Міністерство освіти і науки України Центральноукраїнський національний технічний університет Кафедра кібербезпеки та програмного забезпечення Інтернет-технології та ресурси МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ до лабораторних робіт з розділу “Основи web-програмування: мова JavaScript” Для студентів напряму підготовки 029 "Інформаційна, бібліотечна та архівна справа" Кропивницький – 2019 Марченко К.М. Інтернет-технології та ресурси : методичні поради до лабораторних робіт з розділу “Основи web-програмування: мова JavaScript”/ К.М. Марченко – Кропивницький: ЦНТУ, 2019. – 68с. Для студентів напряму підготовки 029 "Інформаційна, бібліотеч- на та архівна справа" при вивченні навчальної дисципліни “Інтернет- технології та ресурси”. Визначено тематику лабораторних робіт, подані приклади створення web-сценаріїв за допомогою мови програмування JavaScript, приведені завдання та питання для самоконтролю. Автор-укладач: Марченко Костянтин Миколайович - канд. техн. наук, доцент кафедри кібербезпеки та програмного забезпечення Схвалено на методичному семінарі кафе дри ПЗІ 29.08.2018 р. Затверджено на засіданні кафедри КбПЗ, протокол №1 від 31.08.2018 р. 3 Зміст Вступ ......................................................................................................4 Лабораторна робота № 1. Основні положення мови програмування JavaScript .....................................................................5 Лабораторна робота № 2. Функція і обробка події ............................8 Лабораторна робота № 3. Організація розгалужень в програмах ....12 Лабораторна робота № 4. Методи в JavaScript...................................15 Лабораторна робота № 5. Перемикачі ................................................20 Лабораторна робота № 6. Прапорці ....................................................24 Лабораторна робота № 7. Списки .......................................................28 Лабораторна робота № 8. Фрейми ......................................................33 Лабораторна робота № 9. Повторювані обчислення – цикли ...........39 Лабораторна робота № 10. Обробка і представлення дат .................43 Лабораторна робота № 11. Робота з рядками .....................................48 Лабораторна робота № 12. Масиви .....................................................51 Лабораторна робота № 13. Форми ......................................................55 Лабораторна робота № 14. Об'єкт Image ............................................61 Рекомендована література ...................................................................68 4 Вступ Верстка веб-сторінок - це створення структури html-коду, яка розміщує елементи веб-сторінки (зображення, текст і т.д.) у вікні браузера згідно з розробленим макетом таким чином, щоб елементи дизайну виглядали аналогічно до макета. Спочатку дизайнер готує макети веб-сторінок у графічному редакторі (наприклад, Adobe Illustrator, Adobe Photoshop), затверджує їх у замовника і передає верстальнику для формування HTML-коду. Верстальник отримує завдання у вигляді набору рисунок, кожен з яких відповідає макету окремої сторінки зі своїм дизайном. Необхідно проаналізувати рисунок і вирішити, як його перетворити в веб- сторінку. Для зручності відбувається логічне розбиття картинки на окремі блоки, з якими йде подальша робота. Верстка веб-сторінок відрізняється від поліграфічної верстки тим, що необхідно враховувати різницю відображення елементів в різних браузерах, обмеження HTML і CSS, різницю в розмірах робочого простору пристроїв. Хоча роботу верстальника не видно, саме вона забезпечує правильність відображення веб-сторінок і швидкість їх завантаження. Всю величезну кількість існуючих сайтів можна розбити на 2 основні групи: статичні сайти і динамічні сайти. Статичним прийнято називати сайт, що складається з незмінних HTML-сторінок. Статичні HTML-сторінки створюються вручну, після чого при кожному зверненні до сайту представляються користувачеві в незмінному вигляді. Щоб оновити інформацію на подібних сторінках, необхідно вручну внести зміни безпосередньо в HTML-код сторінки. Динамічні сайти можуть «підлаштовуватися» під своїх відвідувачів, реагуючи на їхні дії. Для цього використовуються технології серверних, клієнтських скриптів, за допомогою яких і створюються сценарії поведінки сайту при певних діях користувачів. JavaScript - це відносно проста об'єктно-орієнтована мова, призначена для створення невеликих клієнтських і серверних додатків для Internet. Програми, написані мовою JavaScript (скрипти), включаються до складу HTML-документів. Прикладами програм на JavaScript можуть служити програми, які перевіряють введені користувачем дані або виконують певні дії при відкритті або закритті документа. Такі програми можуть реагувати на дії користувача - натискання кнопок "миші", введення даних в екранній формі або переміщення "миші" по сторінці. Більш того, JavaScript-програми можуть керувати самим браузером, атрибутами документу і навіть генерувати веб-сторінки. 