Факультет будівництва, транспорту та енергетики

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/764

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Item
    К устойчивости основного движения двухмаятникового автобалансира
    (1996) Филимонихин, Г. Б.; Філімоніхін, Г. Б.
    Dynamic stability of the main motion of a two-pendulum autobalancing device is studied within the plane model. The sufficient conditions of asymptotic stability are found for the cases where the pendulum mass, is much less than that of the rotor at large friction between pendulums and the rotor shaft, under large external damping, and under high-speed rotation of the rotor. For small damping, one or three critical speeds are found and the region of stability of the main motion is constructed which is independent of disbalance of the rotor.
  • Item
    Установившиеся движения ротора, уравновешиваемого связанными корректирующими грузами с неподвижными точками на оси вала ротора
    (Київ, 2000) Филимонихин, Г. Б.; Невдаха, Ю. А.; Філімоніхін, Г. Б.; Невдаха, Ю. А.
    Исследованы установившиеся движения ротора, уравновешиваемого автобалансиром, состоящим из двух связанных корректирующих грузов с неподвижными точками на оси вала ротора. Установлено существование не более шести существенно различных установившихся движений системы. Найдены условия их существования. Сформулированы условия работоспособности автобалансира.
  • Item
    Стабілізація положення осі обертання абсолютно твердого тіла маятниковим (кульовим) автобалансиром
    (Київ, 2004) Горошко, О. О.; Філімоніхін, Г. Б.; Пирогов, В. В.; Goroshko, О.; Filimonikhin, H.; Pirogov, V.
    Розглянута задача про стійкість руху ізольованої матеріальної системи, яку утворюють абсолютно тверде тіло, що рухається плоскопаралельно, на центральну вісь якого, перпендикулярну площині руху, насаджені два однакових математичних маятника і усередині якого знаходиться матеріальна точка, що створює дисбаланс. Встановлено, що, за умови існування, глобально стійкий основний рух системи, у якому система обертається навколо центральної осі тіла, а решта рухів, побічних - нестійка. Is considered the problem of stabilization, of the position of the axis of the isolated absolute rigid body concerning itself. The isolated absolute rigid body makes plane-parallel motions. On the central axis of the absolute rigid body, which is perpendicular to the plane of motion is installed two identical mathematical pendulums. Inside the absolute rigid body there is a material point, which creates unbalanced weight. Is established, that, under condition of existence, is global stable the main motion of a system – the motion, in which the system rotates around the central axis of the absolute rigid body.
  • Item
    Дослідження стійкості усталених рухів ротора, що рухається плоскопаралельно і автобалансирів, у яких корегуючі вантажі обертаються навколо повздовжньої і поперечної осей ротора
    (НУ "Львівська політехніка", 2002) Філімоніхін, Г. Б.; Невдаха, Ю. А.
    Досліджена стійкість основних і побічних усталених рухів системи ротор – автобалансир. Ротор розташований вертикально і рухається плоскопаралельно. Автобалансир утворюється корегуючим вантажем (КВ), який може повертатися навколо повздовжньої і поперечної осей ротора, чи двома такими КВ, яки зв’язані так, що можуть повертатися навколо поперечних осей на рівні кути у протилежні боки. У випадку, коли маса КВ набагато менше маси ротора (і силами ваги можна знехтувати) встановлено, що на дорезонансних швидкостях обертання ротора асимптотично стійкі тільки побічні рухи, у яких ротор розбалансований, а на зарезонансних швидкостях - два основні рухи, у яких ротор зрівноважений. Is investigated a stability of main and spurious steady-state motions of a system rotor - autobalancer. The rotor is located vertically and makes plane-parallel motion. The autobalancer is created by corrective mass (CM), which can turn round longitudinal and cross-sectional axes of a rotor, or two such CM, which is connected so, that they can turn round cross-sectional axes on equal angles in opposite legs. In case, when the mass of CM is much less than a mass of a rotor (and gravity it is possible to neglect) is established, that below the resonance speed of the rotation of the rotor asymptotically stable is only the spurious motions, in which the rotor is unbalancing, and higher the resonance speed - two main motions, in which the rotor is balancing.
