Кафедра історії, археології, інформаційної та архівної справи

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/780

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 20
  • Item
    Основи інформаційно-комунікативних стратегій неприбуткових установ
    (ЦНТУ, 2023) Орлик, С. В.; Orlyk, S.; Orlik, S.
    Розглянуто проблему формування інформаційно-комунікативних стратегій неприбуткових установ. Визначено цілі і завдання інформаційно-комунікативної стратегії неприбуткової організації. Досліджено основні етапи процесу розробки і реалізації інформаційно-комунікативної стратегії неприбуткової організації. Доведено, що ефективна організація інформаційно-комунікативної діяльності неприбуткових організацій дає можливість успішно досягати поставлених цілей зв’язків з громадськістю, реалізовувати соціальні програми, своєчасно реагувати на громадську думку та враховувати її, раціонально використовувати обмежені фінансові ресурси тощо. The problem of formation of information and communication strategies of non-profit institutions is considered. The goals and objectives of the information and communication strategy of a non-profit organization are defined. The main stages of the process of development and implementation of the information and communication strategy of a non-profit organization are studied. It has been proven that the effective organization of information and communication activities of non-profit organizations makes it possible to successfully achieve the goals of public relations, implement social programs, respond to public opinion in a timely manner and take it into account, rationally use limited financial resources, etc.
  • Item
    Бомбардування (ракетні удари) по цивільному населенню та інфраструктурі мирних міст як військові злочини: досвід ХХ–ХХІ ст.
    (ЦНТУ, 2023) Орлик, С. В.; Orlyk, S.
    Наприкінці ХIX століття загострення політичних і економічнихпроблем у Європі набуло критичного рівня, відбувалися загрозливі активні процеси спрямовані на створення військово-політичних угрупувань (Троїстого союзу і Антанти), що свідчило про реальні перспективи початку збройного конфлікту між державами. Тогочасне міжнародне співтовариство було стурбоване такими негативними тенденціями, а тому було вирішено зібратися для обговорення та прийняття пакету норм міжнародного законодавства, котрим було б законодавчо урегульовано певні обмеження та умови ведення війни як на суходолі так і на морі, а також визначено правила поведінки воюючих держав задля гуманізації процесу війни та наслідків воєнних дій, наскільки це можливо в умовах війни. At the end of the 19th century, the aggravation of political and economic problems in Europe reached a critical level, threatening active processes aimed at the creation of military-political groups (the Triple Alliance and the Entente) took place, which indicated the real prospects of the beginning of an armed conflict between states. The international community at that time was concerned about such negative trends, and therefore it was decided to gather to discuss and adopt a package of international legislation, which would legally regulate certain limitations and conditions of waging war both on land and at sea, as well as define the rules behavior of belligerent states in order to humanize the process of war and the consequences of wars them actions, as far as possible in the conditions of war.
  • Item
    Монетні знахідки як складова дослідження економічної історії Середньої Наддніпрянщини античного періоду
    (Ośrodek Badań Europy Środkowo-Wschodniej, 2022) Орлик, С. В.; Orlyk, S.
    Огляд проблеми вивчення монетних знахідок у контексті економічної історії черговий раз підтверджує тезу нобелівського лауреата з економіки Р. Гікса, що економічна історія має слугувати «місцем зустрічі» економістів та істориків, відповідно, економістам варто послуговуватися надбаннями історичної науки, щоб не продукувати хибні концепції на манівцях в історичних нетрях.
  • Item
    Зв’язки з громадськістю як сфера професійної діяльності в Україні
    (Університет Григорія Сковороди, 2021) Орлик, С. В.; Стежко, З. В.; Orlyk, S.; Stezhko, Z.
