Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. Випуск 8. Частина 2. - 2023
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/15504
Browse
Item Change in power and fuel consumption when engine cylinders are partially disabled in a wheeled vehicle(ЦНТУ, 2023) Molodan, А.; Polyanskyi, О.; Dubinin, Ye.; Artomov, M.; Pushkarenko, O.; Молодан, А. О.; Полянський, О. С.; Дубінін, Є. О.; Артьомов, М. П.; Пушкаренко, О. Ю.The provided calculation methodology enables the evaluation of how disconnected cylinders affect engine power, overall efficiency, and fuel consumption. The study establishes that disconnecting cylinders leads to a proportional decrease in engine power. This means that an engine generating 154,5 kW power reduces to 113,4 kW with two disabled cylinders and goes down to 70,3 kW when four cylinders are disconnected. Reducing fuel consumption is especially notable at idle, showing a 27% drop after disabling half of the cylinders. However, fuel efficiency declines as the engine load increases until it reaches zero at the engine load factor. Discrepancies between the experimental and calculated data on fuel consumption and power are minimal, at around 7-8% during maximum load. Diesel engines have the potential to improve efficiency by shutting down certain cylinders, but the actual fuel savings depend on several factors, including the number of active cylinders, engine configuration, load, and mechanical losses incurred by the shutdown cylinders. Наведена методика розрахунку дозволяє оцінити вплив відключених циліндрів на потужність двигуна, загальну ефективність та витрату палива. Дослідження показало, що відключення циліндрів призводить до пропорційного зниження потужності двигуна. Це означає, що потужність двигуна потужністю 154,5 кВт знижується до 113,4 кВт з двома відключеними циліндрами і падає до 70,3 кВт при відключенні чотирьох циліндрів. Зменшення споживання палива особливо помітне на холостому ходу - на 27% після відключення половини циліндрів. Однак паливна ефективність знижується зі збільшенням навантаження на двигун, поки не досягає нуля при коефіцієнті завантаження двигуна. Розбіжності між експериментальними та розрахунковими даними по витраті палива та потужності мінімальні і становлять близько 7-8% при максимальному навантаженні. Дизельні двигуни мають потенціал для підвищення ефективності за рахунок відключення певних циліндрів, але фактична економія палива залежить від декількох факторів, включаючи кількість активних циліндрів, конфігурацію двигуна, навантаження і механічні втрати, що виникають у відключених циліндрах.Item Improving the quality of wheeled vehicle stability assessment using constraint theory(ЦНТУ, 2023) Polyanskyi, О.; Dubinin, Ye.; Korobko, A.; Baidala, V; Полянський, О. С.; Дубінін, Є. О.; Коробко, А. І.; Байдала, В. Ю.The article considers the problem of assessing the stability of wheeled vehicles, which is an important characteristic that affects traffic safety and the economic performance of wheeled vehicles. The paper analyzes existing decision-making algorithms using the theory of constraints in assessing the stability of wheeled vehicles, considering five types of logic trees and establishing rules for their application to analyze the dynamic stability of vehicles. It was found that these algorithms have limited accuracy due to the lack of consideration of all factors that affect the stability of wheeled vehicles, or cannot take these factors into account with sufficient accuracy. Based on this, rules for using logical trees for a more accurate study of the stability of wheeled vehicles have been developed, which allow taking into account more factors that affect the stability of wheeled vehicles with greater accuracy. У статті розглянуто проблему оцінки стійкості колісних машин, яка є важливою характеристикою, що впливає на безпеку руху, а також на економічні показники експлуатації колісних машин. Проаналізовано існуючі алгоритми прийняття рішень за допомогою теорії обмежень при оцінці стійкості колісних машин, розглядаючи п’ять видів логічних дерев та встановлюючи правила їх застосування для аналізу динамічної стійкості транспортних засобів. Виявлено, що ці алгоритми мають обмежену точність, що пов’язано з відсутністю враховання усіх факторів, які впливають на стійкість колісних машин, або не можуть враховувати ці фактори з