Наукові публікації кафедри ЕРМ
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1359
Browse
7 results
Search Results
Item type:Item, Comprehensive assessment of technical condition of vehicles during operation based on Harrington’s desirability function(PC TECHNOLOGY CENTER, 2024) Aulin V.; Rogovskii I.; Lyashuk О.; Titova L.; Hrynkiv А.; Mironov D.; Volianskyi M.; Rogatynskyi. R; Solomka O.; Lysenko S.; Аулін В. В.; Роговський І. Л.; Ляшук О. Л.; Тітова Л. Л.; Волянський М. С.; Соломка О. В.; Рогатинський Р. М.; Лисенко С. В.The object of research is the process of changing the technical condition of vehicles during their operation. The study solved the problem of comprehensive evaluation of change in the technical condition based on Harrington’s desirability function. The essence of the results is as follows. A scale of desirability was built and a set of criteria for assessing the technical con¬dition of vehicles was clarified. A general desirability index is proposed as a con-volution of partial Harrington desirability functions. When solving the investi¬gated problem, the characteristics and properties of the partial and generalized Harrington’s desirability function and their graphical representation were taken into account. Using an example of the technical con¬dition of the chassis and braking system of vehicles, a set of controlled parame¬ters was formed. Based on the values of the controlled parameters, the regression equation of the partial Harrington desirability functions was obtained. The value of the weighting coefficients of each of the criteria was determined and the generalized desirability function was calculated. As a result of the study, it was estab¬lished that if the generalized criterion of desirability is D < 0.37, then individual nodes, systems, and units of the ve-hicle are in a pre-accident condition, if 0.37 £ D £ 0.63 – in a satisfactory condi¬tion, and if D > 0.63 – in a good condi¬tion and cannot be the cause of a traffic accident. An applied aspect of the results is the implementation of the technique of comprehensive assessment of the tech¬nical condition of the vehicle. This causes an increase in the productivity of the expert (specialist), will shorten the pe-riod of the auto technical examination, and improve its quality. The results could be used by insurance companies and inves-tigators, investigators and judges when considering traffic accidents. Об'єктом дослідження є процес зміни технічного стану транспортних засобів під час їх експлуатації. В дослідженні вирішувалась проблема комплексної оцінки зміни технічного стану на основі функції бажаності Харінгтона. Суть отриманих результатів полягає в наступному. Побудовано шкалу бажаності та з'ясовано набір критеріїв оцінки технічного стану транспортних засобів. Запропоновано загальний показник бажаності, як згортку часткових функцій бажаності Харінгтона. При вирішенні досліджуваної проблеми враховувались характеристика та властивості часткових і узагальненої функції бажаності Харінгтона та їх графічне відображення. На прикладі технічного стану ходової частини та гальмівної системи транспортних засобів сформовано сукупність контрольованих параметрів. На основі значень контрольованих параметрів отримано рівняння регресії часткових функцій бажаності Харінготна. Визначено значення вагових коефіцієнтів кожного з критерії та проведено обчислення узагальненої функції бажаності. В результаті дослідження встановлено, якщо узагальнений критерій бажаності D<0.37, то окремі вузли, системи і агрегати транспортного засобу знаходяться в передаварійному стані, якщо 0.37D0.63 – у задовільному стані, а при D>0.63 – у гарному стані і не може бути причиною виникнення дорожньо-транспортної пригоди. Прикладним аспектом отриманих результатів є впровадження методики комплексної оцінки технічного стану транспортного засобу. Це обумовлює підвищення продуктивності праці експерта (фахівця), скоротить термін проведення автотехнічної експертизи та підвищить її якість. Отримані результати можуть використати страхові компанії та слідчі, дізнавачі та судді при розгляді дорожньо-транспортних пригод.Item type:Item, Interpreting the main power characteristics choice of the wheel vehicles guided cushioning system(University of Zilina, 2021) Sokil, B.; Lyashuk, O.; Sokil, M.; Vovk, Y.; Dzyura, V.; Aulin, V.; Khoroshun, R.; Сокіл, Б. І.; Ляшук, О. Л.; Сокіл, М. Б.; Вовк, Ю. А.; Дзюра, В. О.; Аулін, В. В.; Хорошун, Р. В.The method of investigation of the non-linear vibrations of the wheel vehicles