Кафедра експлуатації та ремонту машин
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/11665
Browse
Item Вдосконалення діагностування та сервісного обслуговування двигунів легкових автомобілів у ПП «Авто-Шанс Центр» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-05-30) Веретенніков, Андрій Станіславович; Veretennikov, AndriiУ представленій роботі на основі аналізу особливостей роботи та причин виходу з ладу двигунів легкових автомобілів розроблено комплекс заходів по підвищенню їх експлуатаційної надійності, які реалізуються шляхом розробки та впровадження на підприємстві спеціалізованого підрозділу із діагностування та обслуговування ДВЗ автомобілів із оснащенням його сучасним технологічним обладнанням та забезпеченням нешкідливих та безпечних умов праці виробничого персоналу. In the presented work, based on an analysis of the features of the operation and causes of failure of passenger car engines, a set of measures has been developed to increase their operational reliability, which are implemented by developing and implementing a specialized unit at the enterprise for diagnosing and servicing internal combustion engines of cars, equipping it with modern technological equipment and ensuring harmless and safe working conditions for production personnel.Item Вдосконалення експлуатаційних характеристик деталей типу вал трансмісії автотранспортних засобів у ТОВ "АТП 2004" м.Кропивницький(ЦНТУ, 2022-06-25) Щикот, Владислав Олександрович; Shchykot, VladyslavВ магістерській роботі розглядається проблема вдосконалення експлуатаційних характеристик деталей типу вал трансмісії автотранспортних засобів. Дано історію створення підприємства ТОВ "АТП 2004" м. Кропивницький", його організаційну структуру. На основі питомої витрати палива і характеристик транспортних засобів та виконаної транспортної роботи транспортних засобів введено коефіцієнт узгодження. Побудована математична модель узгодження характеристик транспортних засобів з умовами його функціонування. Встановлено характер зміни коефіцієнта питомої витрати палива від швидкісного режиму автомобіля КамАЗ-4308. Зроблено аналіз технологій відновлення та зміцнення деталей розподільної коробки вантажних автомобілів, зокрема, первинного валу. Ґрунтуючись на проведеному аналізу, запропоновано заходи щодо удосконалення технології відновлення первинного валу розподільної коробки автомобіля КамАЗ 4310. Запропонований спосіб відновлення, електролітичне залізнення, дозволяє одержати економічний ефект за рахунок автоматизації процесів, полегшити тяжкі умови роботи зварювальника і підвищити надійність відновленої деталі в порівнянні з базовим. The master's thesis considers the problem of improving the operational characteristics of parts such as transmission shafts of motor vehicles. The history of the establishment of the company "ATP 2004" LLC in Kropyvnytskyi, its organizational structure is given. Based on the specific fuel consumption and characteristics of vehicles and the performed transport work of vehicles, a matching coefficient was introduced. A mathematical model of matching the characteristics of vehicles with the conditions of its operation was built. It was established the nature of the change in the specific fuel consumption coefficient from the high-speed mode of the KamAZ-4308 car. An analysis of the technologies for restoring and strengthening parts of the distribution box of trucks, in particular, the primary shaft, was made. Based on the analysis, measures were proposed to improve the technology of restoring the primary shaft of the transfer box of the KamAZ 4310 car. The proposed method of restoration, electrolytic fertilizing, makes it possible to obtain an economic effect due to the automation of processes, to ease the difficult working conditions of the welder, and to increase the reliability of the restored part in comparison with the basic one.Item Визначення впливу методу підготовки основи на адгезійну міцність електродугових покриттів при відновленні деталей автомобілів у КАТП «Агробудавтосервіс» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2022-12-23) Андрусенко, Дмитро Олександрович; Andrusenko, DmytroМетою роботи є визначення оптимальних методів підготовки поверхонь деталей автомобілів при відновленні електродуговим напиленням з забезпеченням необхідного рівня адгезії. В роботі проведено дослідження впливу методів підготовки поверхні на адгезійну міцність: струминно абразивної обробки, дробоструменевої обробки, надзвукової термоабразивної обробки, накатування, нарізання «рваної» різьби та електроерозійної обробки. При цьому на основі літературного аналізу визначено технологічність, екологічну чистоту та інші переваги та недоліки застосування пропонованих методів попередньої підготовки поверхні основи. Розглянувши руйнівні та неруйнівні методи контролю адгезії визначено, що неруйнівні методи контролю потребують застосування складного обладнання в умовах сертифікованих лабораторій, вибрано метод дослідження в вигляді відриву конічного штифта від покриття. Враховуючи, що стандартами чітко не регламентовано застосування цього методу в дослідженнях, прийнято рішення розробити власний пристрій для контролю адгезії. Основними факторами, що впливають на адгезію покриттів є шорсткість поверхні для забезпечення механічного зчеплення часток покриття з основою, зварювання аморфних часток покриття з поверхнею та забезпечення міжатомної взаємодії. Тому актуально дослідити вплив цих факторів в залежності від конкретного технологічного методу обробки. Одним з найважливіших показників ефективності способу відновлення різних деталей машин, що піддаються дії змінної зовнішньої напруги, служити величина опору втомі матеріалу після відновлення. Втома металу є найбільш поширеною причиною руйнування деталей і механізмів різних машин в результаті дії на них змінної зовнішньої напруги в період всієї експлуатації деталей машин. Тому актуально дослідити вплив дослідити вплив методу підготовки поверхні на втомну міцність. Отже задача провести дослідження та на їх основі розробити технологічні рекомендації по вибору методу підготовки поверхонь деталей автомобілів для відновлення ЕДН з урахуванням їх характеристик та особливостей експлуатації є актуальною для