Кафедра економіки, менеджменту та комерційної діяльності

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/779

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Конкурентоспроможність вищої освіти України у вимірі міжнародних систем ранжування
    (ДонНУ, 2016) Левченко, О. М.; Царенко, І. О.; Levchenko, O.; Tsarenko, I.
    Предметом дослідження є стан системи вищої освіти України в рамках компаративного аналізу міжнародних систем ранжування. Мета статті – здійснити аналіз рівня конкурентоспроможності національної системи вищої освіти та виокремити проблемні аспекти її розвитку. В статті використані описовий метод – для розкриття наявної інформації по кожній системі ранжування, метод узагальнень і графічний метод – для демонстрації складових загальної рейтингової оцінки та її динаміки у розрізі країн. Результатом роботи є проведений аналіз стану вищої освіти України з огляду на необхідність посилення її конкурентоспроможності на основі таких світових рейтингів як: Universitas21 або U21 та QS Higher Education System Strength. Сфера застосування результатів дослідження – національна програма розвитку системи вищої освіти України. В статті наведено складові SWOT-аналізу, особливості методологій міжнародних систем ранжування вищої освіти на макрорівні. Розглянуті аналітичні звіти проведеного дослідження конкурентоспроможності систем вищої освіти з використаннях вищезазначених рейтингів. Оцінені позиції вищої освіти України в межах світових систем ранжування. Побудовано матрицю SWOT-аналізу вищої освіти України. Запропоновано напрями стратегічного управління щодо посилення конкурентоспроможності вищої освіти України на ринку освітніх послуг. The subject of research is the state of higher education of Ukraine within the comparative analysis of international rankings. The purpose of the paper - to analyse the level of competitiveness the national higher education system and identify the problematic aspects of its development. The paper is used the descriptive method - for disclosing the information available for each system of ranking, method of summarizing and graphical method - to show the components of the overall rating assessment and its dynamics by countries. The result of this research is the conducted analysis of the state of higher education of Ukraine because of the need to strengthen its competitiveness on the basis of such international rankings as: Universitas21 or U21 and QS Higher Education System Strength. The sphere of application of the research results is the national program for development of higher education of Ukraine. The components of SWOT-analysis, the peculiarities of methodologies of the international rankings of higher education on the macro-level are shown in this paper. The analytical reports of the conducted research of competitiveness of higher education with using the aforementioned ratings are considered. The positions of the system of higher education of Ukraine within the framework of international rankings are estimated. The SWOT-analysis of higher education of Ukraine is done. The directions of strategic management to enhance the competitiveness of higher education of Ukraine on the market of educational services are proposed.
  • Item
    Методи оцінки рівня конкурентоспроможності вищих навчальних закладів
    (Гельветика, 2015) Царенко, І. О.; Tsarenko, I.
    Сформовано поняття конкурентоспроможності ВНЗ та подано перелік основних факторів, які впливають на рівень їх конкурентоспроможності. Досліджено теоретико-методологічні методи оцінки рівня конкурентоспроможності ВНЗ. З переліку всіх методів було виокремлено матриці стратегій, методи експертних оцінок, бенчмаркінгу та метод рейтингових оцінок. Запропоновано компоненти для формування матриці SWOT-аналізу ВНЗ. Виокремлено найбільш поширені рейтингові системи в Україні, їх недоліки. Визначено необхідність формування методу інтегрального характеру. Concept the competitiveness of universities are formed and the list of main factors, which affects on the level of competitiveness are presented. Theoretical and methodological methods of evaluation of the competitiveness of the universities are investigated. From the list of all methods was selected matrix strategies, methods of expert assessments, benchmarking, and the method of rating assessments. The components to form a SWOT-analysis of the universities are suggested. The most common rating system in Ukraine are singled, their limitations. The necessity of forming method of integral type are determined.
  • Item
    The competitiveness of higher education of Ukraine according to the international dimension
    (Baltija Publishing, 2016) Tsarenko, I.; Царенко, І. О.
