in software testing, including the latest trends, challenges, and strategies for advancing in the ever-evolving field of software development. It emphasizes the importance of adopting innovative testing practices to enhance the accuracy, efficiency, and reliability of tests. Additionally, the article seeks to provide insights into how organizations can integrate these innovative practices into their existing workflows. By doing so, it aims to help organizations stay competitive and meet the growing demands of the digital market.Item Концепція дистанційної діагностики технічного стану транспортних засобів в процесі їх експлуатації(ЦНТУ, 2024) Ляшук, О. Л.; Готович, В. А.; Бонар, В. О.; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Матійчук, Л. П.; Liashuk, O.; Hotovych, V.; Bonar, V.; Aulin, V.; Hrinkiv, А.; Matiichuk, L.У статті розглянуто концепцію дистанційної діагностики транспортних засобів в процесі їх експлуатації та основні аспекти автоматичного зчитування даних за допомогою протоколу OBD2 з ECU в режимі реального часу з подальшою їх передачею на загальний сервер. Продемонстровано як отримані дані тестуються на наявність в них аномалій за допомогою методів реконструкції та виявленням аномалій у групах даних з подальшим сповіщенням користувача. Представлено архітектуру комунікації мобільного та веб додатків з серверною частиною при діагностиці транспортних засобів. The technical condition of the vehicle directly affects the safety of people. With the increase in the number of cars, this problem becomes even more relevant. Today, checking the condition of the vehicle mostly takes place in the physical presence of a mechanic who reads data from the car's sensors with the help of scanners. The possibility of automating this process and providing the ability of remote access to data would significantly reduce the cost and speed up the detection of malfunctions.Item Дослідження структури матеріалів, що утворюються за випаровування у вакуумі скла системи миш’якселен для подальшого використання в автомобільній галузі(ЦНТУ, 2024) Тарандушка, Л. А.; Ковтуненко, В. С.; Tarandushka, L.; Kovtunenko, V.Досліджено хімічний склад тонкоплівкових матеріалів, що напилювалися на змінні підкладки за умов термічного випаровування скла миш’як-селен різних модифікацій. Виявили що за використання ефузійного випаровувача структура пару скла, що включає менше 42 атомних % миш’яку, з часом збагачується As, скло з більшим вмістом збагачується селеном. Нерівномірний характер випаровування пояснюється відмінностями атомної будови стекол та їхніх розплавів. Thin films Ar-Se systev are widely usedin optoelectronics, in the production of microchips, there fore they are activelly used in modern automotive production. Improvement of methods of obtaining films with a renewable comprosition is an urgent problem. The chemical composition of amorphous films sputter on changeable substrates at the thermal evaporation of arsenic(n)-selenium(100-n) glasses has been investigated and has been analyzed.Item Розробка додатку на смартфон для керування пристроєм для покращення психоемоційного стану людини та дослідження економічної ефективності функціонування розробленого пристрою(ЦНТУ, 2024) Щєпін, В. В.; Трушаков, Д. В.; Сисоліна, Н. П.; Федотова, М. О.; Козловський, О. А.; Телюта, Р. В.; Shchiepin, V.; Trushakov, D.; Sysolina, N.; Fedotova, M.; Kozlovskyi, O.; Teliuta, R.Статтю присвячено результатам розробки додатку на смартфон для керування розробленого електронного пристрою, що випромінює різнокольорові світлові ефекти для покращення психоемоційного стану людини. В результаті проведеного аналізу існуючих пристроїв нами було запропоновано та виготовлено діючий макет електронного приладу, що випромінює різнокольорові світлові ефекти, а також вимірює основні параметри навколишнього середовища - температуру, вологість та атмосферний тиск. Цей пристрій також здатний за даними вимірювань температури та вологості навколишнього середовища у приміщенні, керувати пристроями зміни мікроклімату в середині приміщення кондиціонером та зволожувачем повітря. Також розроблено власний додаток на смартфон для дистанційного керування приладом для покращення психоемоційного стану людини. Було проведено дослідження ефективності функціонування розробленого пристрою. Виконано розрахунок економічної