забезпечення ефективності процесу ремонту та технічного обслуговування автомобілів. The purpose of the work is to determine the optimal methods of preparing the surfaces of car parts during restoration by electric arc spraying to ensure the required level of adhesion. In the work, the effect of surface preparation methods on adhesive strength was investigated: jet abrasive treatment, shot blasting treatment, supersonic thermoabrasive treatment, rolling, cutting of "torn" thread and electroerosion treatment. At the same time, on the basis of the literature analysis, the manufacturability, environmental cleanliness and other advantages and disadvantages of using the proposed methods of preliminary preparation of the base surface were determined. Having considered the destructive and non-destructive methods of adhesion control, it was determined that non-destructive control methods require the use of complex equipment in the conditions of certified laboratories, the research method was chosen in the form of a conical pin separation from the coating. Given that the standards do not clearly regulate the use of this method in research, it was decided to develop our own device for adhesion control. The main factors affecting adhesion of coatings are surface roughness to ensure mechanical adhesion of coating particles to the base, welding of amorphous coating particles to the surface, and ensuring interatomic interaction. Therefore, it is important to investigate the influence of these factors depending on the specific technological method of processing. One of the most important indicators of the efficiency of the method of restoration of various parts of machines exposed to the action of variable external voltage is the fatigue resistance of the material after restoration. Metal fatigue is the most common cause of destruction of parts and mechanisms of various machines as a result of the action of variable external stress on them during the entire operation of machine parts. Therefore, it is important to investigate the influence of the method of surface preparation on fatigue strength. Therefore, the task of conducting research and, based on them, developing technological recommendations for choosing a method of preparing the surfaces of car parts for the restoration of EDN, taking into account their characteristics and operational features, is relevant to ensure the efficiency of the process of car repair and maintenance.Item Вплив конструктивних особливостей та технічного стану гальмівних систем легкових автомобілів на показники ефективності їх гальмування в контексті проведення експертного аналізу дорожньо-транспортної пригоди на базі кафедри «Експлуатація та ремонт машин» Центральноукраїнського національного технічного університету(ЦНТУ, 2022-12-23) Димура, Олександр Миколайович; Dymura, OleksandrПроведено оцінку стану безпеки дорожнього руху в Україні та визначений його вплив на формування задач автотехнічної експертизи ДТП; обґрунтовано актуальність обраного напрямку наукових досліджень; встановлено причинно-наслідковий механізм виникнення ДТП; визначені: мета, об'єкт, предмет досліджень та поставлені основні завдання, які потребують вирішення в роботі. Так об’єктом дослідження обрано процес гальмування транспортних засобів. Предметом дослідження була оцінка ефективності гальмування транспортних засобів при дослідженні ДТП. В кваліфікаційній роботі вирішені наступні завдання: підвищено точність методу оцінки ефективності гальмування ТЗ на основі підвищення точності визначення коефіцієнту ефективності гальмування та усталеного сповільнення; розроблено та вирішена математична модель оцінки ефективності гальмування ТЗ, яка враховує реальний технічний стан елементів основної гальмівної системи; проведено оцінку адекватності запропонованої математичної моделі та методу оцінки ефективності роботи гальмівної системи ТЗ. Проаналізовані методи оцінки гальмівного та зупиночного шляхів ТЗ; сповільнення транспортних засобів під час гальмування. У відповідності до діючих нормативних положень розроблена математична модель визначення коефіцієнту ефективності гальмування ТЗ з урахуванням ступеня ефективності роботи елементів гальмівної системи автомобіля категорії М1. Визначенні вимоги та особливості проведення оцінки технічного стану гальмівної системи автомобіля при забезпеченні безпечних умов праці й зроблені рекомендації щодо застосування результатів наукового дослідження. The state of road traffic safety in Ukraine was assessed and its impact on the formation of the tasks of auto technical examination of road accidents was determined; the relevance of the chosen direction of scientific research is substantiated; the cause-and-effect mechanism of road accidents is established; defined: the goal, the object, the subject of research and the main tasks that need to be solved in the work. Thus, the object of research was the braking process of vehicles. The subject of the study was the evaluation of the braking efficiency of vehicles in the study of road accidents. In the qualification work, the following tasks were solved: the accuracy of the method of evaluating the braking efficiency of motor vehicles was increased on the basis of increasing the accuracy of determining the coefficient of braking efficiency and steady deceleration; a mathematical model for assessing the braking efficiency of vehicles was developed and solved, which takes into account the real technical condition of the elements of the main braking system; an assessment of the adequacy of the proposed mathematical model and method of evaluating the performance of the braking system of the vehicle was carried out. Analyzed methods of evaluation of braking and stopping paths of vehicles; deceleration of vehicles during braking. In accordance with the current regulatory provisions, a mathematical model was developed for determining the coefficient of braking efficiency of vehicles, taking into account the degree of efficiency of the elements of the braking system of a category M1 car. The requirements and features of the assessment of the technical condition of the braking system of the car while ensuring safe working conditions were determined and recommendations were made