Sokil, B.Lyashuk, O.Sokil, M.Vovk, Y.Dzyura, V.Aulin, V.Khoroshun, R.Сокіл, Б. І.Ляшук, О. Л.Сокіл, М. Б.Вовк, Ю. А.Дзюра, В. О.Аулін, В. В.Хорошун, Р. В.2021-04-052021-04-052021Interpreting the main power characteristics choice of the wheel vehicles guided cushioning system / B. Sokil, О. Lyashuk, M. Sokil [et al.] // Communications : scientific letters of the University of Zilina. - 2021. - Vol. 23, № 2. - P. 193-149.1335-4205https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/10632The method of investigation of the non-linear vibrations of the wheel vehicles with the guided cushioning system has been developed. It is based on the idea of the perturbation methods combined with the theory of special periodic Atebfunctions. All these made possible to obtain analytical relations, which describe the characteristic features of the cushioning area vibrations. These relations can be the basis for creation of the software product of the guided cushioning system with the purpose to minimize the dynamic loadings on the transported people and cargo and to increase the stability characteristics of the vehicle movement along the curvilinear areas of the bump road. Розроблена методика дослідження нелінійних коливань колісних транспортних засобів із керованою системою амортизації. Він базується на ідеї методів збурень у поєднанні з теорією особливих періодичних атеб-функцій. Все це дало змогу отримати аналітичні співвідношення, які описують характерні особливості вібрації зони амортизації. Ці співвідношення можуть бути основою для створення програмного продукту керованої системи амортизації з метою мінімізації динамічних навантажень на перевезені люди та вантаж та підвищення характеристик стійкості руху транспортного засобу вздовж криволінійних ділянок нерівної дороги.ennon-linear vibrationAteb-functionstabilityvehicleguided cushioning systemнелінійна вібраціяАтеб-функціястабільністьтранспортний засібкерована система амортизаціїInterpreting the main power characteristics choice of the wheel vehicles guided cushioning systemІнтерпретація основних силових характеристик вибору системи амортизації колісних транспортних засобівArticle