Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8806

Ідентифікатор медіа R30-03349 (Рішення Нацради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2663-1636 (p), 2663-1644 (е) DOI: 10.32515/2663-1636

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item
    Використання можливостей внутрішнього аудиту при оцінюванні якості трудових відносин та процесів формування і розвитку кадрового потенціалу суб’єктів господарювання
    (ЦНТУ, 2023) Шалімова, Н. С.; Смірнова, І. В.; Андрощук, І. I.; Shalimova, N.; Smirnova, I.; Androshchuk, I.
    Метою даного дослідження є конкретизація особливостей внутрішнього аудиту в сфері трудових відносин та кадрового потенціалу з урахуванням діючих вимог Міжнародних стандартів професійної практики внутрішнього аудиту, обґрунтування основних видів завдань, які мають виконувати внутрішні аудитори. Обґрунтовано, що завдання, які виконуються внутрішнім аудитом фактично представлені двома великими групами: завдання з надання впевненості та консультаційні завдання. Ці тенденції відповідають розвитку змісту аудиту (перехід до широкого тлумачення і трансформації в завдання з надання впевненості) та фундаментальній зміні ролі аудиту – поєднання консультаційної функції та функції з надання впевненості. Запропоновано визначення внутрішнього аудиту в сфері трудових відносин з метою повного узгодження з міжнародними стандартами, який пропонується розглядати як незалежну, об'єктивну діяльність з надання впевненості щодо відповідності трудових процесів (кадрового потенціалу, управління персоналом) встановленим критеріям оцінки та діяльність з консультаційних послуг, що має приносити користь організації, підвищувати її цінність та покращувати її діяльність. The purpose of this study is to specify the specifics of internal audit in the field of labor relations and human resources, taking into account the current requirements of the International Standards for the Professional Practice of Internal Auditing, and to substantiate the main types of engagements to be performed by internal auditors. It is substantiated that the engagements performed by internal audit are actually represented by two large groups: assurance engagements and consulting services. These trends correspond to the development of the content of the audit (transition to a broad interpretation and transformation into an assurance engagement) and a fundamental change in the role of the audit - a combination of the advisory and assurance functions. The author proposes to define internal audit in the field of labor relations in order to be fully in line with international standards, which is proposed to be considered as an independent, objective activity to provide assurance on the compliance of labor processes (human resources, personnel management) with the established evaluation criteria and advisory services that should benefit the organization, increase its value and improve its performance.
  • Item
    Розвиток державного фінансового аудиту місцевих бюджетів
    (ЦНТУ, 2023) Шалімов, В. В.; Шалімова, Н. С.; Андрощук, І. І.; Shalimov, V.; Shalimova, N.; Androshchuk, I.
    Метою дослідження є аналіз практики нормативного регламентування цільової спрямованості державного фінансового аудиту місцевих бюджетів як виду державного фінансового контролю, її впливу на результати його проведення та розробка напрямків удосконалення. The purpose of this study is to analyze the practice of normative regulation of the target orientation of the state financial audit of local budgets as a type of state financial control, its impact on the results of its implementation, and to develop the areas for improvement.
  • Item
    Розвиток концепції обліку в системі управління підприємством
    (2023) Шалімова, Н. С.; Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Shalimova, N.; Smirnova, I.; Smirnova, N.
    Метою написання даної статті є дослідження та систематизація існуючих підходів до розуміння сутності концепції обліку в системі управління з метою визначення сучасного етапу її розвитку. Обгрунтовано, що кoнцeпцiя oблiкy нe пoвиннa бyти вiдipвaнoю вiд життя гocпoдapюючoгo cyб’єктa як ocнoвнoi лaнки cycпiльнoгo eкoнoмiчнoгo вiдтвopeння i пoвиннa пoвнoю мipoю вpaxoвyвaти внyтpiшнi cиcтeмнi iнфopмaцiйнi пoтpeби мeнeджмeнтy, пpaцiвникiв тa влacникiв. Доведено, що трансформування економічного середовища, революційні зміни в інформаційних технологіях обумовлюють необхідність розвитку облікової теорії та, як наслідок - зміну облікових концепцій. The purpose of this article is to research and systematize existing approaches to understanding the essence of the concept of accounting in the management system in order to determine the current stage of its development. It has been substantiated that the concept of accounting should not be separated from the life of the economic object as a main link of the social economic reproduction and should fully incorporate the internal and systematic information needs of management, employees, and owners. It has been proved that the transformation of the economic environment, revolutionary changes in information technologies necessitate the development of accounting theory and, as a result, a change in accounting concepts.
  • Item
    Управління оподаткуванням : формування підходів щодо визначення основоположних категорій і понять
    (ЦНТУ, 2023) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.; Босенко, А. В.; Shalimova, N.; Magopets, O.; Bosenko, A.
