Бешлягэ, И. И.Малай, Л. Г.Горобец, В. Ф.Бешляге, І. І.Bershliage, I.Malai, L.Gorobet, V.2020-02-232020-02-232019Бешлягэ, И. И. Опыт использования альтернативного топлива в автомобилях и его воздействие на окружающую среду / И. И. Бешлягэ, Л. Г. Малай, В. Ф. Горобец // Конструювання, виробництво та експлуатація сільськогосподарських машин : загальнодерж. міжвід. наук.-техн. зб. - Кропивницький : ЦНТУ, 2019. - Вип. 49. - С. 25-33.https://doi.org/10.32515/2414-3820.2019.49.25-33https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/9288В работе представлено описание результатов экспериментальных исследований экологических характеристик двигателя с воспламенением от сжатия, работающего на альтернативных видах топлива (дизельное топливо, биодизельное топливо в смеси с дизельным топливом, чистое биодизельное топливо и чистое рапсовое масло). Приведены результаты определения выделения дыма при работе двигателя с различными видами топлива, выброса CO2, СО и СН в выхлопных газах в зависимости от мощности двигателя. Изложены выводы и рекомендации по снижению вредных выбросов от работы двигателя на дизеле и биодизеле в атмосферу. У роботі представлено опис результатів експериментальних досліджень екологічних характеристик двигуна із запалюванням від стиснення, що працює на альтернативних видах палива (дизельне паливо, біодизельне паливо в суміші з дизельним паливом, чисте біодизельне паливо і чисте рапсове масло). Наведено результати визначення виділення диму при роботі двигуна з різними видами палива, викиду CO2, СО і СН у вихлопних газах в залежності від потужності двигуна. Викладено висновки і рекомендації щодо зниження шкідливих викидів від роботи двигуна на дизелі і біодизель в атмосферу. The article is devoted to determining the main technological, operational and environmental characteristics of the operation of an internal combustion engine. Research was conducted using classic diesel, pure rapeseed oil, and a mixture of diesel and rapeseed oil in different proportions. The article provides a methodology for experimental research of the main technological, operational and environmental characteristics of the operation of the D-241L direct injection engine on various types of fuel. The qualitative characteristics of the used fuel are described. In the first series of experiments, smoke emission indicators were determined during engine operation at 1000 rpm and 2100 rpm with various types of fuel. It was revealed that the operating mode does not significantly affect the formation of smoke. In the following series of experiments, studies were made of the formation of harmful gases depending on the engine load. The regularities of emissions of carbon monoxide (CO), carbon dioxide (CO2) gases and hydrocarbon (CH) are determined when using various types of fuel. It was found that carbon dioxide emissions are minimal when using a mixture of diesel (25%) and rapeseed oil (75%) in all engine operating modes. The minimum emissions of carbon monoxide and hydrocarbon for this mixture are observed only when the engine is running with a load of 75%. The results obtained allow us to draw the following conclusions. The physic-chemical properties of rapeseed oil differ significantly from the properties of diesel and mixtures. Rapeseed oil is not recommended for a long time to be used in engines with direct injection, since it does not completely burn out. To use rapeseed oil as a fuel for direct injection diesel engines, some modifications are required in their design. When the engine is running on pure rapeseed oil, the gas phase of emissions is higher compared to other types of fuel, which characterize the deterioration of the combustion process of the fuel mixture. Rapeseed oil and its mixture with a diesel engine reduce carbon monoxide and hydrocarbon emissions in exhaust gases at an engine load of 75%.ruдизельное топливоэмиссия ГЭСуглеводородыметилыоксид углеродамото-часмасло двигателяфизико-химические параметрыдизельне паливоемісія ГЕСвуглеводніметилоксид вуглецюмото-годинамасло двигунафізико-хімічні параметриdiesel fuelhydroelectric power station emissionhydrocarbonsmethylscarbon monoxidemoto-hourengine oilphysicochemical parametersОпыт использования альтернативного топлива в автомобилях и его воздействие на окружающую средуДосвід використання альтернативного палива автомобілями та його вплив на навколишнє середовищеExperience of the Use of Alternative Fuels by vehicles and Its Effect on the EnvironmentArticle