Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8806
Ідентифікатор медіа R30-03349 (Рішення Нацради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2663-1636 (p), 2663-1644 (е)
DOI: 10.32515/2663-1636
Browse
4 results
Search Results
Item Еволюція пільгового оподаткування інноваційної діяльності в Україні(ЦНТУ, 2019) Магопець, О. А.; Шалімов, В. В.; Магопец, Е. А.; Шалимов, В. В.; Magopets, О.; Shalimov, V.Стаття присвячена дослідженню тенденцій розвитку пільгового оподаткування інноваційної діяльності в Україні. Ґрунтуючись на основних положеннях нормативно-правових актів, якими регламентується провадження інноваційної діяльності та її оподаткування, визначено основні етапи встановлення, зміни та відміни низки податкових пільг, які, відповідно, характеризують особливості формування державної політики підтримки інноваційної діяльності. З’ясовано, що пільгове оподаткування інноваційної діяльності в Україні розвивалося у напрямі: спрощення системи оподаткування; зниження податкового навантаження (здебільшого за рахунок звільнення від сплати ввізного мита, частини податку на прибуток, ПДВ, земельного податку, зниження ставки податку на прибуток); стимулювання оновлення та переоснащення матеріально-технічної бази суб’єктів господарювання, які відносились до певних сфер та видів економічної діяльності; подальшого скорочення переліку та видів податкових пільг через встановлення чіткого переліку видів та сфер підприємницької діяльності й товарів їх власного виробництва а також окремих операцій, на які розповсюджувалися податкові пільги. Запропоновано підходи щодо удосконалення податкового законодавства в частині перегляду основних положень, що стосуються надання податкових пільг суб’єктам інноваційної діяльності, у тому числі в розрізі податків, які мають потенціал стимулюючого впливу на активізацію процесів утворення та функціонування інноваційно-активних підприємств та розвитку національної інноваційної екосистеми. Статья посвящена исследованию тенденций развития льготного налогообложения инновационной деятельности в Украине. Основываясь на основных положениях нормативно-правовых актов, которыми регламентируется инновационная деятельность и ее налогообложение, определены основные этапы установления, изменения и отмены ряда налоговых льгот, которые, соответственно, характеризуют особенности формирования государственной политики поддержки инновационной деятельности. Выяснено, что льготное налогообложение инновационной деятельности в Украине развивалось в направлении: упрощение системы налогообложения; снижение налоговой нагрузки (в основном за счет освобождения от уплаты ввозной пошлины, части налога на прибыль, НДС, земельного налога, снижение ставки налога на прибыль); стимулирования обновления и переоснащения материально-технической базы субъектов хозяйствования, которые относились к определенным областям и видам экономической деятельности; дальнейшего сокращения перечня и видов налоговых льгот путем установления четкого перечня видов и сфер предпринимательской деятельности и товаров их собственного производства, а также отдельных операций, на которые распространялись налоговые льготы. Предложены подходы по совершенствованию налогового законодательства в части пересмотра основных положений, касающихся предоставления налоговых льгот субъектам инновационной деятельности, в том числе в разрезе налогов, которые имеют потенциал стимулирующего влияния на активизацию процессов создания и функционирования инновационно-активных предприятий и развития национальной инновационной экосистемы. The purpose of this study is to identify trends in the development of preferential taxation of innovative activity in Ukraine and to substantiate approaches to the formation of a mechanism for providing tax incentives for subjects of innovation activity aimed at providing favorable conditions for the formation and functioning of innovatively active enterprises and the development of national innovative economic system. It is determined that the preferential taxation of innovation activity is to encourage business entities to carry out research and development work, use and commercialization of their results, implementation of innovations, modernization of production and more. The basis for preferential taxation is the system of providing tax benefits. In Ukraine, tax benefits, as provided by the Tax Code, are provided through: tax deduction (discounts), which reduces the tax base before tax; reduction of tax liability after tax; setting a reduced tax rate; tax exemption. Based on the provisions of the regulatory acts that regulate innovation activity, the main stages of the evolution of preferential taxation of innovation activity in Ukraine are determined. Their analysis shows the absence of a number of tax breaks popular in the developed countries of the world, which are aimed at stimulating the development of the national innovation ecosystem. At present, the Tax Code of Ukraine defines only the procedure for granting a narrowed list of benefits within a small number of activities, which attests to the fact that there is no effective mechanism for preferential taxation of innovative activity. Within the domestic tax system, tax incentives aimed at the development and activation of innovative activities are reduced every year. The negative features of tax legislation reform in recent years (since the adoption of the Tax Code) are the gradual abolition of most of the benefits related to the processes of regulating and stimulating innovation. The main directions of improvement of tax legislation in terms of granting tax privileges to the subjects of innovative activity are defined (needs improvement of the terminology apparatus; the list of activities that are priorities for the national innovation economic system should be clearly defined; the same approach and procedure for granting tax benefits for all priority activities should be established). The approach to the formation of the mechanism of provision of tax benefits from basic taxes, elements of which have a powerful potential of stimulating influence on the activation of the processes of formation and functioning of innovatively active enterprises (income tax, value added tax and personal income tax) is substantiated. The provision of tax benefits to the subjects of innovation activity should be based on a systematic approach based on the interconnection and coherence of innovation policy with all components of the socio-economic policy of the state and the integration of tax benefits in the state strategic plans developments of the sphere of innovation activity.Item Концептуальні засади управління інноваційним розвитком залізорудних підприємств(ЦНТУ, 2019) Жовновач, Р. І.; Жовновач, Р. И.; Zhovnovach, R.