Кафедра експлуатації та ремонту машин
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Кафедра експлуатації та ремонту машин by Title
Now showing 1 - 20 of 38
Results Per Page
Sort Options
Item Вдосконалення експлуатаційних характеристик деталей типу вал трансмісії автотранспортних засобів у ТОВ "АТП 2004" м.Кропивницький(ЦНТУ, 2022-06-25) Щикот, Владислав Олександрович; Shchykot, VladyslavВ магістерській роботі розглядається проблема вдосконалення експлуатаційних характеристик деталей типу вал трансмісії автотранспортних засобів. Дано історію створення підприємства ТОВ "АТП 2004" м. Кропивницький", його організаційну структуру. На основі питомої витрати палива і характеристик транспортних засобів та виконаної транспортної роботи транспортних засобів введено коефіцієнт узгодження. Побудована математична модель узгодження характеристик транспортних засобів з умовами його функціонування. Встановлено характер зміни коефіцієнта питомої витрати палива від швидкісного режиму автомобіля КамАЗ-4308. Зроблено аналіз технологій відновлення та зміцнення деталей розподільної коробки вантажних автомобілів, зокрема, первинного валу. Ґрунтуючись на проведеному аналізу, запропоновано заходи щодо удосконалення технології відновлення первинного валу розподільної коробки автомобіля КамАЗ 4310. Запропонований спосіб відновлення, електролітичне залізнення, дозволяє одержати економічний ефект за рахунок автоматизації процесів, полегшити тяжкі умови роботи зварювальника і підвищити надійність відновленої деталі в порівнянні з базовим. The master's thesis considers the problem of improving the operational characteristics of parts such as transmission shafts of motor vehicles. The history of the establishment of the company "ATP 2004" LLC in Kropyvnytskyi, its organizational structure is given. Based on the specific fuel consumption and characteristics of vehicles and the performed transport work of vehicles, a matching coefficient was introduced. A mathematical model of matching the characteristics of vehicles with the conditions of its operation was built. It was established the nature of the change in the specific fuel consumption coefficient from the high-speed mode of the KamAZ-4308 car. An analysis of the technologies for restoring and strengthening parts of the distribution box of trucks, in particular, the primary shaft, was made. Based on the analysis, measures were proposed to improve the technology of restoring the primary shaft of the transfer box of the KamAZ 4310 car. The proposed method of restoration, electrolytic fertilizing, makes it possible to obtain an economic effect due to the automation of processes, to ease the difficult working conditions of the welder, and to increase the reliability of the restored part in comparison with the basic one.Item Визначення впливу методу підготовки основи на адгезійну міцність електродугових покриттів при відновленні деталей автомобілів у КАТП «Агробудавтосервіс» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2022-12-23) Андрусенко, Дмитро Олександрович; Andrusenko, DmytroМетою роботи є визначення оптимальних методів підготовки поверхонь деталей автомобілів при відновленні електродуговим напиленням з забезпеченням необхідного рівня адгезії. В роботі проведено дослідження впливу методів підготовки поверхні на адгезійну міцність: струминно абразивної обробки, дробоструменевої обробки, надзвукової термоабразивної обробки, накатування, нарізання «рваної» різьби та електроерозійної обробки. При цьому на основі літературного аналізу визначено технологічність, екологічну чистоту та інші переваги та недоліки застосування пропонованих методів попередньої підготовки поверхні основи. Розглянувши руйнівні та неруйнівні методи контролю адгезії визначено, що неруйнівні методи контролю потребують застосування складного обладнання в умовах сертифікованих лабораторій, вибрано метод дослідження в вигляді відриву конічного штифта від покриття. Враховуючи, що стандартами чітко не регламентовано застосування цього методу в дослідженнях, прийнято рішення розробити власний пристрій для контролю адгезії. Основними факторами, що впливають на адгезію покриттів є шорсткість поверхні для забезпечення механічного зчеплення часток покриття з основою, зварювання аморфних часток покриття з поверхнею та забезпечення міжатомної взаємодії. Тому актуально дослідити вплив цих факторів в залежності від конкретного технологічного методу обробки. Одним з найважливіших показників ефективності способу відновлення різних деталей машин, що піддаються дії змінної зовнішньої напруги, служити величина опору втомі матеріалу після відновлення. Втома металу є найбільш поширеною причиною руйнування деталей і механізмів різних машин в результаті дії на них змінної зовнішньої напруги в період всієї експлуатації деталей машин. Тому актуально дослідити вплив дослідити вплив методу підготовки поверхні на втомну міцність. Отже задача провести дослідження та на їх основі розробити технологічні рекомендації по вибору методу підготовки поверхонь деталей автомобілів для відновлення ЕДН з урахуванням їх характеристик та особливостей експлуатації є актуальною для забезпечення ефективності процесу ремонту та технічного обслуговування автомобілів. The purpose of the work is to determine the optimal methods of preparing the surfaces of car parts during restoration by electric arc spraying to ensure the required level of adhesion. In the work, the effect of surface preparation methods on adhesive strength was investigated: jet abrasive treatment, shot blasting treatment, supersonic thermoabrasive treatment, rolling, cutting of "torn" thread and electroerosion treatment. At the same time, on the basis of the literature analysis, the manufacturability, environmental cleanliness and other advantages and disadvantages of using the proposed methods of preliminary preparation of the base surface were determined. Having considered the destructive and non-destructive methods of adhesion control, it was determined that non-destructive control methods require the use of complex equipment in the conditions of certified laboratories, the research method was chosen in the form of a conical pin separation from the coating. Given that the standards do not clearly regulate the use of this method in research, it was decided to develop our own device for adhesion control. The main factors affecting adhesion of coatings are surface roughness to ensure mechanical adhesion of coating particles to the base, welding of amorphous coating particles to the surface, and ensuring interatomic