Наукові публікації кафедри БДМБ
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1353
Browse
3 results
Search Results
Item Статистичний аналіз результатів геодезичних зйомок колій мостових кранів у виробничих будівлях(ОДАБА, 2020) Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.; Пашинський, М. В.; Пічугін, С. Ф.; Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Pashynskyi, M.; Pichugin, S.Дослідження виконане на основі результатів геодезичних зйомок положення колій мостових кранів у машинобудівних цехах на протязі чотирьох років. Розроблена методика статистичного аналізу відхилень колій мостових кранів від проектного положення у плані та по висоті. Обрані види законів розподілу для імовірнісного опису відхилень, зокрема обґрунтована можливість використання розподілу модуля випадкової величини для опису відхилень, які контролюються без урахування знаку. Запропонована узагальнена характеристика стану кранових колій у вигляді імовірності виходу відхилень за встановлені нормами гранично допустимі межі. На прикладі двох цехів відображено позитивний вплив рихтування кранових колій на статистичні характеристики їх положення в плані. The studies were carried out in order to develop effective methodology for the statistical analysis of the results of geodetic surveys of the rails of overhead cranes. The findings will provide generalization of the measurement results, demonstration of their changes over time, as well as comparison with the permissible values of deviations from the design position. The analysis includes the results of geodetic surveys of the position of the rails of overhead cranes in machine-building shops during four years. The position of the heads of the crane rails was determined using a level, a transit theodolite, and a laser sight. In accordance with the requirements of regulatory documents for the operation of overhead cranes, three parameters of the position of the crane rail heads were controlled: the height difference on adjacent pillars of the same row; height difference on pillars of different rows in one transverse frame; deviation of the distance between the rails from the design value. The controlled parameters are random variables that should be analyzed by statistical methods. Deviations of the distance between the axes of the crane rails from the design value are presented in the form of a random variable with the normal distribution law. The differences in the elevation marks of the heads of the crane rails, which are monitored without taking into account the sign, are described by the distribution law of the modulus of a random variable. As a generalized characteristic of the state of crane rails, it is proposed to use the probabilities of horizontal and vertical deviations of the crane rails beyond maximum permissible values established by the norms. Based on the results of the research, conclusions were drawn about the need for systematic control of the position of overhead crane rails by geodetic methods, the applicability of the above distributions for the probabilistic description of deviations of crane rails from the design position, as well as the feasibility of using the probability of deviations of the crane rails geometry beyond the permissible values established by the norms.Item Методика статистичного аналізу точності та ефективності розрахунків шпонкових з'єднань(НУВГП, 2015) Пашинський, В. А.; Довженко, О. О.; Рудченко, В. І.; Pashynskyi, V.; Dovzhenko, O.; Rudchenko, V.Запропонована імовірнісна методика аналізу розрахункових методів, яка базується на порівнянні результатів розрахунків та експерименту. Надійність розрахункового методу оцінюється за рівнем забезпеченості несучої здатності з'єднання відносно розрахункових значень, а ефективність – за величиною запасу несучої здатності. Розроблена методика проілюстрована прикладом порівняльного аналізу відомих методів розрахунку міцності бетонних шпонок. We propose a probabilistic method of analysis of disign methods, which is based on a comparison of calculated and experimental results. Reliability disign method is evaluated for the level of sesurity bearing capacity of the connection with regard design values and efficiency - for the value of stock of bearing capacity. The developed method is illustrated by an example of a comparative analysis of the known methods for the calculation of concrete keys.Item Імовірнісна модель розподілу максимальних значень для опису глибини корозійних пошкоджень сталевих труб магістральних нафтопроводів(ДонНАБА, 2013) Пашинський, В. А.; Бескровна, Ж. Ю.; Pashynskyi, V.; Beskrovna, Zh.У статті виконано статистичний аналіз результатів внутрішньотрубної діагностики одного з нафтопроводів України. Виходячи з практики проведення ремонтних робіт, які виконуються шляхом заміни цілих секцій трубопроводу з приєднанням у зоні існуючих зварних швів, розглядалися максимальні значення глибини корозії в межах кожної секції. На підставі проведеного аналізу обґрунтована можливість подання глибини корозійних пошкоджень у формі послідовностей максимальних значень, описаних подвійним експоненціальним законом розподілу Гумбеля. Проаналізовано взаємний зв'язок між статистичними характеристиками глибини корозії та їх залежність від кількості корозійних пошкоджень на одиницю довжини трубопроводу. Розроблена ймовірнісна модель для опису глибини корозійних пошкоджень може бути використана при оцінюванні надійності сталевих труб магістральних нафтопроводів з урахуванням наявності непошкоджених секцій та їх впливу на показники надійності трубопроводу в цілому. Statistical analysis of the innline inspection results of one of Ukrainian oil pipeline was performed in the paper. Based on the practice of repair work, performed by replacing the whole sections of the pipeline with the joining in the area of existing welds, the maximum corrosion depth values within the limits of each section had considered. The possibility of representing the depth of corrosion damage in the form of sequences of maximum values that described of double exponential distribution law of Gumbel is justified on the basis of performed analysis. Interrelation between statistical characteristics of the corrosion depth and their dependence of the amount of corrosion damage per length unit of the pipeline was analyzed. Developed probabilistic model for describing the depth of corrosion damage can be used for assessing the reliability of steel pipes of oil pipelines considering the presence of undamaged sections and their impact on the reliability of the pipeline in total.