Статтю присвячено проблемі управління інноваційним розвитком залізорудних підприємств. Розглянуто понятійний апарат та виокремлено основні ознаки інноваційного розвитку підприємства. Проаналізовано сучасний стан розвитку залізорудної галузі та з’ясовано основні проблеми вітчизняних залізорудних підприємств. Виокремлено основні нормативно-правові, технологічні, фінансові та управлінські причини гальмування інноваційного розвитку залізорудних підприємств. Представлено концепцію управління інноваційним розвитком залізорудного підприємства.Статья посвящена проблеме управления инновационным развитием железорудных предприятий. Рассмотрен понятийный аппарат и выделены основные признаки инновационного развития предприятия. Проанализировано современное состояние развития железорудной отрасли и определены основные проблемы отечественных железорудных предприятий. Выделены основные причины задержки инновационного развития железорудных предприятий нормативно-правового, технологического, финансового и управленческого характера. Представлена концепция управления инновационным развитием железорудного предприятия. The article deals with the problem of managing innovative development of iron ore enterprises. The conceptual apparatus has been considered and the basic provisions of the concepts of innovative development of an enterprise were summarized. The current state of development of the national iron ore enterprises has been analyzed. As a result, the strategic importance of the iron ore industry for Ukraine was acknowledged. The raw material base of the national metallurgy and export orientation of the industry are based primarily on the use of the natural advantages. The main problems of the iron ore industry, related to technical and technological backwardness, high energy and resource consumption of production, significant environmental burden on the environment and sensitivity to fluctuations in the economy of the importing countries have been identified. The main reasons for the inhibition of innovative development of iron ore enterprises of normative legal, technological, financial and managerial character were singled out. It was substantiated that it is inevitable to introduce an effective management system of innovative development of iron ore enterprises for the formation of the framework of introduction of innovative measures which allowed achieving the highest effect at the existing resources. The concept of management of innovative development of an iron ore enterprise is presented. It is based on the mechanism of management of innovative activity with consideration of normative and legal support, principles, functions and methods of management. An effective system of planning and quality control of innovations is formed to achieve the objective of an enterprise activity, namely: formation of innovative portfolio and innovative policy of an enterprise on the basis of the system of state standards and monitoring of internal and the external environments to ensure the development of the enterprise through innovation. It is necessary to correctly implement the concept of innovative development in the activities of iron ore enterprises and take into account the effects of economic laws. This allows more accurately determining the essential measures and most comprehensively managing innovative development of an enterprise. As a result, it will help to achieve the main goals of the enterprise.Item Оплата праці в системі чинників активізації інноваційної діяльності(ЦНТУ, 2019) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.; Шалимова, Н. С.; Магопец, Е. А.; Shalimova, N.; Magopets, O.У статті досліджено сучасний стан оплати праці в Україні та проведено оцінювання ступеня її взаємозв’язку з результатами інноваційної діяльності. На основі аналітичних розрахунків відносних показників заробітної плати та інноваційної активності за видами економічної діяльності доведено відсутність тісного взаємозв’язку між досліджуваними показниками. У результаті кластеризації регіонів України за рівнем заробітної плати та рівнем інноваційного розвитку виокремлено чотири групи регіонів, які характеризуються суттєвими відмінностями у рівнях досліджуваних показників та як наслідок – їх неузгодженістю. Доведено неналежний стимулюючий вплив оплати праці на активізацію інноваційної діяльності. Визначено пріоритетні напрями удосконалення організації оплати праці, спрямовані на активізацію інноваційної діяльності. В статье исследовано современное состояние оплаты труда в Украине и проведена оценка степени ее взаимосвязи с результатами инновационной деятельности. На основе аналитических расчетов относительных показателей заработной платы и инновационной активности по видам экономической деятельности доказано отсутствие тесной взаимосвязи между исследуемыми показателями. В результате кластеризации регионов Украины по уровню заработной платы и уровню инновационного развития выделены четыре группы регионов, которые характеризуются существенными различиями в уровнях исследуемых показателей и как следствие – их несогласованностью. Доказано ненадлежащее стимулирующее влияние оплаты труда на активизацию инновационной деятельности. Определены приоритетные направления совершенствования организации оплаты труда, направленные на активизацию инновационной деятельности. The purpose of this publication is to investigate the current state of remuneration and to evaluate the degree of its relationship with the results of innovation activities and to determine on this basis the priority areas for improving the organization of remuneration aimed at enhancing innovation. It is substantiated that the development of innovative activity in Ukraine is complicated by the imbalance between the declared state goals and the real actions for their realization, which hinders the transition of Ukraine from the outdated traditional model of economy to the new - innovative. The inconsistent innovation policy of Ukraine has caused: technological backwardness of Ukraine from the leading countries of the world, structural imbalance of the economy and leveling of the role of the innovation factor in the economic growth of the country. Human capital is a decisive factor in the development of innovative activity in Ukraine, as the human capital