Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8806
Ідентифікатор медіа R30-03349 (Рішення Нацради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2663-1636 (p), 2663-1644 (е)
DOI: 10.32515/2663-1636
Browse
2 results
Search Results
Item Напрямки економіко-екологічної трансформації підприємств оборонно-промислового комплексу України(ЦНТУ, 2021) Гуцалюк, О. М.; Обнявко, Т. С.; Hutsaliuk, O.; Obniavko, T.Обґрунтовано необхідність розгляду підприємств оборонно-промислового комплексу України як таких, що вносять свій суттєвий внесок в розбудову економіки країни, при цьому не лише не руйнують довкілля, а сприяють сталому розвитку країни. Визначено перешкоди економіко-екологічній трансформації підприємств оборонно-промислового комплексу України. Запропоновано низку управлінських рішень, які можуть стати драйверами прискорення економіко-екологічної трансформації підприємств оборонно-промислового комплексу України. Since the beginning of the third millennium, ecological safety has become of paramount importance for Ukraine. The cumulative deterioration of the environment, fixed by the annual official reports on the ecological situation in the country, is fraught with irreparable consequences not only for the present generations, but also for descendants. The authors propose to consider the enterprises of the defence-industrial complex (DIC) of Ukraine as those that make a significant contribution to the development of the economy of the country, while not only not destroying the environment, but also contributing to sustainable development. The defence-industrial complex of Ukraine is the basis of the high-tech sector of the Ukrainian economy, which determines its key importance for the functioning and development of the entire national economy, in the current period of change of technological modes, as the enterprises of the Ukrainian defence-industrial complex have a high level of innovation. One of the key features of the domestic defence-industrial complex is that it has the potential to concentrate various types of resources to achieve breakthrough results not only in addressing the issues of creating the latest weapons and military equipment, but also for implementing large-scale projects of national economic importance. This potential for breakthrough development currently remains underutilized, requiring adjustments not only in industrial, but also in state economic policy as a whole. The current state of development of defence industry enterprises is characterized by insufficient economic and environmental sustainability and requires modernization based on global experience in the greening of the military-defence sphere and NATO environmental standards, which will have environmental and economic effects. The obstacles of economic and ecological transformation of enterprises of the defence-industrial complex of Ukraine were identified and a number of managerial decisions that can become drivers to accelerate the economic and ecological transformation of the defence-industrial complex of Ukraine were proposed.Item Методичні основи формування єдиного наскрізного тарифу мультимодальних перевезень(ЦНТУ, 2020) Гуцалюк, О. М.; Ремзіна, Н. А.; Hutsaliuk, O.; Remzina, N.; Гуцалюк, А. Н.; Ремзина, Н. А.В статті розглянуто основні положення проєкту Закону України «Про мультимодальні перевезення» та виявлено його недосконалість щодо формування єдиного наскрізного тарифу. Досліджено міжнародний досвід встановлення наскрізних ставок та основні етапи процесу їх формування. Запропоновано методичний підхід до формування єдиного наскрізного тарифу мультимодальних перевезень, що базується на уніфікації ключових елементів технологічного процесу, на яких формуються витрати на перевезення. Надано авторське бачення термінів «змішанні перевезення», «мультимодальні перевезення», «інтермодальні перевезення», «комбіновані перевезення». The multimodal transportation development is a priority of Ukraine's transport policy due to the unique transport and geographical position at the intersection of European and Eurasian roads, international transport corridors.However, there is no legislation on the multimodal transportation in Ukraine. Thus, it is relevant to determine the legal and organizational basis of multimodal transportation, legal status of participants in such transportation, state support for multimodal transportation and related infrastructure. Today, the transport system of Ukraine has the low level of development of transport infrastructure to ensure the proper volume of the multimodal transportation. There are not enough multimodal transport terminals in Ukraine. Due to the lack of state support and the lack of a favorable investment climate, there is no development of existing multimodal infrastructure facilities. The formation procedure of tariffs for multimodal transportation in Ukraine is imperfect. The article considers the main provisions of the draft Law of Ukraine "On Multimodal Transportation" and reveals its imperfections in the formation of a single tariff. The international experience of rates formation and the main stages of this process are studied. It is offered the methodical approach of formation of the multimodal transportation`s single tariff based on unification of key elements of technological process on which transport costs are formed. The conceptual bases of ensuring the transport infrastructure development on the basis of multimodality have been improved. It is given the author's vision of the terms "multimodal transportation", "intermodal transportation", "combined transportation". В статье рассмотрены основные положения проекта Закона Украины «О мультимодальных перевозках» и выявлено его несовершенство относительно формирования единого сквозного тарифа. Исследован международный опыт установления сквозных ставок и основные этапы процесса их формирования. Предложен методический подход к формированию единого сквозного тарифа мультимодальных перевозок, основанный на унификации ключевых элементов технологического процесса, на которых формируются расходы на перевозку. Предоставлено авторское видение терминов «смешанные перевозки», «мультимодальные перевозки», «интермодальные перевозки», «комбинированные перевозки».