Кафедра економіки, менеджменту та комерційної діяльності

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/779

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 17
  • Item
    Influence of motivation on the formation of staffing potential in higher education
    (Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2017) Storozhuk, O.; Zaiarniuk, O.; Сторожук, О. В.; Заярнюк, О. В.
    The article presents the study of the motivational factors of the influence on the formation of staffing potential of higher education in Ukraine. On the basis of the study, the concept of "staffing potential in higher education" was grounded. It plays an important role in mainstreaming of innovation activity, while staff motivation is the main tool for ensuring its effective formation and rational use. Specific features of the motivational sphere of the teaching staff were established. They disclose themselves in the direction of professional motivation for the meaningful characteristics of labour activity. It has been proved that the task of developing an effective practical tool for the influence of motivation on the formation of the staffing potential in higher education should be addressed at all levels of the economy. On the basis of this approach, the directions for improving the motivational mechanism for the formation of staffing potential in higher education at the macro, meso and micro levels were grounded.
  • Item
    Удосконалення системи фінансування дослідницького сектора вищої освіти в Україні як умова розвитку національної економіки
    (2017) Левченко, О. М.; Жовновач, Р. І.; Хаідура, Ґ. М.; Levchenko, О.; Zhovnovach, R.; Haidura, Hani Mohammad
    Статтю присвячено висвітленню проблеми інноваційного розвитку дослідницького сектора вищої освіти в Україні та обґрунтуванню новітніх механізмів його фінансування з урахуванням характеру ринкових постіндустріальних трансформацій національної економіки. Розкрито роль освіти та науки в системі формування інноваційної моделі розвитку національної економіки. Проаналізовано основні джерела фінансування науково-дослідницького сектору системи закладів вищої освіти та встановлено їх вплив на ВНЗ в цілому й на науково-дослідницьку діяльність зокрема. Доводиться, що існуюча система фінансування науково-дослідницького сектору системи закладів вищої освіти потребує реформування на основі пошуку та використання альтернативних джерел фінансового забезпечення діяльності. Визначено основні напрями залучення коштів інвесторів недержавного сектору. Обґрунтовано удосконалення системи фінансування науково-дослідницького сектору закладів вищої освіти у рамках їх участі у розвитку глобальних технологічних платформ. The article discloses the issue of innovative development of the research sector of higher education in Ukraine. The newest mechanisms of financing the research sector taking into account the nature of the market post-industrial transformations of the national economy were grounded. The role of education and science in the system of the formation of an innovative model of development of the national economy was disclosed. The main sources of funding of the research sector of the system of higher education institutions have been analyzed. Their influence on higher educational institutions in general and on the research activity in particular was determined. It was proved that the existing system of financing the research sector of the system of higher education institutions needs to be reformed on the basis of the search and application of alternative sources of financial support for the activities. The main directions of attraction of investments of the non-state sector were determined. The improvement of the funding system for the research sector of higher education institutions were grounded.
  • Item
    Регулювання конкурентоспроможності вищої освіти України в контексті сучасних тенденцій, зокрема соціального партнерства
    (2018) Трохимець, О. І.; Ткачук, О. В.; Trokhymets, O.; Tkachuk, O.
    В статті висвітлено роль процесу регулювання у сфері вищої освіти з урахуванням соціального партнерства, яке виступає одним з типів взаємодії освітніх установ з усіма суб'єктами ринку праці, що направлені на максимальне узгодження та реалізації інтересів всіх учасників даного процесу. Визначено принципи тристороннього співробітництва – державно-приватного партнерства з вищими закладами освіти. Окреслено три основні моделі партнерства між державою, бізнес-середовищем та вищими закладами освіти. The article highlights the role of the regulatory process in the field of higher education, taking into account social partnership, which serves as one of the types of interaction between educational institutions and all actors of the labor market, aimed at maximizing the harmonization and realization of the interests of all participants in this process. The principles of trilateral cooperation – public-private partnership with higher education institutions are determined. Three main models of partnership between the state, the business environment and higher education institutions are outlined.
  • Item
    The Impact of Lifelong Learning on the Country’s Development in Dimension of Innovative Oriented Economy: Comparative Analysis
    (2018) Levchenko, O.; Levchenko, A.; Horpynchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Левченко, А. О.; Горпинченко, О. В.; Царенко, І. О.
    Under the conditions of knowledge-based economy and under influence of the 4th Industrial Revolution education has become a strategic factor of social development and achieving of this goal will be possible only through the population's involving the lifelong learning. The purpose of this paper is to determine the dependence between competitiveness of any country and level of its lifelong learning under conditions of development knowledge-based economy. Particular actuality is associated with necessity of the lifelong learning in the process of working in dimension of innovative oriented economy. The study covers the relationship between the level of lifelong learning and level of the country’s development, the impact of lifelong learning on it. As a result, it was defined, between competitiveness and level of lifelong learning exists a close relationship. The matrix shows the 4 groups of countries with different levels of competitiveness and lifelong leaning. The achieved results of created matrix suggest that the instruments of Nordic model of lifelong learning is the most effective, as the results, these countries. В умовах розвитку економіки знань та під впливом 4-ої Промислової революції освіта стала стратегічним чинником соціального розвитку, і досягнення цієї мети стане можливим лише завдяки залученню населення до навчання впродовж життя. Метою статті є визначення залежності між конкурентоспроможністю будь-якої країни та рівнем її безперервного навчання в умовах розвитку знаннєвої економіки. Актуалізація пов'язана з необхідністю безперервного навчання в процесі роботи в сфері інноваційно-орієнтованої економіки. Дослідження охоплює взаємозв'язок між рівнем освіти протягом усього життя і рівнем розвитку країни, впливом на неї навчання впродовж життя. В результаті було визначено, що між конкурентоспроможністю і рівнем освіти протягом усього життя існує тісний взаємозв'язок. Матриця являє собою 4 групи країн з різними рівнями конкурентоспроможності та схильності до навчання протягом життя. Досягнуті результати створеної матриці дозволяють припустити, що інструменти скандинавської моделі навчання впродовж життя є більш ефективними, підтвердженням чого є відповідні макро-економічні показники цих країн.