    Стаття присвячена дослідженню наявних підходів щодо визначення основоположних категорій і понять у системі управління оподаткуванням, які базуються на критичному аналізі наукової думки щодо розуміння, трактування та характеристики процесів, що пов’язані із організацією діяльності держави та реалізацією її повноважень у сфері оподаткування та регулювання податкових відносин... The article is devoted to the study of existing approaches to the definition of fundamental categories andconcepts in the taxation management system, which are based on a critical analysis of scientific opinion regarding the understanding, interpretation and characterization of processes related to the organization of the state's activities and the implementation of its powers in the field of taxation and regulation of tax relations...
  • Item
    Завдання з надання впевненості та завдання з надання впевненості, інші ніж аудит чи огляд історичної фінансової інформації: тенденції введення в аудиторську практику та розвиток процесів стандартизації
    (ЦНТУ, 2021) Шалімова, Н. С.; Андрощук, І. І.; Shalimova, N.; Androshchuk, I.
    Систематизовані тенденції розвитку аудиту в історичному контексті відповідно до процесів використання терміну «завдання з надання впевненості». Розкриті історичні етапи введення в аудиторську практику поняття «завдання з надання впевненості». Конкретизовано тенденції становлення завдань з надання впевненості, інших ніж аудит чи огляд історичної фінансової інформації, в Міжнародних стандартах. Представлено порівняльний аналіз структури Міжнародної концептуальної основи завдань з надання впевненості. Запропоновано порівняльну характеристику змісту Міжнародних стандартів завдань з надання впевненості, інших ніж аудит чи огляд історичної фінансової інформації, щодо вимог по організації та методики їх виконання. Конкретизовані відмінності в розробці Міжнародних стандартів завдань з надання впевненості від Міжнародних стандартів аудиту, обґрунтовані напрями та визначені цільові орієнтири розвитку вітчизняної системи нормативного регулювання і стандартизації завдань з надання впевненості, інших ніж аудит чи огляд історичної фінансової інформації. The problem of modern audit development is the trend of using classical approaches to the classification of audit in determining the areas of improvement of organizational and methodological foundations of the engagements in which the subject matter are various objects. Determining the key principles of development of the organization and methods of performing audit services requires an in-depth analysis of the historical development of the audit, determining its further development, taking into account historical landmarks. The aim of the study is to systematize current trends in audit development and assurance engagements, to investigate trends in regulation of assurance engagements as a whole and assurance engagements other than audit or review of historical financial information, to justify the development of national practice of standardization of their implementation. Trends in the development of auditing in the historical context are systematized in accordance with the processes of using the term "assurance engagement". The historical stages of introducing the concept of "assurance engagement" into audit practice are revealed. The trends in the formation of assurance engagements other than audit or review of historical financial information, in International Standards of Quality Control, Auditing, Other Assurance, Related Services are specified. A comparative analysis of the structure of the International Conceptual Framework of Assurance Engagements is presented. A comparative description of the content of International Standards of Assurance Engagements regarding the requirements for the organization and methodology of their fulfilling is proposed. The differences in the development of International Standards of Assurance Engagements from the International Standards on Auditing are specified, the directions and targets for the development of the national system of regulation and standardization of assurance engagements other than audit or review of historical financial information are substantiated.
  • Item
    Оплата праці в системі чинників активізації інноваційної діяльності
    (ЦНТУ, 2019) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.; Шалимова, Н. С.; Магопец, Е. А.; Shalimova, N.; Magopets, O.
    У статті досліджено сучасний стан оплати праці в Україні та проведено оцінювання ступеня її взаємозв’язку з результатами інноваційної діяльності. На основі аналітичних розрахунків відносних показників заробітної плати та інноваційної активності за видами економічної діяльності доведено відсутність тісного взаємозв’язку між досліджуваними показниками. У результаті кластеризації регіонів України за рівнем заробітної плати та рівнем інноваційного розвитку виокремлено чотири групи регіонів, які характеризуються суттєвими відмінностями у рівнях досліджуваних показників та як наслідок – їх неузгодженістю. Доведено неналежний стимулюючий вплив оплати праці на активізацію інноваційної діяльності. Визначено пріоритетні напрями удосконалення організації оплати праці, спрямовані на активізацію інноваційної діяльності. В статье исследовано современное состояние оплаты труда в Украине и проведена оценка степени ее взаимосвязи с результатами инновационной деятельности. На основе аналитических расчетов относительных показателей заработной платы и инновационной активности по видам экономической деятельности доказано отсутствие тесной взаимосвязи между исследуемыми показателями. В результате кластеризации регионов Украины по уровню заработной платы и уровню инновационного развития выделены четыре группы регионов, которые характеризуются существенными различиями в уровнях исследуемых показателей и как следствие – их несогласованностью. Доказано ненадлежащее стимулирующее влияние оплаты труда на активизацию инновационной деятельности. Определены приоритетные направления совершенствования организации оплаты труда, направленные на активизацию инновационной деятельности. The purpose of this publication is to investigate the current state of remuneration and to evaluate the degree of its relationship with the results of innovation activities and to determine on this basis the priority areas for improving the organization of remuneration aimed at enhancing innovation. It is substantiated that the development of innovative activity in Ukraine is complicated by the imbalance between the declared state goals and the real actions for their realization, which hinders the transition