Факультет будівництва, транспорту та енергетики
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/764
Browse
6 results
Search Results
Item Improvement of tribological characteristics of coupling parts "shaft-sleeve" with polymer and polymer-composite materials(ХНУ, 2022) Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrynkiv, A.; Pashynskyi, M.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Пашинський, М. В.The article provides an analytical justification of the flow of tribological processes of coupling of "shaft-sleeve" parts, which simulates the functioning of sliding bearings and cylindrical joints of machines. The main attention is paid to such characteristics as contact pressure, static and dynamic forces, the criterion of the product of the total pressure on the sliding speed, the work of friction forces and its transition into thermal energy in the friction zone for polymer (based on polyamide P-68) and polymer-composite coatings (based on P-68 with kaolin filler) on the working surfaces of the parts. A comparative analysis of the functioning and tribological characteristics of the couplings of parts without coatings is presented. Experimentally, on the basis of tests of samples on the MИ-1M friction machine, a significant reduction in wear and an increase in the relative wear resistance of samples with polymer-composite coatings in the modes of friction without lubrication (by 1.3...1.4 times) and marginal friction (in 1.2...1.3 times), as well as a decrease in the temperature in the friction zone (365 K and 347 K) compared to the polymer coating. В статті дано аналітичне обґрунтування протікання трибологічних процесів спряження деталей "вал-втулка", яке моделює функціонування підшипників ковзання і циліндричні шарніри машин. Основна увага приділена таким характеристикам як контактний тиск, статичному та динамічному зусиллям, критерію добутку сумарного тиску на швидкість ковзання, роботи сил тертя й її переходу в теплову енергію в зоні тертя для полімерних (на основі поліаміду П-68) і полімерно-композиційних покриттів (на основі П-68 з наповнювачем каоліну) на робочих поверхнях деталей. Наведено порівняльний аналіз функціонування і трибологічних характеристик спряжень деталей без покриттів. Експериментально, на основі випробувань зразків на машині тертя МИ-1М, доведено істотне зменшення зносу та підвищення відносної зносостійкості зразків з полімерно-композиційними покриттями в режимах тертя без змащення (в 1,3...1,4 рази) і граничному терті (в 1,2...1,3 рази), а також зменшення температури у зоні тертя (365 К і 347 К) у порівнянні з полімерним покриттям.Item Creation of theoretical bases of tribotechnologies of running-in and restoration as means of effective increase of operational wear resistance of motor transport and mobile agricultural machinery(ХНУ, 2021) Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrynkiv, A.; Slon, V.; Chernai, A.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Слонь, В. В.; Чернай, А. Є.The bases for creation of theoretical bases of tribotechnologies of running-in and restoration of conjugations of details of systems and units of motor transport and mobile agricultural machinery are defined. The specifics of selective transfer on the surface of contacting parts of machines and creation of servito films, formation of coatings during running-in and restoration from antifriction materials, which are a part of additives in motor and transmission oil, are considered. A number of tribophysicochemical processes that occur in the conjugations of parts materials and how they affect the creation of tribotechnologies of running-in and restoration are clarified. The creation of tribotechnologies using geomodifiers is considered. It is proposed to build a single theory of tribotechnologies of running-in and recovery on the basis of the mechanism of triboplasm formation in the conjugations of parts of systems and units of machines. It is also proposed to add to this the thermofluctuation theory of S.M. Zhurkova taking into account the change of dilaton and compression bonds of atoms of materials of tribocouples of details with creation of local areas of deformations of compression and tension and zones of thermoplastic deformation. Визначено підстави для створення теоретичних основ триботехнологій припрацювання і відновлення спряжень деталей систем і агрегатів автотранспортної та мобільної