  • Item
    Умови стійкості основних рухів чотирьох обертових ізольованих систем
    (ВПЦ "Київський університет", 2008) Філімоніхіна, І. І.; Горошко, О. О.; Filimonikhina, I.; Goroshko, O.
    За допомогою методики, заснованої на теоремі Рауса, одержані достатні умови стійкості, які із точністю до меж співпадають із необхідними, основних рухів чотирьох обертових ізольованих систем, складених із обертового несучого тіла і приєднаних до нього тіл. By means of method based on the Routh theorem are received the sufficient conditions which coincide with necessary conditions within borders, of stability of the main motions of fore rotating isolated systems built from a rotating bearing body and added to him bodies.
  • Item
    Рівняння руху обертового тіла із маятниковими автобалансирами
    (ВПЦ "Київський університет", 2007) Філімоніхін, Г. Б.; Пирогов, В. В.; Філімоніхіна, І. І.; Filimonikhin, H.; Pirogov, V.; Filimonikhina, I.
    Виведені рівняння руху ізольованої системи, що здійснює просторовий рух і складається з абсолютно твердого обертового несучого тіла, матеріальних точок, що створюють його незрівноваженість та маятників, які можуть обертатися навколо повздовжньої осі несучого тіла. Is obtained the equations of motion of the isolated system which makes space motion and consists of rotated absolutely rigid body, material points that create its misbalance and pendulums which can revolve around of the longitudinal axis of body.
  • Item
    Узагальнений емпіричний критерій стійкості основного руху і його застосування до ротора на двох осесиметричних пружних опорах
    (Кінпатрі ЛТД, 2007) Філімоніхіна, І. І.; Філімоніхін, Г. Б.; Filimonikhina, I.; Filimonikhin, G.
    Сформульований узагальнений емпіричний критерій стійкості основного руху системи, до складу якої входить обертове тіло і декілька автобалансирів для його зрівноваження. За допомогою критерію визначені умови зрівноваження двома автобалансирами будь-якого типу динамічного дисбалансу жорсткого ротора на двох осесиметричних пружних опорах. Встановлено, що динамічне зрівноваження можливе тільки у випадку довгого складеного ротора, утвореного ротором, автобалансирами і тілами, створюючими дисбаланс, і відбувається на закритичних швидкостях обертання. Is formulated the generalized empirical criterion of stability of the main motion of the system in which structure enters a rotating body and some autobalancers for it balancing. By means of criterion are determined the conditions of a balancing by two any type autobalancers of the dynamic unbalance of a rigid rotor on two cycle-symmetric elastic support. It is established, that the dynamic balancing is possible only in the case of the long compound rotor formed by a rotor, autobalancers and the bodies forming unbalance, and occurs upper of all critical rotation speeds.
  • Item
    Умови зменшення автобалансирами кута нутації обертового супутника Землі
    (2007) Філімоніхіна, І. І.
    Установлена возможность устранения одним автобалансиром угла нутации статически неуравновешенного сплюснутого вращающегося спутника. Установлено, что в случае вытянутого динамически неуравновешенного спутника возможно начальное уменьшение угла нутации двумя автобалансирами за счет уравновешивания спутника, но в дальнейшем угол нутации будет возрастать. Is established the capability of reduction by autobalancer of a corner of nutation of the statically unbalanced rotating satellite. Is established that in the case of the prolate rotating satellite is probably an initial reduction by two autobalancers of a corner of nutation due to a balancing of a satellite, but in the further the corner of nutation will increase.
  • Item
    Стабілізація положення осі обертання абсолютно твердого тіла багатомаятниковим (багато-кульовим) автобалансиром
    (ВПЦ "Київський університет", 2005) Горошко, О. О.; Філімоніхін, Г. Б.; Пирогов, В. В.; Філімоніхіна, І. І.; Goroshko, О; Filimonikhin, Н.; Pirogov, V.; Filimonikhina, I.
