Наукові публікації кафедри ЕРМ
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1359
Browse
3 results
Search Results
Item Thermodynamic substantiation of the direction of nonequilibrium processes in triadconjugations of machine parts based on the principles of maximum and minimum entropy(ХНУ, 2022) Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrynkiv, A.; Holub, D.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Голуб, Д. В.The article gives a thermodynamic substantiation of the direction of nonequilibrium processes in tribocouples of machine parts, in tribosystems, based on the principles of maximum and minimum entropy. It is clarified how nonequilibrium processes can be substantiated on the basis of the minimum and maximum function of entropy production: linear and nonlinear nonequilibrium processes and their different thermodynamics. The entropy production function is considered as a function of thermodynamic force flows and thermodynamic flows. The theory of nonequilibrium processes is based on the Liouville equation for classical tribosystems, taking into account external influences or perturbations. It is shown that in thermodynamic processes in tribosystems the principle of entropy maximization is realized as the second principle of synergetics. В статті дано термодинамічне обґрунтування спрямованості нерівноважних процесів в трибоспряженнях деталей машин, в трибосистемах, на основі принципів максимуму і мінімуму ентропії. З'ясовано, як нерівноважні процеси можливо обґрунтувати на основі мінімуму та максимуму функції виробництва ентропії: лінійні та нелінійні нерівноважні процеси й різні їх термодинаміки. Функцію виробництва ентропії розглянуто як функцію потоків термодинамічних сил і термодинамічних потоків. В основу розгляду теорії нерівноважних процесів покладено рівняння Ліувілля для класичних трибосистем з урахуванням зовнішнього впливу або збуренння. Показано, що в термодинамічних процесах в трибосистемах принцип максимізації ентропії реалізується, як другий початок синергетики.Item Theoretical justification of the influence of change of dilaton and compression bonds of atoms of materials of machine parts on their tribological effect(ХНУ, 2021) Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrynkiv, A.; Derkach, O.; Makarenko, O.; Zhylova, I.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Деркач, О. Д.; Макаренко, Д. О.; Жилова, І. В.The course of friction and wear processes in the surface layers of conjugations of machine parts is clarified on the basis of the idea of dilaton and compression bonds of atoms in the materials of parts. Dilaton-compression connections are random in nature, and therefore in this work the theory of destruction of parts by S.M. Zhurkov, thermodynamic and quantum physical approaches. The entropy at the macro-, meso- and microscopic levels and the local regions of the materials of conjugation of the parts subject to friction loading are considered. In the diagram of the state of atomic-molecular bonds the dependence curve Fi(ri) or Ti(ri) is considered and the analysis of transformations of bonds according to the specified diagram is carried out. From the point of view of solid state physics and tribophysics, the manifestation, evolution and consequences of the influence on the characteristics and properties of the friction zone of dilaton and compression bonds of material atoms are considered. Composite materials (composite coatings) are substantiated in more detail. This takes into account the assessment of the concept of material stresses in the friction zone, the ability to relax it, as well as the presence of the SD effect. The fracture process is associated with the modulus of elasticity of the components of the composite material and the bulk content of the filler. An appropriate condition is proposed, which determines the tribological efficiency of composite materials and coatings. З'ясовано протікання процесів тертя та зношування в поверхневих шарах спряжень деталей машин на основі уявлення про ділатонні і компресонні зв'язки атомів в матеріалах деталей. Ділатонно-компресонні зв'язки мають випадкову природу, а тому в даній роботі використано теорію руйнування деталей С.М. Журкова, термодинамічний та квантово-фізичний підходи. Розглянуто ентропію на макро-, мезо- і мікроскопічному рівнях та локальні області матеріалів спряження деталей, що підлягають навантаженню тертям. В діаграмі стану атомно-молекулярних зв'язків розглянуто криву залежності Fi(ri) або Ti(ri) та здійснено аналіз перетворень зв'язків згідно зазначеної діаграми. З точки зору фізики твердого тіла та трибофізики розглянуто прояв, еволюція та наслідки впливу на характеристики і властивості зони тертя ділатонних та компресонних зв'язків атомів матеріалу. Більш детально обґрунтовано композиційні матеріали (композиційні покриття). При цьому враховується оцінка концепції напружень матеріалу в зоні тертя, здатність релаксувати її, а також наявність SD-ефекту. Процес руйнування пов'язується з модулями пружності компонентів композиційного матеріалу та об'ємного вмісту наповнювача. Запропоновано відповідну умову, яка визначає трибологічну ефективність композиційних матеріалів та покриттів.Item Development of a system for determining the informativeness of the diagnosing parameters for a cylinder-piston group in the diesel engine during operation(PC Technology Center, 2020) Grynkiv, A.; Rogovskii, I.