Економічні науки. Випуск 31. – 2017
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/6818
Browse
Item Застосування інструментів COMPACT-моделі для уповноваженого економічного оператора в контексті надання спрощень економічним операторам(ЦНТУ, 2017) Туржанський, В. А.; Несторишен, І. В.; Turzhanskyi, V.; Nestoryshen, I.У статті описані підходи до запровадження інституту уповноваженого економічного оператора визначені Керівництвом The AEO Compact Model. Деталізуються етапи порівняння ризиків у COMPACT-моделі для уповноваженого економічного оператора та прийняття рішень за результатами даного порівняння. Пропонуються напрями імплементації європейської практики запровадження інституту уповноваженого економічного оператора основаної на The AEO Compact Model у вітчизняне митне законодавство. The article deals with the use of tools The AEO COMPACT (Compliance Partnership Customs and Trade) Model in the context simplifications of economic operators. The COMPACT framework is a methodology to perform such an assessment. Not only on a national level, but also on an international level, when more countries are involved. It is a flexible tool that can be used not just in the protection of the fiscal interests of a Member State or the Community, but also in the protection of the non-fiscal interests such as the protection of the external frontier of the Community (e.g. Supply Chain Security and Anti Smuggling). Integrated parts of the AEO COMPACT Model are the Risk Mapping method described in this document and the guidelines on standards and criteria. The economic operator applying for AEO status shall implement, in conformance with its business model and risk analysis, the systems, the procedures, conditions and requirements established in the Community Customs Code and the guidelines on standards and criteria. Customs and the economic operator shall work cooperatively toward realizing the commitment of the applicant in the risk assessment work outlined in this document. The customs authorities must audit that the applicant satisfies the requirements relevant for it's business and established in the Community Customs Code. The assessment of the operator’s risks is the cornerstone of the COMPACT framework. This assessment can be done by using the risk mapping method. Within the business community the risk mapping method is used to a great extent. Also the Customs can benefit by developing the risk mapping method to be used as a systematic method to the assessment and judgement of risks. Furthermore, a systematic approach is also needed to determine in what way a certified operator should be controlled and evaluated afterwards. The method is meant to prioritise risks by evaluating the likelihood and impact risks will have on the Customs’ objectives. It is a method that structures and supports the weighing and judging of risks. By using the risk mapping approach together with measures expressed in the COMPACT framework you will have a structured approach aimed at risk identification, risk assessment, control approach and the evaluation for continuous improvements. The risk mapping process originally consists of five basic steps: Step 1. Understanding the business (of an operator); Step 2. Clarify the customs’ objectives; Step 3. Identify risks (which risks might influence the customs’ objectives); Step 4. Assess risks (which risks are the most significant); Step 5. Respond to risks; what to do about the (remaining) risks. Proposed areas of implementation of European practices introduction of authorized economic operator, based on the AEO COMPACT Model, to the national customs legislation.Item Сутність консолідованої фінансової звітності(ЦНТУ, 2017) Клименко, Я. В.; Klimenko, Ya.У статті розкрито сутність поняття консолідованої фінансової звітності згідно трактування, наведеного у вітчизняному та міжнародному законодавстві, та з точки зору провідних науковців. При цьому, вивчено значення та основні методи процесу консолідації. Визначено основних користувачів консолідованої фінансової звітності та необхідність її складання для їх інформаційних потреб. Досліджено принципи та аспекти формування даних консолідованої фінансової звітності. Особливу увагу приділено дослідженню систематизації та впорядкуванню процедур консолідації фінансової звітності. The purpose of the article is to study the main aspects of the formation of consolidated financial statements in accordance with the requirements of domestic and international legal acts, which provide state regulation of accounting and financial reporting by related entities. The article describes the essence of the concept of consolidated financial statements in accordance with the interpretation given in domestic and international law, and from the perspective of leading scholars. At the same time, the significance and basic methods of the consolidation process have been studied. The main users of the consolidated financial statements and the need to compile them for their information needs are identified. The principles and aspects of forming consolidated financial statements data are investigated. Particular attention is paid to the study of systematization and streamlining of consolidation procedures for financial reporting. The consolidated financial statements should reflect the financial position and results of its business activities, to meet the needs of internal and external users and enable management to make impartial decisions. The method of compiling consolidated financial statements is rather complicated as it is related to the necessity of eliminating the articles. Normative legal regulation of consolidated financial statements in Ukraine is carried out in accordance with international and national standards. For more complete and effective compilation of consolidated financial statements, guidelines and provisions that take into account the specifics of industries and contain specific instructions for the formulation of consolidated financial statements need to be developed.Item Визначення показників розподілу характерних ознак у ґендерних групах (на прикладі студентів факультету)(ЦНТУ, 2017) Акбаш, К. С.; Пасічник, Н. О.; Ріжняк, Р. Я.; Akbash, К.; Pasichnyk, N.; Rizhniak, R.