regarding the application of the results of scientific research.Item Вплив цифровізації на параметри стійкого розвитку корпоративної логістичної системи у ТОВ «АВТО ТРЕЙД 2021», м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Резніченко, Володимир Юрійович; Chumanevych, VolodymyrВ роботі обґрунтовано закономірності сталого розвитку корпоративної логістичної системи підприємства в умовах цифровізації. Розглянуто основи сталого розвитку на засадах корпоративної логістики. Визначено корпоративну логістики у системі мезологістики. Досліджено взаємозв’язок корпоративної логістики з елементами корпоративного управління. Досліджено управління корпоративними структурами у межах цифрової сталої статистики. Розглянуто поняття про логістичну інтеграцію на рівні корпоративних структур. Визначено вплив цифровізації на параметри сталого розвитку корпоративної логістичної системи. Виявлено ознаки сталого розвитку корпорацій (підприємств) у цифровій економіці. Здійснено аналіз існуючого стану сучасних корпорацій (підприємств). Проведено трансформацію корпоративної логістики в умовах цифрової економіки. Визначено корпоративну цифрова відповідальність у логістичній діяльності як основа сталого розвитку корпорацій. Запропоновано організацію внутрішньофірмової взаємодії у стійких корпоративних логістичних системах. Промодельовано логістичні потоки корпорацій з урахуванням сталого розвитку та цифровізації економіки. Визначено внутрішньофірмову взаємодію у транспортно-логістичній корпорації. Запропоновано конкурентне співробітництво у логістичній діяльності корпорацій. The paper substantiates the regularities of sustainable development of the corporate logistics system of an enterprise in the conditions of digitalization. The foundations of sustainable development on the basis of corporate logistics are considered. Corporate logistics in the mesologism system is defined. The relationship between corporate logistics and elements of corporate management is studied. The management of corporate structures within the framework of digital sustainable statistics is studied. The concept of logistics integration at the level of corporate structures is considered. The impact of digitalization on the parameters of sustainable development of the corporate logistics system is determined. Signs of sustainable development of corporations (enterprises) in the digital economy are identified. The current state of modern corporations (enterprises) is analyzed. The transformation of corporate logistics in the conditions of the digital economy is carried out. Corporate digital responsibility in logistics activities is determined as the basis for sustainable development of corporations. The organization of intra-company interaction in sustainable corporate logistics systems is proposed. Logistics flows of corporations are modeled taking into account sustainable development and digitalization of the economy. Intra-company interaction in a transport and logistics corporation is determined. Competitive cooperation in the logistics activities of corporations is proposed.Item Впровадження інноваційної концепції логістичних автотранспортних послуг в систему вантажних перевезень у ТОВ «БОІНГ АВТО» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Кузьменко, Давид Едуардович; Kuzmenko, DavydРозглянуто роль логістики в системі вантажоперевезень на транспортних підприємствах. Проаналізовано процеси перевезення вантажів у ланцюгу постачань та види розподільних центрів. Розглянуто види автомобільного транспорту та маршрутів перевезення вантажів. Досліджено методи інноваційної логістики у вантажних перевезеннях. Розглянуті новітні технології у логістичному забезпеченні вантажних перевезень. Знайдені рішення для розв’язання логістичних проблем транспортування цифровізацією. Розроблено бізнес-модель для впровадження інноваційних компетенцій. Доведена економічна ефективність запропонованих інновацій. The role of logistics in the freight transportation system at transport enterprises is considered. The processes of freight transportation in the supply chain and types of distribution centers are analyzed. Types of road transport and freight transportation routes are considered. Methods of innovative logistics in freight transportation are studied. The latest technologies in the logistics support of freight transportation are considered. Solutions are found to solve logistics problems of transportation through digitalization. A business model for the implementation of innovative competencies is developed. The economic efficiency of the proposed innovations is proven.Item Дослідження дорожньої безпеки автомобільного транспорту в зимовий період у ТОВ «АГРОСПЕЦСЕРВІС» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2022-12-23) Трач, Ігор Дмитрович; Trach, IhorЕфективність автомобільного транспорту значною мірою залежить від технічного рівня та стану дорожнього покриття. Погані технічні умови дорожнього покриття в зимовий період знижують продуктивність і безпеку дорожнього руху, а також збільшують транспортні витрати. Це необхідно для забезпечення в період снігопадів, ожеледиці, інших несприятливих погодних умов першочергового виконання обробки посипальними матеріалами дорожнього покриття із складними умовами руху. Визначена мета, об’єкт і предмет дослідження та наукова новизна. Проведений аналіз природно-кліматичних умов району дослідження та описаний вплив дорожнього покриття на аварійність в зимовий період на дорозі. Розроблено математичну модель для оцінки коефіцієнта зчеплення коліс автомобіля з дорожнім покриттям, а також розроблена модель для оцінки траєкторії руху автомобіля при гальмуванні. Проведені експериментальні дослідження впливу дорожнього покриття в зимовий період на гальмівний шлях і безпеку транспортного засобу та проведена оцінка економічної ефективності заходів з підвищення безпеки руху в зимовий період. The efficiency of road transport largely depends on the technical level and condition of the road surface. Bad technical conditions of the road surface in winter reduce the productivity and safety of road traffic, and also increase transport costs. This is necessary to ensure the priority execution of processing with aggregate materials of the road