interaction. Therefore, it is important to investigate the influence of these factors depending on the specific technological method of processing. One of the most important indicators of the efficiency of the method of restoration of various parts of machines exposed to the action of variable external voltage is the fatigue resistance of the material after restoration. Metal fatigue is the most common cause of destruction of parts and mechanisms of various machines as a result of the action of variable external stress on them during the entire operation of machine parts. Therefore, it is important to investigate the influence of the method of surface preparation on fatigue strength. Therefore, the task of conducting research and, based on them, developing technological recommendations for choosing a method of preparing the surfaces of car parts for the restoration of EDN, taking into account their characteristics and operational features, is relevant to ensure the efficiency of the process of car repair and maintenance.Item Вплив конструктивних особливостей та технічного стану гальмівних систем легкових автомобілів на показники ефективності їх гальмування в контексті проведення експертного аналізу дорожньо-транспортної пригоди на базі кафедри «Експлуатація та ремонт машин» Центральноукраїнського національного технічного університету(ЦНТУ, 2022-12-23) Димура, Олександр Миколайович; Dymura, OleksandrПроведено оцінку стану безпеки дорожнього руху в Україні та визначений його вплив на формування задач автотехнічної експертизи ДТП; обґрунтовано актуальність обраного напрямку наукових досліджень; встановлено причинно-наслідковий механізм виникнення ДТП; визначені: мета, об'єкт, предмет досліджень та поставлені основні завдання, які потребують вирішення в роботі. Так об’єктом дослідження обрано процес гальмування транспортних засобів. Предметом дослідження була оцінка ефективності гальмування транспортних засобів при дослідженні ДТП. В кваліфікаційній роботі вирішені наступні завдання: підвищено точність методу оцінки ефективності гальмування ТЗ на основі підвищення точності визначення коефіцієнту ефективності гальмування та усталеного сповільнення; розроблено та вирішена математична модель оцінки ефективності гальмування ТЗ, яка враховує реальний технічний стан елементів основної гальмівної системи; проведено оцінку адекватності запропонованої математичної моделі та методу оцінки ефективності роботи гальмівної системи ТЗ. Проаналізовані методи оцінки гальмівного та зупиночного шляхів ТЗ; сповільнення транспортних засобів під час гальмування. У відповідності до діючих нормативних положень розроблена математична модель визначення коефіцієнту ефективності гальмування ТЗ з урахуванням ступеня ефективності роботи елементів гальмівної системи автомобіля категорії М1. Визначенні вимоги та особливості проведення оцінки технічного стану гальмівної системи автомобіля при забезпеченні безпечних умов праці й зроблені рекомендації щодо застосування результатів наукового дослідження. The state of road traffic safety in Ukraine was assessed and its impact on the formation of the tasks of auto technical examination of road accidents was determined; the relevance of the chosen direction of scientific research is substantiated; the cause-and-effect mechanism of road accidents is established; defined: the goal, the object, the subject of research and the main tasks that need to be solved in the work. Thus, the object of research was the braking process of vehicles. The subject of the study was the evaluation of the braking efficiency of vehicles in the study of road accidents. In the qualification work, the following tasks were solved: the accuracy of the method of evaluating the braking efficiency of motor vehicles was increased on the basis of increasing the accuracy of determining the coefficient of braking efficiency and steady deceleration; a mathematical model for assessing the braking efficiency of vehicles was developed and solved, which takes into account the real technical condition of the elements of the main braking system; an assessment of the adequacy of the proposed mathematical model and method of evaluating the performance of the braking system of the vehicle was carried out. Analyzed methods of evaluation of braking and stopping paths of vehicles; deceleration of vehicles during braking. In accordance with the current regulatory provisions, a mathematical model was developed for determining the coefficient of braking efficiency of vehicles, taking into account the degree of efficiency of the elements of the braking system of a category M1 car. The requirements and features of the assessment of the technical condition of the braking system of the car while ensuring safe working conditions were determined and recommendations were made regarding the application of the results of scientific research.Item Дослідження дорожньої безпеки автомобільного транспорту в зимовий період у ТОВ «АГРОСПЕЦСЕРВІС» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2022-12-23) Трач, Ігор Дмитрович; Trach, IhorЕфективність автомобільного транспорту значною мірою залежить від технічного рівня та стану дорожнього покриття. Погані технічні умови дорожнього покриття в зимовий період знижують продуктивність і безпеку дорожнього руху, а також збільшують транспортні витрати. Це необхідно для забезпечення в період снігопадів, ожеледиці, інших несприятливих погодних умов першочергового виконання обробки посипальними матеріалами дорожнього покриття із складними умовами руху. Визначена мета, об’єкт і предмет дослідження та наукова новизна. Проведений аналіз природно-кліматичних умов району дослідження та описаний вплив дорожнього покриття на аварійність в зимовий період на дорозі. Розроблено математичну модель для оцінки коефіцієнта зчеплення коліс автомобіля з дорожнім покриттям, а також розроблена модель для оцінки траєкторії руху автомобіля при гальмуванні. Проведені експериментальні дослідження впливу дорожнього покриття в зимовий період на гальмівний шлях і безпеку транспортного засобу та проведена оцінка економічної ефективності заходів з підвищення безпеки руху в зимовий період. The efficiency of road transport largely depends on the technical level and condition of the road surface. Bad technical conditions of the road surface in winter reduce the productivity and safety of road traffic, and also increase transport costs. This is necessary to ensure the priority execution of processing with aggregate materials of the road surface with difficult traffic conditions in the period