    Розглянута задача стабілізації положення осі обертання абсолютно твердого тіла багатомаятниковим (багатокульовим) автобалансиром. Тіло рухається плоскопаралельно, усередині знаходиться матеріальна точка, що створює незрівноваженість. Положення осі обертання тіла стабілізують маятники (кулі), які рухаються усере¬дині тіла. Встановлено, що за умови існування стійкі основні рухи системи, у яких вона обертається навколо головної центральної осі інерції тіла, а решта рухів, побічних - нестійка. Is considered the problem of stabilization, of the position of the axis of the rotation of the absolute rigid body of the pendulums (balls) concerning itself. The body makes plane-parallel motions. Inside the body there is a material point, which creates unbalanced weight. The rule of his axis of rotation is stabilized by pendulums (balls), which move inside a body. Is established that under condition of existence is stable the main motions of a system – the motion in which the system rotates around the central axis inertia of the body, other motions - collateral - are unstable.
  • Item
    Забезпечення працездатності нечутливих до сил ваги некласичних автобалансирів
    (РВЛ КДТУ, 2003) Невдаха, Ю. А.; Nevdakha, Y.
    Дисертаційна робота присвячена розробці теоретичних принципів конструювання некласичних автобалансувальних пристроїв (АБП) нечутливих до сил ваги, призначених для більш точного зрівноваження вертикально розташованих роторів екстракторів, центрифуг, сепараторів, теоретичному й експериментальному визначенню умов працездатності нових пристроїв. Запропоновано усувати чутливість коригувальних вантажів (КВ) у некласичних АБП шляхом встановлення другого КВ і накладання на їх рухи в’язей. Виділені ознаки, комбінаціями яких створюються пристрої. Досліджені габаритні розміри, балансувальна ємність та інші технічні характеристики нових АБП. Теоретично й експериментально визначені умови працездатності пристроїв. Побудована модель ротора, який розташований вертикально, рухається плоскопаралельно, утримується ізотропними в’язкопружними опорами і зрівноважується запропонованим АБП. За допомогою теорії стійкості усталених рухів нелінійних автономних систем встановлена працездатність пристроїв на зарезонансних швидкостях обертання ротора. На універсальному стенді експериментально досліджена працездатність двох моделей АБП, зокрема при: різних режимах руху ротора; при зрівноваженні різних дисбалансів; дії збурень різного походження. Підтверджена працездатність пристроїв на зарезонансних швидкостях обертання ротора і переваги у роботі над АБП-прототипом. Розроблені додаткові рекомендації щодо поліпшення конструкції АБП: створювати нижній КВ меншої маси; збільшувати в’язкість сил внутрішнього опору; частково заповнювати порожнину АБП рідкою речовиною. The thesis is devoted to improving of a construction nonclassical automatic balancing devices (ABD) by a elimination of sensitivity of correcting masses (CM) to forces of weight, theoretical and experimental definition of conditions of serviceability of new devices. It is offered to eliminate sensitivity of CM in nonclassical ABD to forces of weight by installation of second CM and superposition by their movements of connections. The indications are chosen, which combinations form device by. The overall dimensions, balance capacity and other characteristics of the new ABD are investigated. Theoretically and experimentally conditions of serviceability of devices are certain. The model of a rotor is constructed which is located vertically, moves plain-parallel, is kept by isotropic viscous-elastic supports and statically is counterbalanced offered by ABD. With the help of theories of stability of the states motions of nonlinear autonomous systems and method of expansion of the roots of a polynomial on degrees of a small parameter the serviceability of devices is established on the speeds of rotation of a rotor, which is higher resonance. On the universal stand is experimentally investigated the serviceability of two models of ABD, including for: various modes of motions of a rotor; balancing various disbalances; operation of perturbations of a various origin. Is confirmed the serviceability of devices on rotation rate of a rotor, which higher that resonance one. The additional recommendations for improving a construction of ABD are produced: to execute lower CM by a smaller mass; to increase viscosity of forces of an internal resistance.