Ліпатова, М. В.Lipatova, M.Липатова, М. В.2020-12-232020-12-232020Ліпатова, М. В. До питання навчання лексики української мови студентів-іноземців на початковому етапі / М. В.Ліпатова // Наукові записки. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. — Кропивницький : ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. — Вип. 188. — С. 179-183.2415-7988https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/10377У статті проаналізовано та висвітлено дидактичні і лінгвістичні основи вивчення лексики української мови на підготовчому відділенні для іноземних громадян, визначено етапи навчальної роботи із засвоєння нової лексики. Сформульовано принципи для забезпечення переходу інформації до довготривалої пам'яті, акцентовано увагу на формуванні вмінь і навичок використання лексичного матеріалу для побудови висловлювань. The article is devoted to the problem of the methodology of teaching the vocabulary to foreign students. It examines the successive stages of working with vocabulary in Ukrainian as a foreign language. The article reflects UAF vocabulary teaching peculiarities. Semantization, word meaning consolidation, learned words control are important stages of teaching UAF. Each or the above-mentioned stages has its peculiarities. There are characterized basis term of the research: «word», «lexical meaning of the word», «lexical competence». The word can be defined as a structural and semantic entity of the language system. The word is simultaneously a semantic, grammatical and phonological unit. The word as well as any linguistic sign is a two-faced unit possessing both form and content or in other words sound-form and meaning ». During of working with lexis in Ukrainian as a foreign language the teacher should take into account the information of the linguistic science about the word as the basic unit of speech, which performs various functions the main of which is nominative The word implements phonic, semantic and grammatical aspects of language; it is the bearer of different lexical meanings that are revealed in the context, depend on the syntactic role and compatibility with other words. It is proved the methodic advisability of enrichment students’ vocabulary with the Ukrainian Lexis, lingua-didactic terminology. There are determined directions of work with the words, criteria of choice lexical material and there were interpreted theoretical developments of scientists into the practical sphere. The article deals with the role of vocabulary in the study of Ukrainian as a foreign language. It is proved that lexical skills are the most important and integral component of the content of teaching Ukrainian as a foreign language. The main forms and characteristics of the presentation of the vocabulary are highlighted. The most effective principles of vocational training are formulated.uk-UAлексикалексична одиницялексичний мінімумлексичні навичкинавчання лексичного матеріалуvocabularylexical meaning of the wordwordlexical competencelexical materialДо питання навчання лексики української мови студентів-іноземців на початковому етапіProblem of teaching vocabulary in the course of Ukrainian as a foreign language at the initial stageК вопросу обучения лексики украинского языка студентов-иностранцев на начальном этапеArticle