Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item type:Item,
    Реформування земельних відносин в Україні: досвід зарубіжних країн
    (ЦНТУ, 2020) Миценко, І. М.; Решитько, Т. В.; Mytsenko, I.; Reshytko, T.; Миценко, И. М.
    В статті розглянуто теоретичні та практичні підходи щодо формування ринку землі в Україні. Узагальнено погляди вчених і практиків на проблему створення ринку землі. Обгрунтовано, що ринок землі дає змогу землі рухатися до більш ефективного власника. Проаналізовано та систематизовано історію реформування земельних відносин зарубіжних країн. Показано особливості формування ринків земельних угідь та організації орендних земельних відносин у країнах світу і вплив цих процесів на зайнятість сільського населення. Вказано на необхідність застосування позитивного зарубіжного досвіду із створення ринку земель сільськогосподарського призначення в Україні. Theoretical and practical approaches to the formation of land market in Ukraine are considered in the article. The views of scientists and practitioners on the problem of creating land market are summarized. It has been proven that land market is vital for agriculture and rural residents. It allows using land as collateral for agricultural enterprises. It is a source of income for farmers and allows land to move to a more efficient owner. It is investigated that during the transformations in the agricultural sector of Ukraine, the state monopoly on land was abolished, agricultural enterprises were privatized, new market structures were created, that is preconditions were created for the introduction of market land turnover and formation of the secondary market of agricultural land. Today it is obvious that further regulation of land relations is needed to ensure effective development of newly created economic agricultural formations.
  • Item type:Item,
    Зарубіжний досвід щодо детінізації діяльності населення у сфері сільськогосподарського виробництва
    (ЦНТУ, 2018) Решитько, Т. В.; Міценко, І. М.; Миценко, И. М.; Reshitco, T.; Mytsenko, I.
    В статті досліджено, що в економічно розвинених країнах функціонує і постійно вдосконалюється комплексна система державної підтримки діяльності суб’єктів сільськогосподарського виробництва для недопущення їх виходу в „тінь”. Проаналізовано зарубіжний досвід детінізації діяльності населення в сільському господарстві, виявлено, що державна підтримка сільськогосподарських товаровиробників охоплює: виплати з бюджету і компенсації витрат виробникам; заходи щодо підтримки цін, встановлення експортних та імпортних квот, тарифів, а також дотації, субсидії, податкові пільги, страхові виплати тощо. Наголошено на необхідності застосування такого позитивного досвіду з легалізації зайнятості і доходів населення для виробників сільськогосподарської продукції в Україні. В статье исследовано, что в экономически развитых странах функционирует и постоянно усовершенствуется комплексная система государственной поддержки деятельности субъектов сельскохозяйственного производства с целью не допустить выхода их в „тень”. Выполнен анализ зарубежного опыта детенезации деятельности населения в сельском хозяйстве, определено, что государственная поддержка сельскохозяйственных товаропроизводителей охватывает: выплаты с бюджета и компенсации затрат производителям; мероприятия относительно поддержки цен, установления экспортных и импортных квот, тарифов, а также дотации, субсидии, налоговые льготы, страховые платежи и другое. Акцентировано внимание на необходимости использования такого положительного опыта по легализации занятости и доходов населения для производителей сельскохозяйственной продукции в Украине. The article highlights that the issue of unshadowing of activity of population in the field of agricultural production is difficult and complex. It needs new research. A significant part of the world, including highly developed countries, could not escape the informal economy in its various manifestations. According to experts, "informal employment" is the labour law permitted by the legislation, which is not calculated by official statistics, and the received income is not declared and taxed. Due to the huge scale of distribution, this kind of activity negatively affects the formation of the labour market. Although it contributes to mitigating the problem of unemployment, it negatively affects the formation of labour morality, leads to the loss of skills of workers, and in some cases has signs of a shadow and even a criminal economy. For Ukraine the issue of legalization of activity of population in the field of agricultural production is extremely actual as taking into account the data of experts almost 45 % of the Ukrainian economy is in „shade”. The article shows that in the economically developed countries, a complex system of state support of the activities of agricultural producers is functioning and is constantly being improved to prevent them from entering the shadow, which includes: payments from the budget and compensation of expenses to producers; measures to support prices, establish export and import quotas, tariffs, as well as subsidies, subsidies, tax breaks, insurance payments, etc. Forms and methods of government control are determined the features of economic and social development of every concrete country. The necessity of applying such positive experience on legalization of employment and incomes of the population for agricultural producers in Ukraine is emphasized. In fact today unsolved are problems of legalization of activity and state social security of domestic population, busy in the informal sector of rural economy. Presently most members of OSG do not pay ESV, that in the future will deprive their rights of social protection (pension and other social support). With the purpose of creation of favourable terms for the output of rural economy of Ukraine from „shade” and stimulation of rural population of Ukraine to legal productive employment, it is suggested in a legislative order to inculcate the complex of instruments and measures on support of prices on an agricultural produce, grants and subsidies the producers of this products; favourable crediting and taxation of their activity.
  • Item type:Item,
    Трактовка объекта конкурентоспособности человеческого ресурса на рынке труда в современных условиях
    (КНТУ, 2010) Мирненко, В. И.; Миценко, И. М.; Дьяченко, О. В.; Mirnenko, V.; Mizenko, I.; Dyachenko, O.; Мирненко, В.; Миценко, І.; Дяченко, О.
    В статье рассматривается особый объект управления – конкурентоспособность персонала. Вводятся критерии конкурентоспособности. Рассматриваются виды и формы конкурентоспособности (внутренняя, внешняя, латентная, демонстрационная, перспективная). В статті розглядається особливий об’єкт управління – конкурентоспроможність персоналу. Вводяться критерії конкурентоспроможності. Розглядаються види та форми конкурентоспроможності (внутрішня, зовнішня, латентна, демонстраційна, перспективна). The special object of management – competitiveness of personnel is examined in the article. The criteria of competitiveness are entered. Kinds and forms of competitiveness are examined (internal, external, latent, demonstration, perspective).