В статті проілюстровано застосування статистичних методів для характеристики загальних та специфічних сторін в освітній сфері, зокрема в соціально-економічному становищі жінок та чоловіків. Для цього визначено структуру даних щодо ґендерного складу контингенту студентів факультету шляхом проведення кореляційного та кластерного аналізу статистичних даних, отриманих внаслідок визначення коефіцієнтів ґендерної питомої ваги, які є мірою відношення розподілу характерних ознак (домінант) у ґендерних групах. The aim of the study is to determine the structure of the data on the gender part of the contingent of the Faculty students and their individual specific groups that were subjects of the educational process by the end of 2015-2016 the school years based on statistical and qualitative determination factors of the gender proportion. The article illustrates the application of statistical methods for the characterization of general and specific aspects in education, including socio-economic status of women and men. In order of achieving this goal the classification of data on the gender part of the contingent of students is conducted through correlation and cluster analysis of statistical data obtained as a result of determining gender proportion in terms of specialties and courses for each of the field: the number of people on budgetary form of education, the number of people receiving social and academic scholarship in the last two semesters of study. The study determined the structure of gender data on students and the influence on the results of cluster analysis and correlation availability of gender asymmetry. It was determined that the use of the gender factor share in statistical studies will enable to define a data structure of a given group (aggregate) taking into account the allocation ratio of combining characteristic features (dominant) in certain subgroups (sample).Item Характеристика системи управління технічними системами митного контролю(ЦНТУ, 2017) Царенко, В. І.; Яковенко, О. В.; Tsarenko, V.; Yakovenko, O.У статті розкрито сутність та запропоновано визначення системи управління технічними системами митного контролю, сформовано мету, об’єкт та суб’єкт управління, розкрито місце системи у здійсненні митної справи вцілому. Виділено основні завдання управління, уточнено їх зміст та послідовність реалізації. Розроблено загальну схему управління технічними системами/засобами митного контролю. The goal of the article is to define the nature and structure of management system of the technical instruments. The paper presents the definition of management of customs controls technical systems as an ordered set of actions of interrelated elements that provide use of technology during customs control. The aim of the operation is to improve the use of technical systems and special means of customs control. According to the law, the subject of administration is the State Fiscal Service of Ukraine, its structural units and officials. The object of management is technical systems and special means of customs control, namely the process of application. It is defined necessary valuation, accounting, analysis and ranking of needs, control over use, analysis of results and effectiveness of the use of technology, market monitoring, coordination, and information support the formation and training of employees. Clarification of goals and objectives that must be met to achieve them will form clear vision areas of improving handling process and use of technology to increase the efficiency of customs control.Item Дослідження маркетингової діяльності Національного олімпійського комітету України(ЦНТУ, 2017) Гамалій, В. Ф.; Ковальов, В. О.; Ковальов, С. В.; Gamaliy, V.; Kovaliov, V.; Kovaliov, S.У статті розглянуті складові олімпійського маркетингу, завдяки яким досягається синергетичний ефект, особливості комплексу олімпійського маркетингу, маркетингової діяльності та основних заходів НОК України, спрямованих на розвиток олімпійського руху та популяризацію здорового способу життя серед населення України. Проведено аналіз показників фінансового забезпечення та досягнутий соціальний ефект маркетингової діяльності НОК України. The Olympic movement has the potential for development through the use of Olympic marketing. The development of marketing aspects becomes particularly relevant in connection with their exceptional significance in order to increase profitability and ensure financial independence from external factors. In addition, owing to its marketing activities, the Olympic Movement is capable of shaping and maintaining a high profile of Olympism, which is the most important intangible asset of the International Olympic Committee. Today, the Olympic Movement is one of the most dynamic nonprofit marketing areas. The