Кафедра аудиту, обліку та оподаткування
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Кафедра аудиту, обліку та оподаткування by Author "Fomina, T."
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Tax Control іn Ukraine(Sergeieva&Co, 2023-10) Фоміна, Т. В.; Пугаченко, О. Б.; Чумак, В. М.; Fomina, T.; Puhachenko, O.; Chumak, V.The article emphasizes that control is one of the most important functions of state administration, and tax control is one of the directions of state financial control, which ensures in compliance with tax legislation by taxpayers. The article describes the place and role of tax control in the system of state financial control and its importance in the formation of the revenue part of the state budget. The composition and powers of the controlling organs carrying out tax control in Ukraine - tax authorities and customs authorities - have been determined. The principles of the organization of tax control in Ukraine are presented, which include general (constitutional) principles, special principles of implementation and organization of tax control. Methods of tax control in Ukraine are summarized, which include: keeping records of taxpayers; information and analytical support for the activities of controlling organs; verifications and comparisons (including verification in compliance with legislation, the control over compliance of which is entrusted to the control organs, in the order established by the laws of Ukraine regulating the relevant sphere of legal relations); monitoring of controlled operations and interviewing officials, authorized persons of the taxpayer. The effectiveness of tax control in the form of tax verification, which are divided into documentary (scheduled, unscheduled, on-site, off-site), camera and actual, is emphasized. The peculiarities of tax control during the period of war in Ukraine are presented, which consist in restrictions on the conduct of certain types of tax verifications. The number of inspections of all types and the additional monetary obligations of taxpayers based on their results were analyzed.Item Адаптація українського законодавства у частині оподаткування, бухгалтерського обліку та аудиту до вимог Європейського Союзу(Sergeieva&Co, Karlsruhe, Germany, 2023-10) Пугаченко, О. Б.; Фоміна, Т. В.; Puhachenko, O.; Fomina, T.Досліджено особливості адаптації українського законодавства у частині оподаткування, бухгалтерського обліку та аудиту до вимог Європейського Союзу. Було проаналізовано та узагальнено положення Закону України «Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу», Постанови ВРУ «Про деякі заходи щодо виконання зобов’язань України у сфері європейської інтеграції» та вимоги Глави 4 «Оподаткування» й Глави 13 «Законодавство про заснування та діяльність компаній, корпоративне управління, бухгалтерський облік та аудит» розділу V «Економічне та галузеве співробітництво» Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами.Item Внутрішній контроль процесів матеріального забезпечення в системі управління підприємством(Імекс-ЛТД, 2014) Фоміна, Т. В.; Пугаченко, О. Б.; Давидов, Г. М.; Fomina, T.; Pugachenko, O.; Davydov, H.У монографії висвітлюються результати дослідження теоретико-методологічних аспектів внутрішнього контролю процесів матеріального забезпечення в системі управління підприємством. Охарактеризовано процеси матеріального забезпечення у якості об’єктів внутрішнього контролю. Розкрито сучасні підходи до удосконалення системи внутрішнього контролю системи матеріального забезпечення.Item Законодавче регулювання орієнтовного переліку вирішуваних питань судово-економічною експертизою документів бухгалтерського обліку, оподаткування і звітності(Sergeieva&Co, 2022) Пугаченко, О. Б.; Фоміна, Т. В.; Puhachenko, O.; Fomina, T.У статті узагальнено орієнтовний перелік вирішуваних питань при проведенні судово-економічної експертизи документів бухгалтерського обліку, оподаткування і звітності. З’ясовано, що на законодавчому рівні існує неузгодження назв підвидів судової експертизи з економічних питань. Проаналізовано зміни (протягом 2017-2021 років) законодавчого регулювання орієнтовного переліку вирішуваних питань у межах проведення судових експертиз та експертних досліджень з економічних питань у частині документів бухгалтерського обліку, оподаткування і звітності.The paper summarizes the indicative list of issues to be resolved during the forensic economic examination of accounting, taxation and reporting documents. The purpose of the paper is to study the legislative regulation of the main tasks that can be solved in the framework of forensic examinations and expert studies of accounting, taxation and reporting documents. The study was conducted on the basis of a systematic approach using methods of analysis, generalization, grouping and сomparison. For a better perception of information about the legislative regulation of the main tasks which can be solved within the framework of forensic economic examinations of accounting, taxation and reporting documents, the method of graphical representation was used. It was found out that forensic expertise and expert research on economic issues are appointed on a general basis in compliance with the requirements of the Law of Ukraine "On Forensic Expertise", Instructions on the Appointment and Conduct of Forensic Examinations and Expert Research and Scientific and Methodological Recommendations on the Preparation and Appointment of Forensic Examinations and Expert Research and Procedural Legislation. It was noted that at the legislative level there is a discrepancy between the names of subspecies of forensic expertise on economic issues. Changes (during 2017-2021) in the legislative regulation of the indicative list of issues to be resolved within the framework of forensic examinations and expert research on economic issues in terms of accounting, taxation and reporting documents are analyzed.Item Податкове стимулювання діяльності суб’єктів господарювання в умовах воєнного стану в Україні(Sergeieva&Co, 2022) Фоміна, Т. В.; Пугаченко, О. Б.; Fomina, T.; Puhachenko, O.У статті розглянуто напрямки податкового стимулювання діяльності суб’єктів господарювання за умов воєнного стану в Україні. Обґрунтовано необхідність введення та законодавчий порядок визнання особливого правового режиму – воєнний стан. Узагальнено зміни у частині адміністрування податків і зборів й особливості справляння окремих їх видів за умов воєнного стану в Україні. Розглянуто специфіку подання звітності, визначення об’єктів оподаткування, нарахування та сплати податку на прибуток підприємств, ПДВ, акцизного й екологічного податку та місцевих податків (на майно і єдиний). Описано порядок переходу на тимчасовий режим спрощеного оподаткування за ставкою 2 відсотка та особливості його застосування в умовах воєнного стану. The directions of tax incentives for business entities under martial status in Ukraine are considered in the article. The purpose of the article is to study the trends of tax incentives for businesses during martial status in Ukraine by liberalizing the conditions of entrepreneurial activity and reducing its taxation. The authors substantiate the need for the introduction and recognition of the martial status as a special legal regime at the legislative procedure. The changes in the administration of taxes and fees and the peculiarities of the collection of some of their types under martial status in Ukraine are summarized. The specifics of reporting, determining the objects of taxation, accrual and payment of corporate income tax, value added tax, excise and environmental tax and some local taxes are considered. The procedure for transition to the temporary regime of simplified taxation at the rate of 2 percent and the peculiarities of its application during martial status are described. Currently in Ukraine, a number of preferential conditions for the taxation of income of individuals, their payment of property and other taxes have been introduced at the legislative level. The government provides incentives for the development of certain sectors of the economy (for example agribusiness, construction), simplified and soft loans, various types of assistance to internally displaced persons, compensation to homeowners for the temporary accommodation of such persons and more. After the war, a number of such innovations should be abandoned, and some should be reformatted, as the post-war formation and rehabilitation of the economy will also take some time and will require state support.