достатньою точністю. На основі цього розроблено правила застосування логічних дерев для більш точного дослідження стійкості колісних машин, що дозволяють враховувати більше факторів, які впливають на стійкість колісних машин, з більшою точністю.Item Main aspects of third party logistics activities in modern transport realities(ЦНТУ, 2023) Rozhko, N.; Slobodian, L.; Matviishyn, A.; Babii, M.; Mironov, D.; Рожко, Н. Я.; Слободян, Л. М.; Матвіїшин, А. Й.; Бабій, М. В.; Міронов, Д. В.The article substantiates the aim of responsible transport logistics, which consists of the delivery of goods on time with minimal investment of labour and material resources. The level of responsibility is considered at each step of shipment of goods from the producer to the consumer. 4 stages of effective transport logistics are offered by the authors. It has been established that at the first stage it is crucial to formulate the tasks clearly for its solution by logistics in business; the second stage is analysing of the Best Practices in the researched field - the study of competitors’ logistics, the study of available information; the third stage is the development of a specific action plan of the transport enterprise; the fourth is the introduction of improvements after the first results of the work. У роботі визначено мету відповідальної логістики, яка полягає в доставці вантажів у встановлені терміни з мінімальними витратами праці та матеріальних ресурсів з урахуванням ступеня відповідальності на кожному етапі доставки вантажу від виробника до споживача.Item Theoretical calculations of the relative additional fuel consumed when shutting down the cylinder(ЦНТУ, 2023) Molodan, А.; Polianskyi, О.; Dubinin, Ye.; Sokolovskyi, O.; Krasnokutskyi, M.; Молодан, А. О.; Полянський, О. С.; Дубінін, Є. О.; Соколовський, О. В.; Краснокутський, М. В.Cylinder deactivation is a technique used to improve the efficiency of an engine by shutting down a certain number of engine cylinders. Cylinder deactivation allows the remaining cylinders to operate more efficiently, increasing their load and improving efficiency. This technique has gained interest both domestically and internationally, particularly for automotive engines, as it helps improve fuel economy at idle and light loads. The process of calculating effective cylinder deactivation in a multi-cylinder engine and its effect on additional fuel consumption is discussed. The need to improve engine efficiency in various speed and load modes is driven by requirements for fuel economy, reduced exhaust toxicity, and the need to improve engine transients while maintaining other characteristics. In order to effectively utilize engine power and maintain performance, the fuel supply to operating cylinders must be increased. However, deactivating cylinders during engine operation results in a decrease in engine power, which in turn reduces crankshaft speed and torque. In summary, cylinder deactivation is a technique that has the potential to improve the economic performance of engines, particularly at idle and light loads. У статті обговорюються переваги відключення циліндрів двигуна для ефективного використання його потужності. Збільшення циклічної подачі палива в робочі циліндри покращує процес згоряння і підвищує середній індикаторний тиск. Однак, коли циліндри відключаються, індикаторна потужність двигуна, частота обертання колінчастого валу та крутний момент знижуються. Необхідність підвищення ефективності в широкому діапазоні швидкостей і навантажень призвела до пошуку нових технічних рішень і розвитку існуючих. Деактивація циліндрів дозволяє циліндрам, що залишилися, працювати більш ефективно, збільшуючи їх навантаження і ККД. Цей підхід викликав інтерес з точки зору покращення економічних показників двигунів, зокрема автомобільних, на режимах холостого ходу та часткового навантаження. У тексті також представлено метод розрахунку відносної додаткової витрати палива при відключенні циліндрів у багатоциліндрових двигунах. Загалом, основна увага приділяється покращенню паливної економічності, зниженню токсичності вихлопних газів та покращенню експлуатаційних характеристик двигуна.Item Аналіз конструктивних особливостей мініобприскувачів для невеликих фермерських господарств(ЦНТУ, 2023) Левицький, Б. Б.; Бабій, А. В.; Levytskyi, В.; Babii, А.