    У статті розглянуто проблеми професійної підготовки фахівців із зв’язків з громадськістю та пресою. Проаналізовано чинне, на час написання статті, законодавство, яке урегульовує цей процес в Україні. Акцентовано увагу на тому, що фахівців зі зв’язків з громадськістю готують на факультетах журналістики (галузь знань 06 «Журналістика», спеціальність 061 «Журналістика») за напрямом підготовки 6.030302 «Реклама і зв’язки з громадськістю (за видами діяльності)», що є спільним для реклами і зв’язків з громадськістю. Обґрунтовано позицію, що фахівці за напрямком «Зв’язки з громадськістю» мають готуватися за спеціальністю «Соціальні комунікації» в межах галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки». Звернута увага на міждисциплінарний характер наукових досліджень у галузі соціальних комунікацій, що саме і забезпечує ефективну підготовку фахівців зі «Зв’язків з громадськістю». Автори статті дійшли висновку, що розвиток інформаційного суспільства змінює вимоги до підготовки кадрів у сфері зв’язків з громадськістю, закономірно формуючи самостійні напрями соціальних наук. Нині ми можемо констатувати наявність суперечливого становища між декларативними гаслами на державному рівні про необхідність ефективного налагодження та подальшого розвитку соціальних комунікацій у суспільстві та одночасним витісненням їх з галузі знань/науки. Тож визнання того, що соціальна комунікація є самостійним напрямком соціальних наук, на законодавчому рівні буде сприяти активізації вітчизняних наукових досліджень, спрямованих на задоволення соціокультурних потреб суспільства, поширення управлінської, інформаційної і політичної культур, медіаграмотності, вироблення стратегії протидії інформаційній війні, яку розв’язала Російська Федерація проти України. В статье рассмотрены проблемы профессиональной подготовки специалистов по связям с общественностью и прессой. Проанализировано действующее на момент написания статьи, законодательство которое регулирует этот процесс в Украине. Акцентировано внимание на том,что специалистов по связям с общественностью готовят на факультетах журналистики (область знаний 06 «Журналистика», специальность 061 «Журналистика») по направлению подготовки 6.030302 «Реклама и связи с общественностью (по видам деятельности)», что является общим для рекламы и связей с общественностью. Обоснованно позицию, что специалисты по направлению «Связи с общественностью» должны готовиться по специальности «Социальные коммуникации» в рамках отрасли знаний 05 «Социальные и поведенческие науки». Обращено внимание на междисциплинарный характер научных исследований в области социальных коммуникаций, что именно и обеспечивает эффективную подготовку специалистов по «Связей с общественностью». Авторы статьи пришли к выводу, что развитие информационного общества меняет требования к подготовке кадров в сфере связей с общественностью, закономерно формируя самостоятельные направления социальных наук. Сейчас мы можем констатировать наличие противоречивого положения между декларативными лозунгами на государственном уровне о необходимости эффективного налаживания и дальнейшего развития социальных коммуникаций в обществе и одновременным вытеснением их из области знаний/науки. Поэтому признание того, что социальная коммуникация является самостоятельным направлением социальных наук, на законодательном уровне будет способствовать активизации отечественных научных исследований, направленных на удовлетворение социокультурных потребностей общества, распространение управленческой, информационной и политической культур, медиаграмотности, выработке стратегии противодействия информационной войне, которую развязала Российская Федерация против Украины. The article considers the problems of professional training of Press and Public Relations specialists. It was analyzed existing legislation (current at the time of writing the article), that regulates this process in Ukraine. The attention was drawn to the fact that Press and Public Relations specialists are being prepared at the faculty of Journalism (broad fields 06 «Journalism», major (narrow field) 061 «Journalism») for the training program (detailed field of study) 6.030302 «Advertising and Public Relations» (by type of activities). This is common for advertising and public relations. It was justified the position, that specialists in the training program (detailed field of study) of «Public Relations» should be prepared by the major «Social Communications» within the framework of the broad field 05 «Social and Behavioral Sciences». Attention was drawn to the interdisciplinary nature of scientific research in the field of social communications, which precisely provides the effective training of specialists in «Public Relations». The authors concluded that the development of the information society changes the requirements for training personnel in the field of public relations, naturally forming independent areas of the social sciences. Now we can observe the existence of a contradictory position between the declarative slogans relating tothe need for effective establishment and further development of social communications in society at the state level. And at the same time, we notice their displacement from the field of knowledge & science. Therefore, the recognition, that social communication is an independent area of social sciences at the legislative level, will contribute to the activation of domestic scientific research, that will be aimed at: meeting the socio-cultural needs of society, the spread of managerial, information and political cultures, increasing media literacy level and the development of a strategy to resist the information war unleashed by the Russian Federation against Ukraine.
  • Item
    The New Find of a Bronze Coin of Kerkinitis in the Middle Dnieper Ukraine (Horodysche District, Cherkasy Region, Ukraine)
    (Muzeul de Istorie «Paul Păltănea», 2020) Orlyk, V.; Orlik, V. ; Orlyk, S.; Orlik, S.; Орлик, В. М.; Орлик, С. В.