of snowfall, ice, and other adverse weather conditions. The purpose, object and subject of research and scientific innovation are determined. An analysis of the natural and climatic conditions of the study area was carried out and the impact of the road surface on accidents in the winter period on the road was described. A mathematical model was developed to estimate the coefficient of adhesion of car wheels to the road surface, as well as a model was developed to estimate the trajectory of the car during braking. Experimental studies of the influence of the road surface in the winter period on the braking distance and safety of the vehicle were carried out, and an assessment of the economic effectiveness of measures to improve traffic safety in the winter period was carried out.Item Дослідження зміни просторової геометрії колінчастих валів при експлуатації, шліфуванні та відновленні в ПрАТ КАТП «Агробудавтосервіс» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2021-12-08) Григоренко, Олександр Юрійович; Grygorehko, OleksandrВ роботі вивчено конструкцію двигуна ЯМЗ - 236, проаналізовано причини зношування колінчастого вала та способи його відновлення. Розроблена методика дослідження та пристосування для визначення рівня скрученості колінчастого вала. Дослідження зміни просторової геометрії колінчастих валів при експлуатації, перешліфовуванні та відновлені. Розроблено методику правки наклепом колінчастих валів при наявності згину, технологічний процес відновлення колінчастих валів електродуговим напиленням та розроблено пристрій для електродугового напилення. The design of the engine YaMZ - 236 is studied, the reasons of wear of a cranked shaft and ways of its restoration are analyzed. A method of research and devices for determining the level of twisting of the crankshaft has been developed. Investigation of changes in the spatial geometry of crankshafts during operation, grinding and restoration. The method of correction of crankshaft deflection in the presence of bending, the technological process of restoration of crankshafts by electric arc spraying and developed a device for electric arc sprayingItem Дослідження роботи турбокомпресорів ДВЗ сільськогосподарської техніки у ФГ «ГОНЧАРЕНКО» с. Трепівка Кропивницького району Кіровоградської області(ЦНТУ, 2023-12-23) Хавтулярін, Андрій Олегович; Havtularin, AndrewНезважаючи на стрімкий розвиток систем двигунів внутрішнього згорання (ДВЗ) довговічність деяких систем залишається низькою, до таких систем відноситься наддув в якому використовується нагнітач (турбокомпресор). Вихід з ладу турбокомпресора тягне за собою порушення нормальної роботи ДВЗ і як наслідок, простої техніки на ремонтних базах, а також зниження економічної ефективності його роботи. Існують два типи турбокомпресорів, а саме з механічним та турбінним приводами (якщо брати останній то він використовує енергію відпрацьованих газів, яка перетворюється на крутний момент, що приводить у дію турбокомпресор). Аналізуючи роботу турбокомпресора можна зробити висновок що деякі його деталі під час експлуатації піддаються зносу. Відмови турбокомпресорів відбуваються в результаті зносу поверхонь валу ротора, підшипника, середнього корпусу, диска ущільнення компресора, масловідбивача, кілець ущільнювачів. Через те, що вартість нового турбокомпресора в залежно від моделей і виробника складає від 6,0 тис. грн. до 30,0 тис. грн. На даний момент існують різні методи ремонту. Однак застосування одних передбачає велику трудомісткість за низьких витратах на запасні частини, що не доцільно, застосування інших – низьку трудомісткість ремонту, за високої вартості запасних частин, що становить до 70 % вартості нового турбокомпресора, що, своєю чергою, економічно невигідно. Крім цього застосування одного методу не завжди дозволяє відновлювати 100 % деталей турбокомпресора. Ефективність ремонту обумовлюється в основному наявністю в більшості деталей залишкових ресурсів довговічності закладених ще на етапі їх проектування і виготовлення. Тому для економії матеріальних ресурсів доцільно впроваджувати у виробництво спосіб вторинного використання деталей списаних машин. Despite the rapid development of internal combustion engine (ICE) systems, the durability of some systems remains low, such systems include supercharging in which a supercharger (turbocharger) is used. The failure of the turbocharger entails a violation of the normal operation of the internal combustion engine and, as a result, simple equipment at repair bases, as well as a decrease in the economic efficiency of its operation. There are two types of turbochargers, namely with mechanical and turbine drives (if you take the latter, it uses the energy of the exhaust gases, which is converted into torque, which drives the turbocharger). Analyzing the operation of the turbocharger, we can conclude that some of its parts are subject to wear and tear during operation. Failures of turbocompressors occur as a result of wear of the surfaces of the rotor shaft, bearing, middle housing, compressor sealing disk, oil deflector, and sealing rings. Due to the fact that the cost of a new turbocharger, depending on the model and manufacturer, is from UAH 6,000. up to UAH 30,000 Currently, there are various methods of repair. However, the use of some involves high labor intensity at low costs for spare parts, which is not advisable, the use of others - low labor intensity of repair, at high cost of spare parts, which is up to 70% of the cost of a new turbocharger, which, in turn, is economically unprofitable. In addition, the use of one method does not always allow restoring 100% of turbocharger parts. The effectiveness of the repair is determined mainly by the presence in most parts of residual durability resources laid down at the stage of their design and manufacture. Therefore, in order to save material resources, it is advisable to introduce into production a method of secondary use of scrapped machine parts.Item Дослідження та розробка практичних рекомендацій щодо підвищення довговічності автомобільних шин на базі кафедри "Експлуатація та ремонт машин" Центральноукраїнського національного технічного університету(ЦНТУ, 2022-06-25) Нургільдієва, Ділдора; Nurheldiieva, DildoraВ магістерській роботи представлена загальна інформація про кафедру «Експлуатація та ремонт машин» Центральноукраїнського національного технічного університету. Запропоновані рекомендації щодо підвищення довговічності автомобільних шин. Для цієї мети були розглянуті конструкція і експлуатаційні характеристики автомобільних шин та