Швець, І. А.Shvets, І.2018-08-302018-08-302017Швець, І. А. Методика проектування безударних кулачків чотиритактних швидкохідних поршневих двигунів / І. А. Швець // Конструювання, виробництво та експлуатація сільськогосподарських машин : загальнодерж. міжвід. наук.-техн. зб. - Кропивницький : ЦНТУ, 2017. - Вип. 47, ч. 2. - С. 204-208.https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8054В статті описано проблеми, що призводять до появи динамічних навантажень на складові елементи механізму газорозподілу. Запропоновано шляхи вирішення зазначеної проблеми за допомогою нової методики профілювання, що базується на розкладенні функції в ряд. Представлено аналітичні вирази для визначення вихідних параметрів руху штовхача. This article deals with the search for the law of motion of the pusher for the cam mechanism, which will ensure a shock-free closure of the constituting links of the mehanzim to ensure reliable operation of the gas distribution mechanism. The features of the existing cam mechanisms and techniques for their design were considered. The problems of typical cam mechanisms associated with exceeding the value of the boundary acceleration leading to the rupture of the power links of the mechanism are described. A new method for designing cam mechanisms based on the expansion of the function in a series based on the "Decoder" method is proposed. Mathematical dependencies describing the basic laws of the pusher motion (displacement, velocity and acceleration) are obtained with their subsequent implementation by computational methods on a personal computer. The proposed dependencies for the law of motion of the pusher showed a decrease in the level of the boundary acceleration of the pusher motion, with the maximum value of the valve cross section due to the conservation of the rectangular form of the acceleration law.uk-UAкулачковий механізмдинамічні навантаженнябезударний кулачокмеханізм газорозподілуcam mechanismdynamic loadshock-free cammechanism of gas distributionМетодика проектування безударних кулачків чотиритактних швидкохідних поршневих двигунівMethod of designing shockless cams of four-speed high speed piston enginesArticle