experience gained in recent years allows it to confidently develop and serve sport and society. At the same time, in order to achieve a qualitatively new level of development, the Olympic movement needs to analyze its marketing activities, accumulated their own knowledge and experience, as well as the involvement of such experience from related fields of activity. Taking into account that the way of improving Olympic marketing is considered by the IOC as the leading force in the progress of Olympism, efforts should be directed directly to the field of study. The article deals with the components of Olympic marketing, due to which the synergy effect is achieved. It shows the features of the Olympic marketing complex, marketing activities and the main activities of the NOC of Ukraine, aimed at the development of the Olympic movement and popularization of a healthy lifestyle among the Ukrainian population. The analysis of indicators of financial support has been done and it shows the social effect of marketing activities of the NOC of Ukraine.Item Мотиваційні механізми на сучасному підприємстві(ЦНТУ, 2017) Сисоліна, Н. П.; Нісфоян, С. С.; Sysolina, N.; Nisfoyan, S.В статті обґрунтовано мотивацію, яка є не тільки способом залучення й утримання висококваліфікованих кадрів, але також є найважливішою умовою успіху організації. На основі узагальнення наукових підходів до визначення таких економічних категорій, як «мотивація виробничої діяльності», «мотиваційний механізм», «мотивація праці», та їх аналізу було запропоновано авторське бачення мотиваційного механізму підвищення результативності праці персоналу. The necessity of adjusting of social and economic policy of enterprises was grounded in the article. A special attention was paid to motivation of labour which is not only the method of bringing in and supporting highly skilled employees but also is the major condition of a successful organization. On the basis of generalization of the scientific approaches to the definition of the economic categories «motivation of productive activity», «motivational mechanism», «motivation of labour» and their analysis the authors suggested their vision of motivational mechanism of increase of labour effectiveness. The chart of organizational and economic mechanism of management of cumulative costs for the support and development of personnel at enterprises was worked out. The chart will influence creation of a favourable environment for the increase of level of input of every employee into the created consumer cost.Item Теоретико-методичні основи оцінювання результативності наукової діяльності в Україні(ЦНТУ, 2017) Карпенко, А. В.; Будицька, Ю. О.; Karpenko, А.; Budytska, Y.В статті проаналізовано нормативно-правове забезпечення оцінки діяльності наукових установ та працівників наукової діяльності. Досліджено підходи та показники, запропоновані науковцями для оцінки результативності наукової діяльності. Розглянуто форми, методи та напрямки оцінювання діяльності наукових установ і результативності наукових досліджень, що використовуються у високорозвинутих країнах світу. Визначено необхідність проведення оцінки наукової діяльності в Україні. With the development of information society, a crucial role is played by knowledge, a growing general public interest in the determination of the performance criteria of scientific research, because rational use of scientific potential and its growth and positioning in the international arena depend on it greatly. That is why the purpose of carrying out this work is a synthesis of existing in Ukraine theoretical and methodological approaches to the evaluation of scientific activity and their comparison with other countries. The article analyzes the regulatory support evaluation of academic institutions and staff research activities. The approaches and indicators proposed by scientists to assess the impact of scientific activities are studied. The Forms, methods and evaluation trends of academic institutions and research performance used in highly developed countries are observed. The necessity of scientific activity evaluati on in Ukraine is defined. Summarizing the research, the following conclusions can be made: in Ukraine there are no optimal methodical approaches or clear criteria, which would give a real assessment of scientific activity effectiveness. The experience of highly developed countries demonstrates the need to create their own performance evaluation methods and performance research activities individually for each country. The use of the same evaluation criteria in Ukraine will allow us to follow the dynamics of the performance indicators of scientific activity that can help define problems, which do not give rational use of the existing scientific potential and prospects of further science development.Item Галузеві характеристики житлово-комунального господарства, що принципово впливають на побудову інформаційних систем обліку та контролю(ЦНТУ, 2017) Головченко, О. О.; Головченко, Н. Ю.; Holovchenko, О.; Holovchenko, N.