У роботі проведено аналіз конструктивних особливостей основних типів мініобприскувачів: ранцевих, тачкових, навісних та причіпних. Вказано на їх особливості застосування та виділено недоліки, які спостерігаються при хімічних обробках ними невеликих площ просапних культур. Запропоновано концептуальне рішення щодо створення самохідного мініобприскувача. Він повинен переміщатися від власного двигуна, мати сервісний механізм зміни ширини колії, достатній кліренс, системи регулювання висоти встановлення та стабілізації штанги, системи нагнітання, регулювання та контролю робочого тиску в напірній магістралі. І всі ці рішення повинні бути реалізованими при мінімальній вартості такої машини, що зробить її конкурентною на ринку мініобприскувачів. The purpose of the study is to perform an analysis of the design characteristics and efficiency of various types of mini-sprayers in small areas of row crops and to form criteria by which a new self-propelled minisprayer with a rod stabilization system should be designed.Item Визначення оптимальної точки приєднання сонячної електростанції до електричної мережі методом комп’ютерного імітаційного моделювання(ЦНТУ, 2023) Плєшков, П. Г.; Зінзура, В. В.; Плєшков, С. П.; Солдатенко, В. П.; Plieshkov, Р.; Zinzura, V.; Plieshkov, S.; Soldatenko, V.Метою даного дослідження є мінімізація негативного впливу сонячної електростанції на значення усталеного відхилення напруги та рівень втрат електроенергії шляхом визначення оптимального місця її приєднання до розподільної електричної мережі. В роботі для вирішення задачі оптимального розміщення відновлюваних джерел електроенергії в електричних мережах пропонується застосовувати метод комп’ютерного імітаційного моделювання. Розроблені комп’ютерні імітаційні моделі розподільної електричної мережі з сонячною електростанцією, які дали змогу визначити оптимальне місце приєднання сонячної електростанції виходячи із значень величини втрат потужності в елементах електричної мережі на рівень усталеного відхилення напруги. Результати комп’ютерного моделювання електричної мережі з сонячною електростанцією підтвердили необхідність врахування не лише значень усталеного відхилення напруги, але і величини втрат електричної енергії в елементах мережі в процесі вибору місця встановлення сонячної електростанції. The purpose of this study is to minimize the negative impact of the solar power plant on the value of the steady voltage deviation and the level of electricity losses by determining the optimal place for its connection to the distribution network. Currently, quite a large number of methods of optimal placement of renewable sources of electricity in electrical networks have been developed. However, most of them either do not fully take into account the multifunctional influence of renewable energy sources on the parameters of the electric network regime, or are quite difficult to use. In order to solve the problem of optimal placement of renewable sources of electricity in electric networks, it is proposed to use the method of computer simulation modeling. The essence of this method is to determine the optimal place for connecting a renewable energy source to the electrical network based on the analysis of the results of computer simulation modeling of network mode parameters. This approach is the most acceptable in the case of connecting a solar power plant of average power to the electrical network of an industrial enterprise. The developed computer simulation model of a distribution electric network with a solar power plant allows for the research of network mode parameters, including the determination of the level of active power loss in network elements and the level of steady voltage deviation. The specified computer simulation models of the distribution electric network with a solar power plant made it possible to determine the optimal place for connecting the solar power plant based on the values of power losses in the elements of the electric network at the level of the established voltage deviation.Item Вплив показників якості палива та технічний стан автомобіля під час руху(ЦНТУ, 2023) Абрамов, Д. В.; Тесля, В. О.; Гупка, А. Б.; Сіправська, М. Д.; Abramov, D.; Teslia, V.; Gupka, A.; Sipravska, M.