Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
9 results
Search Results
Item type:Item, Аналіз умов формування та функціонування корпоративного сектору України(ЦНТУ, 2023) Бугаєва, М. В.; Buhaieva, M.У статті здійснено аналіз умов формування та функціонування корпоративного сектору України з метою визначення ключових чинників, що впливають на його розвиток, визначення потенційних перешкод та формулювання на цій основі ключових аспектів функціонування сектору України в умовах війни. Зокрема, детально проаналізована сутність терміну «корпорація» та визначено ключові ознаки корпорацій. Визначені позитивні і негативні аспекти сучасних корпорацій, а також акціонерної форми господарювання в Україні у складних умовах господарювання під час війни з росією. Такий аналіз показав, що умови формування корпоративного сектору в умовах війни є складними і вимагають адаптивності, гнучкості та стратегічного мислення. Корпоративні підприємства повинні пристосовуватися до нових ринкових умов, забезпечувати стійкість та надійність своєї діяльності, та готуватися до можливих змін у політичному та економічному середовищі. The article analyzes the conditions of the formation and functioning of the corporate sector of Ukraine with the aim of determining the key factors affecting its development, identifying potential obstacles and formulating on this basis the key aspects of the functioning of the corporate sector of Ukraine in war conditions. In particular, the essence of the term «corporation» was analyzed in detail and the key characteristics of corporations were determined. The positive and negative aspects of modern corporations are defined. The author also identified the advantages and disadvantages of the joint-stock form of business in Ukraine in difficult business conditions during the war with russia. Such an analysis showed that the conditions for the formation of the corporate sector in the conditions of war are complex and require adaptability, flexibility and strategic thinking. Corporate enterprises must adapt to new market conditions, ensure stability and reliability of their activities, and prepare for possible changes in the political and economic environment.Item type:Item, World and Domestic Trends in the Production of Dairy Products(ЦНТУ, 2022) Zapirchenko, L.; Buhaieva, M.; Zbarzhevetska, A.; Запірченко, Л. Д.; Бугаєва, М. В.; Збаржевецька, А. А.In modern economic conditions, the dairy industry, on the one hand, belongs to the complex in both organizational and technological aspects of its components, and on the other hand, it is an industry that remains a leader in animal husbandry. The study is to consider current trends in dairy production, identify areas for increasing milk production in farms and identify practical recommendations for possible transformational changes in farms It is determined that the dairy industry is gaining more importance in the food systems of most countries. The productivity of cows by regions of Ukraine and at the international level in some countries was studied. It was found that the importance of increasing the production of all types of products, especially milk for the development of the livestock industry, and the dairy industry in the agri-food sector to provide the population with wholesome food. Problems that hinder the development of the industry are identified. A number of restraining factors in the development of the dairy industry have been identified, namely: low purchase prices, difficulties with capital construction and modernization of farms and premises due to unprofitable credit policies of financial institutions for farmers, low level of integration of dairy production and processing, У сучасних умовах господарювання галузь молочного скотарства, з одного боку, належить до складних як в організаційному, так і в технологічному аспектах його складових, а з іншого, це галузь, яка залишається провідною в тваринництві. Дослідження полягає у розгляді сучасних тенденцій розвитку молочного виробництва, визначенні напрямків збільшення виробництва молока в господарствах та визначенні практично значимих рекомендацій стосовно можливих трансформаційних змін в господарствах. Визначено, що молочна галузь набуває більшої вагомості у продовольчих системах більшості країн. Досліджено продуктивність корів за регіонами України та на міжнародному рівні в окремих країнах. Встановлено значення збільшення обсягів виробництва всіх видів продукції, особливо молока для розвитку тваринницької галузі, а молочної промисловості в агропродовольчому секторі для забезпечення населення повноцінними продуктами харчування.Item type:Item, Теоретичні витоки управління розвитком інноваційного підприємництва(ЦНТУ, 2021) Бугаєва, М. В.; Демченко, С. В.; Buhaieva, M.; Demchenko, S.