Наукові публікації кафедри БДМБ

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1353

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item
    Providing the thermal reliability of window junctions during the thermal modernization of civil buildings
    (2020) Pashynskyi, M.; Dzhyrma, S.; Pashynskyi, V.; Nastoyashchiy, V.; Пашинський, М. В.; Джирма, С. О.; Пашинський, В. А.; Настоящий, В. А.
    In order to assess the possibility of condensation on an internal window jamb surface, the temperature fields of window junctions to brick and precast concrete walls of civil buildings were analyzed, which were massively produced in the second half of the twentieth century. This study obtained the dependences of the jamb temperature on the thickness of the additional insulation layer and the outdoor temperature. Additionally, it showed the possibility of adjusting the jamb temperature by shifting the window frame inside the building. Outside air temperatures at which no condensation will occur in the initial junction structures and after thermal modernization by additional facade insulation were determined. The results can be used to replace worn-out windows and during the thermal modernization of buildings.
  • Item
    Статистичний аналіз результатів геодезичних зйомок колій мостових кранів у виробничих будівлях
    (ОДАБА, 2020) Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.; Пашинський, М. В.; Пічугін, С. Ф.; Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Pashynskyi, M.; Pichugin, S.
    Дослідження виконане на основі результатів геодезичних зйомок положення колій мостових кранів у машинобудівних цехах на протязі чотирьох років. Розроблена методика статистичного аналізу відхилень колій мостових кранів від проектного положення у плані та по висоті. Обрані види законів розподілу для імовірнісного опису відхилень, зокрема обґрунтована можливість використання розподілу модуля випадкової величини для опису відхилень, які контролюються без урахування знаку. Запропонована узагальнена характеристика стану кранових колій у вигляді імовірності виходу відхилень за встановлені нормами гранично допустимі межі. На прикладі двох цехів відображено позитивний вплив рихтування кранових колій на статистичні характеристики їх положення в плані. The studies were carried out in order to develop effective methodology for the statistical analysis of the results of geodetic surveys of the rails of overhead cranes. The findings will provide generalization of the measurement results, demonstration of their changes over time, as well as comparison with the permissible values of deviations from the design position. The analysis includes the results of geodetic surveys of the position of the rails of overhead cranes in machine-building shops during four years. The position of the heads of the crane rails was determined using a level, a transit theodolite, and a laser sight. In accordance with the requirements of regulatory documents for the operation of overhead cranes, three parameters of the position of the crane rail heads were controlled: the height difference on adjacent pillars of the same row; height difference on pillars of different rows in one transverse frame; deviation of the distance between the rails from the design value. The controlled parameters are random variables that should be analyzed by statistical methods. Deviations of the distance between the axes of the crane rails from the design value are presented in the form of a random variable with the normal distribution law. The differences in the elevation marks of the heads of the crane rails, which are monitored without taking into account the sign, are described by the distribution law of the modulus of a random variable. As a generalized characteristic of the state of crane rails, it is proposed to use the probabilities of horizontal and vertical deviations of the crane rails beyond maximum permissible values established by the norms. Based on the results of the research, conclusions were drawn about the need for systematic control of the position of overhead crane rails by geodetic methods, the applicability of the above distributions for the probabilistic description of deviations of crane rails from the design position, as well as the feasibility of using the probability of deviations of the crane rails geometry beyond the permissible values established by the norms.
  • Item
    Досвід розрахунково-екпериментального оцінювання енергетичних показників будівлі школи
    (НУВГП, 2020) Настоящий, В. А.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Джирма, С. О.; Nastoiashchyi., V.; Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Dzhyrma, S.
    Висвітлена методика і результати оцінювання показників енергетичної ефективності будівлі школи з урахуванням теплових характеристик огороджувальних конструкцій, отриманих за даними вимірювань у процесі натурних обстежень. Проаналізовано вплив термомодернізації на клас енергетичної ефективності будівлі. During the examination, numerous damages of the outer wall cladding, unfilled seams between the wall blocks and poorly executed junction of window and door frames to a wall were revealed, where heat transfer is highly increased due to air leakage from the inside of the building. The actual values of the heat transfer resistance of walls and translucent structures, experimentally established using a thermohygrometer, do not meet the requirements of current standards. Examination of the outer walls and window blocks using a thermal imager revealed thermal anomalies that significantly reduce the thermal insulation characteristics of enclosure structures. It is noted that the use of technical devices makes it easy to detect thermal anomalies and to estimate the characteristics of enclosure structures. Based on the research results, an energy passport of the building was developed. The design value of specific energy consumption is 55.7 kW×h/m3. Taking into account the maximum value of 35 kW×h/m3 for educational institutions, that are a subject of thermal modernization, the building was examined and classified as energy efficiency class F. Design proposals have been developed for thermal modernization of the building by using ventilated facade systems with rockwool insulation. After thermal modernization, the specific energy consumption are reduced to 34.7 kW×h/m2, and the energy efficiency is improving to class C.