    The purpose of research is evaluation of competitiveness of higher education of Ukraine in comparison with the foreign countries and under the influence of the globalization of market environment. The evaluation of the level of competitiveness of higher education in Ukraine on the modern stage under the influence of the globalization transformation and in the light of international comparisons is investigated insufficiently, which makes up for the purpose and objectives of this research. Methodology. The research is based on a comparison of the data, which are set out in the international reports about the competitiveness of countries in the world, in particular about the higher education. The analysis of the degree of researching the problem of competitiveness of higher education in the works of scientists is made in advance. Results of the research showed that the main components of pillar «High education and training» of the Global Competitiveness Index, namely: secondary education enrollment, tertiary education enrollment, quality of the education system, quality of math and science education, quality of management schools, internet access in schools, availability of research and training services and extent of staff training. The analysis of the dynamics of the indicator “Higher education and training” of Global Competitiveness Index is made for Ukraine and the other countries, which is showed the following: in the last five years the highest index of higher education and training belongs to Finland, the score of which, in the dynamics, significantly increases, concerning Ukraine, it among 132 countries takes 40th place, that is top 50 countries with the highest ranking of the competitiveness of higher education and training, this position for Ukraine is stable, with the exception of 2011, when the position was reduced to 51 in the rankings. Furthermore, in 2014 Ukraine’s rating has increased in comparison with other years. Then in more detail the macroeconomic indicators of Ukraine and Finland were analyzed. The main indicators of the level of funding of higher education in different countries have been investigated (total expenditure on education, public expenditure on higher education of GDP, total expenditure on education per capita, expenditure per student per year, personal computers per 100 population, internet users per 100 population), by the results the relevant conclusions are made. The most influential world rankings such as the Shanghai ranking, ranking QS and Times Higher Education World University Ranking are considered. The analysis of the positions of Ukrainian higher educational institutions, which are included in these rankings, is proposed, namely Taras Shevchenko National University of Kyiv (placed 421-430) and V.N. Karazin Kharkiv National University (placed 481-490). Additionally, the principles of improving the competitiveness of higher education are explored. Value/ originality. The obtained results showed, that it is necessary to develop an integrated evaluation methodology of the competitive positions of higher education of Ukraine. Метою дослідження є здійснення оцінки конкурентоспроможності вищої освіти в порівнянні з зарубіжними країнами та в умовах глобалізації ринкового середовища. Оцінка рівня конкурентоспроможності системи вищої освіти України на сучасному етапі під впливом глобалізаційних перетворень та у призмі міжнародних порівнянь досліджена не у достатній мірі, на що і зосереджено дане дослідження. Методика. Дослідження засноване на порівнянні даних, які викладені в міжнародних звітах про конкурентоспроможність країн світу, зокрема, що стосується вищої освіти. Заздалегідь зроблений аналіз ступеня вивчення проблематики конкурентоспроможності вищої освіти в роботах вчених. Практичне значення. Описано основні компоненти стовпа «Вища освіта і професійна підготовка» Глобального індексу конкурентоспроможності, а саме: охоплення загальною середньою освітою, охоплення вищою освітою, якість системи освіти, якість викладання математики і природничо-наукової освіти, якість шкіл менеджменту, доступ до інтернету в школах, наявність науково-дослідних і навчальних послуг, ступінь підготовки персоналу. Зроблено аналіз динаміки показника «Вища освіта і професійна підготовка» Глобального індексу конкурентоспроможності для України та інших країн, який показав наступне: за останні п'ять років найвищий показник вищої освіти і професійної підготовки належить Фінляндії, показник якої, в динаміці, значно зростає, щодо України, то Україна серед 132 країн посідає 40-е місце з топ-50 країн з найвищим рейтингом конкурентоспроможності вищої освіти і професійної підготовки, ця позиція для України є стабільною, за винятком 2011 року, коли позиція була знижена до 51 місця в рейтингу. Крім того, в 2014 році рейтинг України збільшився в порівнянні з іншими роками. Після чого більш детально були проаналізовані макроекономічні показники України та Фінляндії. Було досліджено основні показники рівня фінансування вищої освіти в різних країнах (загальні витрати на освіту, державні витрати на вищу освіту до ВВП, загальний обсяг витрат на освіту в розрахунку на душу населення, витрати на одного учня в рік, кількість персональних комп'ютерів на 100 осіб населення, інтернет-користувачів на 100 осіб населення), за результатами зроблені відповідні висновки. Розглянуто найбільш впливові світові рейтинги, такі як Шанхайський рейтинг, рейтинг QS і Times Higher Education World University. Запропоновано аналіз позицій українських вищих навчальних закладів, які входять в такі рейтинги, а саме - Київський національний університет імені Тараса Шевченка (421-430 позиції) і Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна (481-490 позиції). Крім того, досліджені принципи підвищення конкурентоспроможності вищої освіти. Значення / оригінальність. Отримані результати показали необхідність розробки методики посилення конкурентних позицій вищої освіти України.