with the guided cushioning system has been developed. It is based on the idea of the perturbation methods combined with the theory of special periodic Atebfunctions. All these made possible to obtain analytical relations, which describe the characteristic features of the cushioning area vibrations. These relations can be the basis for creation of the software product of the guided cushioning system with the purpose to minimize the dynamic loadings on the transported people and cargo and to increase the stability characteristics of the vehicle movement along the curvilinear areas of the bump road. Розроблена методика дослідження нелінійних коливань колісних транспортних засобів із керованою системою амортизації. Він базується на ідеї методів збурень у поєднанні з теорією особливих періодичних атеб-функцій. Все це дало змогу отримати аналітичні співвідношення, які описують характерні особливості вібрації зони амортизації. Ці співвідношення можуть бути основою для створення програмного продукту керованої системи амортизації з метою мінімізації динамічних навантажень на перевезені люди та вантаж та підвищення характеристик стійкості руху транспортного засобу вздовж криволінійних ділянок нерівної дороги.Item type:Item, Связь информационой энтропии с показателями надежности агрегатов и транспортных средств(ПГУАС, 2015-05-15) Аулин, В. В.; Гринькив, А. В.; Лысенко, С. В.; Aulin, V.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.Приведен метод объективной оценки показателей надежности, который дает возможность определять и рассматривать варианты структурного взаимодействия и изменения технического состояния транспортных средств. В качестве основы объективной оценки взята информационная энтропия Шенона, приведены такие показатели надежности как коэффициент готовности и неготовности и возможный и формулы их расчета.The method of an objective assessment of reliability indicators is given, which makes it possible to determine and consider options for structural interaction and changes in the technical condition of vehicles. The informational entropy of Shannon was taken as the basis for an objective assessment, reliability indicators such as the coefficient of readiness and unavailability and the possible and formulas for their calculation are given. Наведено метод об'єктивної оцінки показників надійності, який дає можливість визначати і розглядати варіанти структурної взаємодії і зміни технічного стану транспортних засобів. В якості основи об'єктивної оцінки взята інформаційна ентропія Шенона, наведені такі показники надійності як коефіцієнт готовності, неготовності і можливий, і формули їх розрахунку.Item type:Item, Прогнозування діагностичних параметрів технічного стану систем і агрегатів транспортних засобів(НАУ, 2016) Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Бруцький, О. П.; Aulin, V.; Hrynkiv, A.; Brutskyi, O.Представлено аналіз можливості підвищення ефективності експлуатації транспортних засобів за допомогою прогнозування діагностичних параметрів, сформульовано передумови формування процесу прогнозування для різних рівнів інформаційного забезпечення. Запропоновано методику прогнозування діагностичних параметрів у вигляді часового ряду, виявлені її можливості. З'ясовано процедуру формування контрольної вибірки для оцінки якості прогнозу діагностичних параметрів технічного стану систем і агрегатів транспортних засобів та умови використання контрольної вибірки, наведена оцінка якості різних видів прогнозу. The analysis of the possibility of increasing the efficiency of vehicle operation with the help of forecasting of diagnostic parameters is presented, the prerequisites of forming the forecasting process for different levels of information support are formulated. The technique of forecasting of diagnostic parameters in the form of time series is offered, its possibilities are revealed. The procedure of forming a control sample for estimation of the quality of prognosis of the diagnostic parameters of the technical condition of the systems and units of vehicles and the conditions of use of the control sampling have been clarified.Item type:Item, Забезпечення та підвищення експлуатаційної надійності транспортних засобів на основі використання методів теорії чутливості(НАУ, 2015) Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Замота, Т. М.