фактори, що вливають на їх довговічність, проведені ряд експериментів. Для підвищення терміну служби шин автомобіля сформульовані ряд положень. Виконано розрахунок шиномонтажної дільниці з розробкою її планування. Подані загальні відомості про шини легкових автомобілів та фактори, що впливають на їх довговічність. Розроблений технологічний процес ремонту шин легкових автомобілів. The master's thesis presents general information about the department "Operation and repair of machines" of the Central Ukrainian National Technical University. Recommended recommendations for increasing the durability of automobile tires. For this purpose, the design and operational characteristics of car tires and the factors affecting their durability were considered, and a number of experiments were conducted. To increase the service life of car tires, a number of provisions have been formulated. The calculation of the tire fitting station with the development of its planning has been completed. General information about passenger car tires and factors affecting their durability are provided. The technological process of car tire repair has been developed.Item Дослідження шляхів забезпечення ефективності знешкодження шкідливих речовин у відпрацьованих газах автомобільних ДВЗ в експлуатаційних умовах на базі кафедри «Експлуатація та ремонт машин» Центральноукраїнського національного технічного університету(ЦНТУ, 2022-06-25) Андрєєв, Владислав Володимирович; Andrieiev, VladyslavВ представленій магістерській роботі на основі оцінки впливу експлуатаційних факторів на технічний стан системи випуску відпрацьованих газів легкових автомобілів та ефективні показники роботи їх ДВЗ, проведені дослідження шляхів підвищення ефективності знешкодження шкідливих компонентів у відпрацьованих газах при застосуванні спеціальних присадок до моторних палив з ефектом очищення каталітичного нейтралізатора. In the presented master's thesis, based on the assessment of the influence of operational factors on the technical condition of the exhaust gas emission system of passenger cars and the effective performance of their internal combustion engines, research was carried out on ways to increase the efficiency of neutralization of harmful components in exhaust gases when using special additives for motor fuels with the effect of cleaning the catalytic converter.Item Забезпечення стійкості автомобілів у неустановлених режимах руху у ТОВ «АГРОСПЕЦСЕРВІС» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2022-12-23) Рудий, Андрій Миколайович; Rudyi, AndriIВизначена мета та задачі дослідження, проведений аналіз курсової стійкості руху легкового автомобіля та досліджено вплив експлуатаційних і конструктивних параметрів шини на вибіг автомобіля. Зроблено опис впливу подовжньої сили, що виникає під час контакту дорожнього покриття з колесом, а також на курсову стійкість руху легкового автомобіля. Приведені результати дослідження стійкості автомобіля у неустановлених режимах руху, а також забруднення навколишнього середовища продуктами зношування автомобілів. The purpose and objectives of the research were determined, the directional stability of the passenger car was analyzed, and the impact of the operational and design parameters of the tire on the car's runout was investigated. The effect of the longitudinal force that occurs during the contact of the road surface with the wheel, as well as on the directional stability of the passenger car movement, is described. The results of the study of the car's stability in unspecified driving modes, as well as environmental pollution by car wear and tear products, are given.Item Моделювання привабливості міської пасажирської мережі м. Кропивницького у ПП «Олікс» м. Кропивницький(ЦНТУ, 2022-12-19) Лукашук, Ігор Петрович; Lukashuk, IhorМета роботи: підвищення точності існуючих закономірностей перерозподілу пасажиропотоків на міських автобусних маршрутах. Об'єкт дослідження: є процес формування вибору пасажирами маршруту міського пасажирського транспорту. Предмет дослідження: закономірності перерозподілу пасажиропотоків на міських автобусних маршрутах в залежності від параметрів роботи міського маршруту. Завдання, які необхідно вирішити в процесі виконання роботи такі: провести аналіз існуючих методів визначення привабливості маршрутів міського пасажирського транспорту; виявити фактори, що впливають на привабливість маршрутів міського пасажирського транспорту; провести експериментальні дослідження та анкетування користувачів міського пасажирського транспорту; розробити математичну модель визначення привабливості маршрутів міського пасажирського транспорту. Робоча гіпотеза: перерозподіл пасажиропотоків на міських маршрутах залежить від ряду техніко-експлуатаційних і техніко-економічних показників, які відображають рівень комфорту та якість транспортних послуг. The purpose of the work: to improve the accuracy of the existing patterns of redistribution of passenger flows on city bus routes. Object of research: there is a process of formation of the choice of the route of urban passenger transport by passengers. The subject of the study: patterns of redistribution of passenger flows on city bus routes depending on the parameters of the city route. The tasks that need to be solved in the course of the work are as follows: analyze the existing methods of determining the attractiveness of urban passenger transport routes; to identify factors affecting the attractiveness of urban passenger transport routes; conduct experimental studies and questionnaires for users of urban passenger transport; to develop a mathematical model for determining the attractiveness of urban passenger transport routes. Working hypothesis: redistribution of passenger flows on urban routes depends on a number of technical-operational and technical-economic indicators that reflect the level of comfort and quality of transport services.Item Оптимізація пасажирських перевезень на маршрутах транспортної мережі м. Кропивницький, з урахуванням екологічного фактору у ПП "Олікс" м. Кропивницький(ЦНТУ, 2022-12-21) Маркушин, Артур Олексійович; Markushyn, ArturМета дослідження: використовуючи метод оптимізації пасажирських перевезень на маршрутах транспортної мережі міста Кропивницького обґрунтувати вибір екологічного транспорту і транспортних засобів. Об’єктом дослідження є оптимізація пасажирських перевезень на маршрутах транспортної мережі міста Кропивницького. Предметом дослідження є вибір більш екологічного виду транспорту та транспортних засобів на міських пасажирських перевезеннях із