Кафедра експлуатації та ремонту машин
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Кафедра експлуатації та ремонту машин by Subject "additives"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Вплив присадок до моторних олив на характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах експлуатації(УкрДАЗТ, 2014) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Holub, D.В статті розглянуто вплив присадок на зовнішньо-швидкісні характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах. Виявлено збільшення рівня потужності та крутного моменту і зниження питомої витрати палива при додаванні присадок дисульфід молібдена, "НИОД-5", "Roil Gold, і "КГМТ-1" запропонованої авторами. Отримані результати обґрунтовуються впливом присадок на характеристики та властивості моторної оливи, її зношувальну здатність та припрацьованість основних спряжень дизелі. Визначено також відновлюваний характер властивостей оливи при додаванні присадок, що підтверджують експериментальні дослідження зміни моменту тертя з напрацюванням в різних режимах функціонування: безперервному і "пуск-зупинка". The article considers the influence of additives on the externally-speed characteristics of diesel engines operating under transient conditions. Investigations were carried out on the break-in-roller stand КС-276-032 to validate the running-in and testing of diesel engines in the cold no-load and hot load and no load. Testing procedures and evaluate the performance of the engine. In the basic engine oil added various functional additives in optimum concentrations. Speed range crankshaft commensurate with the operational range. Tests were carried out in a continuous mode, and the "start-stop". Revealed that the addition of molybdenum disulphide additives, "НИОД-5", "Roil Gold", and "КГМТ-1" suggested by the authors, increased levels of power and torque and reduced fuel consumption. The findings substantiate the influence of additives on the characteristics and properties of the engine oil, it wears capacity and runningmates main diesel. Restorative properties of the oil with the addition of additives, is supported by experimental studies of changes in the friction torque with operating in different modes of operation: continuous and "start-stop". In the used motor oil without making the test additives friction torque peaks recorded in a continuous mode and in the "start-stop". When making additive remained initial peak friction torque in continuous operation at the beginning of each period mode "start-stop". To some extent reduce the overall level of the friction torque value. The characteristic is that the moment of friction in the reduction of oil additives of magnitude lower than in the continuous mode.Item Характер зміни триботехнічних характеристик спряжень дизелів при їх роботі в різних режимах(ХНУ, 2013) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Лисенко, С. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Lysenko, S.В статті наведено результати впливу різних присадок на зміну моменту тертя спряжених зразків "ролик-колодочка" змащених базовою та композиційною моторною оливою М10Г2к на машині тертя СМЦ-2. Дослідження проведені в безперервному та "пуск-зупинка" режимі. Виявлено, що при додаванні присадок "НИОД-5", "Roil Gold", "КГМТ-1" до моторної оливи М10Г2к зменшується рівень і ширина піку моменту тертя на першому інтервалі і зниження піків моменту тертя на решта інтервалах випробувань. Встановлено, що моментом тертя спряжених зразків та деталей, які працюють на моторній оливі М10Г2к, можна керувати, а спрацьовану моторну оливу – відновлювати при її модифікуванні присадкою. The article describes the effects of various additives to replace the friction torque coupled models "roller-block" base lubricants and motor oils compositional M10Г2к on the friction machine СМЦ-2. Studies conducted in a continuous and "start-stop" mode. We found that the addition of additives "Ниод-5", "Roil Gold", "КГМТ-1" to the motor oil M10Г2к reduced level and the peak width of the first friction torque range and lower peak friction torque test on the remaining intervals. Found that the friction factor conjugate samples and components that run on motor oil M10Г2к can be handled and worn motor oil – restore it at modifying additive.