Досліджено вплив параметрів якості палива та технічного стану автомобіля в умовах експлуатації на стан двигуна та трансмісії. Виявлено, що ці фактори мають критичне значення під час маневру обгону, де недостатня потужність може вплинути на безпечність виконання даного процесу. Для боротьби з цими проблемами пропонується використовувати інтеґральний коефіцієнт урахування технічного стану автомобіля та якості палива, який враховує різницю між новим, справним та автомобілем у поточному технічному стані. Запропонований коефіцієнт дасть можливість підвищити точність прогнозування потенційного прискорення автомобіля бортовою системою. In this article, the importance of the interaction between fuel quality and the technical condition of the vehicle is examined to determine its dynamic characteristics and road safety. The research is based on the analysis of the impact of these factors on the vehicle during operation and maneuver execution, especially during overtaking maneuvers where having sufficient engine power reserve to achieve the required level of acceleration is crucial.Item Вплив роботи трансформаторів напруги підстанцій 35/10 кВ на похибки системи обліку електроспоживання(ЦНТУ, 2023) Котиш, А. І.; Зінзура, В. В.; Гарасьова, Н. Ю.; Савеленко, І. В.; Котиш, О. Ф.; Kotysh, А.; Zinzura, V.; Harasova, N.; Savelenko, І.; Kotysh, О.Роботу присвячено питанню оптимального функціонування систем обліку електроспоживання в умовах ринкових відносин та пов’язаною з цим проблемою надійного й раціонального використання режимів роботи трансформаторів напруги. Досліджено вплив параметрів силових трансформаторів на роботу системи комерційного обліку електричної енергії при встановлені трансформаторів струму і напруги на різних рівнях напруги. Визначено, що завантаження силового трансформатора та схема включення його обмоток впливає на величину похибки вимірювальних каналів в автоматизованих системах контролю і обліку електроенергії. Проаналізовано можливість організації системи обліку електроспоживання при відсутності трансформаторів напруги на високій стороні підстанції та розраховано можливий недооблік електроенергії у цьому випадку. The work is devoted to the issue of the optimal functioning of electricity consumption accounting systems in the conditions of market relations and the related problem of reliable and rational use of the operating modes of voltage transformers. The possibility of organizing the electricity consumption accounting system in the absence of voltage transformers on the high side of the substation was analyzed and the possible underaccounting of electricity in this case was calculated.Item Дослідження впливу конструктивної надійності і безпечності транспортного засобу для здійснення перевезень та пристосованості до технічного обслуговування(ЦНТУ, 2023) Хітров, І. О.; Khitrov, І.У сучасному світі, коли транспорт є невід’ємною складовою повсякденного життя, важливим аспектом є не лише функціональність транспортних засобів, а також їх конструктивна надійність, безпека та здатність до ефективного технічного обслуговування. Розуміння цих аспектів дозволить розробникам у співпраці з власниками транспортних засобів оптимізувати конструкцію, забезпечуючи високий рівень безпеки та надійності, а також спростити процес обслуговування для тривалого та безперебійного використання. Це дослідження присвячене вивченню впливу обраних факторів на транспортні засоби, відображення їх у перевізному процесі та адаптованості до технічного обслуговування. Road transport is the most popular industry for providing passenger transportation services and delivering goods on time, which is achieved not only by increasing the speed and efficiency of transportation, but also by a high level of safety and reliability of vehicles. A vehicle structure is a set of interconnected components and systems designed and integrated to create a functional and efficient technical unit that meets the specific needs and objectives of the transportation process. The design features and technical condition of a vehicle directly determine its ability to withstand various loads and operating conditions. After all, the health and safety of passengers or transported cargo, as well as the efficiency of vehicle operation, are key factors that are directly characterized by its design and technical condition.Item Залежність структури електродугових покриттів від параметрів напилення деталей транспортної техніки(ЦНТУ, 2023) Студент, М. М.; Маркович, С. І.; Задорожна, Х. Р.; Гвоздецький, В. М.; Student, М.; Markovych, S.; Zadopozna, K.; Hvozdetskii, V.