сільськогосподарської техніки. Розглянуто специфіку вибіркового переносу на поверхні контактуючих деталей машин та створення сервовитних плівок, формування покриттів при припрацюванні і відновленні з антифрикційних матеріалів, що входять до складу присадок в моторну та трансмісійну оливу. З'ясовано ряд трибофізикохімічних процесів, які відбуваються в спряженнях матеріалів деталей, та як вони впливають на створення триботехнологій припрацювання та відновлення. Розглянуто створення триботехнологій при використанні геомодифікаторів. Запропоновано єдину теорію триботехнологій припрацювання і відновлення будувати на основі механізму утворення трибоплазми в спряженнях деталей систем і агрегатів машин. Також запропоновано до цього додати термофлуктуаційну теорію С.М. Журкова з урахуванням зміни дилатонних і компресонних зв'язків атомів матеріалів трибоспряжень деталей з створенням локальних областей деформацій стиску і розтягу та зон термопластичної деформації.Item New approach to elucidating the physical nature of the processes that occur in the friction zone of mates of machine parts(ХНУ, 2020) Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrinkiv, A.; Chernai, A.; Zhylova, I.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Чернай, А. Є.; Жилова, І. В.Dislocations in the crystal structures of materials with the implementation of the proton cycle and the conversion of hydrogen into helium. It has been shown that this makes it possible to change the idea of the mechanocaloric effect, the process of friction and wear, and to substantiate a number of effects and processes from the physical positions of nanotribology. This will allow the creation of competitive tribotechnologies in various industries. З'ясовано, що при фрикційному контакті в окремих локальних ділянках тонкого поверхневого шару деталей при значних напруженнях і деформаціях та високих контактних температур матеріал зони трибоконтакту деталей переходить в особливий активізуючий нестійкий стан магми-плазми або трибоплазми. Загальні питання, в яких з'ясовується природа процесів тертя та зношування спряжень деталей, розглянуто на більш високому фундаментальному рівні із залученням нанотрибології. Проаналізовано ряд процесів, якими супроводжуються взаємодії трибоспряжень деталей.: механоемісійні, механохімічні, газорозрядні та ін., трибохімічні реакції, потоки частинок з великою енергією: збуджених молекул, атомів, іонів, швидких електронів, фононів (звукових квантів та квантів електромагнітного випромінювання). Виявлено закономірності адитивності пружної та магнітної післядій в об'ємних частинах і поверхневих шарах деталей трибоспряжень з феромагнітних матеріалів і сплавів. Також встановлена закономірність адитивності дифузійної післядії в їх поверхневих шарах. Побудовано трибофізичну модель самоорганізації на основі вуглецево-азотного циклу реалізацій трибохімічних реакцій, які мають зміст термоядерних реакцій синтезу і які можливо розглядати на нанорівні. В цих реакціях атом вуглецю відіграє роль каталізатора процесу злиття протонів з подальшим перетворенням в радіоактивний ізотоп, який розпадається на звичайний вуглець і гелій. З'ясовано, що механізм реакцій ядерного синтезу в поверхневих шарах деталей трибоспряжень, обумовлений спрямованим переміщенням дислокацій в кристалічних структурах матеріалів з реалізацією протонного циклу та перетворенням водню в гелій. Показано, що зазначене дає можливість змінити уявлення про механокалоричний ефект, процес тертя і зношування та обґрунтувати ряд ефектів і процесів з фізичних позицій нанотрибології. Це дасть можливість створити конкурентоспроможні триботехнології в різних галузях.Item Можливості технологій триботехнічного відновлення для підвищення зносостійкості і довговічності спряжень деталей транспортних засобів(Луцький НТУ, 2018) Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Чернай, А. Є.; Лукашук, А. П.; Аулин, В. В.; Лысенко, С. В.; Гринькив, А. В.; Чернай, А. Е.; Лукашук, А. П.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrinkiv, A.; Chernai, A.; Lukashuk, A.