Жовновач, Р. І.Zhovnovach, Ruslana2016-03-012016-03-012014Жовновач, Р. І. Управління конкурентоспроможністю підприємств сільськогосподарського машинобудування на засадах маркетингового підходу / Р. І. Жовновач // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки: зб. наук. пр. - Кіровоград: КНТУ, 2014. - Вип. 26. - С. 315-322.https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/355В статті розглянуто основні організаційні підходи до управління конкурентоспроможністю підприємств сільськогосподарського машинобудування. Відзначено вагомий вплив споживачів сільськогосподарської техніки на діяльність підприємства-виробника. Запропоновано удосконалення управління конкурентоспроможністю підприємств на засадах маркетингового підходу, виходячи з інтересів виробників та потреб і можливостей споживачів сільськогосподарської техніки. The article discloses the problem of management of enterprise competitiveness of agricultural machine building on the basis of marketing approach. The main organizational approaches towards management of enterprise competitiveness were analysed. An important influence of customers of agricultural machines on the activity of company-producers was marked. It was proved that management of enterprise competitiveness on the basis of marketing approach corresponds to modern demands at most. The improvement of management of enterprise competitiveness taking into account interests of producers and demands of customers of agricultural machines was suggested. Application of marketing approach in management of enterprise competitiveness of agricultural machine building will facilitate getting additional competitive advantages due to the formation of the system of mutual relations among producers, customers and other parties.otherконкурентоспроможність підприємствамаркетинговий підхідмаркетингоорієнтоване управління конкурентоспроможністю підприємствсільськогосподарське машинобудуванняenterprise competitivenessmarketing approachmarketing oriented management of enterprise competitivenessagricultural machine buildingУправління конкурентоспроможністю підприємств сільськогосподарського машинобудування на засадах маркетингового підходуManagement of Enterprise Competitiveness of Agricultural Machine Building on the Basis of Marketing ApproachArticle