У статті систематизовані галузеві характеристики житлово-комунального господарства, які визначались науковцями-попередниками. Конкретизовані галузеві особливості, які сьогодні принципово впливають як на специфіку управління досліджуваною галуззю, так і на інформаційні вимоги до систем обліку та контролю, що забезпечують таке управління необхідними даними. Запропонована система взаємоузгоджених та взаємообумовлених блоків технологічних та економічних особливостей галузі, як основа для побудови ефективних систем обліку та контролю для задоволення інформаційних інтересів широкого кола різнорідних користувачів даних про процес надання житлово-комунальних послуг. The purpose of this article is to summarize the specificities of housing and communal services, which principally affect the construction of effective information systems of accounting and control in the studied industry, which are directed to satisfying multiple information needs of operational management, regulation by Government and owners, control by civil society. Sectoral characteristics of housing and communal services, which were determined by scientistspredecessors, were systematized. Industry characteristics, which today are fundamentally influenced to the specificity of management of the studied sector, and to information requirements to the systems of accounting and control, that provide such management with the necessary data, were specified. System of mutually consistent and interdependent units of technological and economic characteristics of industry, as the basis for building effective systems of accounting and control, directed to the information needs of a broad range of diverse users of data on the provision of housing services, was proposed. It was concluded that application of the proposed approach allows to provide, firstly, a holistic selection of the studied industry, among other sectors of the economy, and secondly, the building and development of information systems of accounting and control of performers of housing and communal services directed to certain informational requirements, provides the opportunity to ensure the transparency of management of housing and communal services as the basic requirements of a modern state policy in the housing sphere.Item Специфіка управління персоналом у малому бізнесі(ЦНТУ, 2017) Кармазіна, Т. Р.; Захарова, О. В.; Karmazina, Т.; Zakharova, О.Обґрунтовано доцільність більш глибокого дослідження специфіки управління персоналом безпосередньо у малому бізнесі. Визначено та проаналізовано чинники, що впливають на рівень результативності управління персоналом. Обґрунтовано особливості здійснення кожного етапу процесу управління персоналом в малих підприємствах та визначено можливі позитивні й негативні наслідки. Запропоновано рекомендації щодо підвищення ефективності управління персоналом в малому бізнесі. The expediency of a deeper investigation of the specifics of personnel management directly in small business is substantiated. The factors influencing the level of personnel management effectiveness are determined and analyzed. These included the size of the company, the level of professional competence of staff and the availability of talents, the degree of staff loyalty to management and the company as a whole, the effectiveness of the incentive system and the availability of its own staff development base. The main stages of the process of personnel management in a small enterprise have been singled out: recruitment and selection of personnel, staff adaptation, personnel assessment, training and development of personnel, incentives and motivation of personnel, personnel management. The specifics of implementation of each stage of the personnel management process at small enterprises are substantiated and specified. For each stage, possible positive and negative consequences are identified, the appearance of which is connected with the peculiarities of the functioning of small enterprises. The main motivating factors that arise when employing workers at small enterprises are substantiated. The peculiarities of personnel management of a small enterprise are singled out, the main of which were defined: flexible labor organization, high professional competence and polyvalence of personnel and increased requirements to the professional and personal qualities of the employee. Recommendations are proposed to improve the effectiveness of each stage of personnel management in small businesses.Item Етимологія та зміст поняття «бюджетний менеджмент»(ЦНТУ, 2017) Горбунов, О. В.; Gorbunov, О.В статті обґрунтовано авторський підхід щодо визначення етимології та змісту поняття «бюджетний менеджмент» на основі урахування категоріальної сутності дефініцій «бюджет» та «менеджмент». Узагальнення та систематизація наукових підходів вітчизняних і зарубіжних вчених до визначення сутності економічних категорій «бюджет» і «менеджмент», з урахуванням їх взаємозв’язку та морфологічної декомпозиції й критичного аналізу наукової думки щодо визначення дефініції «бюджетний менеджмент», дозволило запропонувати авторське трактування поняття «бюджетний менеджмент», що забезпечує його сприйняття як динамічної і багатогранної системи. The purpose of the article is to define the etymology and content of the notion of "budget management" on the basis of a critical analysis of scientific thought regarding the interpretation of the essence of the concept under consideration, taking into account the internal content of the definitions "budget" and "management", their interrelations and morphological decomposition. The generalization of existing approaches to the definition of the essence of the concept of "budget management" made it possible to ascertain its complex etymological structure, since disclosure of its content is possible only on the basis of taking into account the categorical nature of the definitions of "budget" and "management". The generalization and systematization of