Кафедра економіки, менеджменту та комерційної діяльності
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/779
Browse
3 results
Search Results
Item The Impact of Lifelong Learning on the Country’s Development in Dimension of Innovative Oriented Economy: Comparative Analysis(2018) Levchenko, O.; Levchenko, A.; Horpynchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Левченко, А. О.; Горпинченко, О. В.; Царенко, І. О.Under the conditions of knowledge-based economy and under influence of the 4th Industrial Revolution education has become a strategic factor of social development and achieving of this goal will be possible only through the population's involving the lifelong learning. The purpose of this paper is to determine the dependence between competitiveness of any country and level of its lifelong learning under conditions of development knowledge-based economy. Particular actuality is associated with necessity of the lifelong learning in the process of working in dimension of innovative oriented economy. The study covers the relationship between the level of lifelong learning and level of the country’s development, the impact of lifelong learning on it. As a result, it was defined, between competitiveness and level of lifelong learning exists a close relationship. The matrix shows the 4 groups of countries with different levels of competitiveness and lifelong leaning. The achieved results of created matrix suggest that the instruments of Nordic model of lifelong learning is the most effective, as the results, these countries. В умовах розвитку економіки знань та під впливом 4-ої Промислової революції освіта стала стратегічним чинником соціального розвитку, і досягнення цієї мети стане можливим лише завдяки залученню населення до навчання впродовж життя. Метою статті є визначення залежності між конкурентоспроможністю будь-якої країни та рівнем її безперервного навчання в умовах розвитку знаннєвої економіки. Актуалізація пов'язана з необхідністю безперервного навчання в процесі роботи в сфері інноваційно-орієнтованої економіки. Дослідження охоплює взаємозв'язок між рівнем освіти протягом усього життя і рівнем розвитку країни, впливом на неї навчання впродовж життя. В результаті було визначено, що між конкурентоспроможністю і рівнем освіти протягом усього життя існує тісний взаємозв'язок. Матриця являє собою 4 групи країн з різними рівнями конкурентоспроможності та схильності до навчання протягом життя. Досягнуті результати створеної матриці дозволяють припустити, що інструменти скандинавської моделі навчання впродовж життя є більш ефективними, підтвердженням чого є відповідні макро-економічні показники цих країн.Item The Role of Universities in Cluster development of Countries’ Economy(2017) Levchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Царенко, І. О.The paper deals with the issue of cluster development. We analyze and asses the linear relation between cluster development and independent variables such as university ranking, according to the Global Talent Competitiveness Index. The aim of this paper is to highlight the relationship between university ranking as an indicator of the evaluation of level of higher education of country and cluster development. For the purposes of this paper, the analysis of these indicators of 75 countries of the world. With regard to the aim, we have set the following hypothesis: we assume that there is a statistically significant correlation between the impact of university ranking and cluster development of country. We provide mentioned analysis by multidimensional regression analysis for the year 2017 of 75 countries of the world. The analysis confirmed that the cluster development has notable relationship with university ranking of country. У статті розглядається питання розвитку кластерів. Проаналізовано та оцінено лінійний зв'язок між розвитком кластеру та незалежними змінами, такими як рейтинг університетів, відповідно до Індексу глобальної конкурентоспроможності талантів. Метою даного дослідження є виявити наявність або відсутність кореляційного зв'язку між університетським рейтингом як індикатором оцінки рівня вищої освіти країни та розвитком кластеру. Для цілей цього дослідження було взято показники 75 країн світу. Відповідно до мети, визначено наступну гіпотезу: існує статистично значуща кореляція між впливом університетських рейтингів та кластерним розвитком країни. Авторську гіпотезу апробовано за допомогою багатовимірного регресійного аналізу показників 75 країн світу в 2017 році. Аналіз підтвердив, що розвиток кластерів має значний зв'язок з рівнем рейтингу університетів країни.Item The Impact of Higher Education on National Economic and Social Development: Comparative Analysis(2017) Levchenko, O.; Levchenko, A.; Horpynchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Левченко, А. О.; Горпинченко, О. В.; Царенко, І. О.На сучасному етапі кожна країна зазнає впливу вищої освіти в умовах розвитку економіки, заснованої на знаннях та під впливом 4-ої Промислової революції, яка почалася на нинішньому етапі розвитку економіки. Метою цієї статті є визначення економічних і соціальних аспектів здобуття вищої освіти, впливу вищої освіти на економіку загалом, впливу вищої освіти в контексті поточних змін, що викликає необхідність навчання вродовж життя. Особлива актуальність пов'язана з необхідністю навчання впродовж життя в сучасній економіці. Дослідження охоплює взаємозв'язок між рівнем освіти та розвитком соціально-економічного потенціалу країни, а також впливу вищої освіти на неї. Як результат, основні вимоги, які висвітлює сфера вищої освіти на сучасному етапі, особливо в контексті трансформації країн під впливом 4-ї Промислової революції. The effect of the higher education under the conditions of knowledge-based economy and under influence of the 4th Industrial Revolution that started at the current stage of economies' development, is being experienced by each country. The purpose of this paper is to identify the economic and social aspects of obtaining higher education, the influence of higher education on the economy, the impact of higher education in the context of current changes on the necessity of the lifelong learning. Particular actuality is associated with necessity of the lifelong learning in the process of working at current economy. The study covers the relationship between the level of education and the development of social and economic potential of a country, the impact of higher education on it. As a result the basic requirements which the sector of higher education should face at modern stage, especially in the context of transformation of countries under influence of the 4th Industrial Revolution.