ефективності впровадження у виробництво та медзаклади. The article is devoted to the results of the development of a smartphone application for controlling the developed electronic device emitting multi-colored light effects to improve the psycho-emotional state of a person. There are two main approaches to restoring a person's psycho-emotional state: drug therapy and physical therapy. Drug therapy is the main treatment, but it has a number of side effects. However, there is a certain number of people who do not want to take medicines. With the development of physiotherapy methods, it has become possible to reproduce physical factors with the help of various medical devices with hardware used for therapeutic purposes.Item Алгоритм оптимізації надійності функціонування та ефективності використання виробничого обладнання методами штучного інтелекту(ЦНТУ, 2024) Аулін, В. В.; Ковальов, С. Г.; Гриньків, А. В.; Варваров, В. В.; Aulin, V.; Kovalov, S.; Hrynkiv, A.; Varvarov, V.Зміст статті орієнтований на проблематику підвищення надійності та ефективності виробничих процесів за рахунок зниження витрат на обслуговування та мінімізації простоїв. Представлено підхід, який передбачає оптимізацію технічного обслуговування виробничого обладнання на основі алгоритмів штучного інтелекту. Розглядається методика використання теорії марківських процесів в контексті навчання з підкріпленням і її застосування для моделювання виробничого середовища.Проведене дослідження дає змогу говорити про значне покращення надійності та продуктивності виробничого обладнання у виробничій системі завдяки впровадженню ШІ-технологій. This paper presents an innovative approach that involves the optimization of maintenance forproduction equipment by leveraging advanced artificial intelligence (AI) algorithms. The study explores the application of Markov process theory within the context of reinforcement learning and its integration into the modeling of production environments. The focus of this research is to address critical issues related to enhancing the reliability and efficiency of production processes. This is achieved by reducing maintenance costs and minimizing equipment downtime.Item Дослідження навантажень несучої системи навантажувача в залежності від параметрів шарнірного з’єднання напіврам(ЦНТУ, 2024) Щербак, О. В.; Сумінов, А. В.; Хачатурян, С. Л.; Sherbak, O.; Suminov, A.; Khachaturian, S.Стаття є першою частиною циклу досліджень шарнірного з’єднання фронтального навантажувача вантажопідйомністю 3т. Для порівняння обрано концепцію побудови рами західних виробників з приблизно однаковою вантажопідйомності, створено 3D модель нової рами у чотирьох варіантах з різною величиною з’єднувального шарніру. Розглядається положення, коли навантажувач під час набору матеріалу в ківш зустрічає непереборну перешкоду. Аналізувались навантаження на верхньому та нижньому з’єднанні напіврам та навантаження усієї рами в цілому. Розрахунки проводились в динаміці з використанням програмного комплексу для інженерного аналізу та чисельного моделювання Ansys з використанням модуля розрахунку руху. This work is the first part of a series of studies of the hinge joint of the bearing system of a front loader with a lifting capacity of 3 tons. For comparison, the concept of building a frame of Western manufacturers with approximately the same load capacity was chosen and a 3D model of the new frame was created in four to three variants with different sizes of the connecting hinge. The situation when a forklift encounters an insurmountable obstacle while picking up material in a bucket is considered. The loads at the upper and lower joints of the halfframes and the load of the entire frame were analyzed. The calculations were performed in dynamics using the Ansys software package for engineering analysis and numerical modeling using the Motion calculation module.Item Проєктування розкріплених прогонів покриття з урахуванням жорсткості профільованого настилу(ЦНТУ, 2024) Гудзь, С. А.; Фенко, О. Г.; Дарієнко, В. В.; Портнов, Г. Д.; Hudz, S.; Fenko, O.; Dariienko, V.; Portnov, H.