У статті проведене комплексне дослідження теоретичних витоків управління розвитком інноваційного підприємництва, зокрема проаналізовано зародження поглядів на сутність таких понять, як «інновація», «інноваційне підприємство», «інноваційне підприємництво», «розвиток інноваційного підприємництва». З урахуванням аналізу вітчизняних і зарубіжних підходів та теоретичних положень щодо даних категорій у сучасному їх розумінні, запропоновано власне їх трактування, а також систематизовано авторське уявлення особливостей управління інноваційною діяльністю підприємства у сучасних умовах господарювання. The development of any economic system involves the transformation of the basic characteristics of its participants. In this case, the development itself can be both traditional and innovative. Currently, it is important to consider the innovative type of development at the enterprise level, which means a purposeful process of finding ideas, preparing innovations and their implementation, to increase their efficiency, and for society - to increase needs, the state - to increase the competitiveness of national products in the international market. It is obvious that the development of innovative activity of the enterprise is one of the decisive factors of its successful development. The purpose of this study is a comprehensive study of the theoretical origins of management of innovative entrepreneurship, the formation of a systematic view of the features of innovation management of the enterprise in modern business conditions. A comprehensive study of the theoretical origins of management of innovative entrepreneurship development was carried out, in particular, the emergence of views on the essence of such concepts as “innovation”, “innovative enterprise”, “innovative entrepreneurship”, “development of innovative entrepreneurship” were analyzed in the article. The authors suggest their own interpretation of such categories taking into account the analysis of domestic and foreign approaches and theoretical provisions for this problems in the modern understanding. Also, a systematic presentation of the features of management of the innovative activity of an enterprise in modern economic conditions was formed. The authors believe that for successful management of innovative development of the enterprise there should be a "smart" management system of innovative development of the enterprise. The purpose of the IDE management is to increase the competitiveness of the enterprise - the stable market position for continuous development in a constantly changing external and internal environment. Features of managing the development of innovative entrepreneurship at the present stage are the following: the ability and readiness of the economic entity to positive change, progress; the sequence of management actions that realize the innovation potential; quantitative changes in the relevant "growth points"; qualitative changes based on cooperation and rivalry between market participants for better conditions of production, purchase and sale of goods. It should be noted that management of innovation entrepreneurship development should have the support of the state in the context of Ukraine's innovation policy. The prospects for further research are related to the improvement of the innovation entrepreneurship management system as a key element for increasing the competitiveness of modern enterprises in a constantly changing external and internal environment.Item type:Item, Development of International Business in the Context of International Management(ЦНТУ, 2021) Navolokina, A.; Buhaieva, M.; Наволокіна, А. С.; Бугаєва, М. В.The article theoretically justifies the development of international business in the context of international management. It shows the periodization of the development of international business, which allows you to select areas of international business activity. The reasons for the implementation of the international business, its nature and scope of international business activity are given and the factors affecting the benefits from the implementation of international business are identified. It was defined the content and main characteristics of international business, its main forms, types and subjects. The properties that are inherent in modern international business were identified. Сучасний стан міжнародного бізнесу є результатом багатовікового розвитку з давніх часів започаткування міжнародної торгівлі. Міжнародний бізнес базується на можливості отримання вигод саме з переваг міждержавних ділових операцій, тобто з того факту, що продаж даного товару в іншій країні або налагодження фірмою однієї країни виробництва в іншій країні, або надання послуг спільно фірмами двох країн третій, забезпечують залученим