the scientific approaches of domestic and foreign scientists to the definition of the essence of economic categories "budget" and "management", as well as a critical analysis of scientific thought by definition of the definition of "budget management" allowed offering the author's interpretation of the concept of "budget management". Budget management is the organization of management of the budgetary process based on the principles, methods, levers, tools of organizational and administrative activities of public authorities and / or local government aimed at ensuring sustainable economic development at all levels of the economic system and proper performance by the state of its tasks and Functions. Budget management is a dynamic scientific and practical system that is multifaceted in terms of the content and conditions of the organization (since it covers all stages of the budget process: drawing up, reviewing, approving, executing budgets, reporting on their implementation, and monitoring compliance with budget laws), which is transformed into Influence of changes in economic conditions and is focused on ensuring macroeconomic balance, increasing efficiency and transparency in managing budgetary processes. It was substantiated that taking into account the theoretical orientation of this study, further development should be aimed at assessing the effectiveness of the functioning of the budget management system in modern conditions.Item Проблемні питання оцінки та контролю виробничих запасів(ЦНТУ, 2017) Роєва, О. С.; Roieva, О.У статті досліджено питання оцінки виробничих запасів, проблемні питання, що виникають у системі внутрішнього контролю операцій з наявності та руху виробничих запасів. Запропоновано низку заходів, що сприятимуть підвищенню ефективності обліково–контрольної системи в цілому по підприємству. Для вдосконалення документообігу запропоновано впровадження новітніх інформаційних програм, з метою упорядкування первинного обліку, що дозволить забезпечити всебічний контроль руху виробничих запасів та підвищить результативність системи внутрішнього контролю. The aim of the Paper is to define the exact place and the real role of the inventory in order to provide the effectiveness and the efficiency of the business activities of the entities as well as to solve the issue of the accounting and supervising of the availability and movement of the inventory. The industrial stocks are the core issue of the business process for the entities of the various differences. It is very important for the entity to be provided with inventory of required volume, as their specific gravity of the whole assets and entity costs is rather high. The right arrangement of the business process accounting will afford to cut the volume of the materials costs and avoid overcosting. To provide the right data for accounting of the inventory, and to prevent data distortion of the financial statement it is very important evaluate the outlet or inlet inventory. The efficiency of the accounting system operation of the entity is defined by the completeness of the available accounting data. To eliminate shortcomings of the entity accounting of the business the author would like the specific protocol of the carrying out the primary records, the specific to do list of the actions for inlet, stockings and customizing of the industrial stocks and application of the responsibility centers in compliance with the accounting operations. The Author admits what the entity should do to deal with inventory namely to put in the changes into the order about the accounting policy concern the stock sharing for the next elements: «raw materials», «materials», «goods» and define the real norms of the expenditure of the every specific form of the stocks at their inlet and outlet moments at the productive process. The further study to improve the accounting process of inlet outlet operations of inventory is vital due to the numerous changes in current Regulations, evaluation methods, accounting arranging, the stage of warehouse business and implementation of the innovative PC software.Item Сучасний стан інноваційної діяльності підприємств, установ, організацій Кіровоградської області та його проблеми(ЦНТУ, 2017) Фільштейн, Л. М.; Будулатій, А. Б.; Будулатій, В. В.; Filstein, L.; Budulatiy, A.; Budulatiy, V.У статті розглянуто стан інноваційної діяльності та досліджено інноваційну активність підприємств, установ, організацій Кіровоградської області. Конкретизовано проблеми інноваційного розвитку підприємств регіону. На основі проведеного аналізу визначено основні напрямки активізації інноваційного розвитку суб’єктів господарювання регіону.The objective of the article is to study the current state and problems of the innovation activity of enterprises and organizations in the region, to generalize the received information for the development and implementation of measures for qualitative reform and increase of the region's economy efficiency, ensuring of its development on an innovative basis. Summarizing the main economic processes in Kirovograd region and the results of the survey of innovation development of region enterprises state, it is necessary to note the unsatisfactory development of industry innovation activity, the results indicate that in the conditions of legislation instability, low investment rating of Kirovograd region, lack of financial and investment fund and tense relations with individual countries, there is a risk of lowering business