Аулін, В. В.Деркач, О. Д.Лисенко, С. В.Гриньків, А. В.Aulin, V.Derkach, O.Lysenko, S.Grynkiv, A.2019-01-242019-01-242018Вплив фулерено вмісних олив на фізико-механічні властивості поверхні тертя спряжень деталей / В. В. Аулін, О. Д. Деркач, С. В. Лисенко, А. В. Гриньків // Проблеми трибології. - Хмельницький : ХНУ, 2018. - № 4. - С. 60-64.2079-1372https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8336Показано, що підвищення інтенсивності режиму роботи вузлів машин і механізмів сприяє зменшенню їх надійності та довговічності. В роботі розглядаються вузли тертя, які є найбільш чутливими до дії великих наванта- жень, швидкостей та температур, зростання яких має місце при інтенсифікації роботи обладнання. Актуальність ро- боти полягає у підвищенні надійності та довговічності роботи вузлів тертя машин і механізмів, які працюють за умови високих навантажень, швидкостей та температур. Ця проблема в роботі вирішується за рахунок підвищення змащувальних якостей мастильних матеріалів, які використовуються у вузлах тертя. Мета роботи полягала у встано- влені впливу фулерено вмісних олив на зміну фізико-механічних властивостей робочих поверхонь деталей спряжень деталей з матеріалів типу «сталь-сталь». Фізико-механічні властивості поверхонь тертя спряжень зразків і деталей досліджували на прикладі вимірювання мікротвердості. Для досліджень були досліджені три змащувальні компози- ції моторної оливи: 1 – без добавок; 2 - 1,5 % фулерено вмісної добавки; 3 - 3 % фулерено вмісної добавки. Показано, що змащувальні композиції № 2 і № 3 чинять більші зміцнюючи дії на робочі поверхні деталей ніж ніж базовий зразок мастильної композиції № 1. Змащувальна композиція № 3 забезпечує кращі робочі властиво- сті деталей трибоспряжень, що обумовлюють вплив на їх макро- та мікрогеометрію і, як наслідок, забезпечує збіль- шення ресурсу. Встановлені закономірності відносних змін значень зменшення вагового зносу можуть корелювати з ресурсом трибоспряжень деталей. It is shown that increasing the intensity of the mode of operation of machine nodes and mechanisms helps to reduce their reliability and durability. Friction nodes are considered in this work, which are the most sensitive to the action of high loads, speeds and temperatures, which increase occurs during the intensification of equipment operation. The urgency of the work is to increase the reliability and durability of the friction units of machines and mechanisms that operate under high loads, speeds and temperatures. This problem is solved by increasing the lubricating properties of the lubricants used in the friction nodes. The purpose of the work was to determine the effect of fullereno-containing oils on the change of the physical and mechanical properties of the working surfaces of parts of the parts of the parts from the materials of the type "steel-steel". The physical and mechanical properties of the friction surfaces of the conjugations of samples and details were studied on an example of measurement of microhardness. For research, three lubricating compositions of engine oil were investigated: 1 - without additives; 2- 1,5% of fullerene additive; 3- 3% fullereneadditive. It has been shown that the lubricating compositions No. 2 and No. 3 show greater reinforcing effects on the working surfaces of the parts than the basic sample of lubricant composition No. 1. The lubricant composition No. 3 provides the best working properties of the three-way components, which determine the effect on their macro- and microgeometry and, as consequence, provides an increase in the resource. The established regularities of relative changes in the values of the reduction of weight wear can correlate with the resource of triangular parts.uk-UAвузли тертярежим роботизмащуванняфулерено вмісні добавкизміцненнямікротвердістьfriction knotsoperating modelubricationfullerene additiveshardeningmicrohardnessВплив фулерено вмісних олив на фізико-механічні властивості поверхні тертя спряжень деталейInfluence of fullerene containing oils on the physical and mechanical properties of the surface of the friction of joints of partsArticle