у бізнес сторонам більше переваг, ніж вони б мали, якби вели справу у своїх країнах. Це ключовий момент не лише в розумінні природи і специфіки міжнародного бізнесу, але й поясненні виникнення і розвитку міжнародного менеджменту. Метою статті є теоретичне обґрунтування розвитку міжнародного бізнесу в контексті міжнародного менеджменту, визначення безпосередньої сутності та основних характеристик міжнародного бізнесу, його основних форм, видів і суб’єктів. В статі теоретично обґрунтовано розвиток міжнародного бізнесу в контексті міжнародного менеджменту. Зазначено періодизацію розвитку міжнародного бізнесу, яка дозволяє виділити сфери міжнародної підприємницької діяльності. Розглянуто причини здійснення міжнародного бізнесу, його сутність та сфери міжнародної підприємницької діяльності. Виокремлено фактори, що впливають на отримання вигоди від здійснення міжнародного бізнесу. Визначено зміст і основні характеристики міжнародного бізнесу, його основні форми, види та суб’єкти. Досліджено властивості, що притаманні сучасному міжнародному бізнесу. Міжнародний бізнес є об’єктивною основою формування системи міжнародного менеджменту та системою заздалегідь спланованих заходів з узгодження господарських операцій фірм, організацій різних країн. Головною метою міжнародного бізнесу є стабілізація та збільшення обсягу (маси) і норми прибутку, тобто підвищення рентабельності, ефективності загального бізнесу того або іншого економічного суб’єкта, підприємця. Періодизація розвитку міжнародного бізнесу дозволяє виділити сфери міжнародної підприємницької діяльності. В першому періоді розвитку головною сферою міжнародного бізнесу є експортно-імпортна діяльність приватної компанії, або зовнішні ринки. В другому періоді головною сферою є система міжнародного руху фінансових ресурсів (капіталу в різних формах, іноземної валюти, цінних паперів), або фінансові ринки. В третьому періоді головною сферою є безпосередньо процес підприємницької діяльності. Відповідно, існують різні способи досягнення мети міжнародного бізнесу в кожній сфері. До найбільш розповсюджених видів міжнародного бізнесу відносяться експорт, ліцензування, франчайзинг, контракти на управління, проекти «під ключ» та прямі зарубіжні інвестиції. Досвідчений учасник міжнародного бізнесу використовує одночасно набір різних видів, вибираючи і комбінуючи їх у залежності від напрямку та умов діяльності в тій чи іншій країні. Головними суб’єктами міжнародного бізнесу на всіх рівнях є міжнародні стратегічні альянси, спільні підприємства, акціонерні товариства, командитні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, транснаціональні компанії та одноосібне володіння, які, в свою чергу, класифікуються залежно від видів діяльності: фірми послуг, торговельні компанії та виробничі компанії.Item type:Item, Розвиток та реалізація інноваційної компоненти людського капіталу на основі вдосконалення мотиваційного механізму у сфері праці(ЦНТУ, 2020) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Семикіна, А. В.; Бугаєва, М. В.; Semykina, M.; Zapirchenko, L.; Semykina, A.; Buhaieva, M.; Семикина, М. В.; Запирченко, Л. Д.; Семикина, А. В.; Бугаева, М. В.Обґрунтовано об’єктивну потребу розвитку та реалізації інноваційної компоненти людського капіталу в умовах зростання попиту на інновації. Розкрито наукові підходи до розуміння сутності мотиваційного механізму у сфері праці з урахуванням потреб розвитку інноваційної компоненти людського капіталу. Запропоновано авторську версію визначення мотиваційного механізму регулювання розвитку та реалізації інноваційної компоненти людського капіталу у сфері праці. Шляхом моделювання авторами доведено доцільність пріоритетного стимулювання праці з елементами творчості, що суттєво впливає на зміну дохідності підприємства. Strategic tasks for building the innovative economy in Ukraine require qualitatively new approaches to the development and use of the innovative component of human capital in Ukraine, reforming existing motivational mechanisms. Prospects for quality human development and competitiveness of Ukraine's economy are becoming increasingly dependent on innovation activity of workers in the field of labor. There is a practical need to find opportunities for development and use of the innovative component of human capital based on improving the motivational mechanisms of enterprises and organizations. Imperfection of motivational mechanisms at the enterprises of Ukraine slows down the processes of development and use of the innovative component of human capital. The unsolved parts of the outlined problem include insufficient study of the possibilities of motivational mechanisms to stimulate innovative activity of employees, it is necessary to prove the need to take into account the system of stimulation of regulated and