potential, as confirmed by international ratings, is high. Human capital is a catalyst for the implementation of innovations, but the effectiveness of its use in Ukraine is low. The problem is the lack of interest of the employed population in the work of innovative content due to the low remuneration of such work, the use of imperfect and ineffective tools for its motivation and stimulation. It is established that in the Ukrainian economy there is no close correlation between the amount of wages and indicators of innovation activity. It has been proved that in the industries where the largest number of innovative enterprises is concentrated, the wage level does not significantly exceed its national average. In industries where a small number of innovative enterprises operate, there is both a significant excess of the average wage and a rather low level of wages. The results of the cluster analysis of the regions of Ukraine by the level of wages and the level of innovative development indicate the inconsistency of the studied indicators in most regions, which allows concluding that the incentive effect of remuneration on the development of innovation activity is not adequate. In order to stimulate the employed population to innovation activity, it is proposed to improve approaches to the organization of remuneration of innovative labor, which are based on determination of the personal professional rating of the employee and adjustment of the tariff system of remuneration in terms of the extension of tariff rates within one qualification category to ensure maximum consideration of individual characteristics of a particular employee and the results of his work.Item Особливості інноваційної діяльності та впровадження інновацій у виробничу діяльність аграрних підприємств(ЦНТУ, 2018) Запірченко, Л. Д.; Рябоволик, Т. Ф.; Запирченко, Л. Д.; Zapirchenko, L.; Ryabovolik, Т.У статті акцентовано увагу на специфіці формування та перевагах розвитку інноваційних процесів на підприємствах аграрної сфери. Визначено доцільність та необхідність впровадження та реалізації передових інноваційно-технологічних процесів для розвитку агропромислового виробництва та отримання економічного та соціального ефекту. У результаті узагальнення інформації щодо сутності та значення агроінновацій, особливостей їх впровадження в агросекторі, виявлено основні напрями використання інноваційних технологій та чинники, що перешкоджають їх реалізації. На основі дослідження встановлено, що здійснення більш масштабної політики впровадження та реалізації інновацій забезпечить підвищення ефективності функціонування аграрної сфери, а також сприятиме раціональному природокористуванню та підвищенню продуктивності землеробства і тваринництва в умовах обмеженості природних ресурсів. В статье акцентировано внимание на специфике формирования и преимуществах развития инновационных процессов на предприятиях аграрной сферы. Определена целесообразность и необходимость внедрения и реализации передовых инновационно-технологических процессов для развития агропромышленного производства и получения экономического и социального эффекта. В результате обобщения информации о сущности и значении агроинноваций, особенностей их внедрения в агросекторе, выявлены основные направления использования инновационных технологий и факторы, препятствующие их реализации. На основе исследования установлено, что осуществление более масштабной политики внедрения и реализации инноваций обеспечит повышение эффективности функционирования аграрной сферы, а также будет способствовать рациональному природопользованию и повышению производительности земледелия и животноводства в условиях ограниченности природных ресурсов. The article focuses on the specificity of the formation and advantages of the development of innovative processes in the agrarian enterprises. These agrarian enterprises account for almost one third of gross domestic product now. But at the same time, agro-industrial production in Ukraine is lagging behind the European Union for productivity and efficiency. In the paper the attention to the specificity of the forming and advantages of the development of innovative processes at the enterprises of the agrarian sphere is focused. At current stage the almost one third of gross domestic product are created by the agrarian enterprises. The search for such innovative solutions becomes extremely urgent, which would ensure the increasing of the efficiency of the functioning of the agrarian sphere, the rational using of natural resources and the increasing of the productivity of plant growing and animal husbandry in the conditions of limited natural resources. At present time, the constant implementation of the latest developments is the key of the sustainable development of agriculture. The expediency and necessity of introduction and realization of the advanced innovative and technological processes for the development of agro-industrial production and the obtaining of economic and social effect are determined. As a result of generalization of information on the essence and role of agro-innovations, the peculiarities of their implementation in the agrarian sector, the main directions of using the innovative technologies and factors that hinder their implementation are revealed. On the basis of the research of a set of indicators and factors it was found out, that the agricultural enterprises at a low rate make the transfer of innovation to their daily work, which naturally leads to the decreasing the quality of work. This is due to the low level of forming the huge agrarian enterprises and weak integration of farms. As a consequence, there is the inefficiency of using the modern expensive technologies and technical means of production. The using of innovations and technical and technological developments in the agrarian sector will allow increasing the competitive advantages, improving the efficiency of production and economic activity in general, because the agrarian sector in economically developed countries is gradually transforming to the science-intensive industry of production. On the basis of the research, it was found that effectuation of a more extensive policy of implementation and realization of innovations will provide the increasing of the efficiency of the functioning of the agrarian sphere, as well as will promote the rational using of natural resources and the increasing of the productivity of plant growing and animal husbandry in the conditions of limited natural resources.