Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8806

Ідентифікатор медіа R30-03349 (Рішення Нацради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2663-1636 (p), 2663-1644 (е) DOI: 10.32515/2663-1636

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Реклама та її інноваційний розвиток з позицій маркетингового менеджменту
    (ЦНТУ, 2022) Коваль, Л. А.; Жовновач, Р. І.; Романчук, С. А.; Koval, L.; Zhovnovach, R.; Romanchuk, S.
    На основі аналізу теоретичних джерел розкрито призначення та сутність реклами, її принципи, види реклами. Обґрунтовано роль реклами в реалізації актуальних завдань маркетингового менеджменту. На основі узагальнення наукової думки визначено сутність маркетингового менеджменту. Висвітлено об’єктивність появи та розвитку реклами, а також специфічні особливості розвитку реклами в Україні. Обґрунтовано потребу інноваційного розвитку реклами у XXI столітті. Розкрито сутність термінів «маркетингові інновації», « інноваційний розвиток реклами з позицій маркетингового менеджменту», що полягає передусім у розробці та впровадженні маркетингових інновацій в рекламній діяльності, підпорядкованій цілям та завданням маркетингового менеджменту. Розроблено авторську версію систематизації чинників, які впливають на інноваційний розвиток реклами в системі маркетингового менеджменту. Запропонована схема містить систематизацію чинників впливу на розвиток реклами за низкою ознак: за рівнем впливу (мего-, макро-, мезо-, мікроекономічні чинники); за силою впливу (чинники інтенсивної, помірної, слабкої дії); за характером прояву (чинники прямого і непрямого впливу); за обсягами охоплення споживачів (чинники масштабного, поширеного, обмеженого та вибіркового впливу); за наслідками впливу (чинники негативного і позитивного впливу). За ознакою змістовності чинники, що впливають на інноваційний розвиток реклами, запропоновано об’єднати у такі групи: ринкові, наукові та освітні, економічні, соціальні та демографічні, політичні, організаційні, інноваційні, психологічні, культурні та екологічні. Окреслено тенденції розвитку реклами в Україні. Акцентовано увагу на прискоренні інноваційного розвитку реклами за рахунок зрушень в цифровізації рекламного бізнесу. Зазначено, що успіх та перспективи інноваційного розвитку реклами сьогодні і надалі залежатимуть від розробки якісно нових підходів до розвитку реклами на основі дослідження та урахування суперечливого впливу різноманітних чинників і наявних змін, що відбуваються в ринковому середовищі і потребах споживачів на різних економічних рівнях. Успішне розв’язання проблем інноваційного розвитку реклами в Україні сприятиме ефективності маркетингового менеджменту. The purpose of the article is to generalize scientific opinion on the essence of advertising and its innovative development in the marketing management system. The essence of advertising, its types and principles are revealed. The essence of marketing management is summarized. The objectivity of the appearance and development of advertising is highlighted. The essence of the term "innovative development of advertising" from the point of view of marketing management is substantiated, which consists primarily in the development and implementation of marketing innovations in advertising activities subordinated to the purposes and problems of marketing management. The author’s version of the systematization of factors that influence the innovative development of advertising in the marketing management system has been developed. The proposed scheme contains a systematization of influencing factors on the development of advertising according to a number of features: by the level of influence; by power of influence; by the nature of the manifestation; by the volume of consumer coverage; by the consequences of the influence. Based on content, the following factors are determined: market, scientific and educational, economic, social and demographic, political, organizational, innovative, psychological, cultural and environmental. The theoretical and applied significance of the development is that it can be used to deepen marketing research and adjust the decisions of marketers and managers in changing market conditions. Trends in the development of advertising in Ukraine are outlined. Attention is focused on accelerating the innovative development of advertising due to the digitalization of the advertising business. It was determined that the success and prospects of the innovative development of advertising today and in the future will depend on the development of qualitatively new approaches to the development of advertising based on research and taking into account the conflicting.
  • Item
    Конкурентоспроможність випускників в умовах інноваційних трансформацій ринків праці та глобальних викликів
    (ЦНТУ, 2018) Сало, А. В.; Salo, А.
