Факультет будівництва, транспорту та енергетики

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/764

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Determination of the rational composition of the additive to oil with the use of the Katerynivka friction geo modifier
    (University of Kragujevac, 2019) Aulin, V.; Lyashuk, O.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Zamota, T.; Vovk, Y.; Pankov, A.; Tykhyi, A.; Horkunenko, A.; Аулін, В. В.; Ляшук, О. Л.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Замота, Т. М.; Вовк, Ю. Я.; Панков, А. О.; Тихий, А. А.; Горкуненко, А. Б.
    Studies of the formation of the optimal composition of Tribological additives to the base oil have shown the possibility of improving the characteristics of the tribosystem. It was revealed that this Tribological additive makes it possible to form functional surface layers that provide normal operating conditions for tribological conjugation of parts. Based on the optimization of the technical condition of the Tribological additives, the optimal values of each of its components are obtained. Optimization of the condition provided that the amount of wear should tend to a minimum, and the maximum load and loading of the weld should tend to a maximum. Based on the experimental database on the 4-ball friction machine, an equation is obtained for each of the indicated response functions of the resulting features, based on which, with a desirability value of the order of 1.0, the composition of Tribological additives is obtained: from Katerynivka Friction geo modifiers; Sodium oleate, copper sulfate and phosphor TAT 33. It was found that the adding of TM-3-18k into the oil Tribological additives in the amount of 5.75 % under laboratory conditions can reduce the wear rate by 35.1 – 35.5 %, the maximum load also increases by 17.1 – 17.2 %, and the welding load increases by 5.3 – 8.4 %. The analysis of experimental data shows that this Tribological additive can be operated at locally loaded parts of 1035 N, and the peak contact overload is up to 2385 N. The research results suggest that the proposed Tribological supplement makes it possible to improve the characteristics of the tribosystem. It can be useful to service and trucking enterprises during technical service and for the manufacturing of composite oil. Дослідження формування оптимального складу трибологічних присадок до базової оливи показали можливість покращення характеристик трибосистеми. Було виявлено, що ця трибологічна присадка дає можливість формувати функціональні поверхневі шари, які забезпечують нормальні умови експлуатації для трибологічних спряжень деталей. На основі оптимізації вмісту трибологічних присадок отримують оптимальні значення кожного з його компонентів. Оптимізація умови за умови, що кількість зносу має бути до мінімуму, а максимальне навантаження та навантаження зварювання має бути максимальним. На основі експериментальної бази даних на 4-кульковій машині тертя отримують рівняння для кожної із зазначених функцій реагування отриманих ознак, на основі якої зі значенням бажаності порядку 1,0 отримують склад трибологічних присадок : Катеринівські геомодифікатори тертя; олеат натрію, мідний купорос та фосфор TAT 33. Було встановлено, що додавання ТМ-3-18к в оливу трибологічної присадки в кількості 5,75% в лабораторних умовах дозволяє знизити швидкість зносу на 35,1 - 35,5%, максимальне навантаження також збільшується на 17,1 - 17,2%, а зварювальне навантаження збільшується на 5,3 - 8,4%. Аналіз експериментальних даних показує, що цю трибологічну присадку можна експлуатувати на локально завантажених ділянках 1035 Н, а пікове контактне перевантаження становить до 2385 Н. Результати досліджень говорять про те, що запропонована трибологічна присадка дозволяє покращити характеристики трибосистеми. Це може бути корисно для обслуговування під час технічного обслуговування та для виготовлення композиційних олив.
  • Item
    Динаміка зміни напружено-деформованого стану ґрунту та робочого органу ґрунтообробної машини при їх взаємодії
    (Baltija Pubiishing, 2018) Солових, Є. К.; Тихий, А. А.; Катеринич, С. Є.; Солових, А. Є.; Solovykh, Y.; Tykhyi, A.; Katerynych, S.; Solovykh, A.