забезпеченням режиму "зелена хвиля". В роботі проаналізовано ступінь забруднення на маршрутах міста Кропивницький автобусів МАЗ-203 і МАЗ-206. Актуальність виконаного дослідження відповідає тренду на оздоровлення екологічної ситуації міста. Основним шляхом зменшення шкоди від вихлопних газів це застосування тролейбуса з динамічною підзарядкою. Проведене порівняння альтернативних видів міського пасажирського транспорту показало, що застосування тролейбуса з динамічною підзарядкою доцільно з точки зору меншої собівартості, а також економії за рахунок паливної складової (під час руху на безконтактній ділянці мережі). У процесі впровадження на міських маршрутах тролейбусів з динамічною підзарядкою вирішуються такі стратегічні завдання для міської агломерації: створюється технічна база для організації бездротового руху тролейбуса міськими маршрутами; на тролейбусах формується система обладнання для підзарядки та руху в автономному режимі незалежно від контактної мережі; сфера застосування таких тролейбусів, хоча в даний час і обмежена відсутністю інфраструктури (зарядних пунктів), але може знайти розширене застосування за умови створення мережі зарядних пунктів на території міських агломерацій на існуючих та перспективних маршрутах міського тролейбусного транспорту. Запропоновані в результаті дослідження рекомендації щодо формування алгоритму вибору та покрокової інструкції процедури порівняння виду транспорту, що відрізняються комплексним підходом до оцінки показників експлуатації та апробовані на прикладі реального міського маршруту, надають методичний інструментарій менеджерам транспортних управлінь та підприємств для обґрунтування прийнятих рішень щодо альтернативних видам транспорту, економічним та нешкідливим до навколишнього середовища. The purpose of the study: using the method of optimizing passenger transportation on the routes of the transport network of the city of Kropyvnytskyi, to justify the choice of ecological transport and means of transport. The object of the study is the optimization of passenger transportation on the routes of the transport network of the city of Kropyvnytskyi. The subject of the study is the choice of a more ecological mode of transport and means of transport for urban passenger transportation with the provision of the "green wave" regime. The paper analyzes the degree of pollution on the routes of the city of Kropyvnytskyi by MAZ-203 and MAZ-206 buses. The relevance of the performed research corresponds to the trend to improve the ecological situation of the city. The main way to reduce damage from exhaust gases is the use of a trolleybus with dynamic recharging. The comparison of alternative types of urban passenger transport showed that the use of a trolleybus with dynamic recharging is advisable from the point of view of lower cost, as well as savings due to the fuel component (when driving on a contactless section of the network). In the process of introducing trolleybuses with dynamic recharging on city routes, the following strategic tasks for the urban agglomeration are solved: a technical base is created for the organization of wireless trolleybus traffic on city routes; a system of equipment for recharging and driving in autonomous mode is being formed on trolleybuses, regardless of the contact network; the scope of application of such trolleybuses, although currently limited by the lack of infrastructure (charging points), can find expanded application under the condition of creating a network of charging points in the territory of urban agglomerations on existing and prospective urban trolleybus transport routes. The recommendations proposed as a result of the research on the formation of the selection algorithm and step-by-step instructions for the procedure of comparing the mode of transport, which are distinguished by a comprehensive approach to the evaluation of operation indicators and tested on the example of a real urban route, provide a methodological toolkit for managers of transport departments and enterprises to justify the decisions made regarding alternative modes of transport. economical and environmentally friendly.Item Оптимізація шляхів контролю технічного стану пневматичних приводів гальмівних систем вантажних автомобілів-тягачів на базі ДП «Кіровоградський облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» філія «Кіровоградська ДЕД»(ЦНТУ, 2022-12-23) Арутюнян, Ігор Вартанович; Arutiunan, IhorНаведена характеристика підприємства та його діяльності. Проведено аналіз основних несправностей гальмівних систем з пневматичним приводом та їх наслідки на безпеку руху транспортних засобів. Виконано порівняльний аналіз методів діагностування гальмівних систем взагалі, а також розглянуто методи оцінки технічного стану пневматичних приводів гальмівних систем вантажних автомобілів. Запропоновано спосіб підвищення ефективності діагностування гальмівної системи з пневмоприводом та виконано попередню оцінку ефективності застосування даного методу. Досліджено вплив зміни тиску в пневматичному приводі гальм автомобілів автопоїздів на гальмівні якості автомобіля. Розроблені вимоги безпеки під час проведення технічного обслуговування автомобілів та виконання робіт по обслуговуванню та ремонту гальмівних систем. Об'єктом дослідження є методичне забезпечення технології попередження дорожньо-транспортної пригоди автомобіля при гальмуванні по фактору технічного стану пневмоприводів гальмівних механізмів. Предметом дослідження є методика стендового контролю технічного стану пневмоприводів гальмівних механізмів автомобіля. The characteristics of the enterprise and its activities are given. An analysis of the main malfunctions of brake systems with a pneumatic drive and their consequences on the safety of the movement of vehicles was carried out. A comparative analysis of the methods of diagnosing braking systems in general was performed, as well as the methods of assessing the technical condition of pneumatic actuators of brake systems of trucks were considered. A method of increasing the efficiency of diagnosing a brake system with a pneumatic drive is proposed, and a preliminary assessment of the effectiveness of the application of this method is performed. The influence of the change in pressure in the pneumatic drive of the brakes of road trains on the braking qualities of the car was studied. Safety requirements have been developed during the maintenance of cars and the performance of maintenance and repair of brake systems. The object of the study is the methodical provision of the technology of