Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8806
Ідентифікатор медіа R30-03349 (Рішення Нацради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2663-1636 (p), 2663-1644 (е)
DOI: 10.32515/2663-1636
Browse
Search Results
Item Економічний аналіз економії бюджетних коштів при здійсненні публічних закупівель(ЦНТУ, 2019) Здирко, Н. Г.; Здырко, Н. Г.; Zdyrko, N.Досліджено сутність та значення публічних закупівель для ефективного розвитку державних замовників. Обґрунтована потреба щодо здійснення економічного аналізу одного з результативних показників - економії бюджетних коштів. Визначено основні підходи до розуміння сутності поняття «економія», а також формули щодо її визначення. Проаналізовані негативні наслідки, ризики та недоліки формального підходу в плануванні закупівель. Дана детальна характеристика особливостей чотирьох методикам розрахунку очікуваної вартості предмету закупівель відповідно до Проекту Мінекономрозвитку. Исследована сущность и значение публичных закупок для эффективного развития государственных заказчиков. Обоснована необходимость в осуществлении экономического анализа одного из результативных показателей - экономии бюджетных средств. Определены основные подходы к пониманию сущности понятия «экономия», а также формулы по ее определения. Проанализированы негативные последствия, риски и недостатки формального подхода в планировании закупок. Дана подробная характеристика особенностей четырех методик расчета ожидаемой стоимости предмета закупок в соответствии с Проектом Минэкономразвития. The nature and importance of public procurement for the effective development of government customers is investigated. There is a substantiated need to carry out an economic analysis of one of the productive indicators - budget savings. The basic approaches to understanding the essence of the concept of "economy" and the formulas for its definition are defined. It is proved that the determining and starting point for calculating budget savings is the expected value of the procurement item. It is proved that the determining and starting point for calculating the budget savings is the expected value of the procurement item. The negative effects, risks and disadvantages of the formal approach to procurement planning are analyzed, which leads to an overestimation / lowering of the expected value of the procurement item and, therefore, distorts the results of public procurement. A detailed description of the features of the four methods of calculating the expected value of the procurement subject in accordance with the project of the Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture has been presented. Four methods have been established by customers to determine the expected value of an item through the use of: a method of comparing market prices; based on the purchase prices of previous purchases; determining the value of purchases for which state regulation of prices and tariffs is carried out; determination of the expected cost of the works, which is carried out in accordance with the developed and approved design estimates. The basic stages of determining the expected value of the subject of purchase are considered: determining the need for goods, works, services; description of the subject of the procurement, specifying the technical and qualitative characteristics; market analysis; setting requirements for terms of delivery and payment; determination of the expected value of the procurement item, depending on its type and market distribution. Methods of analysis, synthesis, graphic, analogy, generalization were used in the study. The necessity of approving the Project at the national level is proved in order to increase the efficiency of public procurement planning at the micro level (customers) and macro level (the state), and therefore to clarify the expected value of the procurement subject to determine budget savings.Item Аналіз альтернативності процедур публічних закупівель для фінансування державних програм(ЦНТУ, 2019) Дрозд, І. К.; Письменна, М. С.; Дрозд, И. К.; Письменная, М. С.; Drozd, І.; Pysmenna, М.У статті узагальнені міжнародні та вітчизняні підходи до нормування процедур публічних закупівель за їх різновидами. Проаналізовано кількісні показники динаміки процедур закупівель в розрізі конкурентних та неконкурентних процедур державних замовників, визначено динаміку вартісних показників процедур закупівель. Виконано розмежування даного показника в межах досліджуваного періоду за видами процедур. Застосований розрахунок результативності процедур закупівель з використанням планового показника очікуваної вартості публічних закупівель. Запропоновані напрямки удосконалення аналізу публічних закупівель через оцінку альтернативних процедур з точки зору їх результативності. В статье обобщены международные и отечественные подходы к нормированию процедур публичных закупок по их разновидностям. Проанализированы количественные показатели динамики процедур закупок в разрезе конкурентных и неконкурентных процедур государственных заказчиков, определена динамика стоимостных показателей процедур закупок. Проведено разграничение данного показателя в пределах исследуемого периода по видам процедур. Применен расчет результативности процедур закупок с использованием планового показателя ожидаемой стоимости публичных закупок. Предложены направления совершенствования анализа публичных закупок путем оценки альтернативных процедур с точки зрения их результативности. Public procurement constitutes a significant part of the state budget expenditures of the public sector institutions. The issue of efficient use of money is related to the economical use of funds for the public procurement needs of the customer. Therefore, the purpose of this paper is to study the effectiveness of public procurement procedures by type, which will serve as the basis for the choice of alternative management decisions at the stage of planning the spending of the budgetary institution’s funds for their effective use. The results of the study are intended to provide greater transparency in public procurement activities. The task of choosing the acceptable procurement procedures, both in terms of legislation and for the purpose of economical use of funds, is relevant for the customers’ financial management. The study of the public procurement procedures’ alternatives was based on the research of their application practice in 2013-2018. The analysis of quantitative and cost indicators of procurement procedures under separate procedures: open bidding, two-stage bidding/competitive dialogue, requests for bids, pre-qualification of participants, and negotiated procurement procedure. The calculation of the procurement procedures efficiency is applied using the planned value of the expected value of public procurement. Directions to improve the public procurement analysis through alternative procedures evaluation in terms of their effectiveness are suggested. We used the conducted procurement procedures in accordance with the legally approved procedure for their application as a quantitative indicator of the procurement procedures evaluation. Incomplete or canceled procedures were excluded from the quantitative estimates for all periods studied. It is established that the vast majority of purchases were made through open auctions. We have used the amounts of contracts concluded as a result of successful procurement procedures to study the cost characteristics of procurement procedures.Value fluctuations have been established over the study period, which is explained by significant changes in the legislation regarding the regulation of the obligation to conduct procurement through tendering procedures. Therefore, the problem of analyzing the public procurement procedures alternatives is suggested to be solved by directing the organization of the expected value of procurement by those procedures, which allow obtaining the highest cost savings due to tendering on the electronic procurement system and achieving the goal of procurement through the optimal price/quality ratio.