Browsing by Author "Hutsaliuk, O."
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Determination of the directions of the genesis of trade cooperation and the world economy in the conditions of neoprotectionism(ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2023) Hutsaliuk, O.; Petlenko, T.; Bondar, Yu.; Гуцалюк, О. М.; Петленко, Т. Г.; Бондар, Ю. А.The study considered a generalization of scientific provisions and an in-depth examination of the main factors of structural shifts in international trade in services and trade cooperation of Ukraine in the context of the development of international economic relations and neo-protectionism. It was determined that neoprotectionism, aimed at stimulating innovation and the development of competitive industries, can become an effective tool for achieving sustainable and balanced economic development. Проблема. Одним із основних завдань сучасної зовнішньоекономічної політики України є побудова відносин стратегічного партнерства з інтеграційними об’єднаннями та окремими країнами, співробітництво з якими є важливим для розвитку національної економіки. Тому головними рушійними силами розвитку ринку міжнародних послуг на даному етапі повинні бути високоякісний людський капітал, інвестиції в нематеріальні активи, ефективний внутрішній нагляд, розвиток інформаційно-комунікаційної інфраструктури, якість інституційного середовища, національна політика тощо. Наукова школа неопротекціонізму включає заходи щодо стимулювання експорту та залучення іноземних інвестицій для підтримки зростання національної економіки. Метою статті є узагальнення наукових положень та поглиблений аналіз основних факторів структурних зрушень у міжнародній торгівлі послугами та торговельному співробітництві України в контексті розвитку міжнародних економічних відносин та неопротекціонізму. Результати. У дослідженні розглядаються тенденції глобалізації світової економіки, яка посилюється з відкритістю національних ринків та економічною взаємозалежністю. Завдання сучасної зовнішньоторговельної політики України полягають у розбудові відносин стратегічного партнерства з інтеграційними об’єднаннями та окремими країнами, співпраця з якими є важливою для розвитку національної економіки. Визначено, що міжнародна торгівля створює матеріальну основу міжнародних економічних відносин, що призводить до зростання інтеграції національних економік у світову економіку, формування якої безпосередньо випливає з подальшого поглиблення міжнародного поділу праці. Визначено, що неопротекціонізм, спрямований на стимулювання інновацій та розвиток конкурентоспроможних галузей, може стати ефективним інструментом для досягнення сталого та збалансованого економічного розвитку. Наукова новизна. Отримали подальший розвиток основні аспекти генезису розвитку неопротекціонізму. Розглянуто етапи реалізації рівня розвитку міжнародних торговельно-економічних відносин та визначено роль некомерційних організацій у розвитку світової економіки в умовах неопротекціонізму. Висновки. Визначено, що торговельно-економічні відносини є матеріальною основою міжнародної економічної інтеграції, яка зазвичай починається з лібералізації взаємної торгівлі, зняття обмежень на рух товарів, послуг, капіталу, робочої сили і поступово, за відповідних умов та інтересів країн-партнерів, веде до створення єдиного економічного, правового, інформаційного простору в межах регіону. Встановлено, що міжнародна торгівля – це парадигма розвитку торговельно-економічних відносин країн, які охоплюють весь спектр сфер співробітництва та реалізуються через низку форм, кожна з яких визначається кількістю учасників різноманітних взаємодій – двосторонні та багатосторонні відносини. Правильно сформована стратегія неопротекціонізму може сприяти стійкому і збалансованому розвитку, забезпечуючи економічну стабільність та підвищення якості життя населення країни.Item Public administration and legal regulation effectiveness in the field of health care in the context of sustainable development(2020) Hutsaliuk, O.; Storozhuk, O.; Zhovnirchyk, Ya.; Zaiarniuk, O.; Kartsyhin, D.; Сторожук, О. В.; Заярнюк, О. В.The purpose of the article is the study of health capital as the basis for the formation of human capital. The authors consider health capital as a new factor in economic growth in modern conditions. It is concluded that there is a high risk of a shortage of health capital due to high mortality, low fertility, and low life expectancy. There is also a shortage of investment in health care. The regional features of the development of the health capital of Ukraine in modern conditions are analyzed. The existence of regional differences in the formation of health capital is proved. The inconsistency of regional and national interests regarding the strategy of state regional policy is revealed. It is concluded that regional priorities should be such as to save and increase the health capital of health. The results of an integrated assessment made it possible to form a ranking of regions by indicators proposed by the authors to ranking the regions make it possible to develop programs of priority measures to implement the strategic goal of healthcare. It is an increase in the quality and accessibility of medical care, drug provision, ensuring the sanitary and epidemiological safety of the country, and the prevention of infectious diseases among the population of health capital. The approaches proposed by the authors to ranking the regions make it possible to develop programs of priority measures to implement the strategic goal of healthcare. It is an increase in the quality and accessibility of medical care, drug provision, ensuring the sanitary and epidemiological safety of the country, and the prevention of infectious diseases among the population.Item Методичні основи формування єдиного наскрізного тарифу мультимодальних перевезень(ЦНТУ, 2020) Гуцалюк, О. М.; Ремзіна, Н. А.; Hutsaliuk, O.; Remzina, N.; Гуцалюк, А. Н.; Ремзина, Н. А.