    Стаття присвячена аналізу впливу інноваційних та глобальних чинників на формування та реалізацію конкурентних переваг на ринку праці випускників закладів вищої освіти. У статті здійснена систематизація наукових уявлень про конкурентоспроможність у сфері праці і, зокрема, конкурентоспроможність випускників закладів вищої освіти. Запропоновано авторський підхід до визначення чинників, що впливають на конкурентоспроможність випускників. Зосереджено увагу на впливах інноваційних трансформацій ринків праці і глобальних чинників. Здійснено аналіз показників конкурентоспроможності країн за розвиненістю системи вищої освіти, індикативних показників відповідності системи освіти (у т.ч. вищої освіти) вимогам бізнесу. Здійснено порівняльну оцінку інноваційних змін структури зайнятості за професіями в Україні та окремих країнах Європи, які впливають на формування та реалізацію конкурентних переваг випускників на ринку праці. Статья посвящена анализу влияния инновационных и глобальных факторов на формирование и реализацию конкурентных преимуществ на рынке труда выпускников высших учебных заведений. В статье систематизированы научные представления о конкурентоспособности в сфере труда и, в частности, о конкурентоспособности выпускников высших учебных заведений. Предложен авторский подход к определению факторов, влияющих на конкурентоспособность выпускников. Сосредоточено внимание на влиянии инновационных трансформаций рынков труда и роли глобальных факторов. Проведен анализ показателей конкурентоспособности стран по развитию системы высшего образования, индикативных показателей соответствия системы образования (в т.ч. высшего образования) требованиям бизнеса. Осуществлена сравнительная оценка инновационных изменений структуры занятости в рамках профессий в Украине и отдельных странах Европы, которые влияют на формирование и реализацию конкурентных преимуществ выпускников на рынке труда. The article is devoted to the analysis of the influence of innovative and global factors on the formation and implementation of competitive advantages in the labor market of graduates of higher educational institutions. The article presents the systematization of scientific ideas about competitiveness in the labor sphere and, in particular, the competitiveness of graduates of higher educational institutions. The scientific works of domestic and foreign scientists about competition, competitiveness of the labor market, development of higher educational institutions and educational services have been used as a theoretical basis of the article. The research uses general scientific and special methods, in particular: analytical – for collecting and generalizing scientific information; abstract and logical – for the analysis and systematization of scientific ideas; tabular – for the systematization of the factors influencing the competitiveness of graduates. The author analyzes the scientific opinions on competitiveness in the labor sphere, identifying differences in the approaches of scientists. The author's approach to determining the essence of the competitiveness of graduates of higher educational institutions has been grounded. For the first time, it is suggested to understand the definition of "competitiveness of graduates of higher educational institutions" as the ability of graduates of higher educational institutions to find better job than graduates of other similar educational institutions, to choose competitive jobs with knowledge and competences gained during the training process, the ability to continuous educational and professional development, labor and professional mobility in the labor market. The author has suggested an approach to systematization of factors influencing the competitiveness of graduates. Factors are united in blocks: innovative, global, nature resources, medical-demographic, social, historical-cultural, psychological, economic, scientific and technical, competitive, organizational-technical, political, law. The attention is focused on the important role of innovative transformations of labor markets and the role of global factors. The indicators of competitiveness of countries according to the development of the system of higher education, indicators of the correspondence of the education system (including higher education) with the requirements of business have been analyzed on the basis of world statistics. The author has analyzed the innovative changes in the structure of employment by professions in Ukraine and certain European countries, which influence the formation of competitive advantages of graduates.
  • Item
    Теоретичний зміст економічної безпеки банківського сектору національної економіки України
    (ЦНТУ, 2018) Славкіна, М. А.; Славкина, М. А.; Slavkina, М.
    У статті уточнено теоретичні аспекти, що становлять методичні засади економічної безпеки банківського сектору. Досліджено питання державного регулювання банківського сектору національної економіки та його наслідки, а також питання щодо самої можливості застосування поняття «економічна безпека банківського сектору» на тлі популярності фінансового висвітлення його суті. Встановлено відмінності між поняттями «фінансова безпека» та «економічна безпека», що дало змогу обґрунтувати уточнення визначення поняття «економічна безпека банківського сектору». Проведено аналіз найістотніших факторів впливу на економічну безпеку банківського сектору, в результаті чого визначено основні загрози, що здійснюють негативний вплив на її рівень. В статье уточнены теоретические аспекты, составляющие методические основы экономической безопасности банковского сектора. Исследованы вопросы государственного регулирования банковского сектора национальной экономики и его последствия, а также вопрос о самой возможности применения понятия «экономическая безопасность банковского сектора» на фоне популярности финансового освещения его сути. Установлены различия между понятиями «финансовая безопасность» и «экономическая безопасность», что позволило обосновать определение понятия «экономическая безопасность банковского сектора». Проведен анализ существенных факторов влияния на экономическую безопасность банковского сектора, в результате чего определены основные угрозы, которые оказывают негативное влияние на ее уровень. The article is devoted to the theoretical content of the economic security of the banking sector of the national economy of Ukraine in modern conditions. The weight of the banking sector for the functioning of the national economy makes the study of its economic security timely and relevant. For the time being, the question of the very possibility of applying the concept of “economic security of the banking sector” is debatable. The overwhelming majority of scientists who study the problem of banking security, focus on financial security, and not on economic security. Therefore, the theoretical aspects of the economic security of the banking sector should be investigated more deeply. The purpose of the article is to clarify the theoretical aspects that make up the methodological foundations of the economic security of the banking sector. Experts highlight the multidimensionality and significance of this term, however they emphasize mainly the preventive safety function, although it has other functions, in particular, control, ensuring the development of the system, creating conditions for cooperation. It was stressed that the importance of information and technical security of the banking sector, which, in our opinion, also provides economic security, cannot be minimized. Most of the existing studies of the economic security of the banking sector are fragmentary. Normative legal acts also do not have a clear definition of this category. In the National Security Strategy of Ukraine, approved in 2015, the need to ensure economic security is indicated. Disapproved of Capturing of the Among the main threats to the economic security of the banking network, the following are highlighted: imperfect and volatile legislation regulating activities in the banking sector; the lack of a clear direction of state economic policy for the frequent change of government; the negative effects of globalization and the lack of regulation of integration processes; low capitalization of domestic banks; significant expansion of foreign capital in the domestic market; the continuation of hostilities in the East; the vulnerability of banking internal networks from hacker attacks; significant volumes of problem assets; low level of security of deposit investments and the like.