surface with difficult traffic conditions in the period of snowfall, ice, and other adverse weather conditions. The purpose, object and subject of research and scientific innovation are determined. An analysis of the natural and climatic conditions of the study area was carried out and the impact of the road surface on accidents in the winter period on the road was described. A mathematical model was developed to estimate the coefficient of adhesion of car wheels to the road surface, as well as a model was developed to estimate the trajectory of the car during braking. Experimental studies of the influence of the road surface in the winter period on the braking distance and safety of the vehicle were carried out, and an assessment of the economic effectiveness of measures to improve traffic safety in the winter period was carried out.Item Дослідження зміни просторової геометрії колінчастих валів при експлуатації, шліфуванні та відновленні в ПрАТ КАТП «Агробудавтосервіс» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2021-12-08) Григоренко, Олександр Юрійович; Grygorehko, OleksandrВ роботі вивчено конструкцію двигуна ЯМЗ - 236, проаналізовано причини зношування колінчастого вала та способи його відновлення. Розроблена методика дослідження та пристосування для визначення рівня скрученості колінчастого вала. Дослідження зміни просторової геометрії колінчастих валів при експлуатації, перешліфовуванні та відновлені. Розроблено методику правки наклепом колінчастих валів при наявності згину, технологічний процес відновлення колінчастих валів електродуговим напиленням та розроблено пристрій для електродугового напилення. The design of the engine YaMZ - 236 is studied, the reasons of wear of a cranked shaft and ways of its restoration are analyzed. A method of research and devices for determining the level of twisting of the crankshaft has been developed. Investigation of changes in the spatial geometry of crankshafts during operation, grinding and restoration. The method of correction of crankshaft deflection in the presence of bending, the technological process of restoration of crankshafts by electric arc spraying and developed a device for electric arc sprayingItem Дослідження особливостей роботи шестеренного насосу з регульованою подачею із розробкою технології його виготовлення у ТДВ «М’ясокомбінат «Ятрань»» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Лугвіщик, Валентин Олександрович; Kibukevych, ValentynВ роботі розглядаються сучасні напрямки розвитку об'ємних гідроприводів, зокрема фокус на розширення застосування регульованих насосів та гідромоторів. Це зумовлено прагненням до покращення управління і підвищення ефективності (ККД) об'ємних гідроприводів. Тема магістерської роботи аргументовано обґрунтована в контексті цих тенденцій. Розроблено математичну модель регульованого насоса, що була створена на основі аналізу наявного стану питання та визначених цілей і задач дослідження. Модель дає змогу детально вивчати взаємозв'язки між параметрами зубчатого зачеплення і функціональними характеристиками регульованого насоса. Вона включає аналітичні вирази для залежності подачі від параметрів зубчатого зачеплення, таких як коефіцієнт профільного зміщення, кут вихідного профілю, число зубів і модуль зубчатого зачеплення, а також для залежностей подачі від міжцентрової відстані, зміни подачі від цієї відстані (регуляторні характеристики), а також функціональних параметрів, таких як діапазон регулювання та коефіцієнт глибини регулювання. Крім того, враховано залежності, які обмежують існування зубчатого зачеплення. Представлені результати експериментальних досліджень, основною метою яких є перевірка працездатності регульованого насоса. Вони полягають у вимірюванні технічних характеристик насоса та порівнянні теоретичних і експериментальних результатів. Виявлено, що експериментальне визначення коефіцієнта глибини регулювання та діапазону регулювання насоса практично співпадає з теоретичними даними з похибкою, що не перевищує 3,58 %. The paper considers modern directions of development of volumetric hydraulic drives, in particular, the focus on expanding the use of adjustable pumps and hydraulic motors. This is due to the desire to improve control and increase the efficiency (efficiency) of volumetric hydraulic drives. The topic of the master's thesis is substantiated in the context of these trends. A mathematical model of an adjustable pump has been developed, which was created on the basis of an analysis of the current state of the issue and the defined goals and objectives of the research. The model allows for a detailed study of the relationships between the parameters of the gearing and the functional characteristics of the adjustable pump. It includes analytical expressions for the dependence of the feed on the parameters of the gearing, such as the profile displacement coefficient, the angle of the output profile, the number of teeth and the gearing modulus, as well as for the dependence of the feed on the center-to-center distance, the change in the feed from this distance (regulator characteristics), as well as functional parameters, such as the adjustment range and the adjustment depth coefficient. In addition, the dependencies that limit the existence of the gearing are taken into account. The results of experimental studies are presented, the main purpose of which is to check the performance of the regulated pump. They consist in measuring the technical characteristics of the pump and comparing theoretical and experimental results. It was found that the experimental determination of the coefficient of regulation depth and the range of regulation of the pump practically coincides with the theoretical data with an error not exceeding 3.58%.Item Дослідження раціональних параметрів нанесення газотермічних покриттів на поверхні валів дизелів мобільної сільськогосподарської техніки у КАТП «Агробудавтосервіс» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Заворотний, Владислав Олегович; Zavorotnyi, VladyslavДана робота присвячена відновленню робочих поверхонь колінчастих валів автотракторної техніки в АПК, що працюють в умовах інтенсивного абразивного зношування, плазмовим напилюванням зносостійких