В статті розглянуто основні положення проєкту Закону України «Про мультимодальні перевезення» та виявлено його недосконалість щодо формування єдиного наскрізного тарифу. Досліджено міжнародний досвід встановлення наскрізних ставок та основні етапи процесу їх формування. Запропоновано методичний підхід до формування єдиного наскрізного тарифу мультимодальних перевезень, що базується на уніфікації ключових елементів технологічного процесу, на яких формуються витрати на перевезення. Надано авторське бачення термінів «змішанні перевезення», «мультимодальні перевезення», «інтермодальні перевезення», «комбіновані перевезення». The multimodal transportation development is a priority of Ukraine's transport policy due to the unique transport and geographical position at the intersection of European and Eurasian roads, international transport corridors.However, there is no legislation on the multimodal transportation in Ukraine. Thus, it is relevant to determine the legal and organizational basis of multimodal transportation, legal status of participants in such transportation, state support for multimodal transportation and related infrastructure. Today, the transport system of Ukraine has the low level of development of transport infrastructure to ensure the proper volume of the multimodal transportation. There are not enough multimodal transport terminals in Ukraine. Due to the lack of state support and the lack of a favorable investment climate, there is no development of existing multimodal infrastructure facilities. The formation procedure of tariffs for multimodal transportation in Ukraine is imperfect. The article considers the main provisions of the draft Law of Ukraine "On Multimodal Transportation" and reveals its imperfections in the formation of a single tariff. The international experience of rates formation and the main stages of this process are studied. It is offered the methodical approach of formation of the multimodal transportation`s single tariff based on unification of key elements of technological process on which transport costs are formed. The conceptual bases of ensuring the transport infrastructure development on the basis of multimodality have been improved. It is given the author's vision of the terms "multimodal transportation", "intermodal transportation", "combined transportation". В статье рассмотрены основные положения проекта Закона Украины «О мультимодальных перевозках» и выявлено его несовершенство относительно формирования единого сквозного тарифа. Исследован международный опыт установления сквозных ставок и основные этапы процесса их формирования. Предложен методический подход к формированию единого сквозного тарифа мультимодальных перевозок, основанный на унификации ключевых элементов технологического процесса, на которых формируются расходы на перевозку. Предоставлено авторское видение терминов «смешанные перевозки», «мультимодальные перевозки», «интермодальные перевозки», «комбинированные перевозки».Item Напрямки економіко-екологічної трансформації підприємств оборонно-промислового комплексу України(ЦНТУ, 2021) Гуцалюк, О. М.; Обнявко, Т. С.; Hutsaliuk, O.; Obniavko, T.Обґрунтовано необхідність розгляду підприємств оборонно-промислового комплексу України як таких, що вносять свій суттєвий внесок в розбудову економіки країни, при цьому не лише не руйнують довкілля, а сприяють сталому розвитку країни. Визначено перешкоди економіко-екологічній трансформації підприємств оборонно-промислового комплексу України. Запропоновано низку управлінських рішень, які можуть стати драйверами прискорення економіко-екологічної трансформації підприємств оборонно-промислового комплексу України. Since the beginning of the third millennium, ecological safety has become of paramount importance for Ukraine. The cumulative deterioration of the environment, fixed by the annual official reports on the ecological situation in the country, is fraught with irreparable consequences not only for the present generations, but also for descendants. The authors propose to consider the enterprises of the defence-industrial complex (DIC) of Ukraine as those that make a significant contribution to the development of the economy of the country, while not only not destroying the environment, but also contributing to sustainable development. The defence-industrial complex of Ukraine is the basis of the high-tech sector of the Ukrainian economy, which determines its key importance for the functioning and development of the entire national economy, in the current period of change of technological modes, as the enterprises of the Ukrainian defence-industrial complex have a high level of innovation. One of the key features of the domestic defence-industrial complex is that it has the potential to concentrate various types of resources to achieve breakthrough results not only in addressing the issues of creating the latest weapons and military equipment, but also for implementing large-scale projects of national economic importance. This potential for breakthrough development currently remains underutilized, requiring adjustments not only in industrial, but also in state economic policy as a whole. The current state of development of defence industry enterprises is characterized by insufficient economic and environmental sustainability and requires modernization based on global experience in the greening of the military-defence sphere and NATO environmental standards, which will have environmental and economic effects. The obstacles of economic and ecological transformation of enterprises of the defence-industrial complex of Ukraine were identified and a number of managerial decisions that can become drivers to accelerate the economic and ecological transformation of the defence-industrial complex of Ukraine were proposed.Item Оцінка факторів вибору технології управління діяльністю машинобудівного підприємства(ІНЖЕК, 2014) Сочинська-Сибірцева, І. М.; Гуцалюк, О. М.; Sochynska-Sybirtseva, I.; Hutsaliuk, O.