Досліджено умови плавлення та структуру покриттів, напилених методом електродугового напилення залежно від тиску повітряного струменю. Показано, що збільшення тиску металоповітряного потоку від 0,6 до 1,2 МПа підвищує швидкість струменю від 300 до 600 м/с, при цьому дисперговані краплини досягають швидкості від 120 до 220 м/с. Відповідно це викликає зменшення товщини ламелей електродугового покриття, а також сприяє формуванню підвищеної кількості оксидної фази на поверхні ламелей. Це збільшує мікротвердість покриття із У8 із 350-400 HV за тиску 0,6 МПа. до 450...500 HV за тиску 1,2 МПа. Мікротвердість покриттів із 90Х17Р3ГС зростає від 600 до 740 HV. The use of special flux-cored wires for electric arc spraying allows for coatings with high wear resistance. However, the insufficient adhesion and cohesion of the resulting coatings does not allow these coatings to be used under increased operating loads. To improve the mechanical characteristics of gas-thermal coatings, a supersonic gas jet is used to transport molten droplets to the sprayed surface, increasing their kinetic energy. It is proposed to apply a supersonic air jet using a Laval nozzle and increasing the air jet pressure from 0.6 to 1.0...1.2 MPa. The aim of the study is to determine the effect of air jet pressure on the structure of electric arc coatings.Item Зносостійкість титанового сплаву ВТ1-0 з модифікованою поверхнею в умовах абразивного впливу(ЦНТУ, 2023) Рутковський, А. В.; Маркович, С. І.; Магопець, С. О.; Маркович, В. С.; Rutkovskіy, А.; Markovych, S.; Mahopets, S.; Markovych, V.В роботі проведено дослідження зносостійкості титанового сплаву ВТ1-0 з модифікованою поверхнею в умовах абразивного впливу. Для проведення вакуумного іонного азотування в імпульсному режимі і формування дифузійних шарів на поверхні використовувалася універсальна установка «ВІПА1» Технологічні параметри вакуумного іонного азотування в імпульсному режимі: температура – 550°С, тиск – 25-150 Па, час обробки – 10 годин, співвідношення реакційних газів – 80% Аг + 20% N2. Дослідження зносостійкості проводили по схемі зношування вільним абразивом (метод Брінеля) відповідно до ГОСТ 23.208-79 та американського стандарту АСТМ С 6568. Експеримент проводили при швидкості ковзання 0,158 м/с, навантаженні 20 кг (при плечі 272 мм) та шляху тертя 50 м. В якості еталону використовувалась сталь 45, загартована до твердості 480-500 НВ. Тілом для зношування служив диск із титанового сплаву ВТ1-0 діаметром 100 мм і товщиною 3,5 мм. В результаті дослідження встановлено що максимальна інтенсивність зношування титанового сплаву ВТ1-0 без зміцнення; вплив термоциклічного азотування підвищує зносостійкість сплаву ВТ1-0: у піску – 3 рази; у воді + пісок – 3,5 рази; у солі + пісок – 2,5 рази; вплив ізотермічного азотування підвищує зносостійкість сплаву ВТ1-0: у піску – 4 рази; у воді + пісок – 3,5 рази; у солі + пісок – 2,5 рази. The cost of rebuilding machine parts as a result of wear is enormous and rising every year. At a US symposium on reducing wear in machinery, the general consensus was that wear management is central to solving national problems such as energy conservation, material reduction, and ensuring the reliability and safety of mechanical systems. Nitriding significantly increases the wear resistance of metals and alloys. The formation of chemical compounds in titanium alloys by introducing nitrogen or increasing its concentration limit changes the rate of chemical reactions and the kinetics of oxide film growth, and increases their adhesion to the substrate. This leads to a decrease in the intensity of adhesive node formation and improves the tribological characteristics of titanium alloys. Therefore, it is necessary to study a titanium alloy with a hardened nitrided layer to obtain experimental results to determine the regularity of the influence of diffusion saturation parameters on wear resistance under abrasive conditions.Item Конструктивні особливості та ефективність роботи мінікартоплекопачів(ЦНТУ, 2023) Головецький, І. В.; Бабій, А. В.; Holovetskyi, I.; Babii, А.