investment activity in the region. This is facilitated by the decline in solvent demand for scientific technical products by the state and the business sector, the deterioration of scientific personnel qualitative characteristics and the material technical base of the research and a number of equally important factors. At the same time, Kirovograd region has significant potential for the innovation activity development under conditions of effective state and regional policy. However, despite the high innovation potential, the innovative component of the economic development of the region is poorly used. In order to create a system that will ensure effective innovation development, it is necessary to develop an innovation-investment strategy that would provide resource support for the subjects of the region's economic activity, the development of which takes place under conditions of constant negative change of internal and external factors.Item Прогноз розвитку аграрного сектору і економіки Кіровоградської області в умовах зміни клімату(ЦНТУ, 2017) Кернасюк, Ю. В.; Kernasyuk, Yu.В статті досліджено сучасний стан розвитку економіки Кіровоградської області. Визначено фактори розвитку аграрного сектору економіки, що впливають на динаміку валового регіонального продукту. Здійснене прогнозування валового регіонального продукту із врахуванням аналізу впливу обсягу освоєння капітальних інвестицій у сільському господарстві і мінливості аграрного виробництва в умовах зміни клімату. На основі застосування методу економетричного моделювання розроблено методичний підхід до побудови моделі прогнозування валового регіонального продукту. Сутність запропонованого підходу базується на поєднанні методів багатофакторного прогнозування і інструменту виробничої функції.The purpose of the article is to develop and substantiate a model for predicting the dynamics of the gross regional product of the Kirovograd region, which assumes an assessment of the state of development of agricultural production and the volume of development of capital investments in agriculture, forestry and fisheries. The peculiarity of forecasting at the regional level is the need to take into account the available innovative potential, exogenous, and endogenous factors of influence. For forecasting, it is advisable to identify an analytical dependence, to construct a regression space-time model. The factors of development of the agrarian sector of the economy that affect the dynamics of the gross regional product are determined. The forecast of the gross regional product has been carried out, taking into account the analysis of the impact of the volume of development of capital investments in agriculture and the variability of agricultural production in the face of climate change. By results of researches on the basis of application of a method of econometric modeling the methodical approach to construction of model of forecasting of a total regional product is developed. The essence of the proposed approach is based on a combination of multifactor forecasting methods and the production function tool.Item Сучасний стан та проблеми фінансового забезпечення вищої освіти в Україні(ЦНТУ, 2017) Сало, А. В.; Salo, А.В статті проаналізовано сучасний стан фінансування вищої освіти в Україні, виокремлені слабкі сторони та недоліки державного механізму фінансування. Досліджена світова практика недержавного фінансування. На основі отриманих результатів сформовані рекомендації щодо покращення фінансового забезпечення вищої освіти, а також щодо активізації науково-дослідницької діяльності ВНЗ. The work analyzes the current state the higher education financing in Ukraine. On the basis of the Treasury system financing higher education detailed analysis, it is possible to highlight the weaknesses and shortcomings of this funding mechanism. In order to review the current state of the higher education financing and directions of its improvement, this paper discovers the mechanism of the Treasury's funding for the higher education, its advantages and disadvantages. Nowadays, the higher educational institutions look for the alternative funding sources therefore, the research was conducted. Due to analysis, one may clearly see that the most common practices usually attract financial aid for the universities. The alternative methods of financing the higher education in Ukraine are offered as a result, there are various possible activities for domestic higher education to reach the desired goals. In addition, all the types of the state financial support were considered the international practices of the private funding became the core theoretical background for the research. On the basis of the obtained results, there are several recommendations to give for the improvement of the financial support of the Ukrainian higher education as well as the promotion of the scientific research activities of the University.Item Проблеми функціонування інформаційної системи портового співтовариства в морських портах України(ЦНТУ, 2017) Прус, Л. Р.; Prus, L.