prevention of a traffic accident of a car during braking based on the factor of the technical condition of the pneumatic actuators of the braking mechanisms. The subject of the research is the technique of bench control of the technical condition of the pneumatic actuators of the car's braking mechanisms.Item Організація технічного сервісу машино-тракторного парку в умовах СФГ «ЛИЧУК» с. Нова Павлівка Кропивницького району Кіровоградської області(ЦНТУ, 2023-06-27) Дуйкова, Владислава Миколаївна; Duikova, VladyslavaВ бакалаврській роботі приведена характеристика підприємства бази практики, проаналізовано наявну техніку (по видам і маркам), приведено машинно-тракторний парк господарства, виконано аналіз якості організації та матеріально-технічної бази виконання технічних обслуговувань машино-тракторного парку. Визначено річний обсяг механізованих робіт, необхідну кількість тракторів, витрату палива на здійснення механізованих робіт, розроблено річний план робіт по ТО, ремонту і зберіганню техніки. Визначено трудомісткість виконання робіт на дільниці ТО тракторів та комбайнів, виконано розрахунок фондів часу та кількості робітників дільниці. Виконано розрахунок, обґрунтування і вибір технологічного обладнання, площі дільниці по обслуговуванню тракторів та комбайнів та проведено енергетичні розрахунки виконання робіт на дільниці. Приведено характеристику трактора John Deer 7930, періодичність його техобслуговування та догляду. Розроблено операційно технологічні карти виконання мастильних операцій при обслуговуванні трактора. Також, вибрано мастильні матеріали, обладнання для виконання робіт по зливанню відпрацьованої оливи та заливанню свіжої, обладнання для мащення консистентним мастилом. In the bachelor's work, the characteristics of the company's practice base are given, the available equipment is analyzed (by types and brands), the machine-tractor park of the farm is given, the analysis of the quality of the organization and the material and technical base of the maintenance of the machine-tractor park is performed. The annual amount of mechanized work, the required number of tractors, fuel consumption for the implementation of mechanized work was determined, and an annual plan for maintenance, repair and storage of equipment was developed. The labor intensity of work at the tractor and combine maintenance site was determined, the time funds and the number of workers at the site were calculated. The calculation, substantiation and selection of technological equipment, the area of the site for servicing tractors and combines were carried out, and the energy calculations for the performance of work at the site were carried out. The characteristics of the John Deer 7930 tractor, the periodicity of its maintenance and care are given. Operational technological maps of performing lubrication operations during tractor maintenance have been developed. Lubricants, equipment for draining used oil and pouring fresh oil, equipment for greasing with consistent grease were also selected.Item Оцінка ефективності контейнерних міжнародних перевезень вантажів автомобільним транспортом у ТОВ "АТП-2004" м. Кропивницький(ЦНТУ, 2022-12-19) Головченко, Ілля Станіславович; Holovchenko, IlliaМетою дослідження є підвищення ефективності перевезення вантажів у контейнерах у міжнародному сполученні за рахунок впровадження технології тайм-слотування. Об'єкт дослідження – процес контейнерних перевезень вантажів у Міжнародному сполученні. Предметом дослідження – закономірності підвищення ефективного від показників контейнерних перевезень у міжнародному сполученні. Наукова новизна магістерської роботи полягає в наступному: запропоновано кібернетичну та математичну постановки завдання ефективної організації перевезень вантажів у контейнерах; в якості критеріїв ефективності контейнерних перевезень і витрати на перевезення; визначено із сукупністю показників технології слотування на контейнерному терміналі практична значущість результатів магістерської роботи; побудовані кібернетична та математичні моделі логістичного підходу до системи міжнародних контейнерних перевезень; визначено можливі схеми обслуговування замовлення по контейнерним перевезенням та сукупність транспортних операцій. The purpose of the study is to increase the efficiency of cargo transportation in containers in international traffic due to the introduction of time-slotting technology. The object of research is the process of container transportation of goods in international traffic. The subject of the study is the regularity of the increase in the effective indicators of container transportation in international traffic. The scientific novelty of the master's thesis is as follows: a cybernetic and mathematical formulation of the task of effective organization of cargo transportation in containers is proposed; as criteria for the efficiency of container transportation and transportation costs; the practical significance of the results of the master's work was determined with the set of indicators of the slotting technology at the container terminal; constructed cybernetic and mathematical models of the logistic approach to the system of international container transportation; possible service schemes for container transportation orders and the totality of transport operations are determined.Item Оцінка рівня зміни динамічних властивостей легкових автомобілів в експлуатаційних умовах на ПП «Ковальов Авто» с. Соколівське Кропивницького району Кіровоградської області(ЦНТУ, 2022-12-23) Терешко, Євген Миколайович; Tereshko, YevhenМетою дослідження виступало встановлення впливу зміни ефективних показників двигуна та змінних експлуатаційних факторів на динамічні властивості автомобілів категорії М1. Проведена оцінка виробничого потенціалу підприємства та виконаний «SWOT-аналіз» ефективності організації його діяльності; визначене суттєве зниження ефективних показників двигунів автомобілів, що є причиною зниження їх динамічних властивостей; обґрунтована актуальність наукових досліджень роботи; визначено мету, об'єкт і предмет досліджень та сформовані основні завдання, які потребують розв’язання у роботі. Так об’єктом дослідження є динамічні властивості автомобілів категорії М1 в різних режимах руху, а предметом - виступають напрямки поліпшення динамічних властивостей автомобілів категорії М1 в експлуатаційних умовах. Основними завданнями кваліфікаційної роботи є: проведення аналітичних дослідження з оцінки динамічних властивостей легкових автомобілів; визначення основних експлуатаційних факторів, що визначають рівень динамічних властивостей легкових автомобілів; розроблення практичних рекомендації щодо експериментального визначення та відновлення динамічних властивостей легкових автомобілів. Встановлено основні показники оцінки динамічних властивостей ТЗ та розроблена удосконалена математична модель визначення коефіцієнтів динамічності автомобілів, яка дозволяє провести аналіз динамічних показників при зміні ефективних показників роботи ДВЗ та змінних дорожніх умовах. Запропоновано методику та проведені розрахунки коефіцієнтів формули С.