    One of the most interesting and mysterious pages in Ukrainian history is the ancient period, especially the period of interaction between the Hellenistic states of the northern Black Sea area and the population of the Middle Dnieper Ukraine (the middle of the fourth century BC - the middle of the third century BC). During those years, the first stage of the Hellenic period of the Greek colonies in the northern Black Sea area took place. It was characterized by a revival of the economic life, especially by the development of the trade with the local population and with the cities (Greek cities and colonies). In recent years, publications by domestic and foreign scholars pointed to numerous finds of coins in the settlements from the Scythian period, in the forest-steppe zone, even findings of coin hoards. Our article is dedicated to the find of a bronze coin minted in the Kerkinitis, in the end of the fourth at the beginning of the third century BC, in the Scythian settlement near the village of Vyazivok, Horodyshche district, Cherkasy region, in the upper part of the river Vilshanka, during the fall of 2019.The find of the coin of Kerkinitis in a settlement of the Scythian period, that was located at more than 600 kms away from the then Kerkinitis and at 350 kms from the ancient Greek colony of Olbia, may testify about the spread of the northern Black Sea colonies’ coins to the Middle Dnieper, in the first half of the fourth century BC. Besides, it can point to the connection between the inhabitants of the forest-steppe zone with the Greeks from the northern Black Sea region.
  • Item
    Znaki i żetony stowarzyszenia pomocy ofiarom pierwszej wojny światowej
    (Ośrodek Badań Europy Środkowo-Wschodniej, 2020) Orłyk, S.; Orlyk, S.; Orlik, S.; Орлик, С. В.
    У статті розглянуто порядок створення, цілі та результати діяльності в Російській імперії Товариства повсюдної допомоги постраждалим на війні солдатам і їхнім сім’ям. Відзначено, що з метою популяризації цієї благодійної організації серед населення, підвищення значимості кожного благодійника в очах суспільства за прояв співчуття та співучасті до постраждалих на війні співвітчизників, у 1913 р. було запроваджено нагрудний знак для членів Товариства (3-х ступенів), а у 1915 р. спеціальні жетони безпосередньо для благодійників (5-ти ступенів). Опираючись на архівні документи автором здійснено опис форми та змісту знаків і жетонів Товариства та порядок їх отримання. Підкреслено, що розглянуті у статті знаки і жетони Товариства виконано на високому художньо – естетичному і змістовному рівні, до того ж нагрудні знаки було виготовлено відомою фірмою «Фаберже». The article considers the procedure for the establishment, goals and results of the activities in the Russian Empire of the Society for Universal Assistance to Soldiers Victims of War and Their Families. It is noted that in order to popularize this charitable organization among the population, increase the importance of each philanthropist in the eyes of society for sympathy and complicity to war-torn compatriots, in 1913 a badge was introduced for members of the Society (3 degrees). 1915 special tokens directly for philanthropists (5 degrees). Based on archival documents, the author described the form and content of the Company’s signs and tokens and the procedure for obtaining them. It is emphasized that the signs and tokens of the Society considered in the article are made at a high artistic - aesthetic and substantive level, in addition, the badges were made by the famous company «Faberge».
  • Item
    Банківська система Галичини й Буковини в період російської окупації в роки Першої світової війни
    (Посвіт, 2018) Орлик, С. В.; Orlyk, S.; Orlik, S.
    Стаття присвячена аналізу функціонування банківської системи на території Галичини й Буковини в період російської окупації, в роки Першої світової війни. На основі аналізу архівних документів, переважна більшість з яких вперше вводяться до наукового обігу, показано, що відсутність повноцінної банківської системи через її руйнацію на окупованих територіях зумовила те, що російські постійні польові казначейства виконували універсальні фінансові функції – надавали банківські послуги та послуги ощадної каси, а також одночасно виконували й контрольні функції за надходженням та витрачанням бюджетних коштів на військові потреби. Незадовільний стан справ у грошовому обігу та повна руйнація банківської системи на окупованих територіях призводили до порушення товарообмінних операцій, ускладнень грошових розрахунків, росту цін та інфляції, поширенню спекуляції та іншим негативних соціально-економічних наслідків. The article discloses the analysis of functioning of the banking system on the territory of Galicia and Bukovina in the period of Russian occupation, during the First World War. Before the beginning of the war Galicia and Bukovina enumerated a widespread network of state-owned and joint-stock banks and other financial and credit institutions. With the arrival of the Russian troops in Galicia and Bukovina, most banks, especially those based on the Austrian state capital were removed to the territory of the Austro-Hungarian Empire, or to those countries where main banking institutions were located. Most of the property, cash resources and documentation were also removed. The property left unattended and the values that were not refined into the proceeds of their own treasury by the new occupation power because of the lack of time were plundered. The Russian authorities did not have a possibility either to prevent or to oppose the widespread robberies that took place during the occupation of Galicia.
  • Item
    Криза внутрішньої торгівлі на окупованих Росією територіях Галичини і Буковини в період Першої світової війни та вплив її на продовольчий ринок
    (ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2018) Орлик, С. В.; Orlyk, S.