Встановлено, що при реалізації триботехнологій відновлення спряжень зразків і деталей різних типів ефективним є застосування відновлювальної суміші КГМТ-1. При використанні цієї суміші на конструкціях трибоспряжень зразків і деталей І і ІІІ типу відбувається швидке та ефективне формування зносостійких шарів на поверхнях тертя. Показано зміну моменту тертя, а також зменшення інтенсивності зношування в 3...6 разів за рахунок використання відновлювальної суміші КГМТ-1. Установлено, что при реализации триботехнологий восстановления сопряжений образцов и деталей различных типов эффективно применение восстановительной смеси КГМТ-1. При использовании этой смеси на конструкциях трибоспряжений образцов и деталей I и III типа происходит быстрое и эффективное формирование износостойких слоев на поверхностях трения. Показано изменение момента трения, а также уменьшение интенсивности износа в 3...6 раз за счет использования восстанавливающей смеси КГМТ-1. It is established that when implementing tribotechnology for restoring conjugations of samples and parts of various types, it is effective to use the KGMT-1 restorative composition. When this mixture is used on the constructions of triboconjugations of samples and parts of type I and III, wear-resistant layers on the friction surfaces are rapidly and efficiently formed. Shown the change in the friction moment, as well as the decrease in the intensity of wear in 3...6 times due to the use of the repair composition KGMT-1.Item Наукові основи припрацювання спряжень деталей мобільної сільськогосподарської техніки при виготовленні та ремонті методом накладання змінного електричного струму(КНТУ, 2016) Замота, Т. М.; Zamota, T.Дисертація присвячена вирішенню науково-прикладної проблеми створення теоретичних основ припрацювання методом накладання змінного електричного струму на спряження деталей з різними матеріалами і видами макрогеометричних відхилень із забезпеченням керування процесами і технологічними параметрами для підвищення довговічності вузлів і агрегатів мобільної сільськогосподарської техніки при виготовленні і ремонті. Розроблена структурна послідовність методології дослідження і вирішення проблеми, вибрані основні методи і методики теоретичних і експериментальних досліджень процесів припрацювання, характеристик і властивостей робочих поверхонь деталей спряжень і режимів тертя в них. Спроектовані і виготовлені установки і фізичні моделі для дослідження закономірностей процесів припрацювання різних типів спряжень деталей вузлів і агрегатів і видів макрогеометричних відхилень. Теоретично обґрунтовано доцільність використання методу для припрацювання спряжень деталей: циліндричних з перекосом і неспіввісністю; плоских c перекосами; сферичних з ексцентриситетом і зубчастих з перекосом. Виявлений механізм формоутворення робочих поверхонь спряжень деталей в різних режимах тертя. Встановлені закономірності розвитку плями контакту при припрацюванні спряжень деталей вузлів і агрегатів з макрогеометричними відхиленнями. Отримані аналітичні вирази для оцінки площі контакту в них, розрахунку мінімальної товщини шару електроліту і максимальної швидкості усунення макрогеометричних відхилень залежно від електрохіміко-механічних та геометричних факторів. Експериментально показано, що метод можна ефективно застосовувати для припрацювання різних спряжень деталей машин. На основі результатів досліджень створено теоретичні основи керування процесами припрацювання. Розроблено алгоритм керування процесами припрацювання спряжень деталей з максимальною ефективністю усунення макрогеометричних відхилень. Показано, що електрохімічна складова процесів методу припрацювання значно більш ефективна механічної при швидкому виході на гідродинамічний режим тертя в спряженнях із забезпеченням мінімального шару електроліту. Механічна складова при цьому є каталізатором анодного травлення і підвищує вихід за струмом при депасивації. Обґрунтовано, що тільки поєднання цих складових дозволяє якісно і керовано проводити припрацювання робочих поверхонь деталей спряжень вузлів і агрегатів МСГТ, сформувати необхідний мікрорельєф. Розроблені технологічні режими методу припрацювання для різних типів спряжень деталей, які дозволяють істотно покращити характеристики їх робочих поверхонь деталей і сприяють підвищенню довговічності. The thesis is devoted to solving of the scientific and applied problem of theoretical basis of running-in by method of imposition of alternating electric current of pairings of parts with different materials and types of macrogeometrical rejections with providing of control for process and technological parameters to improve the durability of units and aggregates of mobile agricultural machinery at manufacture and repair. The structural progression of the research methodology and