Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8806
Ідентифікатор медіа R30-03349 (Рішення Нацради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2663-1636 (p), 2663-1644 (е)
DOI: 10.32515/2663-1636
Browse
6 results
Search Results
Item Економічна безпека підприємницьких структур в умовах діджиталізації(ЦНТУ, 2020) Малаховський, Ю. В.; Онофрійчук, О. П.; Кулішова, О. О.; Malakhovskyi, Yu.; Onofriichuk, O.; Kulishova, O.; Малаховский, Ю. В.; Онофрийчук, А. П.; Кулишова, А. А.Стаття присвячена дослідженню складових економічної безпеки підприємства (ЕБП) в умовах цифрової трансформації економіки. Проаналізовано розвиток поняття ЕБП з урахуванням тенденцій до глобалізації та інформатизації суспільства. Обґрунтовано важливість дослідження системи інформаційної безпеки підприємства. Запропоновано алгоритм самооцінки інформаційної безпеки підприємства, який базується на критеріях Enabler моделі EFQM. Запропоновану модель рекомендовано для виявлення можливостей вдосконалення та координації зусиль щодо досягнення стійких показників інформаційної безпеки. The purpose of this publication is to study the system of economic security parameters and improve the process of using RADAR logic as an element of assessing the information security of the enterprise. The importance of the concept of economic security of enterprises (EBP) is that scientists recognize it as an important factor in national security, since the real economy is an environment of planning, organization and the best use of resources. Four main factors of EBP are considered: a) planning; b) monitoring of the external and internal environment; (b) identifying and implementing threat response measures; d) control and improvement of the system. Taking into account the turbulence of the external environment, the impact on the formation of parameters of the EBP of macro-, meso- and microeconomic level factors is investigated. It is proposed to lay the methodology based on the model of the European Quality Management Fund (EFQM) as the basis for the formation of the EBP culture. Its goal is to achieve a high level of business excellence, the direction is to promote the processes of coordination of business and security goals, coordination of efforts to achieve sustainable security indicators, the formation of market knowledge and best practices for their exchange. The prospects for practical use of the EFQM model, the components of which are: basic concepts of perfection are carefully studied; criteria; RADAR logic. The conclusion about the feasibility of implementing the RADAR system is substantiated. Full and comprehensive implementation of the system can have a positive impact on the level of short-term liquidity of the company's assets, its long-term solvency, the formation of the desired level of profitability for shareholders, and generate positive external effects for society and the environment. The complexity of ensuring the EBP is explained by the variety of manifestations and relationships of interactive elements among the internal components of enterprises and the unpredictability of the manifestation of external factors. A logical conclusion is drawn about the importance of the EBP concept, its ability to include a significant number of factors in the sphere of management influence. The direct consequences of using the EBP concept are the comprehensive provision of both its own economic security and the fundamental principles of its organization, the safety of the activities of individuals, the ability to take into account numerous factors in the formation of the actual level of regional, national and international economic security of the state. The strategic directions of further research are outlined: study, schematization, numerical formalization of system-structural relations of components and threats to economic security of enterprises, the real sector and the national economy as a whole. Статья посвящена исследованию составляющих экономической безопасности предприятия (ЭБП) в условиях цифровой трансформации экономики. Проанализировано развитие понятия ЕБП с учетом тенденций к глобализации и информатизации общества. Обоснована важность исследования системы информационной безопасности предприятия. Предложен алгоритм самооценки информационной безопасности предприятия, основанный на критериях Enabler модели EFQM. Предложенная модель рекомендована для выявления возможностей совершенствования и координацииусилий по достижению устойчивых показателей информационной безопасности.Item Перспективи формування соціального капіталу мезоекономічного рівня національної економіки(ЦНТУ, 2020) Малаховський, Ю. В.; Коваленко, С. В.; Кансо, А.; Malakhovskyi, Yu.; Kovalenko, S.; Canso, A.; Малаховский, Ю. В.