Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. Випуск 6. - 2021

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/11877

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Розвиток локальних облікових теорій на прикладі теорії управлінського обліку аграрних підприємств
    (ЦНТУ, 2021) Савченко, В. М.; Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Savchenko, V.; Smirnova, I.; Smirnova, N.
    Стаття присвячена дослідженню галузевої специфіки аграрних підприємств при визначенні сутності та запровадженні на них управлінського обліку. Проведено аналіз існуючих підходів до розуміння сутності категорії «управлінський облік» та з’ясовано його специфіку щодо агропідприємств. Визначені завдання, які необхідно вирішити для створення ефективного управлінського обліку на агропідприємствах. Запропоновані етапи організації управлінського обліку в агропідприємствах. Проаналізовано переваги використання управлінського обліку аграрними підприємствами. Визначені складові успішного впровадження системи управлінського обліку. З’ясовані перешкоди і проблеми на шляху формування та забезпечення ефективного функціонування управлінського обліку. Modern business conditions require updating approaches to the management system, and, accordingly, managerial accounting. Therefore, the issues of deepening research of sectoral specifics of managerial accounting acquire special importance and its influence on the organization and conduct of this type of accounting. The purpose of writing an article is to study the features of the interpretation of the content of the term "managerial accounting" and their impact on the organization of this type of accounting in agrarian enterprises. Scientists, who investigated history of development of managerial accounting, diverge in thoughts on the period of managerial accounting and to further periodize its development. For the first time, the introduction of managerial accounting in practical activities of national enterprises was violated in October 1998 with the adoption of a Program for reforming the accounting system with the application of international standards. Most western researchers support the statement that managerial accounting is a process of preparing information necessary to manual for management. Investigation of the content of existing definitions of managerial accounting allowed a number of conclusions. First, it concerns the definition of managerial accounting at the legislative level. Since managerial accounting is a comprehensive area of activity, it indicates the need to amend the text of the Law of Accounting and financial statements where these circumstances are not taken into account. Secondly, when developing a methodology for managerial accounting in domestic agrarian enterprises, it is necessary to take into account, except for the world experience of accounting practice, achievements of domestic scientists, as well as the specifics and real state of functioning of business entities. Thirdly, the spectrum of opinions on determining the managerial accounting system is very wide. In this case, the interpretation of its content over time changes has been presented. Fourth, in existing studies and definitions of managerial accounting in agriculture there is no sector color. One of the most important tasks of managerial accounting for managers of agrarian enterprises should be the formation of complete and reliable accounting information on the results of the activities of production and functional divisions of enterprises. Maintaining management accounting at the enterprise should be theoretically substantiated, methodically justified and suitable for practical use. Awareness of the need and desire to introduce managerial accounting is not enough to implement this intention. The size of the enterprise needs to provide information to all levels of management, as well as the ratio of expenses and benefits from the introduction of managerial accounting should be played crucial value.
  • Item
    Інформаційне забезпечення функціонування інноваційно-інтегрованих структур
    (ЦНТУ, 2021) Селіщева, Є. В.; Selishcheva, Ye.