На основі методів теорії чутливості розглянуто адаптивну стратегію технічної експлуатації. Наведено сутність методу теорії сенситивів для функції стану транспортних засобів. Показано можливість оцінки інформації про технічний стан систем та отримання регресійних рівнянь відмов агрегатів транспортних засобів в залежності від їх пробігу, а також відповідних рівнянь сенситивів. Розроблено рекомендації по пі-дтриманню експлуатаційної надійності транспортних засобів адаптивними технічними діями. Based on the methods of sensitivity theory, an adaptive strategy of technical operation is considered. The essence of the method of the theory of sensitivities for the function of the state of vehicles is given. The possibility of estimating information on the technical state of the systems and obtaining regression equations of failures of vehicle units depending on their mileage, as well as the corresponding equations of sensitivities is shown. Recommendations for maintaining the operational reliability of vehicles with adaptive technical actions have been developed.Item type:Item, Можливості технологій триботехнічного відновлення для підвищення зносостійкості і довговічності спряжень деталей транспортних засобів(Луцький НТУ, 2018) Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Чернай, А. Є.; Лукашук, А. П.; Аулин, В. В.; Лысенко, С. В.; Гринькив, А. В.; Чернай, А. Е.; Лукашук, А. П.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrinkiv, A.; Chernai, A.; Lukashuk, A.Встановлено, що при реалізації триботехнологій відновлення спряжень зразків і деталей різних типів ефективним є застосування відновлювальної суміші КГМТ-1. При використанні цієї суміші на конструкціях трибоспряжень зразків і деталей І і ІІІ типу відбувається швидке та ефективне формування зносостійких шарів на поверхнях тертя. Показано зміну моменту тертя, а також зменшення інтенсивності зношування в 3...6 разів за рахунок використання відновлювальної суміші КГМТ-1. Установлено, что при реализации триботехнологий восстановления сопряжений образцов и деталей различных типов эффективно применение восстановительной смеси КГМТ-1. При использовании этой смеси на конструкциях трибоспряжений образцов и деталей I и III типа происходит быстрое и эффективное формирование износостойких слоев на поверхностях трения. Показано изменение момента трения, а также уменьшение интенсивности износа в 3...6 раз за счет использования восстанавливающей смеси КГМТ-1. It is established that when implementing tribotechnology for restoring conjugations of samples and parts of various types, it is effective to use the KGMT-1 restorative composition. When this mixture is used on the constructions of triboconjugations of samples and parts of type I and III, wear-resistant layers on the friction surfaces are rapidly and efficiently formed. Shown the change in the friction moment, as well as the decrease in the intensity of wear in 3...6 times due to the use of the repair composition KGMT-1.Item type:Item, Substantiation of diagnostic parameters for determining the technical condition of transmission assemblies in trucks(PC Technology Center, 2018) Aulin, V.; Hrynkiv, A.; Dykha, A.; Chernovol, M.; Lyashuk, O.; Lysenko, S.; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Диха, О. В.; Черновол, М. І.; Ляшук, О. Л.; Лисенко, С. В.; Аулин, В. В.; Гринькив, А. В.; Дыха, А. В.; Черновол, М. И.; Ляшук, О. Л.; Лысенко, С. В.Conducted theoretical and experimental control study parameters of the transmission unit of the means of transport. It is revealed that to adapt their technical operation is necessary form diagnostic base aggregate data for further analysis and management. Defined, what is the relative sensitivity criterion give a chance form diagnostic base followed by control and management technical condition of the box gear shift. Проведено теоретичне та експериментальне дослідження контрольних параметрів агрегату трансмісії засобів транспорту. Виявлено, що для адаптації їх технічної експлуатації необхідно формувати діагностичну базу даних агрегату для подальшого аналізу і управління. Визначено, що критерій відносної чутливості дозволяє формувати діагностичну базу з подальшим контролем та управлінням технічним станом коробки переключення передач. Проведено теоретическое и экспериментальное исследование контрольных параметров агрегата трансмиссии средств транспорта. Выявлено, что для адаптации их технической эксплуатации необходимо формировать диагностическую базу данных агрегата для дальнейшего анализа и управления. Определено, что критерий относительной чувствительности дает возможность формировать диагностическую базу с последующим контролем и управлением техническим состоянием коробки переключения передач.