Стаття присвячена дослідженню стійкості суцільних прогонів у складі покриття і порівнянню їх ефективності. Надаються практичні рекомендації щодо зниження матеріалоємності прогонних систем за рахунок раціонального вибору типу перерізу. Висновок зроблено на основі геометрично нелінійного аналізу напружено-деформованого стану із урахуванням недосконалостей і жорсткості конструкцій бокового розкріплення. Перевага надається прогонам із прокатних двотаврів, які мають менші ексцентриситети прикладення навантаження та внутрішні зусилля, на відміну від швелерів. The purpose of the study is to analyse internal forces and deformations in the roof purlins restrained by profiled decking, taking into account as many factors as possible that have a significant impact on the crosssectional utilisation factor in terms of normal stresses, which is an important factor in efficiency and material consumption.Item Підвищення безпеки дорожнього руху шляхом обчислювального аналізу аеродинамічної взаємодії між вантажівкою та мотоциклом(ЦНТУ, 2024) Тарандушка, Л. А.; Рудь, М. П.; Батраченко, О. В.; Tarandushka, L.; Rud, M.; Batrachenko, O.У цій статті ми досліджували вплив вантажівки на мотоцикл за допомогою аеродинамічного аналізу (CFD). Нашою головною метою було покращити безпеку дорожнього руху шляхом оцінки точності та надійності різних моделей турбулентності, які зазвичай використовуються в CFD моделюванні. Ми провели моделювання з використанням трьох різних моделей турбулентності: SpalartAllmaras (SA), k-epsilon (k-ε) і k-omega (k-ω). Ми проаналізували прогнозовані структури потоку та порівняли їх з експериментальними даними попередніх досліджень. Ми також оцінили аеродинамічний опір, який діє на мотоцикл і вантажівку, і вивчили його вплив на стійкість і керованість мотоцикла. Наші висновки демонструють, що різні моделі турбулентності створюють різні структури потоку та аеродинамічні сили. Зокрема, ми оцінили, які моделі краще передбачають структуру потоку, а які забезпечують найкращі результати для аеродинамічних сил,та провели порівняльний аналіз обчислювальних ресурсів, необхідних для кожної моделі. The purpose of this paper is to improve road safety by analyzing the aerodynamic interaction between a truck and a motorcycle using computational fluid dynamics (CFD). The study focuses on evaluating the accuracy and reliability of different turbulence models commonly used in CFD simulations to determine their impact on motorcycle stability and control during overtaking maneuvers.Item Математичне моделювання поведінки ґрунту в процесі проколу(ЦНТУ, 2024) Хачатурян, С. Л.; Ковалевський, С. Г.; Хачатурян, О. С.; Khachaturyan, S.; Kovalevskyi, S.; Khachaturyan, O.У роботі описується підхід до математичного моделювання поведінки ґрунту в процесі проколу як течії жорстко-пластичного середовища. Рух середовища розглядається в ейлеревих координатах. Робочий орган моделюється абсолютно твердим конусом. Наводяться та обґрунтовуються основні припущення. В підсумку аналітично виводяться всі залежності, що характеризують жорстко-пластичну течію – поля швидкостей, швидкостей деформацій і напружень. Modern construction involves the laying of a large number of various engineering communications.It is often necessary to arrange crossings under highways, railway tracks and other ground structures, the destruction of which during open trench development is a very expensive procedure. Recently, the technology of trenchless laying of engineering communications has become widespread.The simplest and quite effective is currently the most common method of static puncture. This method of well formation is characterized by the occurrence of significant stresses in the soil around the working body, which can have a destructive effect on engineering objects located nearby, both in the soil and on the surface. There is an urgent need to study soil behavior during puncture, in particular, using mathematical modeling of the process.Item Обґрунтування конструктивних параметрів дообрізувача гички з активним ножем(ЦНТУ, 2024) Окунський, О. О.; Цьонь, О. П.; Цьонь, Г. Б.; Лещук, Р. Я.; Юр’єв, О. А.; Okunskiy, O.; Tson, O.; Tson, A.; Leshchuk, R.; Yuriev, O.На основі аналізу досліджень технологічного процесу доочищення залишків гички з головок коренеплодів буряків встановлено, що існує необхідність розроблення більш досконалих математичних моделей взаємодії робочого органу для зрізання гички з коренеплодами буряків, які включають аналіз кінематичних та конструктивних параметрів робочих органів гичкозбиральних машин. Впровадження таких моделей дозволить більш точно прогнозувати ефективність роботи різних конструкцій та налаштувань робочих органів, що призведе до підвищення якості очищення коренеплодів, зменшення втрат продукції та зниження витрат на обслуговування обладнання.