У роботі виконано статистичний аналіз площ, на яких вирощують картоплю в Україні, встановлено питомі частки виробництва цієї культури у підсобних господарствах населення. Відповідно до величини оброблюваних площ окреслено техніку, якою здійснюється технологічна операція збирання. Для зразків картоплезбиральної мінітехніки виконано аналіз її функціональної та конструктивної ефективності. Охарактеризовано здатності картоплекопачів до підкопування бульбоносного пласту ґрунту, його первинної та основної сепарації при використанні різних типів робочих органів. Зроблено акцент на ефективності роботи такої техніки на засмічених бур’янами ґрунтах. У підсумку вказано на тенденції розвитку мінікартоплезбиральних машин для невеликих фермерських господарств. The purpose of the study is to identify the main approaches to the construction and design features of machines and tools used to dig potatoes in the areas of small farms in order to improve p125 otato harvesting equipment and theoretically justify its design and technological parameters. Particular attention is focused on the processes of diggingand separation of the tuberous layer.Item Обґрунтування оптимальної схеми перевезення насипних вантажів при взаємодії різних видів транспорту(ЦНТУ, 2023) Бабій, М. В.; Дзюра, В. О.; Бабій, A. В.; Рожко, Н. Я.; Валяшек, В. Б.; Babii, М.; Dzyura, V.; Babii, A.; Rozhko, N.; Valiashek, V.В роботі побудованою математичну модель транспортної задачі, на основі якої було сформовано транспортну матрицю для перевезення насипного вантажу зі складів на елеватори. Наведено методику, яка дозволяє досліднику правильно накласти обмеження та записати вираз цільової функції з метою віднаходження оптимального рішення. Суть задачі полягає у визначенні оптимального маршруту перевезення зернового матеріалу зі складів до елеваторів при найменшій вартості транспортного процесу. Склади мають обмежену продуктивність навантажувальних засобів при їх взаємодії з вантажними автомобілями та врахована можливістю приймати визначені обсяги вантажів елеваторами, які обмежені пропускною здатністю сушарок. Задачу лінійного програмування розв’язано при використанні програми Microsoft Excel, де отримані розв’язки для найкращого та найгіршого варіантів перевезення при врахуванні накладених обмежень. In agricultural production technologies, a significant share in the cost of the final product belongs to transport processes. Such operations include the transportation of bulk material, for example grain seeds from warehouses to dryers on elevators with their subsequent storage. Since the volume of traffic is large, the task of developing optimal routes is very relevant. The efficiency of its solution depends on the savings of the manufacturer.Item Огляд впливу повзучості бетону на роботу попередньонапружених сталезалізобетонних конструкцій споруд цивільного захисту(ЦНТУ, 2023) Гасенко, А. В.; Дарієнко, В. В.; Бібік, М. В.; Бібік, Д. В.; Слонь, В. В.; Hasenkо, А.; Dariienko, V.; Bibik, М.; Bibik, D.; Slon, V.Реологічні властивості бетону в основному визначаються його властивостями повзучості. У випадку попереднього напруження сталезалізобетонної конструкції відбувається перерозподіл зусиль в її перерізі між сильно навантаженими і малонавантаженими елементами, а саме між сталевим армуванням і бетоном. У роботі проаналізовано загальні відомості про повзучість бетону та її вплив на втрати під час попереднього напруження, в тому числі із застосуванням сучасних програм скінченно-елементного моделювання, що дозволяють задавати фізичну нелінійність бетону і його реологічні властивості. The rheological properties of concrete are mainly determined by its creep properties, which affect the stress-strain state of the structure over time. In the case of pre-stressing a steel-reinforced concrete structure, forces are redistributed in its section between highly loaded and lightly loaded elements, namely between steel reinforcement and concrete. It should be noted that the supporting frame of buildings and structures (in addition to reliability, safe operation and economic feasibility) must guarantee functional suitability. It is impossible to determine the functional suitability of the structure without a correct prediction of the redistribution of stresses in time between the concrete and the reinforcement, which occurs as a result of the creep of concrete. According to the current norms of DBN B.2.6-98:2009 and EN (Eurocode 2), the criterion for the appearance of the limit state of reinforced concrete structures is the achievement of limit values by the