Кафедра історії, археології, інформаційної та архівної справи

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/780

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Інформаційні ресурси бібліотеки закладу вищої освіти як джерело розвитку інтелектуального та духовного потенціалу студентів
    (Університет Григорія Сковороди, 2019) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Барабаш, В. А.; Глебова, Л. В.; Barabash, V.; Gliebova, L.
    У статті здійснено розгляд структури та складу інформаційного ресурсу бібліотеки Центральноукраїнського національного технічного університету; визначено спроможності даного ресурсу у сприянні розвитку інформаційного та духовного потенціалу основної групи споживачів послуг даної інформаційної установи – студентства. Інформаційний ресурс бібліотеки технічного університету формується насамперед документами з технічних, природничих, економічних наук, що безперечно пов’язано із основними напрямками підготовки фахівців. Із відкриттям в університеті нових спеціальностей (серед яких – «Інформаційна, архівна та бібліотечна справа») фонд бібліотеки поповнився новими надходженнями, покликаними забезпечити ґрунтовну підготовку майбутніх фахівців. Зазначено, що інформаційний ресурс бібліотеки Центральноукраїнського національного технічного університету формують також спеціальні фонди, до яких належать фонд НДР і ДКР. Наявність серед контингенту викладачів та студентів університету вчених і винахідників зумовила появу значного масиву таких документів, а відтак і потребу їх об’єднання у межах окремого підфонду. У статті акцентовано увагу на тому, що бібліотека ЦНТУ за рахунок потужної наукової діяльності фахівців університету, поряд із науковими та науково-технічними бібліотеками країни, є фондоутримувачем дисертаційних досліджень та авторефератів переважно технічної, природничої та економічної тематики. Створення фонду дисертацій та авторефератів у бібліотеці ЦНТУ розпочато з 1994 р. Запропоновано ряд перспективних напрямків діяльності бібліотеки, визначено основні вектори формування та функціонування її інформаційного ресурсу. The article deals with the structure and composition of the information resource of the library of the Central Ukrainian National Technical University; determined the capabilities of this resource in promoting the development of information and spiritual potential of the main group of service users of this information institution - students. Information resource of the library of the technical university is formed primarily by the documents on technical, natural sciences, economics, which is undoubtedly connected with the basic directions of training of specialists. With the opening of new specialties at the University (among which – «Information, Archival and Library Affairs»), the library fund was replenished with new receipts designed to provide a thorough training of future specialists. It is noted that the information resource of the library of the Central Ukrainian National Technical University is also formed by special funds, which include the Fund for SRW and EDW. The presence among the contingent of teachers and students of the University of scientists and inventors led to the emergence of a large array of such documents, and hence the need for their association within a separate subfund. The article focuses on the fact that the library of CNTU at the expense of the strong scientific work of the University’s specialists, along with the scientific and scientific-technical libraries of the country, is the fund holder of the dissertation researches and abstracts of predominantly technical, natural and economic subjects. Creation of a fund of dissertations and abstracts in the library of CNTU was started in 1994. A number of perspective directions of the library activity were proposed and the main vectors of the formation and functioning of its information resource were determined. В статье рассмотрена структура и состав информационного ресурса библиотеки Центральноукраинского национального технического университета; определены возможности данного ресурса в содействии развитию информационного и духовного потенциала основной группы потребителей услуг данного информационного учреждения – студенчества. Информационный ресурс библиотеки технического университета формируется, в первую очередь, документами технических, естественных, экономических наук, что бесспорно связано с основными направлениями подготовки специалистов. С открытием в университете новых специальностей (среди которых – «Информационное, архивное и библиотечное дело») фонд библиотеки пополнился новыми поступлениями, призванными обеспечить основательную подготовку будущих специалистов. Отмечено, что информационный ресурс библиотеки Центральноукраинского национального технического университета формируют также специальные фонды, к которым принадлежат фонды НИР и ОКР. Наличие среди контингента преподавателей и студентов университета ученых и изобретателей обусловило появление значительного массива таких документов, а следовательно и потребность их объединения в пределах отдельного подфонда. В статье акцентировано внимание на том, что библиотека ЦНТУ за счет мощной научной деятельности специалистов университета, наряду с научными и научно-техническими библиотеками страны, есть фондосодержателем диссертационных исследований и авторефератов преимущественно технической, естественной и экономической тематики. Создание фонда диссертаций и авторефератов в библиотеке ЦНТУ начато с 1994 г. Предложен ряд перспективных направлений деятельности библиотеки и определены основные векторы формирования и функционирования ее информационного ресурса.