  • Item
    Методика аналізу процесу теплопередачі у вузлах огороджувальних конструкцій будівель
    (ОДАБА, 2020) Джирма, С. О.; Пашинський, В. А.; Настоящий, В. А.; Пашинський, М. В.
    Розроблена методика визначення втрат тепла через вузли огороджувальних конструкцій довільної форми. Методика базується на аналізі температури внутрішньої поверхні огороджень і дозволяє визначати втрати тепла в зонах лінійних теплопровідних включень та відповідні лінійні коефіцієнти теплопередачі. Встановлені параметри чисельного розв'язку, які гарантують достатню точність результатів. Виконані приклади визначення втрат тепла та лінійних коефіцієнтів теплопередачі для характерних вузлів стін житлових і громадських будівель. Достовірність результатів підтверджена шляхом порівняння лінійних коефіцієнтів теплопередачі з відомими даними для типових вузлів. The energy needs of buildings should be determined taking into account heat losses through zones of increased thermal conductivity in the junctions of enclosure structures. For this, linear heat transfer coefficients are used, which are given in the Ukrainian standard for a number of typical junctions. Non-standard solutions of junctions of enclosure structures require the development of a simple method for determining heat loss, which can be used for the design of real buildings. The proposed method is based on the analysis of the process of heat transfer from internal air to the inner surface of the enclosure. To determine the amount of heat, it is necessary to select a junction with adjacent flat sections of the enclosure and by two-dimensional computer simulation to determine the temperature on the inner surface of the enclosure. The amount of heat transferred is determined by numerical integration of the temperature difference between the internal air and the inner surface of the enclosure, taking into account the heat transfer coefficient of this surface. By the multi-variant calculations, it was found that the width of the adjacent junctions to the flat wall sections should be about two thicknesses of the wall. For a sufficiently accurate determination of heat loss using the trapezoidal rule, the discretization step of the temperature of the inner surface should not exceed 40 ... 50 mm. The developed technique also allows to determine the linear heat transfer coefficient of the junction. It is equal to the difference between the total amount of heat transferred and the amount of heat that can be transmitted through the flat sections of the enclosure, divided by the temperature difference between the internal and external air. A comparison of the obtained results with the values of linear heat transfer coefficients known from the Standard for several typical wall units showed a discrepancy within 2.5%. Such accuracy level can be considered as satisfactory for the thermal calculations of enclosure structures. Given the ease of implementation, the developed method is recommended for use during calculations of the energy performance of buildings.
  • Item
    Method of administrative-territorial zoning of the design parameters of air temperature
    (2019) Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Pushkar, N.; Skrynnik, I.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Пушкар, Н. В.; Скриннік, І. О.
    This study proposes a method of administrative-territorial zoning of the major design parameters of the air temperature. For each administrative region, the design values of the mean temperature of the year, the temperatures in the coldest and the warmest month, and the temperature of the coldest and the warmest day are set. These parameters can be applied during the building and in the structural design of the entire region. The study was conducted in Ukraine, however, is applicable to all countries.
  • Item
    Вагові характеристики та галузі раціонального використання сталевих центрально стиснутих колон
    (ЛНТУ, 2019) Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Скриннік, І. О.; Дарієнко, В. В.; Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Skrynnik, I.; Dariienko, V.
