Факультет будівництва, транспорту та енергетики
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/764
Browse
2 results
Search Results
Item Вплив присадок до моторних олив на характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах експлуатації(УкрДАЗТ, 2014) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Holub, D.В статті розглянуто вплив присадок на зовнішньо-швидкісні характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах. Виявлено збільшення рівня потужності та крутного моменту і зниження питомої витрати палива при додаванні присадок дисульфід молібдена, "НИОД-5", "Roil Gold, і "КГМТ-1" запропонованої авторами. Отримані результати обґрунтовуються впливом присадок на характеристики та властивості моторної оливи, її зношувальну здатність та припрацьованість основних спряжень дизелі. Визначено також відновлюваний характер властивостей оливи при додаванні присадок, що підтверджують експериментальні дослідження зміни моменту тертя з напрацюванням в різних режимах функціонування: безперервному і "пуск-зупинка". The article considers the influence of additives on the externally-speed characteristics of diesel engines operating under transient conditions. Investigations were carried out on the break-in-roller stand КС-276-032 to validate the running-in and testing of diesel engines in the cold no-load and hot load and no load. Testing procedures and evaluate the performance of the engine. In the basic engine oil added various functional additives in optimum concentrations. Speed range crankshaft commensurate with the operational range. Tests were carried out in a continuous mode, and the "start-stop". Revealed that the addition of molybdenum disulphide additives, "НИОД-5", "Roil Gold", and "КГМТ-1" suggested by the authors, increased levels of power and torque and reduced fuel consumption. The findings substantiate the influence of additives on the characteristics and properties of the engine oil, it wears capacity and runningmates main diesel. Restorative properties of the oil with the addition of additives, is supported by experimental studies of changes in the friction torque with operating in different modes of operation: continuous and "start-stop". In the used motor oil without making the test additives friction torque peaks recorded in a continuous mode and in the "start-stop". When making additive remained initial peak friction torque in continuous operation at the beginning of each period mode "start-stop". To some extent reduce the overall level of the friction torque value. The characteristic is that the moment of friction in the reduction of oil additives of magnitude lower than in the continuous mode.Item Исследование изменения мощности дизеля автомобилей, работающих в нестационарных условиях(LUBLIN – RZESZÓW, 2015) Аулин, В. В.; Слонь, В. В.; Лысенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Лисенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Lysenko, S.; Golub, D.В статье дана характеристика типов нестационарных условий эксплуатаций в зависимости от условий внешней среды, климатических, дорожных, горнотехнических условий, режимов работы. Определены основные параметры. Показано что в нестационарных условиях работают автомобили в сельскохозяйственном производстве, карьерные самосвалы, автомобили с приводом навесного оборудования, автомобили дорожно-строительной и специальной техники. Разработана методика определения изменения мощности двигателя. Приведены результаты исследований изменения мощности дизеля автомобиля в нестационарных условиях эксплуатации. Дано описание испытательного комплекса исследования влияния композиционного (модифицированного) моторного масла. В комплекс включен компрессор, представленный собой физическую имитационную модель сопряжений дизеля. Исследованию подвергали присадки "НИОД-5", "RoilGold", дисульфид молибдена и предложенную авторами присадку "КГМТ-1". Исследовали как потребляемую, так и эксплуатационную мощности компрессора. Использовали дистанционное управление персональным компьютером и универсальным прибором "цифровой мультиметр DMK-32". Проведено ряд измерений величин напряжения, тока активной, реактивной и полной мощности, коэффициента мощности cosφ, частоты тока и напряжения. Осуществляли контроль, хранения и передачу на компьютер базы данных. При исследовании потребляемой мощности выявлено, что самый высокий уровень характеру для работы на базовом моторном масле М10Г2к, а самый низкий для работы на модифицированном масле присадками дисульфид молибдена и "КГМТ-1". Общей тенденции выявлено снижения потребляемой мощности при внесения в масло присадок. Характер снижения потребляемой мощности компрессора зависит от типа присадок, их состава и концентрации. Зафиксировано обратную картину для эксплуатационной мощности. Проведены исследования потребляемой мощности при ступенчатом нагружении и разгружении компрессора. Выявлено, что характер изменения мощности зависит от характера нагружения и разгружения, а также типа присадки. В целом потребляемая мощность снижается на 11…18 % при модифицировании моторного масла присадками. The article presents the characteristics of the types of non-stationary operating conditions depending on the external environment, climate, road, mining conditions and operation modes. Main parameters were determined. It is shown that non-stationary conditions include operation of the vehicles in agricultural production, dump trucks in quarries, vehicles with attached implements, construction and road-building vehicles. The methodology for determining the change in engine power was developed. The results of research of changes in power of a diesel engine in non-stationary conditions have been presented. The testing complex of the study of the influence of the compositional (modified) engine oil was described. The complex includes a compressor represented by a physical simulation model of the diesel couplings. The additives "НИОД-5", "RoilGold", molybdenum disulfide and the proposed additive "КГМТ-1" by the authors were tested. We studied both consumption and operational power of the compressor. The remote control of the PC and versatile instrument "Digital Multimeter DMK-32" were used. A series of measurements were made including the voltage value, the current of active, reactive and full power, the power coefficient cosφ, frequency of current and voltage. We controlled, saved and transferred the database to a computer. In the study of the power consumption it was found out that the highest level of character to work on the basic engine oil M10Г2к, and the lowest for a modified oil additives and molybdenum disulfide "КГМТ-1". The overall tendency showed the reduction in power consumption when additives were added into the oil. The character of the decrease in power consumption of the compressor is dependent upon the additives, their composition and concentration. We fixed the feedback for the operational power. Investigations were carried out on the power consumption at a stepped loading and unloading of the compressor. It was found out that the changes of the power depend on the type of loading and unloading, as well as the type of additives. In general, the power consumption is reduced by 11 ... 18% in the modified engine oil with additives.