покриттів. Розроблені технологічні режими плазмового напилювання дисперсно-наповненого композитного матеріалу, що відрізняються коригуванням параметрів залежно від дисперсності та порошку покриття. Отримані регресійні моделі, що зв'язують параметри напилювання з фізико-механічними та експлуатаційними характеристиками сформованих покриттів. Запропоновано склад порошкового матеріалу для напилювання на робочі поверхні колінчастих валів та забезпечує високі фізико-механічні та експлуатаційні властивості відновлених поверхонь. Отримано аналітичні залежності кінематичних режимів плазмового напилювання від геометричних особливостей поверхонь шнека, товщини порошкового покриття, що формується, і температури нагрівання робочих поверхонь. В роботі запропоновано склад порошкового матеріалу для плазмового напилювання, що забезпечує високу міцність зчеплення покриття з основою. Визначено технологічні режими плазмового напилювання покриття для циліндричної поверхні колінчастого валу. This work is devoted to the restoration of the working surfaces of crankshafts of auto-tractor equipment in the agricultural and industrial complex operating under conditions of intensive abrasive wear, by plasma spraying of wear-resistant coatings. Technological modes of plasma spraying of a dispersed-filled composite material have been developed, which differ in the adjustment of parameters depending on the dispersion and powder of the coating. Regression models have been obtained that link the spraying parameters with the physical, mechanical and operational characteristics of the formed coatings. The composition of the powder material for spraying on the working surfaces of crankshafts has been proposed and provides high physical, mechanical and operational properties of the restored surfaces. Analytical dependences of the kinematic modes of plasma spraying on the geometric features of the screw surfaces, the thickness of the formed powder coating, and the heating temperature of the working surfaces have been obtained. The paper proposes a composition of powder material for plasma spraying, which ensures high adhesion strength of the coating to the base. Technological modes of plasma spraying of the coating for the cylindrical surface of the crankshaft are determined.Item Дослідження раціональних параметрів нанесення газотермічних покриттів на поверхні валів у ТОВ «Ремсинтез» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Вердиш, Дмитро Андрійович; Verdysh, DmytroМетою дослідження було встановлення безпосереднього взаємозв'язку між дуговим розрядом розпилювача та просторовим положенням й формою струменя плазми за ним та спільного впливу цих факторів, за показником ефективності процесу напилення, на структуру покриття, що формується. Виконаний порівняльний «SWOT-аналіз»; визначені актуальні напрямки досліджень, встановлена їх мета, визначені об'єкт й предмет, сформульовані задачі, які потребують подальшого вирішення. При цьому, об’єктом дослідження виступає процес плазмового-дугового напилення під дією магнітного поля, а предметом - параметри формування плазмових покриттів під зовнішнім магнітним впливом із покращеними показниками міцності зчеплення, зниження пористості та підвищення ефективності використання матеріалу (КЕВМ). Розроблена фізична модель зміни просторового положення дуги та потоку плазми у плазмотроні під впливом зовнішнього магнітного поля (ЗМП) поперечної дії; оцінка впливу поперечного ЗМП на параметри потоку плазми та дослідження ефективності та якості процесу плазмового напилення покриттів при дії поперечного ЗМП. Наведена методика та режими обробки поверхонь деталей перед напиленням й досліджено міцність зчеплення напиленого плазмового покриття із поверхнею деталі при різних способах попередньої підготовки поверхні. The aim of the study was to establish a direct relationship between the arc discharge of the sprayer and the spatial position and shape of the plasma jet behind it and the joint influence of these factors, in terms of the efficiency of the spraying process, on the structure of the coating being formed. A comparative "SWOT-analysis" was performed; current research directions were identified, their goal was established, the object and subject were defined, and the tasks that require further solution were formulated. In this case, the object of the study is the process of plasma-arc spraying under the action of a magnetic field, and the subject is the parameters of the formation of plasma coatings under external magnetic influence with improved indicators of adhesion strength, reduced porosity and increased material use efficiency (MEF). A physical model of the change in the spatial position of the arc and plasma flow in the plasmatron under the influence of an external magnetic field (EMF) of transverse action was developed; assessment of the influence of transverse SMP on plasma flow parameters and research on the efficiency and quality of the plasma spraying process of coatings under the action of transverse SMP. The methodology and modes of surface treatment of parts before spraying are presented and the adhesion strength of the sprayed plasma coating to the surface of the part is investigated with different methods of preliminary surface preparation.Item Дослідження роботи турбокомпресорів ДВЗ сільськогосподарської техніки у ФГ «ГОНЧАРЕНКО» с. Трепівка Кропивницького району Кіровоградської області(ЦНТУ, 2023-12-23) Хавтулярін, Андрій Олегович; Havtularin, AndrewНезважаючи на стрімкий розвиток систем двигунів внутрішнього згорання (ДВЗ) довговічність деяких систем залишається низькою, до таких систем відноситься наддув в якому використовується нагнітач (турбокомпресор). Вихід з ладу турбокомпресора тягне за собою порушення нормальної роботи ДВЗ і як наслідок, простої техніки на ремонтних базах, а також зниження економічної ефективності його роботи. Існують два типи турбокомпресорів, а саме з механічним та турбінним приводами (якщо брати останній то він використовує енергію відпрацьованих газів, яка перетворюється на крутний момент, що приводить у дію турбокомпресор). Аналізуючи роботу турбокомпресора можна зробити висновок що деякі його деталі під час експлуатації піддаються зносу. Відмови турбокомпресорів відбуваються