    За результатами експериментального проектування центрально стиснутих сталевих колон шести типів виявлені залежності їх маси від висоти й навантаження. За укрупненими розцінками оцінена вартість виготовлення та монтажу колон різних типів. Результати роботи дозволяють орієнтовно встановити металоємність і вартість колон різних типів за відомою висотою й навантаженням та обрати раціональний тип колони. Six types of central compressed steel columns are considered: rolled and welded I-beams, square pipes, two channel bars connected via planks, four metal corners connected via planks or lattices. The experimental design of columns of all types was carried out with various combinations of heights up to 20 meters and the load on the column up to 9 MN. It is shown that the sections of welded I-beams, as well as four-branch columns connected via planks or lattices can be selected for all combinations of height and load within the specified limits. The areas of possible use of columns from rolled I-beams, square pipes and two channel bars connected via planks are limited by the serviceability limit and ultimate limit state of the rolled profiles from the respective assortments. According to the design results, the dependencies of the optimum cross-sectional dimension of the welded I-beams and four metal corners connected via planks or lattices on the load and the height of the column are established and described by analytical expressions. A unified type of analytical dependence of the linear mass of central compressed columns on their height and current load is proposed. The coefficients of these dependences for the columns of the six types are obtained by approximating the results of experimental design using the least squares method. According to the results of a comparative analysis, the areas of rational use of central compressed columns of six types are set according to the criteria of metal consumption and cost. In most cases, four metal corners connected via planks or lattices is characterized by the least metal consumption, but at low heights and high loads - welded I-columns. According to the cost criterion, in most cases it is better to have welded I-columns, and four metal corners connected via planks or lattices have the lowest cost at high heights and small longitudinal forces.
  • Item
    Районування характеристичних значень кліматичних навантажень на території України
    (Вид-во "Сталь", 2018) Філімоніхін, Г. Б.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Filimonikhin, G.; Pashynskyi, V. A.; Pashynskyi, M.
    Проаналізована територіальна мінливість та виконане районування території України за характеристичними значеннями чотирьох кліматичних навантажень на будівельні конструкції: ваги снігового покриву, ваги ожеледі, максимального тиску вітру, тиску вітру при ожеледі. Використані результати метеорологічних спостережень на 172 рівнинних метеостанціях України. За удосконаленою авторами методикою розроблені карти територіального районування, які є більш детальними і забезпечують більші запаси районування, ніж карти чинних ДБН В.1.2-2:2006 "Навантаження і впливи". Окрім розроблення карт, виконане адміністративно-територіальне районування України, яке полягає у встановленні характеристичних значень вказаних навантажень для кожної адміністративної області. Такий підхід забезпечує простоту та безпомилковість встановлення характеристичних значень кліматичних навантажень з точністю, близькою до точності карт ДБН В.1.2-2:2006. Результати роботи призначені як для безпосереднього використання при проектуванні несучих будівельних конструкцій, так і для упровадження в норми навантажень. Analyzed territorial variability and performed territorial zoning of Ukraine by the characteristic values of four climatic loads for building structures: snow weight, ice weight, maximum wind pressure, wind pressure during ice. The results of meteorological observations at 172 flat weather stations in Ukraine are used. Based on an improved method developed by the authors maps of territorial zoning are developed, which are more detailed and provide greater zoning reserves than the maps of the current regulations DBN V.1.2-2: 2006 "Loads and impacts". Besides maps development, the administrative-territorial zoning of Ukraine was performed, which consists in determining the characteristic values of these loads for each administrative area. This approach ensures the simplicity and accuracy of determining the characteristic values of climatic loads with a precision close to the DBN B.1.2-2: 2006 maps. The results of the work are intended both for use during the design of load-bearing building structures, and for implementation in the future standards of climatic loads.
  • Item
    Методика визначення кліматичних навантажень в заданій географічній точці
    (ОДАБА, 2018) Пашинський, В. А.; Карпушин, С. О.; Пашинський, М. В.; Pashynskyi, V. A.; Karpushin, S.; Pashynskyi, M.
    Запропонована методика визначення навантажень і впливів на будівельні конструкції в заданій географічній точці за даними локальної мережі метеостанцій. Тенденція територіальних змін кліматичних параметрів описується площиною, побудованою методом найменших квадратів за даними метеостанцій. Приклади прогнозування значень п'яти кліматичних параметрів (середньорічна температура та відносна вологість повітря, тривалість опалювального періоду, характеристичні значення снігового та вітрового навантажень) для трьох населених пунктів в зоні Кіровоградської області підтвердили простоту й достатню точність розробленої методики. During designing buildings, structures and urban development a number of climatic factors are taken into account. The calculated values of these factors are established based on meteorological observations and are listed in the standards for only a dozen settlements. For other areas, data from the nearest observation points is used, which does not guarantee accurate determination of the required climatic parameters. In order to determine the climatic parameters for a given geographic point, a methodology is developed that provides simultaneous consideration of data of the local network of weather stations of the region. Using the data of meteorological stations of the region by the method of the least squares a plane equation is established, which reflects the general trend of climatic parameter changing across the territory. According to the obtained equation the required value of the climatic parameter is calculated for a point or several points with known coordinates. Examples of forecasting of he values of five climatic parameters (average annual temperature and relative humidity, duration of the heating period, characteristic values of snow and wind loads) for three settlements in the Kirovograd region have confirmed the simplicity and sufficient precision of the developed methodology.