Дослідження присвячено перспективам формування соціального капіталу національної економіки (СКНЕ) як продуктивної цінності активу інтерперсональних та міжгрупових мережевих зв’язків, що реалізуються у процесі виробництва узгоджених результатів суспільної діяльності. Особливу увагу приділено розрізненню ключових ознак СК на відміну від інших форм капітальних активів виробництва. Наводиться порівняльна матриця ідентифікації відмінностей, що властиві різним формам капіталу: за критеріями особливостей формування та втілення, природної сутності, ступеня поширення, здатності до відчуження, особливостей інвестування, інфляційного дисконтування у процесі споживання, рівня участі у процесі формування “ланцюгів” вартості товарів та послуг, здатності до ліквідності та конвертування, особливостей методів оцінювання. Досліджуються характерні чинники трансформаційного перетворення структурального, реляційного та когнітивного елементів СКНЕ з точки зору обставин та вимог формування постіндустріальної, постінформаційної, мережевої, гуманомічної, поведінкової економіки заощадливого та колективного користування суспільними благами. The purpose of the publication is to formulate theoretic and methodological provisions on the prospects for the development of social capital of localized post-industrial scientific and educational-production clusters that embody the idea of dynamic formation of innovatively oriented ecosystems of the national economy. The research is devoted to the prospects of forming the social capital of the national economy (SKNE) as a productive value of interpersonal and intergroup network connections implemented in the production of thoughtful and coordinated results of social activities. Particular attention is paid to the distinction of key features of SKNE, unlike other forms of capital assets in the production of goods and services. The comparative matrix of identification of differences inherent in different forms of capital, according to the criteria of features of formation and implementation, natural essence, degree of distribution, ability to alienate, features of investment, inflation discounting in the process of consumption, level of participation in the formation of “chains” of value of goods and services, ability to liquidity and conversion, features of valuation methods are given. The characteristic factors of transformation of structural, relational and cognitive elements of SKNE in terms of circumstances and requirements of formation of post-industrial, post-information, network, humanomic, behavioral economy of saving and collective use of public goods are investigated. Fully the requirements of the innoving mechanism of regulation of SKNE meets the incorporation to the tools for the implementation of goals and objectives of its development of means of forecasting the future state, structure, prospects for increasing the cost of elements. This provides an opportunity to increase SKNE on the basis of Foresight procedures for analyzing the impact of these factors, formulating and modernizing the mission of forecasting inclusive social capital, a comprehensive specification of the regulatory sector, taking into account macroeconomic development scenarios. The prospects for further research are seen in the implementation of imitation verbal models of social capital adapted to the needs of the different level of national economy: microeconomic – “Individual and egocentric network”, mesoeconomic – “Sociocentric Network”, macroeconomic – “Civil Society”. Исследование посвящено перспективам формирования социального капитала национальной экономики (СКНЭ) как производительной ценности межличностных и межгрупповых сетевых связей, реализуемых при производстве скоординированных результатов общественной деятельности. Особое внимание уделяется выявлению ключевых отличий СКНЭ от других форм капитальных активов производства. Приводится сравнительная матрица отличий, присущих различным формам капитала: в соответствии с критериями особенностей формирования и реализации, сущности, степени распространения, способности к отчуждению, особенностей инвестирования, инфляционного дисконтирования в процессе потребления, уровня участия в формировании “цепочек” стоимости товаров и услуг, склонности к ликвидности и конверсии, особенностей методов оценивания. Исследуются характерные факторы трансформационных преобразований структурных, реляционных и когнитивных элементов СКНЭ с точки зрения обстоятельств и требований формирования постиндустриальной, постинформационной, сетевой, гуманомической, поведенческой экономики коллективного использования общественных благ.Item Механізми сталого розвитку альянсів авіаційних перевізників(ЦНТУ, 2020) Малаховський, Ю. В.; Мохамед, М.; Malakhovskyi, Yu.; Mohamed, M.; Малаховский, Ю. В.Дослідження присвячено проблемам поглиблення теоретико-методичних положень та розроблення науково-практичних рекомендацій щодо удосконалення організаційно-економічного механізму менеджменту ресурсів стійкого розвитку альянсів авіаційних підприємств у кластері пасажирських авіаперевезень. Сформульовано стратегічні засади формування системного підходу до управління економічними ресурсами учасників альянсів. Обґрунтовано тезу про можливість забезпечення системи управління безпекою польотів (СУБП) засобами планування організаційних заходів щодо ідентифікації та ліквідації ризиків інцидентів, співпраці з питань їхньої профілактики всіма учасниками авіаційної транспортної системи під час здійснення польотів, організаційного забезпечення та розслідування наслідків нестандартних подій. Запропоновано підпорядкувати СУБП чіткій послідовності створення організаційних структур, виділення сфер відповідальності, керівних принципів, політики та процедур управління сукупністю окремих елементів економічних ресурсів авіаційних підприємств (ЕРАП): персоналу, технологій, повітряних суден, інформаційних потоків, системи мотивації, менеджменту якості. Перелічені елементи розглянуто у складі підсистем комплексу заходів щодо підвищення ефективності управління ЕРАП з метою забезпечення безпеки польотів. The purpose of the publication is to deepen the theoretical and methodological provisions and develop scientific and practical recommendations for improving the organizational and economic mechanism of