    У статті розглянуто сучасні підходи до інформаційного забезпечення функціонування інноваційно-інтегрованих структур. Зазначено, що однією з основних проблем, вирішення якої забезпечує виживання та досягнення стратегічних цілей суб’єкта господарювання, є ефективне управління ним. При цьому сам процес управління потребує відповідної системи забезпечення, до якої поряд із підсистемами методологічного, організаційного та управлінського забезпечення входить і інформаційне, яке на сьогодні є найбільш невизначеним. Розглянуто підходи до визначення категорій «інформація» та «інформаційне забезпечення». Підкреслено, що інформаційне забезпечення є лише «знаряддям» для досягнення цілей. Доведено, що інформаційне забезпечення функціонування інноваційно-інтегрованих структур є достатньо складним. Зазначена пріоритетність створення та функціонування інноваційно-інтегрованих структур та досліджено види їх інформаційного забезпечення. The article deals with modern approaches to the information provision of the functioning of innovative and integrated structures. The solution of the tasks set out in the article is carried out with the help of general scientific research methods, namely: analysis, systematization and generalization. The methodological and theoretical basis of the study served as the provisions of economic theory, theory of management, ideas and provisions set forth in scientific works on the problems of information provision of the functioning of innovative and integrated structures. It is noted that one of the main problems, the solution of which ensures survival and achieving the strategic goals of the entity are the effective management of it. At the same time, the management process requires an appropriate provision system, which, along with subsystems of methodological, organizational and managerial, includes information provision, which today is the most uncertain. It is substantiated that for optimal functioning of the entity, information provision should be fully integrated into its activities, and on the other hand - business should continuously experience support from information provision and receive maximum benefits from their use. Consequently, information security is shifted to the center of the enterprise management paradigm. The modern system of management of the entity is characterized by a complex information system, which is associated with the exchange of external and internal information flows, multivariation of types of information that circulates in the management system. Approaches to the definition of categories "Information" and "Information Provision" are considered. It is emphasized that the information provision is only "tools" to achieve the goals. It is proved that the information provision of the functioning of innovative - integrated structures is more complex. The priority of the creation and functioning of innovative and integrated structures and investigates the types of their information provision. It is proved that effective functioning of innovation-integrated structures is possible only in the effective use of adequate information provision, which is an instrument for making managerial decisions at all levels, the strategic resource of innovation-integrated structures.
  • Item
    Організаційні аспекти менеджменту туристичної діяльності
    (ЦНТУ, 2021) Панченко, В. А.; Черненко, О. В.; Panchenko, V.; Chernenko, A.
    У статті розглянуто особливості організаційних аспектів менеджменту туристичної діяльності. Представлено результати анкетування менеджерів туристичних операторів, на підставі чого виділено і класифіковано фактори зовнішнього та внутрішнього середовищ організації. Метою статті є з’ясування сутності функції туристичного менеджменту «організування туристичної діяльності», а також виявлення та характеристика факторів організаційного оточення туристичних підприємств. Виявлено, що туристичне підприємство в управлінській діяльності, орієнтується на фактори внутрішнього середовища (мікро-рівень: цілі та завдання; персонал туристичного підприємства; технологія надання послуг; організаційна структура; фінанси) та фактори зовнішнього середовища (мезо-рівень: конкуренти на ринку туристичних послуг; контролюючі державні установи; громадські організації та об’єднання; клієнти; бізнес-партнери. макро-рівень: кон’юнктура туристичного ринку; законодавство України, яке регулює туристичну діяльність; економічна політика в державі; рішення та діяння місцевих органів влади; транспортна інфраструктура; екологія та рекреаційні ресурси; мода, сучасні тренди). The article considers the features of organizational aspects of tourism management. The results of the survey of managers of tour operators are presented, on the basis of which the factors of external and internal environments of the organization are selected and classified. The purpose of the article is to clarify the essence of the function of tourism management "organization of tourism activities", as well as to identify and characterize the factors of the organizational environment of tourism enterprises. It is revealed that the tourist enterprise in the management activity, focuses on the factors of the internal environment (micro-level: goals and objectives; staff of the tourist enterprise; service technology; organizational structure; finance) and environmental factors (meso-level: competitors in the tourist services market).; controlling government agencies; public organizations and associations; clients; business partners. ; ecology and recreational resources; fashion, modern trends). The external environment provides tour operators with information on the dynamics of the market of tourist services, the conditions of legislative and economic regulation, the state of the environment, the existing transport infrastructure and more. The internal environment provides tour operators with information on: available staff; technologies for providing tourist and health services; management structures of the tourist enterprise; financial resources, all this helps to define goals and develop an effective strategy for tourism business.