  • Item
    Способи територіального районування кліматичних навантажень
    (Атлант, 2016) Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Пашинський, В. В.; Pashynskyi, V. A.; Pashynskyi, M. V.; Pashynskyi, V. V.
    За результатами порівняльного аналізу виявлені переваги й недоліки різних способів територіального районування розрахункових параметрів кліматичних навантажень і впливів на будівельні конструкції. Показано, що табличний та картографічний способи територіального районування не повністю відповідають сучасним вимогам до точності, простоти й надійності визначення необхідних розрахункових параметрів. Запропоновано використання адміністративно-територіального, розрахункового та автоматизованого способів територіального районування та показана можливість реалізації цих способів для районування території України за характеристичними значеннями кліматичних навантажень. The tabular and cartographic methods are the most used methods of territorial zoning. They does not fully meet modern requirements for accuracy, simplicity and reliability of determining the required design parameters. The purpose of this work is a comparative analysis of the known methods of territorial zoning of the design parameters of climatic loads and impacts and developing proposals for implementation of alternative methods, proposed by autors. The results of comparative analysis shows advantages and disadvantages of different ways of the territorial zoning of design parameters of climatic loads and impacts on building structures and proposed the using of administrative-territorial zoning, calculated and automated methods. Administrative-territorial zoning consists in an assigning of specific value of design parameter across the region or group of districts. This ensures an error-free determination of loads, although it may make excessive reserves. The calculation method is based on individual determination of the design parameters of loads according to one or more closest weather stations. It allows to take into account the results of all available meteorological observation, but brings uncertainty, which is caused by choice of weather stations and methods of calculation. The automated method of determination of the design parameters of loads consists in creating a software system (possibly as a special site), which gives the full list of climatic parameters for building area. The annual replenishment of meteorological data and improving methods of calculation ensure the greatest possible accuracy with the minimum amount of time for designer.
  • Item
    До імовірнісного опису послідовностей максимальних значень кліматичних навантажень на будівельні конструкції
    (Атлант, 2016) Філімоніхін, Г. Б.; Пашинський, М. В.; Filimonikhin, G.; Pashynskyi, M.
    Закон розподілу Гумбеля, який зазвичай використовується для імовірнісного опису послідовностей максимальних значень кліматичних навантажень, має нескінченну область визначення та певну імовірність реалізації від'ємних значень, фізично неможливих для навантажень. На прикладі даних українських метеостанцій проаналізована придатність законів розподілу максимальних значень чотирьох типів для опису снігового та вітрового навантажень. Встановлено, що для імовірнісного опису вибірок максимальних значень кліматичних навантажень при коефіцієнтах варіації до 0,85…1,0 доцільно використовувати закон розподілу максимумів першого типу (розподіл Гумбеля), а при більших значеннях коефіцієнтів варіації – закон розподілу третього типу (розподіл Вейбулла). The Gumbel distribution, which is usually used to describe the probability of sequences of maximum values of climatic loads, has an infinite domain. It makes the probability of realization of negative values, which are physically impossible for climatic loads. The purpose of work is to analyze the known laws of distribution of maximum values, to identify the limits and their management for probabilistic description of the maximum values sequences of climatic loads and impacts. The researches are performed by using the results of observations of wind and snow cover on 20 meteorological stations from different geographical regions of Ukraine. Using the Pearson’s chi-squared test the suitability of distribution law of the maximum values of three types and truncated the Gumbel distribution are analyzed. By the model example of distribution with a wide range of the variation coefficients found that for probabilistic describe of maximum values row of climatic loads with variation coefficient up to 0.85...1.0 it is advisable to use the maxima distribution law of the first type (the Gumbel distribution), while higher values of variation coefficients requires the distribution law of the third type (the Weibull distribution).