deformations of compressed concrete. Therefore, a detailed study of the rheological properties of prestressed reinforced concrete is undoubtedly an urgent issue. The paper analyzes general information about the creep of concrete and its effect on losses during prestressing, including with the use of modern finite element modeling programs, which allow not only physically nonlinear characteristics of concrete to be specified when creating models of reinforced concrete structures, but also take into account the geometric nonlinearity of the work of composite reinforced concrete structure, but also to specify the rheological properties of concrete, in particular, creep characteristics.Item Оптимальний комплекс операцій технічного обслуговування і ремонту для підвищення надійності вузлів, систем та агрегатів мобільних машин(ЦНТУ, 2023) Аулін, В. В.; Ляшук, О. Л.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Міронов, Д. В.; Слободян, Л. М.; Рогатинський, Р. М.; Aulin, V.; Liashuk, O.; Hrinkiv, A.; Lysenko, S.; Mironov D.; Slobodian, L.; Rogatynskyi, R.В роботі розглядаються удосконалення форм та методів організації систем технічного обслуговування і ремонту мобільних машин для підвищення їх надійності оптимізацією операцій діагностування та контролю технічного стану їх вузлів, систем і агрегатів. The work examines the improvement of the forms and methods of organizing maintenance and repair systems of mobile machines in order to increase their reliability by optimizing diagnostic operations and monitoring the technical condition of their units, systems and units.Item Особливості впровадження Єврокодів в Україні(ЦНТУ, 2023) Вітровий, А. О.; Попович, П. В.; Розум, Р. І.; Чорна, О. В.; Захарчук, О. П.; Галиш, Н. А.; Цідило, З. М.; Шок, К. П.; Vitroviy, А.; Popovych, Р.; Rozum, R.; Chorna, О.; Zakharchuk, O.; Halysh, N.; Tsidylo, Z.; Shok, K.В роботі висвітлено важливість впровадження Єврокодів в Україні на базі аналізу проведених досліджень та публікацій. Розглянуто основні європейські стандарти, які є базою Єврокодів. Досліджено стан гармонізації вітчизняних ДСТУ та ДБН з Єврокодами. Описано структуру Єврокодів, етапи та особливості їх впровадження в Європейське Співтовариство. Розкрито переваги Єврокодів для їх впровадження в національну нормативну базу. Висвітлено основні положення по гармонізації національних будівельних стандартів, з Єврокодами та їх впровадження в будівельну галузь України. The paper highlights the importance of the implementation of Eurocodes in Ukraine and the development of its own national regulatory documentation in the field of building structures based on them and its alignment with world standards.Item Особливості конструкцій і технологічного проєктування робочих органів лопатевих гвинтових змішувачів(ЦНТУ, 2023) Гевко, І. Б.; Лещук, Р. Я.; Брикса, А. О.; Стібайло, О. Ю.; Коваль, С. О.; Нevko, І.; Leshchuk, R.; Briksa, A.; Stibailo, O.; Koval, S.Проаналізовано типові конструктивні схеми лопатевих гвинтових робочих органів змішувачів і розроблено найбільш технологічні способи їх виготовлення. Визначено основні конструктивнотехнологічні параметри способів їх виготовлення з використанням навивання і встановлено основні фактори, які впливають на їх технологічне проєктування. Визначено технологічні особливості конструктивних параметрів лопатевих спіралей змішувачів, які виготовлені різними способами, і охарактеризовано найбільш вживані конструкційні та супутні матеріали при їх виготовленні. Встановлено, що найбільш економічно ефективним способом виготовлення лопатевих спіралей змішувачів є навивання спіралей щільним пакетом по внутрішньому торцевому профілю з прямокутних заготовок з подальшим вилученням сегментних отворів для створення лопатей і калібруванням на заданий крок. es of structures and technological design of working bodies of bladed screw mixers Blade screw mixers are typical tools for mixing building materials, compound feed, various types of products in the food industry, etc. The principle of their operation uses a combination of the operation of moving multicomponent mixtures with the operation of mixing them. Features of bladed screw working bodies of mixers are the arrangement of blades along a helical line along the axis of the shaft, on which they are, as a rule, immovably fixed. However, separate structures of working bodies can be located on the shaft with the possibility of rotation.Item Побудова моделі електроспоживання компресорної станції підприємства з виробництва молочної продукції(ЦНТУ, 2023) Третяк, В. В.; Яцун, В. В.; Петрова, К. Г.; Савеленко, І. В.; Котиш, А. І.; Tretiak, V.; Yatsun, V.; Petrova, К.; Savelenko, I.; Kotysh, A.