Факультет будівництва, транспорту та енергетики

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/764

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item type:Item,
    Теоретичне обґрунтування моментів контролю технічного стану систем і агрегатів засобів транспорту
    (2017) Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Aulin, V.; Hrynkiv, A.
    В роботі для прогнозування залишкового ресурсу систем і агрегатів засобів транс- порту за їх фактичним технічним станом запропоновано ймовірнісно-фізичний підхід. На основі цього підходу, а також ймовірнісно-статистичного розроблено алгоритми оцінки між діагностичних інтервалів при незначному числі діагностик та визначення оптималь- ного значення першого інтервалу діагностики, а також розроблена методика оцінки пара- метрів ряду законів розподілу напрацювання по значеннях числових характеристик бази ді- агностичних даних. In this article for forecasting of a residual resource of elements of systems and units of means of transport for their actual technical condition is proposed probabilistic-physical approach. The essence of the approach is to use statistical information and an actual values resource defining diagnostic parameters. In the operation of means of transport two development options are considered: monotony when a parameter does not change through time, or the changes are minor and non-monotonic, when there are the increasing and decreasing of values of diagnostic parameters with preservation of tendencies of their development. The mathematical apparatus of determining the first interval control of technical condition and forecasting of runs until the next control using the ratio of the minimum intensity of operating costs, which takes into account the costs of restoration of the technical condition during unscheduled repairs and preventive costs during scheduled maintenance, is proposed. Based on the developed mathematical apparatus, a number of algorithms for its implementation are proposed. In predicting time to failure using the developed algorithms, we used the following distributions: inverse Gaussian, Weibull-Gnedenko, Birman-Saunders, truncated normal and generated for these methods of parameters estimation based on the procedure of isolation of decisions and parameters satisfying the property is almost an increasing function of the intensity of the operating costs. Features patterns between the parameters of the distribution laws, mathematical expectation of the run and its dispersion are shown. Determination of the parameters of the distribution laws allows to more accurately describe and identify the rational operating times for the first and subsequent intervals of control of technical condition of systems and and units of means of transport.
  • Item type:Item,
    Удосконалення процесу технічного обслуговування автомобілів з використанням методів дистанційної електронної діагностики
    (ВНТУ, 2014) Аулін, В. В.; Панарін, Д. Є.; Aulin, V.; Panarin, D.
    Проаналізовано сучасні методи дистанційної електронної діагностики автомобілів та програмних засобів, що при цьому використовуються. Наведено принцип роботи дистанційної діагностичної системи, її основні можливості. На основі дослідження статистичних даних виявлені недоліки в регламенті процесу технічного обслуговування автомобілів. Показано, що алгоритм технічного обслуговування автомобіля спирається більшою мірою на затверджені регламенти технічного обслуговування автомобіля, але не враховує особливостей його експлуатації та історію ремонтів. Що, в свою чергу, знижує ефективність проведення технічного обслуговування. Доведено, що застосування методів дистанційної електронної діагностики в процесі технічного обслуговування дає змогу підлаштовувати графік і регламент технічного обслуговування та перейти від планово-опереджувальної до адаптивної стратегії ТО і Р. The paper analyzes the modern methods of remote electronic car diagnostics and software tools that are used at the same time. The principle of the remote diagnostic system and its main features are presented. Based on the study of statistics shortcomings in the regulation process of vehicle maintenance are found. It is shown that the algorithm of vehicle maintenance is based largely on regulations of approved vehicle maintenance but does not consider the peculiarities of its operation and history of repairs, which in its turn reduces the efficiency of maintenance. It is proved that the application of remote electronic diagnostics during maintenance enables to adjust schedules and maintenance program and move from a planned to a warning and adaptive strategy TO and R.