У статті досліджено використання інформаційної системи портового співтовариства в морських портах. Проаналізовано нормативно-правове, інституційне забезпечення використання інформаційної системи портового співтовариства. Наведено основні напрями проблем практичної роботи за допомогою інформаційної системи портового співтовариства при здійсненні митного контролю та митного оформлення в Україні. З’ясовано, що приватна фірма монополізувала процес обробки даних в портах України, а розроблена нею програма не відповідає чинному законодавству, зокрема Митному кодексу України та набула значних повноважень у частині встановлення умов доступу та функціонування інформаційної системи портового співтовариства. The purpose of the article is to analyze the main aspects of the use of the information system of the port community in Ukraine. The article investigates the use of the information system of the port community in seaports. The normative-legal, institutional support for using the information system of the port community is analyzed. The main directions of problems of practical work with the help of the information system of the port community during the implementation of customs control and customs clearance in Ukraine are given. It was clarified that the private firm monopolized the data processing process in the ports of Ukraine, and the program developed by it does not comply with the current legislation, in particular the Customs Code of Ukraine, and has acquired significant powers in terms of establishing the conditions of access and operation of the information system of the port community. Scientific novelty consists in complex consideration of issues related to the procedure and features of functioning of the information system of the port community in the seaports of Ukraine. The practical significance is to focus on the negative consequences of non-interference of government agencies in a situation that has all the signs of corruption and the need to address the existing problem issues related to the implementation of the "single window" principle, in particular, the DFS of Ukraine. The results of the study can be used by public authorities, in particular, within the framework of the DFS of Ukraine, AMPU, to improve the mechanism of information exchange between actors and state controlling bodies in the seaports of Ukraine.Item Методичні підходи до оцінювання інноваційного потенціалу регіонів в контексті формування інноваційно-інтегрованих структур(ЦНТУ, 2017) Левченко, О. М.; Ткачук, О. В.; Levchenko, О.; Tkachuk, О.У статті досліджено переваги формування та розвитку інноваційно-інтегрованих структур в контексті зростання ефективності та інноваційної спрямованості національної економіки. Проведено аналіз рівня Глобального інноваційного індексу України в контексті міжнародних порівнянь та показників інноваційної активності за регіонами держави. Охарактеризовано чинники формування інноваційно-інтегрованих структур: законодавчо-нормативні, науково-дослідні, кадрові, фінансові, матеріально-ресурсні, технологічні, інфраструктурні та інформаційно-комунікативні. Визначено основні методи оцінювання інноваційного потенціалу регіонів (табличні і графічні методи, методи порівняння, експертні методи, методи соціологічних досліджень, рейтингові методи, методи інтегральної оцінки, методи моделювання і прогнозування), обґрунтовано пріоритетність застосування методу інтегральної оцінки та запропоновано етапи її проведення. The purpose of this research is to carry out a comparative analysis of methodological approaches to assessing the innovation potential of regions and to substantiate the feasibility of their application in conditions of clusterization of the economy. In the article the advantages of formation and development of innovation-integrated structures in the context of growth of efficiency and innovation orientation of the national economy are explored. The analysis of the level of the Global Innovation Index of Ukraine in the context of international comparisons and indicators of innovation activity by the regions of the state was conducted. The factors of formation of innovation-integrated structures were characterized: legislative-normative, research, personnel, financial, material-resource, technological, infrastructural and informational-communicative. It was highlighted the necessity of distinguishing approaches to the evaluation, firstly, the prerequisites for the formation of innovation-integrated structures, in particular, the innovation potential of territories, and secondly, the results of the activities of such structures. The main methods of estimating the innovative potential of the regions (tabular and graphic methods, methods of comparison, expert methods, methods of sociological research, rating methods, methods of integral estimation, methods of modeling and forecasting) were defined. Since different regions of Ukraine have sufficiently differentiated innovative potential, it was marked a feasibility of using an integrated methodology for evaluation the readiness of regions to form innovative-integrated structures, in line with a number of quantitative and qualitative criteria, which would justify the feasibility of creating certain structures for territories. Also, the stages of the innovation potential of territories evaluation were substantiated.Item Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. Вип. 31(ЦНТУ, 2017)В збірнику викладені результати наукових досліджень з питань економічної теорії та практики, економіки праці, галузей промисловості, сільського господарства, транспорту; менеджменту організацій; фінансів, кредиту, грошового обігу; маркетингу; обліку, аудиту, аналізу господарської діяльності; міжнародних економічних відносин; економічної кібернетики; використання математичного механізму і сучасної обчислювальної техніки тощо.Item Міграція наукових кадрів та заходи її зменшення з метою збереження інтелектуального потенціалу України(ЦНТУ, 2017) Романюк, М. Д.; Смутчак, З. В.; Romanjuk, М.; Smutchak, Z.