Р. Лейдермана для побудови ЗШХ ДВЗ; розраховані зміни динамічних коефіцієнтів групи автомобілів категорії М1 при зниженні динамічних показників їх ДВЗ за ЗШХ; встановлені граничні значення коефіцієнтів динамічності дослідної групи автомобілів. Визначено особливості використання динамометричних стендів для оцінки динамічних показників автомобілів; наведені умови, правила та порядок проведення випробувань двигунів із дотриманням безпеки виробничих процесів та зроблені обґрунтовані практичні рекомендації із використання отриманих наукових результатів під час сервісу автомобілів на підприємствах галузі. The purpose of the study was to establish the influence of changes in effective engine parameters and variable operating factors on the dynamic properties of M1 category cars. An assessment of the production potential of the enterprise was carried out and a "SWOT-analysis" of the effectiveness of the organization of its activity was performed; a significant decrease in the effective performance of car engines was determined, which is the reason for the decrease in their dynamic properties; substantiated relevance of scientific work research; the goal, object and subject of research are determined and the main tasks that need to be solved in the work are formed. Thus, the object of the research is the dynamic properties of M1 category cars in different driving modes, and the subject is directions for improving the dynamic properties of M1 category cars in operational conditions. The main tasks of the qualification work are: conducting analytical research on the assessment of dynamic properties of passenger cars; determination of the main operational factors that determine the level of dynamic properties of passenger cars; development of practical recommendations for experimental determination and restoration of dynamic properties of passenger cars. The main indicators for evaluating the dynamic properties of vehicles have been established, and an improved mathematical model for determining the coefficients of dynamism of cars has been developed, which allows for the analysis of dynamic indicators when the effective performance indicators of the internal combustion engine and changing road conditions are changed. The method was proposed and the coefficients of the formula S.R. were calculated. Leiderman for the construction of ZSHH DVZ; calculated changes in the dynamic coefficients of the group of cars of the M1 category when the dynamic indicators of their internal combustion engines are reduced according to the ZSHh; the limit values of the dynamism coefficients of the experimental group of cars are set. The specifics of using dynamometric stands for evaluating the dynamic performance of cars are determined; the conditions, rules and procedure for conducting engine tests with compliance with the safety of production processes are given, and reasonable practical recommendations are made for the use of the obtained scientific results during car service at the enterprises of the industry.Item Проект організації технічного обслуговування і ремонту машинно-тракторного парку ТОВ "Східні Ласощі" м. Кропивницький(ЦНТУ, 2023-06-27) Каштелян, Нікіта Андрійович; Kashtelian, NikitaВ представленій бакалаврській кваліфікаційній роботі висвітлені та проаналізовані головні задачі ефективної експлуатації МТП с/г підприємства, що створило передумови формування дієвих практичних рекомендацій задля підвищення ефективності його функціонування. Дослідження охоплювали: аналіз забезпечення господарства МТП та іншою потрібною для здійснення виробничого процесу технікою; розрахунки організації раціональної структури сервісних та ремонтних операцій на поточний рік; реорганізацію структури ремонтної майстерні господарства введенням до його складу нового структурного підрозділу – слюсарно-механічної дільниці; комплектування дільниці, що створюється, оригінальною установкою для свердлування отворів та нарізання різьб; опису вимог з дотримання охорони праці для працівників слюсарно-механічної дільниці тощо. The presented bachelor's qualification work highlights and analyzes the main tasks of the effective operation of the MTP agricultural enterprise, which created the prerequisites for the formation of effective practical recommendations to increase the efficiency of its functioning. The research covered: analysis of the provision of the farm with MTP and other equipment necessary for the implementation of the production process; calculations of the organization of a rational structure of service and repair operations for the current year; reorganization of the structure of the farm's repair shop by introducing a new structural subdivision into its composition - the locksmith and mechanical department; equipping the created site with an original installation for drilling holes and cutting threads; description of requirements for compliance with labor protection for employees of the metalworking and mechanical department, etc.Item Проект організації технічного обслуговування і ремонту машинно-тракторного парку ТОВ «Стройінвест» м. Кропивницький»(ЦНТУ, 2023-06-27) Костенко, Дмитро Костянтинович; Kostenko, DmytroБакалаврська кваліфікаційна робота спрямована на розробку практичних рекомендацій агропідприємству при проведенні ним комплексу робіт з технічного обслуговування (ТО) машинно-тракторного парку (МТП), що сприятиме підвищенню ефективної його функціонування. Дослідження стосувалися: аналізу особливостей проведення сільськогосподарських робіт та достатньої забезпеченості підприємства МТП та іншою с/г технікою; виявлення недоліків в організації системи експлуатації, ТО та ремонту МТП; визначення обсягів робіт та раціональної структури виконання сервісних і ремонтних операцій; необхідності внесення змін у структуру ремонтної майстерні підприємства та організацію нового структурного підрозділу – ділянки ТО МТП; визначення техніко-експлуатаційних особливостей тракторів компанії John Deere та технологічного процесу їх обслуговування; розгляду вимог з охорони