creative (innovative) components of labor activity.Item type:Item, The Concept of Improvement of Human Resources Policy in Cooperation With the Enterprise Strategy in the Context of European Integration Processes(ЦНТУ, 2019) Buhaieva, M.; Liadovska, T.; Бугаева, М. В.; Лядовская, Т. В.; Бугаєва, М. В.; Лядовська, Т. В.The content and consistency of the improvement of the human resources policy in cooperation with the enterprise strategy in the context of European integration processes were proposed. The strategic goals for improving the human resources policyin cooperation with the enterprise strategy were identified. The principles that should be put into practice for implementation of each of the components of the human resources policyin cooperation with the enterprise strategy were considered. The concept of improving the human resources policy in relation to the enterprise strategy was proposed and the stages of its improvement in enterprise strategy were outlined. Проблема створення ефективної кадрової політики в умовах конкурентних відносин і євроінтеграційних процесах України, для функціонування підприємств різних галузей і напрямів діяльності посідає особливо важливе значення, тому що змінюється роль і значення трудових ресурсів, їх поступова інтеграція до світового співтовариства, характер відношення до праці й умови продажу робочої сили, а також збільшення масштабів трудової міграції. Отже, одним із найважливіших факторів ефективності і конкурентоспроможності окремого підприємства в умовах євроінтеграції української економіки є забезпечення високої якості кадрового потенціалу.Метою статті є розробка концепції вдосконалення кадрової політики підприємства у взаємодії зі стратегією підприємства в умовах євроінтеграційних процесів в Україні. З урахуванням існуючих у науковій літературі поглядів, обгрунтовано, що кадрова політика підприємства - це cукупнicть принципiв, методiв, форм органiзацiйного механiзму з формування, вiдтворення, розвитку та викориcтання перcоналу, cтворення оптимальних умов працi, її мотивацiї та cтимулювання.Item type:Item, Діагностика міграційних настроїв населення у регіоні (мотиваційний аспект)(ЦНТУ, 2019) Семикіна, М. В.; Кабай, В. О.; Мельнік, А. В.; Бугаєва, М. В.; Семикина, М. В.; Кабай, В. О.; Мельник, А. В.; Бугаева, М. В.; Semikina, M.; Kabay, V.; Melnik, A.; Buhaieva, M.Стаття присвячена аналізу специфіки мотивації міграційної поведінки українців та оцінці особливостей міграційних настроїв на регіональному рівні. Розкрито сутність понять «мотивація міграційної поведінки» та «міграційні настрої» в контексті категорій мотиваційних теорій. Висвітлено загальну оцінку міграційної ситуації в Україні та її регіонах. Здійснено діагностику міграційних настроїв населення на прикладі Кіровоградського регіону шляхом соціологічного опитування. Визначено особливості мотивації міграційної поведінки населення та базові мотиватори трудової міграції молоді. Статья посвящена анализу специфики мотивации миграционного поведения украинцев и оценке особенностей миграционных настроений на региональном уровне. Раскрыта сущность понятий «мотивация миграционного поведения» и «миграционные настроения» в контексте категорий мотивационных теорий. Представлена общая оценка миграционной ситуации в Украине и ее регионах. Осуществлена диагностика миграционных настроений населения на примере Кировоградского региона путем социологического опроса. Определены особенности мотивации миграционного поведения населения и базовые мотиваторы трудовой миграции молодежи. The article is devoted to deepening the analysis of the specifics of motivation of migration behavior of Ukrainians and assessing the characteristics of migration moods at the regional level. In recent years the migration movement of Ukrainians has become widespread. This process threatens the loss of the labor potential of the country, poses a threat to the further innovative and economic development of the state and its regions. New realities require revision of approaches to functioning of motivational mechanisms of labor migration of the population, search for acceptable ways of regulating migration behavior from the standpoint of taking into account the interests of the state and its population. At the same time, there is still a lack of constant monitoring of the migration moods of the population, study of the peculiarities and specificity of the motives of migration behavior in different regions of the country to develop effective regulatory measures. The purpose of the article is to find out the essence of "motivation of migration behavior" and "migration sentiment" and to diagnose the migration moods of the population on the example of the Kirovograd region by means of a sociological survey. Generalization of modern scientific