в результаті зносу поверхонь валу ротора, підшипника, середнього корпусу, диска ущільнення компресора, масловідбивача, кілець ущільнювачів. Через те, що вартість нового турбокомпресора в залежно від моделей і виробника складає від 6,0 тис. грн. до 30,0 тис. грн. На даний момент існують різні методи ремонту. Однак застосування одних передбачає велику трудомісткість за низьких витратах на запасні частини, що не доцільно, застосування інших – низьку трудомісткість ремонту, за високої вартості запасних частин, що становить до 70 % вартості нового турбокомпресора, що, своєю чергою, економічно невигідно. Крім цього застосування одного методу не завжди дозволяє відновлювати 100 % деталей турбокомпресора. Ефективність ремонту обумовлюється в основному наявністю в більшості деталей залишкових ресурсів довговічності закладених ще на етапі їх проектування і виготовлення. Тому для економії матеріальних ресурсів доцільно впроваджувати у виробництво спосіб вторинного використання деталей списаних машин. Despite the rapid development of internal combustion engine (ICE) systems, the durability of some systems remains low, such systems include supercharging in which a supercharger (turbocharger) is used. The failure of the turbocharger entails a violation of the normal operation of the internal combustion engine and, as a result, simple equipment at repair bases, as well as a decrease in the economic efficiency of its operation. There are two types of turbochargers, namely with mechanical and turbine drives (if you take the latter, it uses the energy of the exhaust gases, which is converted into torque, which drives the turbocharger). Analyzing the operation of the turbocharger, we can conclude that some of its parts are subject to wear and tear during operation. Failures of turbocompressors occur as a result of wear of the surfaces of the rotor shaft, bearing, middle housing, compressor sealing disk, oil deflector, and sealing rings. Due to the fact that the cost of a new turbocharger, depending on the model and manufacturer, is from UAH 6,000. up to UAH 30,000 Currently, there are various methods of repair. However, the use of some involves high labor intensity at low costs for spare parts, which is not advisable, the use of others - low labor intensity of repair, at high cost of spare parts, which is up to 70% of the cost of a new turbocharger, which, in turn, is economically unprofitable. In addition, the use of one method does not always allow restoring 100% of turbocharger parts. The effectiveness of the repair is determined mainly by the presence in most parts of residual durability resources laid down at the stage of their design and manufacture. Therefore, in order to save material resources, it is advisable to introduce into production a method of secondary use of scrapped machine parts.Item Дослідження стабільності гальмування автомобілів шляхом удосконалення гальмівного механізму у АТ «Таксомоторний парк» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Коваль, Денис Павлович; Koval, DenysРозглянутий вплив автомобільного транспорту на безпеку, обґрунтовано тему магістерської роботи та визначені ціль і задачі дослідження. Описані динамічні процеси, що визначають фактори нестабільності взаємодії робочих поверхонь гальмівних механізмів. Визначено положення центру тиску в системі «притискаючий елемент – гальмівна колодка – гальмівний диск». Сформовані умови для вибору кількості притискаючих елементів гальмівного механізму. Описано алгоритм створеного методу розробки силового пристрою дисково-колодкового типу та побудована функціонально-структурна модель дисково-колодкового гальма. Описана методика проведення експериментальних досліджень та лабораторна база. Проведені експериментальні дослідження ефективності та стабільності гальмівних пристроїв. The impact of road transport on safety is considered, the topic of the master's thesis is substantiated, and the goals and objectives of the study are defined. The dynamic processes that determine the factors of instability of the interaction of the working surfaces of the brake mechanisms are described. The position of the center of pressure in the system "pressing element - brake pad - brake disc" is determined. The conditions for choosing the number of pressing elements of the brake mechanism are formed. The algorithm of the created method for developing a power device of the disc-pad type is described and a functional and structural model of the disc-pad brake is built. The methodology for conducting experimental research and the laboratory base are described. Experimental research on the efficiency and stability of brake devices is carried out.Item Дослідження та розробка практичних рекомендацій щодо підвищення довговічності автомобільних шин на базі кафедри "Експлуатація та ремонт машин" Центральноукраїнського національного технічного університету(ЦНТУ, 2022-06-25) Нургільдієва, Ділдора; Nurheldiieva, DildoraВ магістерській роботи представлена загальна інформація про кафедру «Експлуатація та ремонт машин» Центральноукраїнського національного технічного університету. Запропоновані рекомендації щодо підвищення довговічності автомобільних шин. Для цієї мети були розглянуті конструкція і експлуатаційні характеристики автомобільних шин та фактори, що вливають на їх довговічність, проведені ряд експериментів. Для підвищення терміну служби шин автомобіля сформульовані ряд положень. Виконано розрахунок шиномонтажної дільниці з розробкою її планування. Подані загальні відомості про шини легкових автомобілів та фактори, що впливають на їх довговічність. Розроблений технологічний процес ремонту шин легкових автомобілів. The master's thesis presents general information about the department "Operation and repair of machines" of the Central Ukrainian National Technical University. Recommended recommendations for increasing the durability of automobile tires. For this purpose, the design and operational characteristics of car tires and the factors affecting their durability were considered, and a number of experiments were conducted. To increase the service life of car tires, a number of provisions have been formulated. The calculation of the tire fitting station with the development of its