В статті розглядається інтелектуальна міграція, як різновид еміграції трудоресурсного потенціалу України. Визначено основні причини процесу поширення інтелектуальної міграції та її наслідки. Проаналізовано характер еміграції науковців та основні напрями міграційних переміщень висококваліфікованих кадрів України за роки державної незалежності. Запропоновано основні заходи з метою зменшення обсягів інтелектуальної міграції. One of the important factors in the formation of their own national policy is taking into account the current migratory trends in the context of Ukraine's participation in European and global migration space. The purpose of the article is to study the nature of intellectual migration in Ukraine, clarifying the main reasons for its distribution process and identifying key measures to reduce the volume of emigration of scientists. Particular threat to social-economic development of country and sustainable development of society is intellectual migration, because the formation of highly qualified scientific personnel, the accumulation of intellectual capital, increase scientific and technological potential of the country is one of the important factors of economic and social progress. The most intensive emigration from Ukraine of highly qualified specialists (doctors and candidates of sciences) was observed in 90 years of the twentieth century. The main destinations during this period were Russia, the USA, Israel. Every year the number of Ukrainian labour immigrants increases. Ukraine is considered one of the largest donor of workforce. From the standpoint of preserving intellectual potential, it is important to implement the mechanism for the return of migrants to their homeland (transfer to temporary migration).Item Інструменти фінансового забезпечення діяльності підприємств житлово-комунального господарства(ЦНТУ, 2017) Коцюрба, О. Ю.; Kotsiurba, О.У статті обґрунтовано, що у зв’язку з критичним станом житлово-комунального господарства України, проблема фінансового забезпечення модернізації ЖКГ набуває першочергового значення. Досліджено інструменти фінансового забезпечення діяльності підприємств ЖКГ. Визначено переваги і недоліки їх застосування житлово-комунальними підприємствами та можливості комбінаторного використання при формуванні механізму фінансового забезпечення діяльності підприємств ЖКГ. The article notes that, in view of the critical state of the housing and communal services of Ukraine, the financial support’ problem of the housing and communal services’ modernization has become a priority. In terms of financial decentralization, amount of funding of the housing and communal services from the state budget significantly decreased. It actualized the search of new housing and utilities enterprises financial support formation instruments, which must carry out considering the optimal structure of financial resources. Instruments, that provide an increase in the company's own financial resources, are corporatization, outsourcing, venture financing. Instruments, that provide an increase in the borrowed financial resources, are forfaiting, factoring, credit financing. Public-private partnerships and project financing provide increment of attracted financial resources. Benefits and drawbacks of each instrument have been determined. ɇousing and utilities enterprises financial support formation instruments are closely correlated with its forms or sources of funding as directions of resources origin. The ability to combinatorial use of the financial support instruments enables the formation of the effective financial support mechanism by improving the financial resources’ mobilization process, which will help solve the problem of shortage.Item Організація обліку фермерських господарств(ЦНТУ, 2017) Нестеренко, Ю. О.; Nesterenko, Yu.Розглянуто основні питання організації бухгалтерського обліку у фермерських господарствах України. Досліджено нормативно-методологічне забезпечення ведення обліку у фермерських господарствах. Проведено аналіз досліджень та публікацій з даної проблематики та обґрунтовано перспективні напрями економічних досліджень даного питання. The purpose of this article is to study the existing legislative and regulatory accounting in the farms at the present stage of development; analysis of the practical implementation of elements of accounting farming and proposals for their improvement; generalization of accounting deficiencies farm. Today the farm has several advantages, among other entities, are: the ability to use special tax regime, the family nature of the business, the possibility of free land privatization members of the farm, non-competitive opportunity to obtain land ownership or to rent, from state and municipal property, significantly lower legal risks associated with the area of land farms. However, among these benefits, farmers have some problems. Primarily associated with unliquidated accounting operations, because the Guidelines ʋ189 on the organization and accounting peasant (farmer) households adopted in 2001, significantly outdated. Further research and development require the following issues: depth study of accounting on farms of different size and type of activity; update the existing guidelines on the organization and record keeping of the farms; development of fundamentally new regulatory guidelines to enter accounting policies just for farmers as a bases of the accounting.