  • Item
    Інформаційний ресурс бібліотеки університету як фактор формування ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців
    (Університет Григорія Сковороди, 2017) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Барабаш, В. А.; Глебова, Л. В.; Barabash, V.; Glebova, L.
    У статті визначено вагому роль закладів вищої освіти, які формують ціннісні орієнтації особистості через сприйняття, усвідомлення і осмислення загальнолюдських цінностей. Бібліотека вищої школи є соціальною інституцією, відмінною особливістю якої є потужний взаємозв’язок з системою вищої освіти. Метою пропонованого дослідження є визначення ролі й місця бібліотеки закладу вищої освіти як чинника формування ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців. Обґрунтовано важливість предметів соціальногуманітарного циклу у формуванні ціннісного світу молоді. Акцентовано на високій місії бібліотеки в освітньому процесі. Представлено історію бібліотеки Центральноукраїнського національного технічного університету як самобутньої структури, чий розвиток визначається економічним станом країни та сучасними можливостями університету. Схарактеризовано склад і структуру інформаційного ресурсу бібліотеки, представлено особливості його функціонування та визначено можливі напрямки використання фондів університетської книгозбірні. Окрему увагу приділено електронним ресурсам. Зазначено, що завдяки плідній роботі бібліотекарів та викладачів ЦНТУ зі створення та функціонування репозитарію університет увійшов до числа кращих ВНЗ України та світу за кількістю цитувань у системі GoogleScholar. В статье определено весомую роль высших учебных заведений, которые формируют ценностные ориентации личности через восприятие, осознание и осмысление общечеловеческих ценностей. Библиотека высшей школы есть социальной институцией, отличительной особенностью которой является мощная взаимосвязь с системой высшего образования. Целью предлагаемого исследования выступает определение роли и места библиотеки учреждения высшего образования как фактора формирования ценностных ориентаций будущих специалистов. Обоснована важность предметов социально-гуманитарного цикла в формировании ценностного мира молодежи. Акцентировано на высокой миссии библиотеки в образовательном процессе. Представлена история библиотеки Центральноукраинского национального технического университета как самобытной структуры, чье развитие определяется экономическим положением страны и современными возможностями университета. Охарактеризован состав и структура информационного ресурса библиотеки, представлены особенности его функционирования и определены возможные направления использования фондов университетской библиотеки. Особое внимание уделено электронным ресурсам. Отмечено, что во многом благодаря плодотворной работе библиотекарей и преподавателей ЦНТУ по созданию и функционированию репозитария университет вошел в число лучших вузов Украины и мира по количеству цитирований в системе GoogleScholar. The article defines the important role of institutions of higher education, which form the value orientations of the individual through perception, awareness and comprehension of universal values. The library of higher school is a social institution, the distinctive feature of which is the strong interconnection with the system of higher education. The purpose of the proposed study is to determine the role and place of the library of the institution of higher education as a factor in the formation of value orientations of future specialists. The importance of subjects of the social and humanitarian cycle in shaping the value world of youth is substantiated. There was focused on the high mission of the library in the educational process. The history of the Central Ukrainian National Technical University library as a distinctive structure is presented, whose development is determined by the economic condition of the country and the modern facilities of the university. The composition and structure of the information resource of the library is characterized, the features of its functioning are presented and the possible directions of the use of the university collections are determined. Particular attention is paid to electronic resources. It is noted that thanks to the work of the librarians and teachers of CNTU on the establishment and operation of a repository, the university became one of the best universities in Ukraine and the world by the number of quotes in the Google Scholar system.