planning has been completed. General information about passenger car tires and factors affecting their durability are provided. The technological process of car tire repair has been developed.Item Дослідження технології відновлення корпусу шестеренних насосів типу НШ сільськогосподарської техніки у ТОВ завод "Дзеркальник" м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Костенко, Дмитро Костянтинович; Kostenko, DmytroВ роботі наведено стан питання, мета і задачі дослідження. Умови роботи шестеренних насосів. Визначено вплив зносу деталей шестеренних насосів на їх працездатність. Наведені способи відновлення корпусів шестеренних насосів. Створена модель геометричної форми корпусу та модель процесу управління внутрішніми напруженнями в корпусі. Отримані співвідношення для деформованого і напруженого стану. Визначені деформації корпусу в результаті деформаційно-термічної обробки. Визначено твердість матеріалу відновленного корпусу. Наведені результати випробування корпусу на зношування та інших механічних характеристик матеріалу корпусу. Представлено технологічний процес дефектації корпусу шестеренного насоса. Наведена характеристика дефектів. Були складені технологічні маршрути відновлення корпусу. Вибрані оптимальні методи відновлення корпусу насоса гарячим пластичним деформуванням. Наведена характеристика обраного методу відновлення корпусу. The paper presents the state of the issue, the purpose and objectives of the research. Operating conditions of gear pumps. The influence of wear of gear pump parts on their performance is determined. Methods of restoring gear pump housings are presented. A model of the geometric shape of the housing and a model of the process of controlling internal stresses in the housing are created. The relations for the deformed and stressed state are obtained. The deformations of the housing as a result of deformation-thermal treatment are determined. The hardness of the restored housing material is determined. The results of testing the housing for wear and other mechanical characteristics of the housing material are presented. The technological process of defecting the gear pump housing is presented. The characteristics of the defects are given. Technological routes for housing restoration have been compiled. Optimal methods of restoring the pump housing by hot plastic deformation are selected. The characteristics of the selected housing restoration method are given.Item Дослідження технології ремонту та підвищення надійності аксіально-поршневого насосу НП-90 У ТОВ «Ремсинтез» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Чернявський, Владислав Олександрович; Cherniavskyi, VladyslavВ роботі представлені загальна характеристика та особливості роботи аксіально-поршневого насосу, принцип дії об`ємних гідравлічних приводів, конструкція та основні параметри аксіально-поршневого насосу НП-90. Розглянуті питання навантаження, які сприймаються блоком циліндрів. Наведені існуючі методи підвищення надійності блоку циліндрів АПМ, а також запропоновані способи підвищення надійності блоку циліндрів АПМ шляхом гідравлічного розвантаження блоку циліндрів. Розглянутий вплив основних зносів деталі на технічний стан спряжень, якість роботи агрегату в цілому. Розроблено технологічний процес дефектування деталі, що відновлюється. The paper presents the general characteristics and features of the axial piston pump, the principle of operation of positive displacement hydraulic drives, the design and main parameters of the NP-90 axial piston pump. The issues of loading perceived by the cylinder block are considered. Existing methods of increasing the reliability of the APM cylinder block are presented, and methods of increasing the reliability of the APM cylinder block by hydraulic unloading of the cylinder block are also proposed. The influence of the main wear of the part on the technical condition of the mating parts, the quality of the unit as a whole is considered. The technological process of defecting the part being restored is developed.Item Дослідження шляхів відновлення корінних опор чавунних блоків циліндрів автомобільних двигунів у ДП «Кіровоградський облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» філія «Кіровоградська ДЕД» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Ракуленко, Юрій Сергійович; Rakulenko, YuriiВ роботі досліджено конструктивні особливості блоків циліндрів, умови їх експлуатації та дефекти, які блоки отримують в процесі експлуатації. Для вибору ефективної технології відновлення чавунних корінних опор досліджено існуючі методи їх ремонту. Встановлено, що існуючі методи не завжди можливо застосувати для відновлення чавунних блоків циліндрів, зокрема через погані зварювальні властивості чавуну. Основною проблемою при використанні термічних методів є погане зчеплення покриттів з основою та значний термічний вплив, який приводить до деформації опор. Було запропоновано для відновлення отворів корінних опор метод контактного наварювання порошків через проміжний шар. Для проведення досліджень підібрано обладнання та матеріали, а також методики експериментальних досліджень. Результатами досліджень свідчать про можливість підвищення міцності зчеплення до 20% та зниження залишкових напружень до 35 %. The work investigated the design features of cylinder blocks, their operating conditions and defects that the blocks receive during operation. In order to select an effective technology for restoring cast iron main bearings, existing methods of their repair were investigated. It was found that existing methods are not always possible to apply to restore cast iron cylinder blocks, in particular due to the poor welding properties of cast iron. The main problem when using thermal methods is poor adhesion of coatings to the base and significant thermal impact, which leads to deformation of the supports. A method of contact welding of powders through an intermediate layer was proposed for restoring the holes of the main bearings. Equipment and materials were selected for conducting research, as well as experimental research methods. The research results indicate the possibility of increasing the bond strength by up to 20% and reducing residual stresses by up to 35%.Item