of Ukraine from the outdated traditional model of economy to the new - innovative. The inconsistent innovation policy of Ukraine has caused: technological backwardness of Ukraine from the leading countries of the world, structural imbalance of the economy and leveling of the role of the innovation factor in the economic growth of the country. Human capital is a decisive factor in the development of innovative activity in Ukraine, as the human capital potential, as confirmed by international ratings, is high. Human capital is a catalyst for the implementation of innovations, but the effectiveness of its use in Ukraine is low. The problem is the lack of interest of the employed population in the work of innovative content due to the low remuneration of such work, the use of imperfect and ineffective tools for its motivation and stimulation. It is established that in the Ukrainian economy there is no close correlation between the amount of wages and indicators of innovation activity. It has been proved that in the industries where the largest number of innovative enterprises is concentrated, the wage level does not significantly exceed its national average. In industries where a small number of innovative enterprises operate, there is both a significant excess of the average wage and a rather low level of wages. The results of the cluster analysis of the regions of Ukraine by the level of wages and the level of innovative development indicate the inconsistency of the studied indicators in most regions, which allows concluding that the incentive effect of remuneration on the development of innovation activity is not adequate. In order to stimulate the employed population to innovation activity, it is proposed to improve approaches to the organization of remuneration of innovative labor, which are based on determination of the personal professional rating of the employee and adjustment of the tariff system of remuneration in terms of the extension of tariff rates within one qualification category to ensure maximum consideration of individual characteristics of a particular employee and the results of his work.
  • Item
    Державна фінансова підтримка розвитку інноваційної діяльності в Україні
    (ЦНТУ, 2018) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.; Шалимова, Н. С.; Магопец, Е. А.; Shalimova, N.; Magopets, О.
    Стаття присвячена дослідженню сучасного стану державної фінансової підтримки розвитку інноваційної діяльності в Україні. Визначено особливості здійснення державної підтримки розвитку інноваційної діяльності з використанням інструментів прямої та непрямої фінансової підтримки. Проведено моніторинг ефективності використання інструментарію прямої та непрямої державної підтримки розвитку інноваційної діяльності в Україні, зокрема на основі співставлення оціночних показників національної економіки з показниками провідних економічно розвинених країн світу. Узагальнено світову практику стимулювання інноваційної діяльності за допомогою податкових пільг. Окреслено пріоритетні напрями реформування податкового законодавства в Україні, спрямовані на забезпечення розвитку та активізацію інноваційної діяльності. Статья посвящена исследованию современного состояния государственной финансовой поддержки развития инновационной деятельности в Украине. Определены особенности осуществления государственной поддержки развития инновационной деятельности с использованием инструментов прямой и косвенной финансовой поддержки. Проведен мониторинг эффективности использования инструментария прямой и косвенной государственной поддержки развития инновационной деятельности в Украине, в частности на основе сопоставления оценочных показателей национальной экономики с показателями ведущих экономически развитых стран мира. Обобщена мировая практика стимулирования инновационной деятельности посредством налоговых льгот. Определены приоритетные направления реформирования налогового законодательства в Украине, направленные на обеспечение развития и активизации инновационной деятельности.The purpose of this study is to assess the state of the state financial support for the development of innovation activities in Ukraine and to identify, on this basis, the priority directions of transformation of financial instruments aimed at activating innovation activity. It is determined that the state financial support for the development of innovation activities is carried out through the use of direct financial support instruments and indirect financial support instruments. Direct financial support instruments are: budget financing, financing of state-owned scientific institutions, financing of state-owned innovative financial and credit institutions, grants, government contracts, state guarantees, preferential loans. Indirect financial support tools include: tax breaks, customs incentives, business incubators, science parks, intellectual property and copyright protection, and the development of innovative infrastructure. The study of the current state of state financial support for the development of innovation activity in Ukraine suggests the passive participation of the state in the financing of innovation activities. As sources of direct state financial support for innovation activity are the funds of state and local budgets, their deficit results in low efficiency of using direct financial support instruments. Given the limited budgetary resources available, the government's focus should be on the implementation of progressive instruments of indirect state financial support that have proven effective in leading economically developed countries. It is established that tax incentives are the most widespread instruments of indirect state financial support and stimulation of innovation activity in world practice. Granting of tax privileges should be aimed at: expansion and (or) development of innovation activity of business entities, carrying out of scientific research and scientific and technical works, use and commercialization of their results; introduction of innovations; modernization of production; encouragement of long-term capital investment in innovative projects, programs, technologies, both domestic and foreign investors, including institutions of the banking sector through the provision of preferential loans to actors of innovation. The priority directions of reforming tax legislation in Ukraine, aimed at ensuring the development and activation of innovation activities, can be: providing a tax credit for research and development; introduction of special depreciation regimes; tax holidays; establishment of a system of tax rebates.