resource management of sustainable development of global alliances in the international cluster of passenger air transportation. Strategic bases of formation of the system approach to management of economic resources of participants of alliances are formulated. The list of principles for the implementation of a systematic approach to the management of economic resources of aviation enterprises (UERAP) includes integrity, structure, hierarchy, the relationship between the organizational system and the external environment, adaptability and flexibility, multifacetedness. Thus, integrity is understood as activity on increase of safety of flights (FS) on the basis of strategic management of economic resources of the enterprise which has general character, is shared by all useful within system of functioning by divisions of the enterprise. Multidimensionality reflects the complex structure of the system, which operates taking into account the peculiarities of the deployment of elemental, functional, organizational and dynamic aspects of activity. It is proposed to design systems for improving the efficiency of MERAE in the form of a set of organizational structures, specific forms and methods of management, which ensure an adequate level of FS by implementing measures for effective management of three types of resources (economic, financial and material). The thesis on the possibility of providing a flight safety management system (FSMS) by means of planning organizational measures to identify and eliminate the risks of incidents, cooperation on their prevention by all participants in the air transport system during flights, organizational support and investigation of nonstandard events is substantiated. It is proposed to subordinate the FSMS to a clear sequence of organizational structures, responsibilities, guidelines, policies and procedures for managing certain elements of ERAE: personnel, technology, aircraft, information flows, motivation system, quality management. These elements are considered as part of the subsystems of a set of measures to improve the management of ERAE in order to ensure FS. Исследование посвящено проблемам углубления теоретико-методических положений и разработке научно-практических рекомендаций по совершенствованию организационно-экономического механизма менеджмента ресурсов устойчивого развития альянсов авиационных предприятий в кластере пассажирских авиаперевозок. Сформулированы стратегические принципы формирования системного подхода к управлению экономическими ресурсами участников альянсов. Обосновано утверждение о возможности обеспечения системы управления безопасностью полетов (СУБП) средствами планирования организационных мероприятий по идентификации и ликвидации рисков инцидентов, сотрудничества по вопросам их профилактики всеми участниками авиационной транспортной системы при осуществлении полетов, организационного обеспечения и расследования последствий нестандартных событий. Предложено подчинить СУБП четкой последовательности создания организационных структур, выделение сфер ответственности, руководящих принципов, политики и процедур управления совокупностью отдельных элементов экономических ресурсов авиационных предприятий (ЭРАП): персонала, технологий, воздушных судов, информационных потоков, системы мотивации, менеджмента качества. Перечисленные элементы рассмотрены в составе подсистем комплекса мероприятий по повышению эффективности управления ЭРАП с целью обеспечения безопасности полетов.Item Social Capital: Theoretical Foundations of Identification and Regulation(ЦНТУ, 2019) Malakhovskyi, Yu.; Kanso, A.; Kovalenko, S.; Малаховский, Ю. В.; Кансо, A. A.; Коваленко, С. В.; Малаховський, Ю. В.; Кансо, A. A.; Коваленко, С. В.The article is devoted to solving the problem of the identification and regulation of the national economy’ social capital as the totality of the structured social and economic relations, based on the mutual informal institutions (norms and values), the compliance of which brings the benefit to the subjects of the relations in the form of the social rent, expressing the size of savings from restructuring of the institutional institutions and organizations on the basis of the clear specification of property rights, creation of the organizational structures, that ensure their effective exchange, comparison and saving of costs, arising in the process. In the basis of the state regulation of the social capital relies the process of the planned development of its main elements – trust, norms, rules, social relations, goodwill, culture. Статья посвящена решению проблемы идентификации и регулирования социального капитала национальной экономики как совокупности структурированных социально-экономических отношений, основанных на взаимно признанных неформальных институтах (нормах и ценностях), соблюдение которых приносит пользу субъектам отношений в форме социальной ренты, которая выражает размер сбережений от реструктуризации институциональных учреждений и организаций на основе четкой спецификации прав собственности, создания организационных структур, обеспечивающих их эффективное обмен, сравнение и экономию расходов, возникающих в ходе этого процесса. В основу государственного регулирования социального капитала полагается процесс планомерного развития его основных элементов – доверия, норм, правил, социальных связей, деловой репутации, культуры. Метою дослідження є вирішення проблеми ідентифікації та регулювання соціального капіталу національної економіки як сукупності структурованих