Кафедра історії, археології, інформаційної та архівної справи
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/780
Browse
3 results
Search Results
Item Організація фінансового управління російською окупаційною владою на теренах Галичини і Буковини в період Першої світової війни(Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2017) Орлик, С. В.; Orlyk, S.У статті розглянуто становлення та організаційні засади фінансового управління російською окупаційною владою під час вторгнення на територію Галичини і Буковини в період Першої світової війни. Розглянуто компетенцію всіх гілок окупаційної військової та цивільної адміністрації в галузі фінансів. Досліджено нормативно-правове забезпечення процесу створення Управління фінансовими справами Галичини і Буковини як спеціального фінансового органу. Розглянуто структуру, завдання, права та обов’язки Управління фінансовими справами Галичини і Буковини. Звернуто увагу на особовий склад та кваліфікацію кадрів фінансового управління. Особливо акцентовано на компетенції фінансових органів окупаційної влади в реалізації податкової політики Російської імперії на захоплених під час війни територіях Західної України. Визначено роль, фаховий склад, підзвітність, завдання, функції, права та обов’язки окружних фінансових інспекторів. Розглянуто особливості формування фінансових органів під час першої та другої окупації російськими військами Галичини і Буковини.The article discloses the formation and organizational principles of financial control by Russian occupying authorities during the invasion of the territories of Galicia and Bukovyna during the First World War. The competence of all branches of the military and civil occupying administration in the field of finance was revealed. The regulatory support of the establishment of the Administration of Financial Affairs of Galicia and Bukovyna as a special financial body was studied. The structure, tasks, rights and administrative functions of the Administration of Financial Affairs of Galicia and Bukovyna were analyzed. The attention was paid to the personnel and personnel’s qualification of the Administration of Financial Affairs. A particular attention was paid to the financial competence of the occupying authorities in the implementation of the tax policy of the Russian Empire on the occupied territories of Western Ukraine during the war. The role, occupational structure, accountability, tasks and responsibilities, rights and duties of district financial officers were determined. The special features of the formation of financial bodies of the first and the second occupation of Galicia and Bukovyna by Russian troops were considered. The basic activities of the Administration of the District Military Inspector in the sphere of finance and cooperation with the Administration of Financial Affairs were clarified. It was found out that by a separate instruction of the Military Governor General of Galicia the Administration of Financial Affairs was entrusted the control of sequestrated plants and crafts. The tasks and functions of financial inspectors appointed by the Administration of Financial Affairs in Galicia and Bukovyna were considered. It was proved that the empowerment of the Administration of Financial Affairs concerning financial and economic competence of sequestrated plants was an effective and usable tool in the hands of the occupying authorities to control the enterprises on the controlled territories. В статье рассмотрено становление и организационные основы финансового управления российской оккупационной властью во время вторжения на территорию Галичины и Буковины в период Первой мировой войны. Рассмотрено компетенцию всех ветвей оккупационной военной и гражданской администрации в области финансов. Исследовано нормативно-правовое обеспечение процесса создания Управления по финансовым делам Галичины и Буковины как специального финансового органа. Рассмотрена структура, задачи, права и обязанности Управление по финансовым делам Галичины и Буковины. Обращено внимание на личный состав и квалификацию кадров финансового управления. Особенно акцентировано на компетенции финансовых органов оккупационной власти в реализации налоговой политики Российской империи на захваченных во время войны территориях Западной Украины. Определена роль, профессиональный состав, подотчетность, задачи, функции, права и обязанности окружных финансовых инспекторов. Рассмотрены особенности формирования финансовых органов во время первой и второй оккупации российскими войсками Галичины и Буковины.Item Financial reforms and currency in the Russian Empire in the 60-ies of the XIX century(2015) Orlyk, S.; Орлик, С. В.; Orlik, S.Стаття присвячена аналізу фінансових проблем в Російській імперії, що виникали в середині XIX століття. Розглянуто механізм проведення грошової реформи 1862-1863 рр., та досліджено ряд комплексних фіскальних заходів які вживалися імперським урядом задля стабілізації фінансового стану держави.Item Військовий податок в Наддніпрянській Україні в роки Першої світової війни(КНУ ім. Т. Шевченка, 2016) Орлик, С. В.; Orlyk, S.У статті розглянуто проблеми впровадження військового податку в Україні в період Першої світової війни. Визначено причини та наслідки впровадження військового податку з фізичних осіб. Досліджено податковий механізм справляння військового податку з фізичних осіб в історичній ретроспективі. Розглянуто повноваження та функції органів, на які покладалося адміністрування військового податку. Проведено історичні аналогії з нині діючим механізмом стягнення військового збору в Україні. In the early twentieth century Ukrainian lands were part of the two conflicting empires - the Russian and the Austro-Hungarian. Because of the ever-increasing costs for military needs of the Russian Empire after its entry into World War I, the government faced acute problem of insufficiency of financial resources and searching for new financial reserves. One of the traditional sources of "patching" the budget deficit was always gaining taxes by increasing rates of certain taxes, duties and other tax payments, the abolition of tax benefits, expansion of taxpayers and objects of taxation or the introduction of new military taxes. The Russian Empire entered World War I with the old tax system that was not transferred into a profitable mode, although it contained some elements of property taxation. So, in September-October, 1914 the government of the Russian Empire offered a package of legislative acts in the field of taxation that would mobilize significant financial resources. But owing to the disordered state of the economy and mass mobilization of the working age population the above measures have not given the expected results. Inflow of taxes in the budget had a downward tendency. Further tax increase was not possible because the tax burden on the population reached its peak. One of the available ways to mobilize revenue in the budget was the introduction of a new individual military tax which had to be paid by military men who for various reasons were exempted from military service. Military tax was introduced by the Regulation "On the establishment of the military tax" of April 19, 1915, which commenced on January 1, 1916 and was supposed to continue for a period of 18 years. The military taxation rate was established in a lump sum per year depending on the amount of annual income and had the sign of a progressive taxation. To ensure the military tax collection in every county and city, there were organized special county and city offices, the so-called prysutstviya on the military tax, and in each province - provincial military tax prysutstviya. Total military tax payable was determined in the accountant letters in accordance with the size of annual income that the taxpayer had to show in a statement (declaration) in the prescribed form and submit it to the appropriate county or city military tax prysutstviya by April 1. Military tax was submitted to the Treasury by October 15 of each year. The government didn’t plan to get significant revenues to the budget from this tax – only 10 mln. rubles revenue was expected in 1915, the bigger part of it was uncollected tax; in 1916 it was planned even smaller amount - 7.8 mln. rubles. The proportion of military tax in the total amount of direct taxes in 1916 was only 0.5%. The main reason for introducing the special temporary military taxes including the ones during World War I was a need for financial resources for the purposes of the military mission under the conditions of the budget deficit and imperfect taxing system. Expenses for the military administration of taxes should be economically justified, although it did not give significant revenue for the state budget. It is historically proved that the military tax was a form of direct taxation, as it was based on the profitable basis in determining the object and taxing base. During World War I, when profitable taxation was not developed - only military men, who for various reasons were exempted from the military service, were determined to be payers. Historical experience confirms the efficacy of using the progressive scale of taxing with the military tax depending on the size of the income that is relevant for contemporary approaches of individual income taxing. After all, the principle of fairness in taxation is that with the increase of incomes, the tax rate of taxation increases too.