праці та пожежної безпеки при організації та під час проведення сервісних робіт в майстерні підприємства. The bachelor's qualification work is aimed at the development of practical recommendations for the agro-enterprise when it carries out a complex of maintenance works (maintenance) of the machine-tractor park (MTP), which will contribute to increasing its effective functioning. The studies concerned: analysis of the peculiarities of agricultural work and the sufficient provision of the enterprise with MTP and other agricultural machinery; identification of shortcomings in the organization of the system of operation, maintenance and repair of MTP; determination of scope of work and rational structure of service and repair operations; the need to make changes to the structure of the company's repair workshop and the organization of a new structural unit - MTP maintenance section; determination of the technical and operational features of tractors of the John Deere company and the technological process of their maintenance; consideration of labor protection and fire safety requirements during the organization and during service work in the company's workshops.Item Проект організації технічного обслуговування і ремонту машинно-тракторного парку у СФГ «ЛИЧУК» с. Нова Павлівка Кропивницького району Кіровоградської області з розробкою сектору зберігання техніки(ЦНТУ, 2023-06-27) Циганенко, Ярослав Сергійович; Tsyhanenko, YaroslavБакалаврська робота виконана на базі підприємства СФГ «Личук» с. Нова Павлівка Кіровоградського району Кіровоградської області. В роботі розглянута виробнича діяльність підприємства, рухомий склад машинно-тракторного парку СФГ та обґрунтовано доцільність розробок кваліфікаційної роботи. Визначено річний обсяг механізованих робіт в господарстві, необхідну кількість тракторів, витрати палива на виконання механізованих робіт, річний план робіт по ТО, ремонту і зберіганню техніки, виконано організацію і база ТО та ремонту машино-тракторного парку, визначено виробничу програму майстерні, виконано розрахунок роботи підприємства і розрахунок річних фондів часу, робочої сили і робочих місць майстерні. Виконано розробку сектора зберігання машин, визначено площу сектору зберігання машин, спроектовано майданчик для очищення та мийки машин, майданчик для регулювання, налаштування і комплектування агрегатів, матеріально-технічна база для підготовки машин до зберігання, розроблено технологічний процес підготовки машин до зберігання. Обґрунтовано необхідність розробки стенду для складання зчеплення, розглянуто будову стенду для складання зчеплення, викладено роботу на стенді для складання зчеплення та виконано розрахунок пневмоприводу стенду для складання зчеплення. Приведено загальні вимоги до території зберігання техніки та приміщень і майданчиків для зберігання техніки. The bachelor's work was carried out on the basis of the SFG enterprise "Lychuk" village. Nova Pavlivka, Kirovohrad district, Kirovohrad region. The work examines the production activity of the enterprise, the rolling stock of the SFG machine-tractor fleet, and the feasibility of developing qualification work is substantiated. The annual volume of mechanized work in the farm, the required number of tractors, fuel consumption for the performance of mechanized work, the annual plan for maintenance, repair and maintenance of equipment was determined, the organization and base of maintenance and repair of the machine-tractor park was carried out, the production program of the workshop was determined, the calculation of work was carried out enterprises and the calculation of annual funds of time, labor and workplaces of the workshop. The development of the machine storage sector has been carried out, the area of the machine storage sector has been determined, a platform for cleaning and washing machines, a platform for adjustment, adjustment and assembly of units, a material and technical base for preparing machines for storage has been designed, a technological process for preparing machines for storage has been developed. The need for the development of a clutch assembly stand is substantiated, the structure of a clutch assembly stand is considered, work on a clutch assembly stand is outlined, and the pneumatic drive of a clutch assembly stand is calculated. The general requirements for the territory of equipment storage and premises and sites for equipment storage are given.Item Проект організації технічного обслуговування і ремонту машинно-тракторного парку у СФГ «ЛИЧУК» с. Нова Павлівна Кропивницького району Кіровоградської області з розробкою складу для зберігання паливо-мастильних матеріалів(ЦНТУ, 2023-06-27) Горєв, Ігор Віталійович; Horiev, IhorКваліфікаційна робота є комплексним дослідженням спрямованим на вироблення практичних рекомендацій та напрямків підвищення ефективності виробничої діяльності СФГ за рахунок оптимізації параметрів технічного обслуговування та ремонту його МТП. The qualification work is a comprehensive study aimed at the development of practical recommendations and directions for increasing the efficiency of the production activity of SFG by optimizing the parameters of technical maintenance and repair of its MTP.Item Проект організації технічного обслуговування і ремонту машинно-тракторного парку у ТОВ Кіровоградське міжгосподарське підприємство по очистці, переробці насіння трав та інших сільськогосподарських культур «Тріфоліум» м. Кропивницький з розробкою сектору зберігання техніки(ЦНТУ, 2023-06-27) Ємельянов, Євгеній Олегович; Yemelianov, YevheniiВ представленій кваліфікаційній роботі розглянуто ряд важливих питань, пов’язаних з експлуатацією машинно-тракторного парку, аналізом його стану в конкретному господарстві, організацією технічних обслуговувань і ремонтів. Розроблений сектор зберігання сільськогосподарської техніки дасть можливість зберігати техніку в належних умовах з подальшим обслуговуванням. Розроблений стенд для складання шатунно-поршневої групи, дасть можливість зменшити технологічний час на проведення збиральних робіт. In the presented qualification work, a number of important issues related to the operation of the machine-tractor park, analysis of its condition in a specific farm, organization of technical maintenance and repairs are considered. The developed agricultural machinery storage sector will provide an opportunity to store machinery in proper conditions with further maintenance. The developed stand for assembling the connecting rod-piston group will make it possible to reduce the technological time for assembly work.