5 Лабораторна робота №1 Основні положення мови програмування JavaScript Програма (сценарій) на мові JavaScript є послідовність операторів з "крапкою з комою" (;) між ними. Якщо кожен оператор розміщується на одному рядку, то роздільник можна не писати. Один оператор може розташовуватися на декількох рядках. У програмах на JavaScript можна використовувати коментарі. Для того щоб задати коментар, розташований на одному рядку, досить перед його текстом поставити дві косі риси (//). Якщо ж пояснювальний текст займає кілька рядків, то його слід укладати між символами /* і * /. В JavaScript малі та великі літери алфавіту вважаються різними символами. Будь-яка мова програмування оперує з постійними і змінними величинами. В JavaScript це літерали і змінні. Визначення: Найпростіші дані, з якими може оперувати програма, називаються літералами. Літерали не можуть змінюватися. Літерали цілого типу можуть бути задані в десятковому (по підставі 10), шестнадцатеричном (по підставі 16) або вісімковому (по підставі 8) виставі. Шістнадцятиричні числа включають цифри 0-9 і букви а, b, с, d, e, f. Шістнадцятиричні числа записуються з символами 0х перед числом, наприклад, 0x25, 0xa1,0xff. Запис речового литерала відрізняється від запису дійсного числа в математиці тим, що замість коми, що відокремлює цілу частину від дробової, вказується точка, наприклад, 123.34, -22.56. Крім того, для запису дійсних чисел можна використовувати так звану експонентну форму. Крім цілих і речових значень в мові JavaScript можуть зустрічатися так звані логічні значення. Існують тільки два логічних значення: істина і брехня. Перше видається літералом true, друге - false. У деяких реалізаціях JavaScript може бути використана одиниця як true, і нуль як false. Строковий літерал представляється послідовністю символів, укладеної в одинарні або подвійні лапки. Прикладом строкового литерала може бути рядок "результат" або 'результат'. Визначення: Елемент, який використовується для зберігання даних, називається змінною. Тип змінної залежить від збережених у ній даних, при зміні типу даних змінюється тип змінної. Визначити змінну можна за допомогою оператора var, наприклад: var test1. В даному випадку тип змінної test1 не визначений і стане відомий тільки після присвоєння змінної деякого значення. Оператор 6 var можна використовувати і для ініціалізації змінної, наприклад, конструкцією var test2 = 276 визначається змінна test2 і їй присвоюється значення 276. Значення змінної змінюється в результаті виконання оператора присвоювання. Оператор присвоювання може бути використаний в будь-якому місці програми і здатний змінити не тільки значення, але і тип змінної. Оператор присвоювання виглядає так: а = b, де а - змінна, якій ми хочемо задати деяке значення; b - вираз, що визначає нове значення змінної. Нехай в сценарії описані наступні змінні var n = 3725 var x = 2.75 var p = true var s = "Виконання завершено" n і x мають тип number, тип змінної р - логічний, змінна s має тип string. В JavaScript визначено тип function для всіх стандартних функцій і функцій, визначених користувачем. Об'єкти JavaScript мають тип даних object. Змінні типу object часто називають просто об'єктами, вони можуть зберігати об'єкти. Визначення: Вирази будуються з літералів, змінних, знаків операцій, дужок. Залежно від типу обчисленого значення виразу можна розділити на арифметичні, логічні та рядкові. Операції відношення застосовні до операндам будь-якого типу. Результат операції - логічне значення true, якщо порівняння вірно, і false - в протилежному випадку. Пріоритет операцій визначає порядок, в якому виконуються операції в вираженні. Сценарії, написані на мові JavaScript, можуть розташовуватися безпосередньо в HTML-документі між тегами . Одним з параметрів тега Документ може містити декілька тегів

Анкета для перекладачів

Вкажіть ті мови, якими Ви володієте досконало:
pyccкій
англійська
французький



Завдання Напишіть сценарій обробки анкети слухача курсів. Користувач може вибрати курс, його тривалість, мову, на якому він готовий працювати з викладачем, і форму звітності. Залежно від цих параметрів визначається вартість окремого курсу і вартість всього навчання. Контрольні питання: 1. В яких випадках використовуються елементи управління "прапореці"? 2. Як визначити елемент «прапорець» у сценарії? 3. Яким чином сценарій обробляє натиск мишею на «прапорці»? 4. Як очистити поля форми за допомогою кнопки? 5. Як об’єднати прапорці у групу? 6. Як проаналізувати стан «прапорців»? Лабораторна робота №7 Списки Якщо елементів багато, то подання їх за допомогою прапорців або перемикачів збільшує розмір форми. В цьому випадку варіанти 29 вибору можуть бути представлені у вікні браузера більш компактно за допомогою тега за допомогою тега