Побудовано розрахункову схему для визначення конструктивних параметрів дообрізувача гички буряків з активним плоским ножем. Подано аналітичні залежності для узгодження часу переміщення активного ножа у горизонтальній та вертикальній площинах. Запропоновано алгоритм визначення необхідної довжини активного ножа дообрізувача гички, який забезпечує виконання технологічної операції видалення залишків гички відповідно до агротехнічних вимог. To substantiate the parameters of the top-dressing module during its design and development stage, it is advisable to conduct a theoretical analysis of possible variants for performing the technological operation of removing plant components from root crops. This will allow for the determination of technological parameters for the operation of the top-dressing module, including optimal movement speeds, angles of installation, and positioning of flat knives, ensuring maximum cleaning efficiency with minimal product loss.Item Удосконалення робочих органів будівельних і дорожніх машин застосуванням гумових елементів(ЦНТУ, 2024) Карпушин, С. О.; Настоящий, В. А.; Тихий, А. А.; Гозбенко, Є. В.; Русаченко, О. В.; Karpushyn, S.; Nastoiashchyi, V.; Tykhyi, A.; Hozbenko, Ye.; Rusachenko, O.У статті представлено ряд пропозицій технічних рішень, що мають елементи робочих органів будівельних і дорожніх машин, які виготовлені з гуми, і призначені для взаємодії з мінеральним природнім середовищем, типу ґрунт, гірська порода, руда, корисна копалина, сніговий покров та льодові утворення. Проаналізована ефективність застосування гумових елементів у робочому обладнанні на прикладі широкого спектру дорожньо-будівельних і транспортувальних машин за критеріями: зношування, налипання, намерзання, демпфування, корозійної стійкості, захисту металевих елементів конструкцій від пластичних деформацій. The purpose of the research is to develop technical proposals for improving the working bodies of construction and road machines that interact during their working cycle with a mineral environment (soil, ore, lumpy rock, concrete, asphalt concrete), organic environment at low temperatures (snow, ice, and their mixtures with a mineral environment) using rubber, rubber-fabric, rubber-metal, rubber-concrete and other composite rubber compounds.Item Engineering method of studying the kinematic parameters of the working body of the potato harvesting machine(ЦНТУ, 2024) Babii, A.; Holovetskyi, I.; Бабій, А. В.; Головецький, І. В.The work provides an engineering methodology for studying the kinematic parameters of the drive mechanism of the ploughshare of a single-row potato harvesting machine. The development of a new design of the potato harvesting machine led to a special approach to studying its kinematic parameters. The essence of the engineering methodology is that it is based on the graphical-analytical method of plans in the study of kinematic mechanisms. For the physical design of the drive mechanism of the potato harvesting machine, theoretical descriptions were made and plans of velocities and accelerations were built, which allows the researcher to obtain the specified kinematic parameters for any points of the links of this mechanism. The paper obtained a number of values of kinematic parameters that characterize the operation of this mechanism and on the basis of which the technological efficiency of the ploughshare of the potato harvesting machine is analyzed. Необхідність виконувати дослідницькі роботи з пошуку нових рішень для отримання оптимальних конструкцій картоплезбиральних машин виникла з потребою підвищення рівня забезпеченості збиральною технікою виробників у підсобних чи невеликих фермерських господарствах. Проблема ускладнюється тим, що така машина повинна агрегатуватися з малоенергонасиченими тракторами тягового класу 0,6 т та менше. Тому при обґрунтуванні параметрів запропонованої конструкції картоплекопача рішення мають бути добре зваженими та прийнятими на основі перевірених інженерних методик для аналізу та основних підходів до конструювання сільськогосподарської техніки.