    Створення високоефективних робочих органів ґрунтообробних машин вимагає пошуку можливості визначення напруження, що виникає в ґрунтовому середовищі під час дії на нього робочого обладнання. Існуючі методи дослідження взаємодії РОГМ з ґрунтом не дозволяють досліджувати процес взаємодії робочих органів з ґрунтом в просторі.Creation of high-performance working bodies of soil-working machines requires the search for the possibility of determining the tension that occurs in the soil environment during the operation of its working equipment. Existing methods of researching the interaction of working bodies of soil-working machines with soil do not allow to investigate the process of interaction of working bodies with soil in space.
  • Item
    Динамика износа режущих элементов рабочих органов почвообрабатывающих машин при взаимодействии с почвой
    (2016) Аулин, В. В.; Тихий, А. А.; Аулін, В. В.; Тихий, А. А.; Aulin, V.; Tykhyi, A.
    В работе исследовали закономерности огибания потоками почвы поверхностей режущих элементов рабочих органов почвообрабатывающих машин на спроектированной установке для исследования закономерностей износа, огибания их потоками и износными характеристиками почвы. Обнаружена зависимость процессов формирования их геометрической формы в процессе взаимодействия с почвой от изменения состояния среды почвы, характера его огибания и скорости относительного движения. Приведены результаты исследования закономерности огибания рабочих органов, заостренных снизу, сверху, с обеих сторон и затупленных, размещенных в вертикальной и горизонтальной плоскостях. Установлено, что перед затупившимися режущими элементами образуется так называемая "зона застоя" как в вертикальной, так и в горизонтальной плоскостях, в которых увеличена концентрация абразивных частиц. Построены схемы характерных зон деформаций почвы при воздействии рабочих органов с образованием уплотненной области. Смоделированы поля скоростей и ускорений в характерных зонах почвы при взаимодействии с режущими элементами. Рассмотрены поля скоростей и ускорений абразивных частиц, а также скорость деформации почвы. Выявлено, что наибольшая интенсивность изменения этих характеристик наблюдается в области поворота пласта почвы. Установлена связь процесса изнашивания с режущей способностью режущих элементов. По результатам экспериментальных исследований получена зависимость изнашивания и силы резания пласта почвы рабочими органами. Дан анализ процесса изнашивания неупрочненного рабочего органа и изменение его угла заострения . Исследовался вариант износа режущего элемента с неодинаковой твердостью и образование профиля с различными углами. Построена стохастическая модель динамики износа рабочих органов в среде почвы. Показано, что под силовым воздействием рабочая поверхность рабочего органа, приспосабливаясь к условиям взаимодействия с почвой, подлежит избирательному износу, который имеет вероятностную природу и является необратимым диссипативным процессом при снижении плотности приложенной внешней энергии и формировании стабильной формы РЭ. In the work the principles of diffraction flows soil surfaces of cutting elements of the operative parts of tillage machines on an apparatus which were designed for study of the regularities of wear are investigated. The dependence of formation processes of their geometric shape in the confunction process with soil from changing of soil environment state, the nature of diffraction and the speed of relative movement is de-tected. The results of investigations of diffraction pat-terns of operative parts pointed from below, from above, from both sides and blunted; placed in vertical and horizontal planes. It is established that blunt in front of the cutting elements form the so-called "zone of stasis" both in vertical and in horizontal planes, in which the increased concentration of abrasive particles. The schemes in characteristic zones of soil deformation at impact of operative parts with the formation of the compacted area are constructed. The velocity fields and acceleration in the characteristic zones of soil when interacting with the cutting elements are simulated. The velocity fields and acceleration of abrasive particles, and the rate of deformation of the soil are considered. It is revealed that the highest intensity of changes in these characteristics is observed in the region of twist of a layer of the soil. The relationship of the process of wear with the cutting ability of the cutting elements is ascertained. According to the results of experimental studies the de-pendence of wear rate and cutting forces of a layer of soil working bodies is acquisited. The analysis of the process of soft wear of the operative parts and chang-ing its angle of taper is given. Studied variant of the wear of the cutting element with different hardness and the formation of profile with different angles . A stochastic model for the dynamics of wear of the operative parts in the soil environment is built. It is shown that under the power action of the working sur-face of the operative parts, adapting to the conditions of interaction with the soil is subject to selective wear, which has a probabilistic nature and is irreversible dis-sipative process by reducing the density of externally applied energy and the formation of a stable form of the cutting element.