Дослідження шляхів діагностування каталітичних нейтралізаторів автомобільних систем випуску у ДП «Кіровоградський облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» філія «Кіровоградська ДЕД» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Скрипник, Дмитро Миколайович; Skrypnyk, DmytroВ кваліфікаційній роботі розглянуто конструктивні особливості основних типів каталітичних нейтралізаторів, процеси функціонування та основні несправності, які можуть виникати при їх роботі. Проаналізовано способи діагностування каталітичних нейтралізаторів, що використовуються на даний момент в сервісі автомобілів. В роботі запропоновано метод оцінки технічного стану каталітичного нейтралізатора за результатами індивідуального аналізу проб відпрацьованих газів та засоби контролю. Встановлено, що достовірний контроль стану каталітичного нейтралізатора в експлуатації можливий за одночасної оцінки не менше трьох вихідних параметрів. Тривимірні поверхні та рівняння регресії, що описують ці поверхні, дозволяють з високою точністю визначити взаємозв'язки складу відпрацьованих газів та частоті обертання ДВЗ з технічним станом каталітичного нейтралізатора. The qualification work considers the design features of the main types of catalytic converters, the processes of operation and the main malfunctions that may occur during their operation. Methods for diagnosing catalytic converters currently used in car service are analyzed. The work proposes a method for assessing the technical condition of the catalytic converter based on the results of individual analysis of exhaust gas samples and means of control. It is established that reliable control of the condition of the catalytic converter in operation is possible with the simultaneous assessment of at least three initial parameters. Three-dimensional surfaces and regression equations describing these surfaces allow us to determine with high accuracy the relationships between the composition of exhaust gases and the speed of the internal combustion engine with the technical condition of the catalytic converter.Item Дослідження шляхів забезпечення ефективності знешкодження шкідливих речовин у відпрацьованих газах автомобільних ДВЗ в експлуатаційних умовах на базі кафедри «Експлуатація та ремонт машин» Центральноукраїнського національного технічного університету(ЦНТУ, 2022-06-25) Андрєєв, Владислав Володимирович; Andrieiev, VladyslavВ представленій магістерській роботі на основі оцінки впливу експлуатаційних факторів на технічний стан системи випуску відпрацьованих газів легкових автомобілів та ефективні показники роботи їх ДВЗ, проведені дослідження шляхів підвищення ефективності знешкодження шкідливих компонентів у відпрацьованих газах при застосуванні спеціальних присадок до моторних палив з ефектом очищення каталітичного нейтралізатора. In the presented master's thesis, based on the assessment of the influence of operational factors on the technical condition of the exhaust gas emission system of passenger cars and the effective performance of their internal combustion engines, research was carried out on ways to increase the efficiency of neutralization of harmful components in exhaust gases when using special additives for motor fuels with the effect of cleaning the catalytic converter.Item Дослідження шляхів зниження токсичності відпрацьованих газів бензинових автомобільних двигунів у ДП «Кіровоградський облавтодор» у ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» філія «Кіровоградський райавтодор» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2024-12-30) Денисенко, Ярослав Олегович; Denysenko, YaroslavВ роботі проаналізовано проблему токсичності автомобільних двигунів, етапи нормування токсичності відпрацьованих газів, встановлено токсичні компоненти, що містяться у відпрацьованих газах, досліджено напрямки підвищення екологічності автомобільних двигунів. Запропоновано з метою зниження токсичності відпрацьованих газів бензинових двигунів використовувати організацію процесу сумішоутворення двигунів з безпосереднім впорскуванням бензину, при якому створюється зона збагаченої суміші біля стінок камери згорання та гільзи циліндрів, впорскування та запалювання паливо-повітряної суміші відбувається в пристіночній зоні. Досліджено новий процес сумішоутворення для двигуна з іскровим запалюванням та розшаруванням заряду в циліндрі, особливістю якого є те, що при впуску та стисканні відбувається утворення багатої суміші біля стінки камери згоряння, а бідної суміші аж до чистого повітря – у її центрі при інтенсивному вихровому русі заряду навколо осі циліндра. На моторному стенді проведено порівняльні дослідження базового та запропонованого процесу, які показали зниження вмісту CO і CH у відпрацьованих газах при широкому діапазоні зміни коефіцієнту надлишку повітря α, зниження питомої витрати палива при незначному зниженні індикаторної потужності двигуна. The work analyzes the problem of toxicity of automobile engines, the stages of normalization of toxicity of exhaust gases, establishes toxic components contained in exhaust gases, investigates directions of increasing environmental friendliness of automobile engines. It is proposed to use the organization of the process of mixture formation of engines with direct injection of gasoline in order to reduce the toxicity of exhaust gases of gasoline engines, in which a zone of the enriched mixture is created near the walls of the combustion chamber and cylinder liner, injection and ignition of the fuel-air mixture occurs in the near-wall zone. A new process of mixture formation for an engine with spark ignition and charge stratification in the cylinder has been investigated, the peculiarity of which is that during intake and compression, a rich mixture is formed near the wall of the combustion chamber, and a lean mixture up to clean air is formed in its center with intense vortex motion of the charge around the cylinder axis. Comparative studies of the basic and proposed processes were conducted on the engine stand, which showed a decrease in the CO and CH content in exhaust gases over a wide range of changes in the excess air coefficient α, a decrease in specific fuel consumption with a slight decrease in the engine's indicator power.