соціально-економічних відносин, заснованих на взаємно визнаних неформальних інститутах (нормах та цінностях), дотримання яких приносить користь суб'єктам відносин у формі соціальної ренти, яка виражає розмір заощаджень від реструктуризації інституційних установ та організацій на основі чіткої специфікації прав власності, створення організаційних структур, що забезпечують їх ефективний обмін, порівняння та економію витрат, що виникають у ході цього процесу. Регулювання соціального капіталу є стратегічним напрямом запровадження заходів управлінського впливу органів виконавчої влади на комплекс міжперсональних зв’язків, які використовуються з метою організації процесів безпосереднього виробництва суспільно значимих товарів та послуг, а також генерування широкого кола добре продуманих результатів колективної діяльності, пов’язаних з поширенням у суспільстві стандартів довіри, репутації, правил, норм, санкцій, цінностей, культури співвиробництва товарів та цінностей персонального та колективного споживання. Прогнозування стану, структури, перспектив зростання вартості елементів соціального капіталу здійснюється на основі принципів системності, аналогічності, природної специфічності, цілеспрямованості, наукового обґрунтування, оптимального опису об’єкта, його інформаційної єдності, адекватності об’єктивним закономірностям розвитку, послідовного подолання невизначеності, аналогічності, альтернативності варіантів зміни траєкторій розвитку явища у майбутньому, ефективності, безперервності формування стратегічних цілей розвитку. Програмування соціального капіталу – розроблення системної сукупності зорієнтованих в просторі та часі, узгоджених за змістом, термінами, виконавцями, забезпечених ресурсами заходів регулятивного впливу, що спрямовані на збільшення продуктивних активів, які є вбудованими, обмежено доступними та отримуваними за рахунок участі у мережевих взаєминах з метою підвищення рівня персонального та колективного добробуту його носіїв, який сприймається суспільством як отриманий у прийнятний спосіб.Item Удосконалення механізму економічної мотивації як стратегічний імператив управління персоналом промислового підприємства(ЦНТУ, 2019) Жовновач, Р. І.; Малаховський, Ю. В.; Жовновач, Р. И.; Малаховский, Ю. В.; Zhovnovach, R.; Malakhovskyi, Yu.Статтю присвячено проблемі розвитку методологічних засад формування та удосконалення механізму економічної мотивації. Розкрито понятійно-термінологічний апарат дослідження. Узагальнено теоретичні засади, з’ясовано сутність, економічну природу механізму мотивації працівника як стратегічного імперативу управління персоналом промислового підприємства. Структуровано інструменти економічної мотивації у забезпеченні ефективної праці і постійного професійного розвитку персоналу. Запропоновано шляхи удосконалення механізму економічної мотивації на основі побудови системи матеріального стимулювання на промисловому підприємстві як складової процесу бюджетування виробничої і фінансової діяльності. Статья посвящена проблеме развития методологических основ формирования и совершенствования механизма экономической мотивации. Раскрыт понятийно-терминологический аппарат исследования. Обобщены теоретические основы, раскрыта сущность, экономическая природа механизма мотивации работника как стратегического императива управления персоналом промышленного предприятия. Структурированы инструменты экономической мотивации в обеспечении эффективной работы и постоянного профессионального развития персонала. Предложено усовершенствование механизма экономической мотивации на основе построения системы материального стимулирования на промышленном предприятии как составляющей процесса бюджетирования производственной и финансовой деятельности. The article is devoted to solving the problem of development of methodological foundations of the formation and improvement of the mechanism of economic motivation as a strategic imperative of personnel management at an industrial enterprise. The conceptual and terminological apparatus of the research has been formed. Particularly, the author's point of view on the meaning of the concepts “imperative”, “strategic imperative”, “strategic imperatives of personnel management”, “economic motivation” is presented. The author’s definition of the essence of strategic imperatives of personnel management as a set of policies, programmes and specific actions for the formation and development of productive capabilities of employees, as well as mechanisms for their effective use in the long term was suggested. The mechanisms are focused on the achievement of strategic goals of enterprise development taking into account its resource potential. The theoretical foundations have been summarized. The essence and economic nature of the mechanism of employee’s motivation as a strategic imperative for personnel management at an industrial enterprise were clarified. It is noted that the main motivating factor of the employees is to get guaranteed wages and to meet other primary material needs. Structuring the set of tools of economic motivation to ensure efficient work and continuous professional development of staff creates additional opportunities for a deeper understanding of the impact of motivation methods on the activity of company staff in order to enhance its innovative component in the strategic perspective and the level of efficiency of work with the methods of economic impact. The strategic directions of improvement of the mechanism of economic motivation on the basis of creating the