Робота присвячена створенню моделі електроспоживання компресорної станції підприємства з виробництва молочної продукції задля оцінювання фактичного рівня її енергоефективності. Розглянуті підходи до моделювання та аналізу електроспоживання на основі математичного моделювання та статистичних методів підтверджують актуальність й потенційну ефективність таких стратегій. Результати аналізу електричного балансу та використання методів статистичного аналізу, зокрема регресійного підходу, підтверджують, що продуктивність є основним чинником, який визначає рівень електроспоживання. Графічне порівняння фактичних та розрахункових показників підтверджує точність моделі та можливість її використання для оптимізації енергоефективності компресорної станції підприємства. Maintaining a stable power supply for industrial facilities in modern conditions, especially in the context of war and energy instability, is critically important. Highlighting the need to forecast electricity consumption and develop effective models to manage energy efficiency at the country level is a key step in solving this problem.Item Порівняльний аналіз несучої здатності дослідних пошкоджених залізобетонних елементів, підсилених металевими обоймами(ЦНТУ, 2023) Карпюк, І. А.; Клименко, Є. В.; Даниленко, Д. С.; Карпюк, М. В.; Karpiuk, І.; Klymenko, Ye.; Danilenko, D.; Karpiuk, M.В роботі представлені результати досліджень та порівняльний аналіз несучої здатності деформативності та тріщиностійкості доведених у попередніх випробуваннях до граничного стану (ULS) базальтобетонних балок, підсилених металевими обоймами. Ці дані представлені у вигляді експериментально – статистичних залежностей основних параметрів працездатності дослідних зразків від конструктивних чинників та рівнів малоциклового повторного навантаження. The paper presents research results and a comparative analysis of the load-bearing deformability and crack resistance of basalt concrete beams brought to the limit state (ULS) in previous tests. The beams were reinforced with prestressed metal clips under high-level static and low-cycle alternating loads.Item Пошук оптимальних параметрів фінішної антифрикційної безабразивної обробки гільз циліндрів автотракторних двигунів(ЦНТУ, 2023) Шепеленко, І. В.; Черновол, М. І.; Лещенко, С. М.; Красота, М. В.; Немировський, Я. Б.; Шумляківський, В. П.; Shepelenko, І.; Chernovol, М.; Leshchenko, S.; Krasota, M.; Nemyrovskyi, Ya.; Shumliakivsky, V.В роботі представлені результати досліджень, які спрямовані на підвищення якості отримання антифрикційних покриттів при використанні фінішної антифрикційної безабразивної обробки гільз циліндрів автомобільних і тракторних двигунів. За показники якості антифрикційного покриття обрано його суцільність, шорсткість поверхні та масоперенесення антифрикційного матеріалу. Параметрами оптимізації є основні режими фінішної антифрикційної безабразивної обробки, а також геометричні характеристики вихідної поверхні, шо обробляється. В результаті реалізації багатофакторного експерименту отримані статистичні моделі, що дають можливість оцінити вплив досліджувальних факторів на критерії оптимізації. Аналіз математичних моделей дозволив визначити оптимальні варіанти поєднання технологічних факторів, що забезпечують якість покриття, а також встановити раціональні значення режимів фінішної антифрикційної безабразивної обробки та геометричних характеристик вихідної поверхні. This paper presents the results of research aimed at improving the quality of antifriction coatings obtained by finishing antifriction non-abrasive treatment (FANT). It has been previously established that the formation of an antifriction coating during FANT largely depends on the technological parameters that determine the conditions of contact between the tool and the surface being treated. The study of the peculiarities of surface contact, their regularities, as well as the main parameters of the FANT process, makes it possible to improve the quality of the antifriction coating, and therefore the operational properties of the part.