thoughts allows us to understand labor migration as the displacement of able-bodied population to other settlements, including abroad, which is due primarily to the motives for meeting urgent and perspective socio-economic needs. Among such needs, priority is usually given to avoiding threats to life, social risks, obtaining more income from work on a temporary (once, several times, regularly) or permanent basis. In Ukraine for a long time there is a phenomenon of deformation of motivational factors that impedes the effective realization and development of accumulated human capital, adversely affects the dynamics of GDP, the state of innovation development, weakens the labor and creative activity of employees. The current situation of ineffective motivation in the sphere of labor, first of all, extremely low pay, contradicts the declared goals of building the socially oriented market economy, complicates the movement of Ukraine towards European integration. The human capital with low pay for its owners, will lose its quality. There are limited and insufficient funds for its reproduction and development. The combination of these motivational conditions and factors has the multifaceted effect on the labor choices of the population, shaping the migration moods. Thus, the emergence of migratory attitudes and the activation of migration behavior of the population is determined by the influence of a variety of objective and subjective motivational factors. These factors affect labor behavior with different strengths, in different combinations, at different economic levels. They determine the priority formation and realization of motives for moving to other settlements, including abroad. The diagnosis of migratory moods of the population on the example of a sociological survey of student youth in the Kirovograd region made it possible to establish that the basic motivator of labor migration is the size of salary with a high degree of absolute dissatisfaction with the level of own incomes. We propose to improve the internal labor market by further raising the minimum wage and taking consistent steps to shade it, as well as by introducing new approaches to quality workplace, support for self-employment and entrepreneurship. Such measures will reduce the migration sentiment of the population as a whole, and of young people in particular.Item type:Item, Розвиток підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу в контексті формування прогресивної корпоративної культури(ЦНТУ, 2018) Семикіна, М. В.; Пасєка, С. Р.; Бугаєва, М. В.; Семикина, М. В.; Пасека, С. Р.; Бугаева, М. В.; Semikina, M.; Pasieka, S.; Buhaieva, M.У статті визначені сутність, особливості та роль корпоративної культури підприємств готельно-ресторанного бізнесу і туризму. Обґрунтовано сутність корпоративної культури, її механізму, визначено основні перешкоди на шляху його формування. На основі експертних оцінок сформовано перелік чинників за пріоритетністю впливу на формування корпоративної культури персоналу туристичної галузі та готельно-ресторанного бізнесу. Виокремлено декілька основних типів організаційної культури підприємств, які зумовлюють формування специфічних сегментів корпоративної культури. Визначено сучасні пріоритети розвитку підприємств готельно-ресторанного бізнесу і туристичної галузі з позицій розвитку корпоративної культури. В статье определены сущность, особенности и роль корпоративной культуры предприятий гостинично-ресторанного бизнеса и туризма. Обосновано сущность корпоративной культуры, ее механизма, определены основные препятствия на пути его формирования. На основе экспертных оценок сформирован перечень факторов с учетом приоритетности их влияния на формирование корпоративной культуры персонала туристической отрасли и гостинично-ресторанного бизнеса. Выделены несколько типов организационной культуры предприятий, которые обуславливают формирование специфических сегментов корпоративной культуры. Определены современные приоритеты развития предприятий гостинично-ресторанного бизнеса и туристической отрасли с позиций развития корпоративной культуры. The emergence of a market economy in Ukraine and the emergence of various forms of ownership were conditioned by the rapid development of enterprises of hotel and restaurant business and tourism. However, the quality of services in this area is still behind the development of similar enterprises in the EU. The reasons for this gap are ambiguous, among the main ones experts distinguish not so much the lack of funds, but the lack of progressive corporate culture of enterprises, which should be the driving force behind the positive changes in customer service. In the interests of better meeting the needs of consumers, the search for ways to redirect the development of hotel and