system of material incentives at an industrial enterprise as a component of the process of production budgeting and financial activity have been offered. Increasing the effectiveness of the mechanism of economic motivation on the basis of budgeting is ensured through the measures connected with the use of the budget indicators of the responsibility centers at the enterprise as the basis of bonuses. The increase in the effectiveness of the mechanism also takes into account the influence of certain divisions of the enterprise as centers of responsibility for determining the value of the bonus fund. It necessary to determine the conditions, indicators and rates of remuneration for certain divisions and employees of the enterprise, including those related to the formation of innovation portfolio and innovation policy.Item Теорія та практика формування соціального капіталу науково-освітнього кластеру регіональної інноваційної екосистеми на базі технічного університету(ЦНТУ, 2018) Малаховський, Ю. В.; Кансо, А.; Хайдура, Х.; Малаховский, Ю. В.; Malakhovskyi, Yu.; Kansо, А.; Haidoura, Н.Статтю присвячено дослідженню теоретичних аспектів та практичних засобів нарощування активів соціального капіталу у процесі формування науково-освітнього кластеру з технічним університетом у якості “креативного ядра” як елементу регіональної інноваційної екосистеми. Обґрунтовано пріоритетне значення соціального капіталу у формуванні детально охарактеризованого новітнього (шостого) технологічного устрою національної економіки. Особливу увагу приділено економічній моделі комерціалізації діяльності у сфері R&D та надання освітніх послуг, а також цілеспрямованого нарощування репутаційного капіталу регіонального технічного університету, сучасною формою якого є ініціативне формування на його базі науково-освітнього кластеру у структурі регіональної інноваційної екосистеми. Статья посвящена исследованию теоретических аспектов и практических приемов наращивания активов социального капитала в ходе формирования научно-образовательного кластера с техническим университетом в качестве “креативного ядра” как элемента региональной инновационной экосистемы. Обосновано приоритетное значение социального капитала в формировании детально охарактеризованного новейшего (шестого) технологического уклада национальной экономики. Особое внимание уделено экономической модели коммерциализации деятельности в сфере R&D и предоставления образовательных услуг, а также целенаправленного наращивания репутационного капитала регионального технического университета, современной формой которого выступает инициативное формирование на его базе научно-образовательного кластера в структуре региональной инновационной системы. The article is devoted to the study of theoretical aspects and practical means of increasing the assets of social capital in the process of forming a scientific and educational cluster with a technical university as a “creative core” as an element of a regional innovation ecosystem. The priority value of social capital in the formation of a sixth technological structure of the national economy is described in detail. Particular attention is paid to the economic model of commercialization of R&D activities and the provision of educational services, as well as the purposeful increase of the reputational capital of the regional technical university, the modern form of which is the initiative formation on the basis of its scientific and educational cluster in the structure of the regional innovation ecosystem. The use of social capital is considered in the context of reducing the “friction forces” in the economy, transaction costs, saving money from the restructuring of institutional actors and organizations based on a clear specification of immutable property rights, creating organizational structures that ensure their effective exchange, comparison and cost savings, which occur during this process. The peculiarities of social capital’ formation are studied under conditions of active use in the process of post-industrial national economy structuring’ models of scientific and educational clusters’ formation as effective forms of management of innovative activity, which ensures the emergence of a synergistic effect on the basis of the unification of efforts and competencies of its participants (enterprises, research and educational institutions, state authorities, service companies, intermediaries, etc.) that operate with the aim of creating, implementing and commercialization of the innovative product in order to achieve competitive advantages in the global market. The problem of quantitative assessment of social capital is investigated in the context of structuring the analysis at the macro, mesa and microeconomic levels of management. Market actors are considered as actors of activity, theoretical models are formed within the framework of the development of certain aspects of neoinstitutional theory. The idea of creative association of disparate approaches to the formation and development of social capital in the form of generalized trust is realized. Such trust arises in the process of purposeful creation of stable participants, internal factors of development and the nature of the trajectory of mesosystem development in the structure of the national and regional economy. Additional advantages of regulation of collaborative scientific and educational clusters within the framework of regional innovation ecosystems are the possibility of using strategic planning tools.