Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8806

Ідентифікатор медіа R30-03349 (Рішення Нацради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2663-1636 (p), 2663-1644 (е) DOI: 10.32515/2663-1636

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Міжнародне партнерство підприємств оборонно-промислового комплексу України: фінансово-економічні аспекти розвитку
    (ЦНТУ, 2021) Гаврилова, Н. В.; Петренко, Л. М.; Пітел, Н. С.; Gavrilova, N.; Petrenko, L.; Pitel, N.
    Статтю присвячено дослідженню теоретичних аспектів функціонування підприємств оборонно- промислового комплексу, окреслено проблеми оборонного бюджету України, проаналізовано питому вагу видатків на оборону у загальній кількості видатків зведеного бюджету України, розглянуто переваги міжнародного партнерства України. Визначено технологічні, науково-дослідні, управлінські та економічні можливості, які отримає Україна від міжнародного партнерства. Окреслено необхідність залучення приватного бізнесу для фінансування витрат підприємств оборонно-промислового комплексу, що підтверджується досвідом європейських країн. The level of national security of the country directly depends on the needs of enterprises of the defenseindustrial complex, their scientific, technical, financial and economic development. The financial security of defense enterprises and the financial security of the state as a whole is in a state of direct mutual influence. Thus, there is an urgent need to study the peculiarities of ensuring financial security at the enterprises of the defense industry and in the defense-industrial complex. The purpose of the work is to study the modern aspects of an international partnership of enterprises of the defense-industrial complex, the principles of their activities, and the financial aspects of development. The article considers the interpretations of scientists on the concepts of defense spending and financing of law enforcement agencies, considers the structure of the defense budget of Ukraine. The article considers the defense-industrial complex as an integral part of the entire military potential of the country and the industrial basis of the national security of the state. The article states that the enterprises of the defense-industrial complex produce high technologies, know-how, which can later be used in civilian sectors of the economy. International partnership of enterprises of the defense-industrial complex with NATO and the EU becomes a factor in the reform and development of the entire military-industrial complex of Ukraine. However, given the needs of the domestic defense-industrial complex, along with the processes of its structural restructuring, cooperation on technological modernization of the enterprises of the sector and the renewal of the manufactured armaments should deepen. It is also advisable to intensify cooperation in the field of space, both for military and civilian security-related purposes. A separate direction of cooperation should be the creation of a joint innovative infrastructure in the defense-industrial complex.
  • Item
    Форми і методи державної фінансової та кредитної підтримки інвестиційно-інноваційного розвитку економіки
    (ЦНТУ, 2019) Пальчевич, Г. Т.; Петренко, Л. М.; Palchevich, G.; Petrenko, L.
    У статті розглянуто форми та методи державної фінансової та кредитної підтримки інвестиційно-інноваційного розвитку економіки України. Проаналізовано показники фінансування капітальних інвестицій з державного та місцевих бюджетів. Здійснено оцінку надання субвенцій із державного бюджету місцевим бюджетам для фінансування інвестиційних та інноваційних проектів. Висвітлено сучасні особливості та перспективи фінансування інвестиційно-інноваційної діяльності з державного фонду регіонального розвитку. Визначено форми державного інвестиційного кредитування. В статье рассмотрены формы и методы государственной финансовой и кредитной поддержки инвестиционно-инновационного развития экономики Украины. Проанализированы показатели финансирования капитальных инвестиций из государственного и местных бюджетов. Произведена оценка предоставления субвенций из государственного бюджета местным бюджетам для финансирования инвестиционных и инновационных проектов. Освещены современные особенности и перспективы финансирования инвестиционно-инновационной деятельности из государственного фонда регионального развития. Определены формы государственного инвестиционного кредитования. The purpose of the article is to study the forms and methods of state financial and credit support for investment and innovative development in the context of transformational changes in the economy and social sphere. The state investment projects are implemented by the state investment into objects of state ownership with the use of the state capital investments and/or the loans (loans) attracted by the state or under the state guarantees. In the modern economy, the role of the State as a direct investor is preserved for basic life-supporting industries and the social sphere, which are unattractive for private capital, as well as for industries of important State importance. The state according to the legislation of Ukraine, provides direct budgetary financing of scientific and scientific and technical activity which is divided into basic and program and target. The possibility of using state budget funds to finance investment and innovation projects is limited due to a significant budget deficit. Subvents from the state budget to local budgets for implementation of investment projects (programs) are provided exclusively for creation, growth or renewal of fixed funds of the communal form of ownership and are directed to the introduction of energy and resource-saving technologies; Construction and reconstruction of social and cultural facilities; Development of road and public utilities; Implementation of environmental and environmental activities. An important instrument of the State policy of financing investment and innovative development is the creation of a State fund for regional development, the funds of which are directed to the implementation of investment programs and projects for regional development (including cooperation projects and voluntary unification of territorial communities) aimed at the development of the regions. In order to intensify innovation activities in the regions, it is necessary to ensure adequate financing from the State Fund for Regional Development of Investment Regional Programmes and Projects with a concentration of funds on the creation of infrastructure for industrial and innovative parks, ensuring balanced development of the regions and modernization of social, production, transport and engineering infrastructure. An important instrument for enhancing investment and innovation development is state investment lending, the implementation of which takes place in the form of preferential innovation credit, consumer state credit, tax investment credit, state lending of investment projects, state investment lending of economic entities.