    Стаття присвячена економічним процесам, зокрема кризі внутрішньої торгівлі, яка відбувалися в Галичині та Буковині у період російської окупації в часи Першої світової війни. Досліджено негативні наслідки торговельної кризи на продовольчий ринок захоплених західноукраїнських земель. Розглянуто адміністративно-примусові заходи які вживала окупаційна влада для локалізації кризи внутрішньої торгівлі на окупованих територіях. Статья посвящена экономическим процессам, в частности, кризису внутренней торговли, которая происходила в Галичине и Буковине в период российской оккупации во времена Первой мировой войны. Исследованы негативные последствия торгового кризиса на продовольственный рынок захваченных западноукраинских земель. Рассмотрены административно-принудительные меры, которые принимала оккупационная власть, для локализации кризиса внутренней торговли на оккупированных территориях. The article is devoted to economic processes, especially to the crisis of internal trade, which took place in Galicia and Bukovina in the period of Russian occupation during World War I. It investigates the negative consequences of the trade crisis on the food market of the captured West Ukrainian territory. The paper studies the administrativeenforcement measures taken by the occupation authorities in order to localize the crisis of internal trade on the occupied territories.
  • Item
    Особливості грошового обігу Галичини та Буковини в часи російської окупації періоду Першої світової війни
    (Ośrodek Badań Europy Środkowo-Wschodniej, 2018) Орлик, С. В.; Orlyk, S.
    У статті розглянуто Львівські та Чернівецькі бони періоду російської окупації під час Першої світової війни: особливості та обставини випуску. Звернуто увагу на дозвільну процедуру випуску міських бон на окупованих територіях. Відмічено, що цей процес не набув масового характеру і блокувався з боку російської окупаційної влади, оскільки паралельне існування австрійської валюти та сурогатних грошей не сприяло безперешкодному введенню російської валюти на окупованих територіях. По суті російська окупаційна влада була противником випуску будь-яких сурогатних грошей, і лише обставини (зокрема, відвідини міста Львова Миколою ІІ 9 квітня 1915 р.) деякою мірою сприяли позитивному вирішенню цієї проблеми, виключно для одного міста Львова. During the First World War when the Russian troops occupied the territory of Galicia and Bukovina the cities and towns of these regions were in a difficult financial situation. The issue of urban bank notes aimed at solving the problem of lack of exchange coins and the temporary solution of financial issues of the cities of Galicia and Bukovina. The article deals with the Lviv and Chernivtsi bank notes of the period of Russian occupation during the First World War: peculiarities and circumstances of the issue. Attention is drawn to the permitting procedure for the issue of urban bank notes in the occupied territories. It was noted that this process was not massive and was blocked by the Russian occupation authorities since the parallel existence of the Austrian currency and surrogate money did not contribute to the unrestricted introduction of the Russian currency in the occupied territories. Actually, the Russian occupation authorities were opposed to the issuance of any surrogate money and only circumstances (in particular, the visit of the city of Lviv by Nicholas II on April 9, 1915) contributed to the positive resolution of this problem to a certain extent only for one city of Lviv.
  • Item
    Цінова політика російської окупаційної влади на території Галичини і Буковини в період Першої світової війни
    (ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2018) Орлик, С. В.; Orlyk, S.
    У статті розглянуто цінову політику російської окупаційної влади, яка здійснювалася на захоплених територіях Галичини й Буковини у встановленні максимальних цін (такс) на товари першої необхідності. Доведено, що інфляційні процеси, які відбувалися на окупованих західноукраїнських землях, були наслідком не лише військових дій, а й негативної фінансово- економічної поведінки російської окупаційної влади на захоплених територіях. Проведено аналіз максимальних цін (такс) на товари першої необхідності які встановлювалися у містах і ґмінах Тернопільської, Львівської, Чернівецької та Перемишльської губерній, який вказував на негативну динаміку зростання цін. Встановлено, що примусові адміністративні заходи, які вживала російська окупаційна влада з метою штучного стримування інфляційних процесів та запобігання зростанню цін на продукти першої необхідності, виявилися малоефективними та не вирішували проблеми нестачі харчових продуктів. The article discloses the pricing policy of the Russian occupation authorities which was carried out in the occupied territories of Galicia and Bukovina in terms of fixing maximum prices (charges) for essential goods. It has been proved that the inflation processes that took place in the occupied West Ukrainian lands were the result of not only military operations but also the negative financial and economic behaviour of the Russian occupation authorities in the captured territories. The analysis of the maximum prices (charges) for essential goods which were fixed in the cities and gminas of Ternopil, Lviv, Chernivtsi and Peremyshl provinces was carried out. The analysis showed negative dynamics of price growth. It was specified that the compulsory administrative measures taken by the Russian occupation authorities to artificially curb inflation processes and prevent price increases for essential products proved to be ineffective and did not solve the problem of food shortages.