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Titova, L.; Zagurskiy, O.; Kolosok, I.; Гриньків, А. В.; Роговський, І. Л.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Тітова, Л. Л.; Загурский, О. М.; Колосок, І. О.; Гринькив, А. В.; Роговский, И. Л.; Аулин, В. В.; Лысенко, С. В.; Титова, Л. Л.; Загурсикй, А. М.; Колосок, И. А.Possibilities of diagnosing the cylinder-piston group of the KamAZ-740.63-400 diesel of KamAZ-6460 trucks for 60 thousand km of their run are investigated. The following diagnostic parameters were chosen: crankcase gas pressure, compression and vacuum geometric properties of the cylinder-piston group. The peculiarity of these conjugations is that the normal combustion process in the diesel cylinders is supported, as well as its service life. Limits for diagnosing crankcase gas pressure of 2.39–2.41 KPa were revealed. According to the crankcase gas pressure for the investigated trucks, faults were detected on the runs: 36 thousand km, 48 thousand km, 60 thousand km. its difference between the cylinders did not exceed 10–12%. According to the compression data, faults of 48 thousand km and 60 thousand km of experimental operation were detected. Limits of wear according to vacuumometric parameters are revealed: maximum vacuum - 69–86 KPa; residual vacuum - 26-41 KPa. According to the control of the vacuumometric properties of the cylinder-piston group, diesel malfunctions were detected for the range of 36–60 thousand km. Using the entropy approach, the informativeness of the corresponding diagnostic parameters in bits was estimated. The level of informativeness of the crankcase gas pressure is 0.329 bits, the compression in the cylinders is 0.249 bits, and the vacuum gauges are 0.582 bits. These researches allow to rationally form complexes of diagnosing of a condition of the diesel engine during technical operation, and also to define preconditions of development of malfunctions. The obtained data are important for transport and service enterprises and companies engaged in trucks. Досліджено можливостi дiагностування цилiндро-поршневої групи дизеля КамАЗ-740.63-400 вантажних автомобiлiв КамАЗ-6460 на 60 тис. км їх пробiгу. Обрано наступнi дiагностичнi параметри: тиск картерних газiв, компресiйнi та вакуометричнi властивостi цилiндро-поршневої групи. Особливiсть цих спряжень полягає в тому, що пiдтримується нормальний процес горiння в цилiндрах дизеля, а також його ресурс. Виявлено граничнi межi для дiагностування тиску картерних газiв 2,39– 2,41 КПа. За даними тиску картерних газiв для дослiджуваних вантажних ав- томобiлiв несправностi виявленi на пробiгах: 36 тис. км, 48 тис. км, 60 тис. км Враховуючи правила оцiнки характеристик несправностей за компресiєю, мiнiмальне значення компресiї для дизелiв становила 30,05 МПа, або її рiзниця мiж цилiндрами не перевищувала 10–12 %. За даними компресiї виявлено несправностi на 48 тис. км та 60 тис. км дослiдного напрацювання. Виявлено граничнi межi зношування за вакуометричними параметрами: максимальний вакуум – 69– 86 КПа; залишковий вакуум – 26–41 КПа. За контролем вакуометричних властивостей цилiндро-поршневої групи виявлено несправностi дизелiв для iнтервалу пробiгу 36–60 тис. км. Використовуючи ентропiйний пiдхiд, проведено оцiнку iнформативнiсть вiдповiдних дiагностичних параметрiв в бiтах. Рiвень iнформативностi тиску картерних газiв становить 0,329 бiт, компресiя в цилiндрах – 0,249 бiт, вакуометричнi показники – 0,582 бiт. Данi дослiдження дають змогу рацiонально формувати комплекси дiагностування стану дизеля пiдчас технiчної експлуатацiї, а також визначити передумови розвитку несправностей. Отриманi данi важливi для транспортних та сервiсних пiдприємств та компанiй, що займаються вантажними автомобiлями. Исследованы возможности диагностирования цилиндра поршневой группы дизеля КамАЗ-740.63-400 грузовых автомобилей КамАЗ-6460 на 60 тыс. км их пробега. Избраны следующие диагностические параметры: давление картерных газов, компрессионные и вакуумметрические свойства цилиндра поршневой группы. Особенность этих сопряжений заключается в том, что поддерживается нормальный процесс горения в цилиндрах дизеля, а также его ресурс. Выявлено предельные границы для диагностирования давления картерных газов 2,39- 2,41 кПа. По данным давления картерных газов для исследуемых грузовых автомобилей неисправности выявлены на пробегом 36 тыс. Км, 48 тыс. Км, 60 тыс. км. Учитывая правила оценки характеристик неисправностей компрессии, минимальное значение компрессии для дизелей составляла 30,05 МПа, или ее разница между цилиндрами не превышала 10-12%. По данным компрессии выявлено неисправности на 48 тыс. км и 60 тыс. км исследовательского наработки. Выявлено предельные границы износа по вакуумметрическим параметрами: максимальный вакуум - 69-86 кПа; остаточный вакуум - 26-41 кПа. По контролю вакуумметрических свойств цилиндра поршневой группы обнаружено неисправности дизелей для интервала пробега 36-60 тыс. км. Используя энтропийный подход, проведено оценку информативность соответствующих диагностических параметров в битах. Уровень информативности давления картерных газов составляет 0,329 бит, компрессия в цилиндрах - 0,249 бит, вакуумметрические показатели - 0,582 бит. Данные исследования позволяют рационально формировать комплексы диагностирования состояния дизеля во время технической эксплуатации, а также определить предпосылки развития неисправностей. Полученные данные важны для транспортных и сервисных предприятий и компаний, занимающихся грузовыми автомобилями.