solve problem is developed, the selected basic methods and techniques of theoretical and experimental researches of running-in processes, characteristics and properties of working surfaces of pairings of parts and friction modes in its are selected. The experimental devices and the physical models to study the running-in of different types of pairings of parts of units and aggregates and macrogeometrical rejections are designed and fabricated. The feasibility of using the method for the running-in of pairings of parts is theoretically justified: cylindrical with obliquity and misalignment; flat with obliquities; spherical with eccentricity and toothing out of alignment. The mechanism of formation of the working surfaces of pairings of parts in the various modes of friction is discovered. The regularities of the raising of the contact area at running-in of pairings of parts of units and aggregates with macrogeometrical rejections are defined. The analytical expressions for the estimation of the contact area in the calculation of the minimum thickness of the electrolyte layer and the maximum speed of elimination of the macrogeometrical rejections which depending from electrochemical-mechanical and geometrical factors are obtained. It is experimentally shown that the method can be efficiently used for running-in of various pairings of machine parts. Using the research results the theoretical foundations of running-in processes control are established. The algorithm of running-in processes control of pairings of parts with maximum eliminate of macrogeometrical rejections efficiency is developed. The electrochemical component of the method is much more efficient than mechanical, and during running-in it is necessary to provide quick formation of the hydrodynamic friction mode in pairings with minimum electrolyte layer. The mechanical component of these processes is a catalyst for the anodic etching and increases the current output during depassivation. It is proved that only the combination of these components in the method allows qualitatively and under control to carry out the process of running-in of parts surfaces of pairings of units and aggregates of mobile agricultural machinery and to form the necessary microrelief. The technological modes of the method for running-in of different types of pairings of parts of units and aggregates of mobile agricultural machinery, which can significantly improve the characteristics of the working surfaces and increasing its wearproofness and reliability are developed.Item Зменшення механічних втрат в основних спряженнях деталей дизелів МСГТ і АТТ триботехнологіями відновлення(НУБіП, 2017) Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Замота, Т. М.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Zamota, T.При вирішенні проблеми підвищення надійності дизелів мобільної сільськогосподарської і автотранспортної техніки важливим є зменшення механічних втрат в основних спряжень їх деталей. В роботі на основі впровадження триботехнологій відновлення (ТТВ) з використанням мідьвмісних присадок до моторних олив та обробкою їх потоками енергій електричного і магнітного полів досліджується це питання. Дано теоретичне обґрунтування трибоспряження "гільза циліндра-поршневе кільце" яке є ресурсовизначальним. Показано зміну в ньому режимів тертя при використанні ТТВ. Наведено теоретичний аналіз механічних втрат потужності на тертя в основних спряженнях дизеля. Стендовими випробуваннями підтверджено зменшення втрат потужності і поліпшення зовнішньої швидкісної характеристики дизеля ЯМЗ-236 при використанні ТТВ. At the decision of problems of increase of reliability of diesel mobile agricultural and motor technics important is the reduction of mechanical losses in the main its coupling parts. In the work based on the implementation of tribotechnology of recovery (TTR) using copper-containing additives for motor oils and the processing flow of energies electric and magnetic fields explores this question. The theoretical justification tribocoupling "cylinder liner-piston ring", which is resource limiting one. The change in this friction modes when using TTR is shown. The theoretical analysis of mechanical power losses due to friction in the main mate diesel is given. Bench tests confirmed the reduction of power losses and improvement of the external speed characteristics of a diesel engine YAMZ-236 when using TTR.