restaurant business and tourism to the application of modern mechanisms of corporate culture is being sought. The purpose of the article is to justify the place and role of corporate culture in the modern development of enterprises of hotel-restaurant and tourist business, to determine the essence of the mechanism of such a culture and obstacles in its formation. The essence, features and the role of the corporate culture of enterprises of hotel and restaurant business and tourism were determined. The authors substantiated the essence of corporate culture, its mechanism and identified the main obstacles to its formation. The list of factors has been formed according to the priority of influence on the formation of the corporate culture of the personnel of the tourism industry and hotel and restaurant business on the basis of expert assessments. The main types of organizational culture of enterprises that predetermine the formation of specific segments of corporate culture were singled out by the authors. The modern priorities of the development of enterprises of hotel and restaurant business and tourism industry from the standpoint of corporate culture development were identified. We prioritize the development of enterprises of hotel and restaurant business and tourism industry with the formation of the most progressive types of corporate culture ("Business Partnership", "Democracy and Coordination"). The further transformation of the corporate culture oriented towards partnership relations should be considered as a significant reserve of economic growth and innovative development of domestic enterprises. We believe that the formation of progressive types of corporate culture will contribute to the manifestation of the work and creativity of the staff. However, this will require enterprises not only to preserve the labor values and achievements inherent in the national labor culture, but also to qualitatively transform the working mentality of managers and subordinates in promoting social dialogue, social partnership in the interests of increasing the competitiveness of staff and enterprises.Item type:Item, Основні тенденції розвитку законодавчого забезпечення державного регулювання інноваційної діяльності в Україні та пошук напрямків її вдосконалення в умовах соціально-економічної нестабільності(ЦНТУ, 2017) Бугаєва, М. В.; Buhaieva, M.Розглянуто тенденції розвитку законодавчого забезпечення державного регулювання інноваційної діяльності в Україні, а також створення сприятливого інституційно-правового середовища для функціонування суб’єктів інноваційного процесу. Визначено основні закони України, що регламентують інноваційну діяльність та її державне регулювання. Обґрунтовано доцільність удосконалення законодавчої бази із запровадження та нормального функціонування моделі інноваційного розвитку в Україні. Проаналізовано недосконалість створеної законодавчої бази регулювання інноваційної діяльності в Україні, запропоновано шляхи вдосконалення регулювання інноваційної діяльності в умовах соціально-економічної нестабільності. The article considers the issues of legal support of state regulation of innovation activity in Ukraine. The lack of legal framework in the innovation sector is a significant factor contributing to the formation and development of innovative activity and the effective use of the existing intellectual potential of the country and its regions. Many barriers exist in laws and regulations, which ultimately adversely affect the formation and development of an innovative climate in the state and its regions, taking into account socio-economic and political instability. The purpose of the article is to study the degree of legislative provision of state regulation of innovation activity in Ukraine and the search for directions for its improvement in conditions of socio-economic instability. The author determines the basic Ukrainian laws which regulate the innovative activity in Ukraine. The paper substantiates the necessity of legislative framework improvement for the implementation and normal operation of the model of innovative development in Ukraine. The drawbacks of the present legislative base of innovation activity regulation in Ukraine are analyzed. The article determines the main features of the innovative activity and the ways of implementation of innovative activity regulation. It was determined that regional legislation in the field of regulation of innovation activity may be more progressive than at the national level. In addition, it will not only complement it, but fill in the gaps, especially in terms of terminology, rights and responsibilities of the parties to the innovation process and in other issues related to the specific activity of innovation-integrated structures.